آیا تابعیت‌دادن به افغانستانی‌ها برای حضور در انتخابات و راهپیمایی‌هاست؟!

یوسف مشفق، گروه اجتماعی الف،   4021201046 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا تابعیت‌دادن به افغانستانی‌ها برای حضور در انتخابات و راهپیمایی‌هاست؟!

مسئله حضور مهاجرین افغانستانی در ایران بستری برای پرسش‌های بسیار جامعه و عرصه‌ای برای شبهه‌افکنی کسانی شده که نان‌شان در تخریب اذهان مردم است اما با این وجود و نیاز مبرمی که به تنویر افکار عمومی احساس می‌شود، هنوز پاسخ درستی از سوی مسئولین امر داده نشده و مسئله مهاجرین، آرام‌آرام در حال تبدیل‌شدن به شکافی بزرگ در جامعه ماست. 

وقتی بخش قابل‌توجهی از محتوای تولید‌شده در شبکه‌های اجتماعی بر موضوع مهاجرین افغانستانی متمرکز شده و یا سوالات پرتعدادی از سخنگوی دولت در جلسه پرسش و پاسخ با مردم پیرامون این موضوع – در نمایشگاه رسانه‌ها – مطرح می‌گردد، نشان می‌دهد که مسئله افغانستانی‌ها در حال تبدیل‌شدن به یک دغدغه عمومی است و باید به شکل دیگری پیرامون آن کنش‌ورزی کرد زیرا جنس ابهامات مطروحه از نوع اتهام‌ به نظام سیاسی است.

می‌گویند که تشکیل سازمان ملی مهاجرت، سازماندهی مهاجرین و اعطای تابعیت به برخی از آن‌ها برای بالابردن آمار مشارکت انتخاباتی و راهپیمایی‌هاست؛ مسئله‌ای که بسیار مضحک تلقی می‌شود و چه‌بسا تقلیل دغدغه‌ای اجتماعی به نزاعی سیاسی باشد اما وقتی مقامات رسمی در بطن ماجرا حضور نداشته و روایت متقنی را ارائه نکنند، این قسم شبهه‌افکنی‌ها و اتهامات ارج و قرب می‌یابد؛ آن‌هم در فضای مسموم رسانه‌ای و پذیرش روایت‌های منفی و جهت‌دار از سوی بخشی از مردم. وقتی هنوز آمار دقیقی از تعداد مهاجرین افغانی حاضر در ایران ارائه نشده و حتی چندین عدد متفاوت از سوی مسئولین مطرح می‌گردد، چرا نباید انتظار داشت که عرصه برای دروغ‌پراکنی و اتهامات، فراخ شود؟

این پرسشی جدی از مقامات دولتی است که چرا نتوانسته‌اند به‌صورت جدی مقابل ترکش‌های اصابت‌شده به نظام ایستادگی کرده و  شبهه‌افکنان را به گوشه رینگ ببرند؟ این دستگاه عظیم رسانه‌ای دولت اگر در این بزنگاه‌ها نتواند روایت صحیح را ارائه داده و بر شبهات مطروحه غلبه کند، اساساً فلسفه وجودی و کارکردش زیر سوال است. لذا به‌نظر می‌رسد که ارجحیت‌یافتن برخی روایت‌های غلط حول مسئله مهاجرین افغانستانی، به‌دلیل عدول مقامات رسمی و خصوصاً دولت از وظایف خود است. باید برای افکار عمومی روشن گردد که تشکیل سازمان ملی مهاجرت نه برای اعطای شناسنامه به افغانی‌ها و مشارکت آنان در انتخابات و راهپیمایی‌ها، بلکه گامی در جهت ساماندهی مهاجرینی است که سال‌ها به‌شکل بی‌قاعده و بدون ضابطه‌ای در ایران حضور داشته، بدون هویت مشخص به فعالیت پرداخته و بخشی از آن‌ها با علم به این موضوع مرتکب جرم‌های بسیاری در شهرهای مختلف می‌شوند.

لذا ضرورت دارد که مردم هر دو وجه سلبی و ایجابی مسئله ساماندهی مهاجرین را دیده و درک کنند که در کنار ضابطه‌مند کردن حضور افغانستانی‌ها در ایران،‌ اقدامات بسیار مهمی در مرزهای شرقی برای تامین امنیت و جلوگیری از ورود غیرقانونی افراد به کشور در حال انجام است؛ اقداماتی چون انسداد مرزها با افغانستان و حتی ورود ارتش جمهوری‌اسلامی به این موضوع که نشان‌دهنده اهمیت ساماندهی وضعیت آشفته گذشته و ترسیم معادلات جدید امنیتی است. اما متاسفانه آن‌چیزی که دست برتر را داشته و در افکار عمومی از رجحان برخوردار است، همین اعوجاج‌هایی است که اذهان را آشفته و انگشت اتهام را به‌سمت نظام سیاسی می‌گیرد که ریشه آن در انفعال رسانه‌ای و بی‌تفاوتی دولت‌مردان نسبت به امری فراگیر و دغدغه‌ای اجتماعی است که تداوم آن می‌تواند این مسئله‌ای را به شکافی بزرگ تبدیل کرد و موجب راندن تفاسیر غلطی چون اراده نظام برای تغییر بافت جمعیتی ایران گردد.

 

 

 

دیدگاه کاربران

رضا۳۳۹۴۲۳۳۱۵:۳۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
قطعا حتی اگر برای مقاصد خاص نباشد، حضور بی ضابطه این تعداد مهاجر غیر قانونی برای هر کشور مشکلات زیاد اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی ایجاد میکند. دولت و نظام امنیتی کشور در این مورد مسئولیت دارند.
ناشناس۳۳۹۴۳۶۰۱۷:۵۹:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱
از گروه تندرو انحصار طلب که برای حفظ قدرت و سفره انقلاب از هر ترفندی استفاده کرده اند این عمل نیز قابل تصور است !
ناشناس۳۳۹۴۴۲۸۱۹:۲۹:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
جدای از این، اصلا برای آقایان نظر افکار عمومی اهمیتی ندارد
ناشناس۳۳۹۵۱۰۴۱۷:۳۲:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲
کمتر رسانه دشمن خودت ببین
ناشناس۳۳۹۵۱۰۸۱۷:۳۶:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲
چگونه افغان ها طبق کدام قانون در انتخابات شرکت کنند. هر چند اگر اینگونه بود شما اصلاح طلب گوش دنیا را کر می کردید.
کامبیز سوسول زاده۳۳۹۴۴۰۰۱۸:۴۹:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱
طبق یک برنامه ریزی مدون و جدول زمانمندی شده تمام مهاجرین به ایران باید به کشورهای خود بازگرداند و فقط نیروی کاری که نیاز است با هماهنگی وزارت کار برای مدت تعیین شده ای در کشور باشند
ناشناس۳۳۹۵۰۷۴۱۶:۴۷:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲
دولت و نظام دارد چه ميكند جهان نخبگان مارا ميبرد و ما بدنبال افغانی هستیم. زيان و خسارات شديد اين ندانم كاريها را سالهاى بعد بشدت خواهيم داد … عقلانيت و دور انديشى بايد وجود داشته باشد.
ناشناس۳۳۹۴۲۳۹۱۵:۳۷:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱
منظور اين است ، ملت نمی خواهند مهاجرين افغاني از یارانه نان، آب و ....استفاده کنند و در حالی که جوانان کشور بیکارند افغانها فرصتهای شغلی را اشغال کنند.
ناشناس۳۳۹۴۲۶۳۱۶:۱۱:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱
جناب مشفق بسیاری از مسایل و مشکلاتی که از دید شما مضحک است اما برای مردم غم انگیز و جانکاه است.
ناشناس۳۳۹۴۲۶۶۱۶:۱۳:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱
دیگه برای این چیزا که افغانی ایرانی نداریم
ناشناس۳۳۹۴۲۶۷۱۶:۱۳:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱
اصلا چرا باید به افغانها یا حتی ملیت های دیگه تابعیت داده بشه؟ نفس کار اشتباه هست کسی که میخاد مهاجرت کنه باید به کشورهای مهاجر پذیر قاره اروپا و قاره امریکا برود در ایران میشه به تعداد کمتر از 500 هزار نفر اونم ویزای کاری موقت که هر سال باید تمدید بشه داد
ناشناس۳۳۹۴۲۶۸۱۶:۱۴:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
وقتی خودمان کمبود آب و گاز و برق و ... داریم چه دلیل دارد به افغانها تابعیت بدهیم.
ناشناس۳۳۹۴۲۹۰۱۶:۳۵:۱۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱
مردم ایران برای تامین شیر خشک نوزادانشان مشکل دارند وقطعا نان خور اضافه در این شرایط سخت اقتصادی نمی خواهند
ناشناس۳۳۹۴۳۰۶۱۶:۵۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱
بهانه دیگری بیاورید
ناشناس۳۳۹۴۳۹۸۱۸:۴۶:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱
الان چی به تو میرسه؟؟
ناشناس۳۳۹۴۸۳۰۱۰:۲۳:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲
به ما هیچی نمی رسد ولی حرف مفت هم نمی زنیم
ناشناس۳۳۹۴۲۹۱۱۶:۳۶:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱
صادق نبودن تان از اسم مجموعه پیداست: سازمان ملی مهاجرت!!! اگر برای ساماندهی اتباع بیگانه و افغانی هاست چرا واژه ملی را بکار بردید؟!!
ناشناس۳۳۹۴۳۰۱۱۶:۴۸:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
جناب مشفق چقدر فانتزی به موضوع نگاه میکنید اولا لطفا یه گشتی توی شهر بزنید الان تمام فروشنده ها فرقی هم نمیکند کجای کشور باشد بدلیل دستمزد ارزان اکثر افغانی هستند و بعد ظاهرا شما شمار زیاد جرم و جنایتی که توسط افغانیها صورت میگیرد را نمی بینید .
ناشناس۳۳۹۴۳۰۴۱۶:۵۴:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
خبرهای زرد زیاد شده در فضای مجازی
ناشناس۳۳۹۴۳۱۲۱۶:۵۸:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
چرا از افغانها مالیات اخذ نمی شود؟ از همه امکانات کشور و یارانه ها بدون هیچ پرداختی استفاده می کنندمانندآموزش رایگان ، نان ،آب ، برق و هزاران چیز دیگر باید مالیات سنگین از آنها دریافت شود. شما برای شهروند ایرانی اینقدرسرکوفت میزنید که چه مقدار یارانه پنهان میدهید ولی برای افغانها لال هستید برای آقای نویسنده واقعا متاسفم کوچکترین عرق ملی ندارد به نظر می رسدافغانها رو آماده کرده اید برای سرکوب مردم مگرنه هیچگونه توجیهی دیگری ندارد
ناشناس۳۳۹۴۵۳۸۲۲:۰۸:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
تو خوابی داداش مالیات میگیره خوبش هم میگیره
ناشناس۳۳۹۴۷۲۶۰۸:۰۵:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲
نمی گیرند
احمد۳۳۹۴۳۱۶۱۷:۰۴:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱
مهاجرت افاغنه به شکلی شده که یک قطب و بلوک جمعیتی پدید آورده و به زودی به قشر مطالبه گر جامعه تبدیل می شوند این در حالی است که فاقد هویت ایرانی هستند و تعصبی به کشور ندارند. همین الان کلی سوبسید آرد آب گاز بنزین و.. بصورت آشکار دریافت می‌کنند. کانادا جمعیت ما را گلچین میکنه می بره و ما جاش کارگر افغانی وارد می کنیم بدون هیچ سیاست مهاجرتی، کاش این وضعیت یک متولی درست درمون داشت
ناشناس۳۳۹۴۳۲۱۱۷:۱۱:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱
موضوع اصلی این است که این ها برای مردم باور پذیر است هیچ فکر کردسد چرا‌؟ و حتی اگر دولت روایتی دیگر داشته باشد مردم اعتماد ندارند این موضوعی است که مغفول مانده
ناشناس۳۳۹۴۳۲۲۱۷:۱۵:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱
موارد مطرح شده در فضای مجازی نوک کوه یخ بزرگتری است. برای مردم ( بخش بزرگی) اینگونه متصور است که حاکمیت به مردم ایران به دلیل اینکه ان طور که دلش میخواهد رفتار نمیکنند بی علاقه ( یا متنفر) شده است و آرزو دارد مردمان دیگری را داشت. لذا نه از مهاجرت ایرانیان به خارج نگران است ونه از مهاجرت مردم دیگر به کشور. متاسفانه برخی تریبون های تند رو با ایدئولوژی های جهان وطنی و امت و مانند آن به این موضوع دامن زده اند.
ناشناس۳۳۹۴۳۲۵۱۷:۲۱:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱
نمی خواهد دولت تبیین کند شما بفرمایید دلیل ورود بی ضابطه افغانی ها به کشور برای چیست؟ ما نمی فهمیم شما که می فهمید بگویید
ناشناس۳۳۹۴۴۷۱۲۰:۳۲:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
میایند و میروند و هنگام خروج با تعاملی که با سازمان ملل میشود دلارش اخذ میگردد
ناشناس۳۳۹۴۸۲۹۱۰:۲۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲
واقعا ارزش داره که به خاطر یک مشت دلار هم بازار کار از جوانان خودمان گرفته بشه و هم یارانه مردم خرج این جمعیت انبوه بشه و هم گرفتار انواع مصیبت های فرهنگی و امنیتی بشیم ؟
ناشناس۳۳۹۴۳۴۰۱۷:۳۵:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱
سازمان ملی! مهاجرت! آخه چظور این اسم گذاشته شده. اولا مهاجرت یعنی اینکه کسی از کشور خارج بشه میشه مهاجرت. افغانی ها وارد کشور میشن . بعدم با کدوم سواد کلمه ملی رو گذاشتید! چه ربطی داشت بنویسید سازمان اتباع بیگانه
ناشناس۳۳۹۴۳۴۷۱۷:۴۲:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
دقیقا الان ۱۵ میلیون اتباع افغان در ایران چه می کنند؟ هدف چیه؟لطفا حکومت توصیح بده چجوری و چرا این تعداد براحتی وارد مملکت میشن؟
ناشناس۳۳۹۴۵۴۴۲۲:۱۲:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱
دقیقا چندتا کشورکوچک داریم 10یا15میلیون جمعیت ندارن ولی کشورما
ناشناس۳۳۹۴۸۳۱۱۰:۲۳:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲
15 میلیون!!!! حالت خوبه‌؟!!
ناشناس۳۳۹۴۳۵۰۱۷:۴۸:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱
از تهران اطلاعی ندارم اما شما یه سر میدان امام یا سبزه میدان بزنید در هر مغازه یک یا دوتا افغانی مشغول کارن
ناشناس۳۳۹۴۶۵۵۰۴:۲۲:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲
تهران؟؟ .... الان صداشون داره زیر من میاد... غیر قانونی یکی از همسایه هامون سه تاشون رو آورده در آپارتمان خالی که خریده... هر چقدر میگیم برن گوش نمیده.... منطقه پنج.... داخل مترو هم ک میرم جلوتر از من نشستن من می ایستم....
ناشناس۳۳۹۴۷۲۲۰۸:۰۳:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲
شما فقط یه سر برو فرحزاد دقیقا شبیه کابل شده در منطقه سعادت اباد اکثر شاگرد مغازه ها و سرایداران مجتمع ها و خدماتی ها و کارواش ها و ...افغان هستند دره فرحزاد در مرز منطقه و دو و پنج قرار دارد را هم حتما می دانید که شده محل مواد فروش و معتاد و کارتن خواب و افغان های ولگردو بیکار و ... اگر این همه مجوز دارند وای به مردم ایران معلوم نیست شهردار مشغول چه کاری است که تهران اینطور شده !
ناشناس۳۳۹۴۳۵۶۱۷:۵۴:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
پس چرا اسم سازمان ملی گذاشته شده ؟! چرا همان سازمان اتباع خارجی گذاشته نشده است ؟! گذاشتن اسم ملی برای مهاجرین یعنی این مهاجرین سرمایه و دارایی هستند و میخواهیم به شکل بهینه از آنها استفاده کنیم ! مثل سازمان صنایع ملی مثل شرکت ملی نفت مثل شرکت ملی مس مثل سازمان ملی استاندارد و.... تا کی میخواهید واقعیات را نبینید ؟!
ناشناس۳۳۹۴۸۰۶۱۰:۰۲:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲
اگه شما فکر می کنید که مهاجرین سرمایه نیستند برای مملکت و سربار هستند پس شما هم مثل خیلی های دیگه کوچکترین اطلاعی از الفبای توسعه.سیاست.اجتماع و از همه مهم تر اقتصاد ندارید
ناشناس۳۳۹۵۱۴۲۱۸:۵۱:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲
الفبای معیشتی ما چگونه است؟ کارگران، بازنشستگان و کارمندان جزء در کجای این الفبا قرار دارند؟!
ناشناس۳۳۹۶۳۹۴۲۲:۴۹:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۴
زمانی که اتباع خارجی با غصب مشاغل و زیرفروشی موجب بیکاری ایرانی ها می شوند، سرمایه نیستند، سربارند. ورود اتباع خارجی و به کار گیری آنها در کشور باید بر مبنای نیاز سنجی دقیق صورت گیرد. آنها باید در مشاغلی مشغول به کار شوند که متقاضی ایرانی ندارد، نه مانند الان که در همه مشاغل حضور دارند و عرصه را بر ایرانی ها تنگ کرده اند، حتی دستفروشی.
ناشناس۳۳۹۴۴۰۶۱۸:۵۶:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱
طبق یک برنامه ریزی مدون و جدول زمانمندی شده تمام مهاجرین به ایران باید به کشورهای خود بازگرداند و فقط نیروی کاری که نیاز است با هماهنگی وزارت کار برای مدت تعیین شده ای در کشور باشند
ناشناس۳۳۹۴۴۱۶۱۹:۰۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱
چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است
ناشناس۳۳۹۴۴۱۹۱۹:۱۰:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱
زمانی بابت هر مهاجر سازمان ملل پول پرداخت میکرده پس اگر هم نمیدهد طالبان اب و نانشان را از هیرمند و چیزهای دیگر پرداخت کند.
ناشناس۳۳۹۷۴۸۸۱۶:۰۵:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۶
اصلا نمی خواهیم در کشورمان باشند. حق آبه هیرمند متعلق به خودمان است، چه ربطی به افغانها دارد؟!
عبدالله۳۳۹۴۴۵۱۲۰:۰۲:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱
عدم توانایی دولت به اقناع افکار عمومی به دلیل فعالیت کم رسانه ای دولتمردان نیست بلکه به خاطر رای پایین رئیس‌جمهور، نارضایتی از عملکرد دولت و حکومت حتی در بین طرفداران و رای دهندگان به همین دولت و نهایتا عدم توجه به خواسته مردم است.
ناشناس۳۳۹۴۵۰۹۲۱:۱۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱
چندساله الف را میخونم،گاهی اینهمه غیرواقع بینی ناگهانی و زیرپوستی برام اذیت کننده بود و نظر منفی داشتم،الان حس میکنم انگار دارید با این مدل خبر نوشتن ،اصل ماجرا را میگید اما وارونه و باعصبانی کردن مخاطب که حداقل اصل موضوع را گفته باشید،شاید هم حسم اشتباهه
ناشناس۳۳۹۴۵۱۷۲۱:۲۵:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱
حداقل به شیعیان افغانستانی و احتمالا به اهل سنت که طالبانی مسلک نباشند تابعیت بدهیم که جمعیت کشور افزایش پیدا کند.
ناشناس۳۳۹۴۷۲۸۰۸:۰۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲
شما نگران تغییر فرهنگ نیستی ؟
ناشناس۳۳۹۴۵۲۸۲۱:۵۴:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
متاسفانه جوانان‌ ما، چه دختر و چه پسر، پس از دیپلم هیچ حرفه ای بلد نیستند، حاکمیت نیز به جز برگزاری کلاسهای آموزشی و اعطای گواهی کاری انجام نمی دهد. در این میان، افغانها با زیرفروشی، نه مهارت بالاتر، فقط با زیرفروشی، مشاغل را تصاحب می کنند و جوانان ما برای حفظ عزت نفس در مترو و ... دستفروشی می کنند. اگر برای دانش آموزان در دوره دبیرستان دو روز کار رایگان در هفته در یک واحد صنفی در نظر گرفته شود و برای سربازها دو روز کار با نصف حقوق، نه مشکلی به نام "نیاز به نیروی کار ارزان" خواهیم داشت و نه جوان ما بدون تخصص می ماند. به جای اینکه وقت دانش آموز را با درسهایی پر کنند که در هیچ دوره ای از زندگی به دردش نمی خورد و سربازها را با بشین و پاشو تحقیر کنند، باید آنها را در محیط کار واقعی قرار داد تا هم آموزش عملی صورت بگیرد و هم نحوه ارتباط با کارفرما، مشتری و ... را بیاموزند. اتباع خارجی فقط باید در مشاغلی مشغول به کار شوند که متقاضی ایرانی ندارد. هم اکنون ما افغانها را در همه مشاغل می بینیم، حتی دستفروشی. تاکید و تکرار می کنم که زیرفروشی مهمترین عامل تصاحب مشاغل توسط افغانهاست، نه مهارت بالاتر. چند مثال در این مورد دارم که طولانی و از حوصله بحث خارج است. به عنوان یک شهروند آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی حضور افغانها را می بینم و هیچ کاری از دستم ساخته نیست. مسئولین هم در منازل امنیتی زندگی می کنند، با ماشینهای دولتی رفت و آمد می کنند، فرزندانشان را به مدارس خاص مفرستند و در یک کلام در میان مردم نیستند که مشکلات مردم را ببینند، چون هیچ مشکلی نمی بینند، پس مشکلی وجود ندارد.
حسینی۳۳۹۴۵۵۱۲۲:۲۱:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
خدا بزرگ است به گفته امام خمینی رحمت الله علیه اسلام مرز نداردامام زمان ظهور بکنه همه مشکلات انشالله حل می شود.
ناشناس۳۳۹۴۵۷۴۲۲:۴۷:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
بنی ادم اعضای یکدیگرند بجز نژادپرست که از کوی دیگرست
ناشناس۳۳۹۴۹۹۸۱۴:۴۹:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲
اینجا افغانی... اونجا افغانی... همه جا افغانی... توی کامنت افغانی ...
ناشناس۳۳۹۵۱۳۷۱۸:۴۵:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
بنی آدم حق آبه دیگرون رو میده!
ناشناس۳۳۹۴۵۸۱۲۲:۵۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱
حتی پاکستان هم افغانها را بر گرداند آنهم افغان‌هایی که اصلا خاک افغانستان را به چشم ندیده بودن!! حالا ما نه به شوری پاکستان اما می تونیم افغانی هایی که سالهاست در ایرانند و دارای مدرک بمانند و تازه واردها را اخراج کنیم و مرزها را ببندیم و ورود آنها را ضابطه مند کنیم مثل هر جای دنیا
ناشناس۳۳۹۴۶۳۲۰۱:۱۷:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲
حضور افاغنه در ایران مربوط ب امروز و دیروز نیست بلکه سالهاست در استان‌های شرقی حضور داشته و دارند و اکنون ک ب سایر نقاط ایران رفته اند صدای همه درآمده ک آنهم بخشیش بخاطر فضای مجازیست ولی بطور کلی به‌شی از مشکلات ب فرهنگ خودمان برمی‌گردد چون عده ای دارند ازیها پول درمی‌آورند و موجب حضورشان در ایران شده اند . وقتی با پول خیلی کمتر در کاری مشغول می‌شوند و کارگر ایرانی وارد نمی‌شود همین می‌شود ک کم کم مهارت پیدا می‌کنند و بازار کار را خراب می‌کنند مثلا استا کار اگر با روزی ۸۰۰ کار کند استا افغان نصف همان را می‌گیرد اعتراضی هم ندارد بیمه هم نمی‌خواهد.. این یک بخش در مسئله حضورشان در راهپیمایی و غیره فکرمیکنم ب مسئله فرهنگ مشترکمان و سرزمین یکسان تا ۱۵۰ سال قبل برمی‌گردد و اتفاقا خوب هم هست اگر بتوانیم قانون را بر رفتار و حضورشان حاکم کنیم ..
ناشناس۳۳۹۴۷۲۴۰۸:۰۴:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲
آیا نویسنده اصلا اطلاع دارد و متوجه می شود خواست و افکار عمومی یعنی چه؟ در برخی از مناطق مدارس از دانش آموزان افغانی اشباع شده به نحوی که برای دانش آموز ایرانی جا نداشت .وقتی این همه برای آب، برق، آرد، گاز و غیره آه و ناله می کنید و سر مردم منت میگذارید چرا نان خور بیگانه به کشور وارد می کنید
ناشناس۳۳۹۴۷۵۵۰۸:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲
افغانستان تا دویست سال پیش جزئی از ایران بزرگ بوده، در واقع برادران و خواهران افغانی ما جزئی از ایران هستند و با ما غریبه نیستند. بنده عقیده دارم همین کار را در مورد بحرینی ها هم باید انجام داد. اما تمام این موارد باید ضابطه مند باشند و کنترل شده؛ تا خلافکاران از بی ضابطگی سوء استفاده نکنند!
ناشناس۳۳۹۵۰۰۶۱۴:۵۸:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
نصف افغانستان توی ایرانه ، نصف افغانستان را به ایران بدند بعد اون موقع افغانی ها باشند.بدون خاک ما جا نمی دیم
ناشناس۳۳۹۵۱۳۲۱۸:۴۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲
همونها حق آبه شما را نمیدن!
ناشناس۳۳۹۴۸۸۲۱۲:۰۸:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲
باسلام؛ 1- حضور هر مهاجر خارجی در کشور باید ضابطه مند و براساس مقررات بوده و هر فرد مهاجر به راحتی باید قابل ردیابی و تحت نظارت باشه 2- اشغال فرصتهای شغلی دیگه از کارهای سطح پایین و سخت (مثل نظافتچی و کار در گاوداری و ...) گذشته و الان به اموری مثل فروشندگی و ... رسیده.
ناشناس۳۳۹۴۹۲۱۱۲:۵۱:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲
حکومت باید تابع تصمیم اکثریت مردم باشه متاسفانه هرچی دوست دارن همون کارو انجام میدن و در تریبونها میگن خواسته مردم در حالی که یک بار نظر سنجی نمیکنن چون خودشون مالک مردم میدونن
ناشناس۳۳۹۵۳۸۲۰۸:۴۸:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۳
ایا طالبان اب این تعداد افغانی را تامین میکند؟ حتی حقابه ایرانی ها را نمیدهد
ناشناس۳۳۹۵۸۵۳۲۳:۱۰:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۳
یه زمانی صهیونیست ها به فلسطین مهاجرت کردن و بعد که تعدادشون زیاد شد فلسطینی ها رو بیرون کردن. توطئه خطرناکی در شرف وقوع است .
ناشناس۳۳۹۸۰۴۸۱۲:۳۲:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۷
حاکمان خواهش مینم به جای این کارها بشنید و با عقلانیت فکر کنید و مشکلات کشور را به نحو احسن حل کنید. والله قسم بهترین کار این است. نه برای خودتان به این در و ان در بزنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین