برای افزایش هوش جنین چه بخوریم؟

  4021204067 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

پدر و مادران همه تلاش خود را برای داشتن فرزندی سالم و خوشحال انجام می‌دهند. راه‌هایی برای افزایش هوش جنین وجود دارد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

برای افزایش هوش جنین چه بخوریم؟

این رویای هر مادر و پدری است که فرزند سالم و باهوشی داشته باشد. مطمئنا ژن‌ها، رژیم غذایی و هیجانات مادر نقش بسیار مهمی در افزایش هوش جنین دارند اما آیا می‌توان با انجام راهکارهایی ضریب هوشی جنین را در دوران بارداری افزایش داد؟ وراثت و عوامل ژنتیکی در هوش نوزاد نقش مهمی دارند اما محیط نیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر هوش نوزاد داشته باشد.

رژیم غذایی، تناسب‌اندام و وضعیت روحی مادر باردار می‌تواند بر رشد مغز نوزاد تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. چندین کار وجود دارد که یک مادر باردار می‌تواند برای افزایش ضریب هوشی نوزاد خود انجام دهد و مطمئن شود که کودک او رشد مغزی سالمی دارد. در ادامه با موضوع افزایش هوش جنین و راهکارهایی در این مورد آشنا می‌شوید.

برای اینکه کودک باهوشی داشته باشید می‌توانید در دوران بارداری از روش‌هایی برای این منظور استفاده کنید. اگرچه تغذیه مادر در افزایش هوش جنین بسیار موثر است اما علاوه بر این موضوع، راهکارهای دیگری نیز وجود دارد.

ورزش کنید

داشتن تناسب‌اندام و فعال بودن در بارداری به افزایش هوش جنین کمک می‌کند. ورزش موجب ترشح اندورفین‌ها می‌شود و اندورفین‌ها مواد شیمیایی‌ای هستند که به رشد مغز جنین کمک می‌کنند. از سوی دیگر، ورزش کردن می‌تواند ترشح کورتیزول‌ها را افزایش دهد و درنتیجه رشد مغز جنین را تقویت کند. از سوی دیگر، ورزش باعث افزایش جریان خون در رحم و رشد سالم جنین می‌شود.

کمی آفتاب بگیرید

ویتامین D برای تقویت استخوان‌ها و قلب جنین اهمیت زیادی دارد. برخی مطالعات منتشرنشده نشان می‌دهند که کمبود ویتامین D در زنان باردار با ایجاد اوتسیم در نوزاد ارتباط دارد. بنابراین، مهم است که مطمئن شوید به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید زیرا نور خورشید منجر به تولید ویتامین D در بدن می‌شود. اگر کمبود ویتامین D دارید نیز لازم است در مورد مصرف مکمل با پزشک صحبت کنید.

از مصرف الکل، مواد مخدر و نیکوتین اجتناب کنید

موادی مانند نیکوتین، مخدرها، الکل و کافئین می‌توانند باعث شکل‌گیری اختلالات جدی در جنین شوند و همچنین می‌توانند بر رشد مغز جنین تاثیر بگذارند. بنابراین، مهم است که در دوران بارداری از مصرف چنین موادی اجتناب کنید تا در افزایش هوش جنین موفق باشید.

با جنین صحبت کنید و برای او کتاب بخوانید

جنین می‌تواند از هفته بیستم بارداری بشنود و سیستم شنوایی او در هفته 25 حاملگی به‌خوبی کار می‌کند. بنابراین، در این مرحله سعی کنید با جنین خود صحبت کنید و برای او کتاب بخوانید زیرا این کارها می‌توانند رشد مغز جنین را تقویت کنند و افزایش هوش جنین کمک کنند.

شکم خود را ماساژ دهید و استرستان را کم کنید

یکی دیگر از راه‌های افزایش هوش جنین، ماساژ شکم است. مطالعات نشان می‌دهند که جنین می‌تواند لمس شکم را متوجه شود. ماساژ ملایم شکم می‌تواند به تحریک مغز جنین کمک کند و باعث شود که کودک با افزایش فعالیت به تحریک پاسخ دهد. از سوی دیگر، استرس می‌تواند به رشد مغز جنین آسیب برساند و حتی باعث زایمان زودرس شود.

هرچه جنین بیشتر در رحم بماند زمان بیشتری برای رشد مغزی دارد. بنابراین، اگر به فکر افزایش هوش جنین خود هستید مهم است که سعی کنید در دوران بارداری استرس خود را کنترل کنید و آرامش داشته باشید.

برای افزایش هوش جنین چه مواد غذایی بخوریم؟

یک رژیم غذایی سالم و مغذی در بارداری می‌تواند تضمین‌کننده‌ سلامت جسمی و مغزی و هوش جنین یا کودک شما شود.

بهترین رژیم غذایی برای رشد مغز و‌ هوش جنین:

  • گروه پروتئین‌ها
  • کربوهیدرات
  • چربی‌های سالم
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی

بهترین مواد مغذی برای رشد مغز و تقویت هوش جنین در دوران بارداری عبارت‌اند از:

  • کولین؛
  • فولات؛
  • آهن؛
  • روی؛
  • اسیدهای چرب امگا ۳ مانند DHA؛
  • پروتئین؛
  • ویتامین B12؛

برای هوش جنین چه بخوریم؟

۱. تخم‌مرغ

مصرف تخم‌مرغ در دوران بارداری به رشد مغز کمک و جنین را باهوش‌تر می‌کند. بنا بر تحقیقات، تخم‌مرغ حاوی موادی مغذی است که بدن می‌تواند به‌راحتی جذبشان کند. تخم‌مرغ سرشار از کولین (ویتامین B4)، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری و ترکیبات زیست‌فعال است که در رشد مغز جنین نقش دارند. زنان باردار می‌توانند روزی ۲ تخم‌مرغ آب‌پز بخورند.

۲. گوشت

مصرف گوشت در دوران بارداری هم سبب تقویت رشد مغز نوزادان می‌شود. گوشت سرشار از آهن، روی و ویتامین B12 است که برای رشد مغز ضروری‌اند. ماده معدنی روی بخشی از DNA جنین را می‌سازد و همچون انتقال‌دهنده عصبی عمل می‌کند. کمبود این ماده مهم منجر به نقص حافظه نوزاد می‌شود. ویتامین B12 برای سلامت روان نوزادان مفید است. در ضمن گوشت حاوی نیاسین (ویتامین B3) است که عملکرد شناختی جنین را بهبود می‌بخشد.

۳. موز

موز مملو از اسیدفولیک است که مهم‌ترین ماده غذایی برای رشد مغز جنین در دوران بارداری است.

۴. محصولات لبنی

شیر و سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر مواد غذایی مهم دوران بارداری هستند. شیر و محصولات لبنی سرشار از ید و منابع پروتئینی ضروری برای رشد مغز جنین هستند. همچنین شیر حاوی کولین است که نوزاد را باهوش‌تر می‌کند و باعث افزایش هوش جنین می‌شود.

بنا بر تحقیقات، کمبود ید در دوران بارداری به مغز جنین صدمه می‌زند. کودکان مادرانی که در دوران بارداری دچار کمبود ید هستند، در خطر ابتلا به معلولیت‌های دستگاه عصبی‌اند.

۵. اسفناج

اسفناج سرشار از ید و فولات است و در رشد مغز جنین نقش بسزایی دارد. بر اساس تحقیقات، اسفناج حاوی اسیدفولیک است و موجب افزایش هوش جنین می‌شود. همچنین اسفناج حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. اسیدهای چرب امگا ۳ و آهن بر رشد توانایی شناختی کودکان مؤثرند.

۶. ماهی

ماهی‌هایی چون سالمون و تن منبعی غنی از کولین هستند و مصرفشان برای رشد مغز نوزاد بسیار مفید است. همچنین ماهی حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ است. یکی از انواع اسیدهای چرب امگا ۳ به‌نام دوکوزاهگزانوئیک اسید برای رشد دستگاه عصبی نوزاد ضروری‌ است. این نوع اسید چرب مسئول رشد ساختاری و عملکردی مغز جنین هم هست.

۷. حبوبات

حبوباتی مانند لوبیا قرمز، سویا، نخود و بادام‌زمینی هم سرشار از آهن، آنتی‌اکسیدان و فولات هستند که نوزاد را باهوش‌تر می‌کنند. حبوبات منبع غنی پروتئین‌اند که برای مغز نوزاد مفید است. بنا بر تحقیقات، رژیم غذایی کم‌پروتئین در دوران بارداری ممکن است نوزاد را دچار نقص حافظه کند.

۸. انواع توت

توت‌فرنگی، زغال اخته، تمشک و بلوبری بابت داشتن مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی ضروری مانند فولات و ویتامین B6، ابرغذا نام گرفته‌اند و برای رشد مغز نوزاد هم مفیدند.

۹. غلات کامل (سبوس‌دار)

جو دوسر، برنج قهوه‌ای، گندم کامل و دیگر مواد خوراکی سبوس‌دار غنی از پروتئین، آهن و ویتامین B6 هستند. این مواد برای رشد مغز جنین مفیدند.

۱۰. پرتقال

مصرف بعضی از مواد معدنی مانند سلنیوم، مس، منیزیم و ویتامین‌های C و E در دوران بارداری ضروری‌ است. بنا بر پژوهش‌ها، کمبود ویتامین C در رژیم غذایی اثری منفی روی عملکرد شناختی جنین دارد. پرتقال میوه‌ای سرشار از ویتامین C و برای رشد مغز مفید است.

۱۱. گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی منبعی عالی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند C و E، کولین، فولات و منیزیم است و در رشد مغز جنین نقش مهمی ایفا می‌کند.

۱۲. سبزیجات برگ‌سبز

سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی، کلم، کاهو و کلم‌پیچ حاوی مقدار زیادی ترکیبات زیست‌فعال هستند که در بهبود توانایی‌های شناختی جنین نقش دارند. بنابراین زنان باردار باید این نوع سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

۱۳. بادمجان

بادمجان سرشار از آنتی‌اکسیدا‌ن‌هایی چون مس، منیزیم و ویتامین‌های B و C است. بنابراین مصرف این ماده خوراکی هنگام بارداری باعث افزایش هوش جنین می‌شود.

۱۴. آووکادو

آووکادو منبعی غنی از ویتامین‌های C و B و حاوی مواد مغذی ضروری چون آهن، منیزیم و فولات است و به رشد مغز جنین کمک می‌کند.

۱۵. آجیل و دانه‌ها

گردو، پسته، تخمه آفتابگردان، دانه کتان، دانه چیا و تخم کدو تنبل و آجیل سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و برای تقویت هوش جنین مفیدند.

۱۶. شکلات تلخ

طبق تحقیقات، شکلات تلخ منبعی عالی از آهن، مس، منیزیم و روی است که هنگام بارداری موجب رشد مغز جنین می‌شود. زنان باردار می‌توانند روزی ۱ تا ۲ تکه شکلات تلخ مصرف کنند. البته خوردن بیش از حد شکلات تلخ به‌دلیل داشتن کافئین ممکن است برای جنین مضر باشد و نباید آن را بیش از حد مصرف کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۹۶۶۹۱۱۴:۱۱:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۵
تیزهوشی خوبه اما لازمه زندگی نیست ! چیزی که لازمه درست زندگی کردنه ! درست زندگی رو یاد کودک بدهید ... در هر سطح هوشی که باشد!
ناشناس۳۳۹۶۷۱۰۱۴:۴۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۵
دعا بخونید !!!
ناشناس۳۳۹۶۹۷۷۲۲:۲۳:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۵
راه درست منو شما نشانش میدیم نیازی نیس از هرنوع غذا استفاده کنیم
ناشناس۳۳۹۶۹۹۳۲۲:۵۹:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۵
حالا باهوشم شد، دکترومهندسم، شد و.. بعدش، چی دیگه همه چیز درست میشه
مادر باردار۳۳۹۷۷۹۷۰۱:۳۸:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۷
با سلام بزرگترین سرمایه انسان خوش اخلاقی ست واین سرمایه رو در دوستی با اهل بیت میشه به دست اورد مادری که با یاد حضرت زهرا س روزهای بارداری اش رو طی میکنه ارامش داره واینکه این دنیا زودگذر است و برای جمع کردن توشه ی اخرت زمان زیادی نیست و نباید عمر رو به بطالت و لهو ولعب گذروند حرص و طمع مال دنیا که در انسان نباشد کنار امدن با همه چیز این دنیا بسیار بسیار اسانتر است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  6. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  7. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  8. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  9. مدرسه یا بازار؟!

  10. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  11. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  12. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  13. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  14. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  15. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  16. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  17. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  18. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  19. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  20. نهنگ سواری یک آبادانی

  21. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  22. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  23. طرح رژیم اسرائیل برای حمله به رفح اعلام شد

  24. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  25. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  23. سقوط در آغوش پهلوی!

  24. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

آخرین عناوین