بازنشستگی «پلیس جهان» فرا رسیده است!

گروه جهان الف،   4021129059 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت آمریکا، چندین دهه است که با تکیه با مفهوم "هژمونی آمریکایی" و به بیان ساده تر این گزاره که آمریکا پلیس جهان است، سعی داشته تا به هر نحو ممکن، بازیگری تعیین کننده در خاورمیانه باشد اما به نظر می رسد زمان بازنشستگی این پلیس یا دستکم پایان ماموریتش در غرب آسیا فرا رسیده است!

 بازنشستگی «پلیس جهان» فرا رسیده است!

به گزارش الف؛ بر کسی پوشیده نیست که منطقه خاورمیانه یکی از راهبردی ترین و مهمترین مناطق جهان است. جغرافیایی که بخش قابل توجهی از منابع انرژی جهان نیز در آن قرار دارد و درست به همین دلیل، تنش و درگیری های زیادی میان قدرت های جهانی جهت توسعه نفوذ و دستورکارهای مطلوبشان در این منطقه برقرار بوده و است. 

در این راستا، به طور خاص دولت آمریکا، چندین دهه است که با تکیه با مفهوم "هژمونی آمریکایی" و به بیان ساده تر این گزاره که آمریکا پلیس جهان است، سعی داشته تا به هر نحو ممکن، بازیگری تعیین کننده در رابطه با معادلات سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی این منطقه باشد. با این همه، در شرایط کنونی حداقل با توجه به 3 نشانه عمده و محوری، می توان از افول هژمونی آمریکایی در خاورمیانه صحبت کرد. معادله ای که بسیاری از تحلیلگران مسائل راهبردی و عرصه روابط بین‌الملل، آن را تابعی از تضعیف موقعیت جهانی آمریکا ارزیابی می کنند. 

اولا، در ماه های گذشته به نحو معناداری شاهد فاصله گرفتن متحدان سنتی آمریکا در خاورمیانه از این کشور بوده ایم. به طور خاص دولت های عرب حاشیه خلیج فارس نظیر امارات متحده عربی و عربستان سعودی، روابط سردی را با واشنگتن تجربه می کنند و اینطور به نظر می رسد که دلیل اصلی این مساله نیز این است که اساسا این دسته از دولت ها، دیگر ارزرش و اهمیت و حتی نکته مثبتی را در حمایت های آمریکا از خود مشاهده نمی‌کنند. 

آن ها به صورت میدانی در پی تحولات چند ساله اخیر در منطقه به این جمع بندی رسیده اند که آمریکا در بزنگاه‌های مهم، به یاری آن ها نمی شتابد و حتی امکان دارد بر سرِ آن ها و منافعشان دست به معامله نیز بزند. شاید عینی ترین نمونه در این رابطه، کینه عمیق "محمد بن سلمان"، ولیعهد عربستان از دولت آمریکا به دلیل حمایت های آن از جریان های منتقد و اپوزیسیون در قلب سازوکارهای حکمرانی عربستان باشد. 

واشنگتن تاکنون بارها و بارها به بن سلمان و پدرش ملک سلمان اعلام کرده که باید "شاهزاده نایف"، ولیعهد عزل شده سعودی که روابط خوبی را با دولت آمریکا دارد به همراه طیفی از دیکر شاهزادگان عربستانی که در بازداشت به سر می برند، آزاد کند. موضوعی که در سردی هر چه بیشتر روابط عربستان و آمریکا در سال های اخیر نقش مهمی بازی کرده است. در مورد امارات نیز شاهد بوده ایم که آمریکایی ها علی رغم موضع گیریهای دور و دراز خود در حمایت از ابوظبی و البته ریاض در برابر انصار الله یمن، دو کشور مذکور را در نبرد با انصار الله در بحبوحه جنگ یمن تنها گذاشتند و سبب شدند تا آن ها راهی جز تنش زدایی و دستیابی به توافق صلح با حوثی های یمنی پیش روی خود نبینند. 

مسائلی که همه و همه شکاف ها میان این دسته از کشورها با آمریکا را به به نحو قابل توجهی تعمیق کرده‌اند. 

دوم، منطقه خاورمیانه در سال های گذشته با افزایش قابل ملاحظه قدرت و نفوذ قدرت های شرقی جهان و البته ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای مهم و موثر، رو به رو بوده است. جدای از افزایش نفوذ چین و روسیه در شمال و غرب آفریقا، این دو کشور نفوذ زیادی را نیز در منطقه غرب آسیا کسب کرده اند و گویی متحدان سنتی آمریکا که از این کشور دلسرد شده اند، راهِ توسعه مناسبات را با پکن و مسکو به عنوان یک مسیر جایگزین در پیش گرفته اند. 

ایران نیز برگ های برنده موثری را در سطح منطقه پیدا کرده و می بینیم که جریان های مخالف و رقیب آن در سال های گذشته در سطح منطقه، به سمت تنش زدایی با آن حرکت کرده اند. معادله ای که عینی ترین نمود خود را در قالب تنش زدایی از روابط ایران با کشورهای امارات و عربستان نشان داده است. معادله ای که چشم‌اندازهای روشنی را در مورد توسعه روابط ایران با کشورهایی نظری مصر و اردن هم ایجاد کرده است. 

جالب اینکه به تازگی کشورهایی نظیر اریتره و سودان نیز که سال هاست با ایران روابط خاصی نداشته اند، به صورت داوطلبانه ابراز آمادگی کرده اند که حاضر به توسعه و ارتقا سطح روابط خود با تهران تا سطح راهبردی هستند. موضوعی که با توجه به موقعیت راهبردی دو کشور در منطقه شرق آفریقا، می تواند نفوذ استراژیک ایران در سطح منطقه را به نحو قابل توجهی افزایش دهد و برگ های برنده تازه ای را در اختیار ایران قرار دهد. مسائلی که همه و همه وزن قدرت آمریکا را در سطح منطقه به نحو قابل ملاحظه ای کاهش داده اند. 

و در نهایت سوم اینکه جنگ غزه تا حد زیادی به یک آبروریزی بزرگ برای آمریکا تبدیل شده است. جنگی که در قالب آن، رژیم اشغالگر قدس به واسطه همدستی و کمک های آمریکا به خود، نسل کشی گسترده ای را علیه مردم فلسطین به راه انداخته و مرگبارترین جنگ قرن بیست و یکم از حیث کشتار غیرنظامیان را سبب شده است. معادله ای که انتقادات زیادی را از آمریکا تحریک و ایجاد کرده است. 

حال نکته قابل تامل اینکه در این فضا، بر اساس ارزیابی نظرسنجی های مختلف، میزان اقبال مردم منطقه به آمریکا و سیاست های آن در قبال خاورمیانه به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته و در عوض، وزن بازیگرانی نظیر ایران، چین و روسیه افزایش چشمگیری داشته است. موضوعی که به طور خاص در قالب داده های جدیدترین نظرسنجی "مرکز افکار سنجی عربی" در کشور تونس قالب مشاهده بوده است و پالس های معناداری را به واشنگتن مخابره می کند و حاکی از غروب خورشید هژمونی آمریکایی در منطقه خاورمیانه است.رویدادی که خود می تواند مقدمه ای برای وقوع رخدادهای تکان‌دهنده‌تر علیه آمریکا در آینده و در سطح نظام‌بین‌الملل باشد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۹۲۹۱۵۰۱:۰۸:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
آمریکا پیر و بازنشسته و ضعیف نشده نشده برعکس عاقل شده یعنی داره سعی می کنه از قدرت نظامیش عاقلانه تر استفاده کنه .در ضمن قرار شده یک بازنگری وسیع در حیطه نظامی خودش داشته باشه.
ناشناس۳۳۹۳۰۱۲۰۸:۱۴:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
همین که بعد از 130 روز از جنگ غزه کسی نتونسته کاری بکنه این خود گویای قدرت آمریکاست
ناشناس۳۳۹۳۰۹۹۱۰:۰۸:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
آره 30 هزار نفر کشته براتون چیزی نیست
ناشناس۳۳۹۳۱۹۶۱۲:۰۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
همون طور که 100 هزار کشته اکراین برای شما چیزی نیست
ناشناس۳۳۹۳۲۴۸۱۲:۵۴:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
چه ربطی داشت؟؟ شما دارید مرگ آدمها رو بی اهمیت جلوه میدید وگرنه تو اوکراین هم مردم بی گناه دارن توسط پوتین دیوانه کشته میشن
ناشناس۳۳۹۳۹۶۹۱۰:۳۱:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱
جنایتهای اوکراین هم زیر سر امریکا است
ناشناس۳۳۹۳۲۳۲۱۲:۳۴:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
آدم کشی همینطوری مردم کاری ندارد که بمب بریزی رو سرشان و از هرکسی بر می آید وقتی هدفی نداری و یا به هدفت نمی رسی
ناشناس۳۳۹۳۲۶۶۱۳:۱۱:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
امریکا و انگلیس به قدری ضعیف و ناتوان شدند که کشتی ها و ناوهای جنگی شون هدف حملات انصارالله یمن قرار می گیرند و منهدم می شوند اما هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
ناشناس۳۳۹۳۰۶۴۰۹:۲۶:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
فرض که شده. فردا صبح از خواب بیدار میشویم و آمریکا نیست. برنامه ما برای آن صبح چیست؟
ناشناس۳۳۹۳۲۵۰۱۲:۵۶:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ظریف: دنیا عوض شده امریکا از پس یمنی ها بر نمیاد.
ناشناس۳۳۹۳۱۳۴۱۰:۵۱:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
خودشم بخواد بازنشسته بشه - ماله کشا نمیزارن
ناشناس۳۳۹۳۱۹۴۱۲:۰۳:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
اینکه موافقت یا مخالفت امثال ما با سیاستهای امریکا را در معادلات جهانی و بودن و نبودن آمریکا موثر و مهم می دانی خیلی جالبه !
ناشناس۳۳۹۳۹۵۴۱۰:۲۳:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱
اما آیا برای ابرقدرت شدن، صرف رشد علمی و دستیابی به تکنولوژی های روز کافی است؟ آیا کشورهایی که هنوز به امنیت غذایی پایدار خود نرسیده اند ومحیط زیستش را به دست فراموشی سپرده اند و در حوزه صنعت ضعف دارند می‌توانند ادعای ابر قدرتی کنند طبق تعریف پذیرفته شده، یک ابرقدرت حداقل چهار حوزه نظامی، اقتصادی، فرهنگی و فناوری دارای قدرت بالا بوده و از توان لازم برای تاثیرگذاری در این حوزه ها در هر نقطه از جهان و حتی در برخی مواقع در چند نقطه به صورت همزمان برخوردار است یکی از موضوعاتی که می تواند به منافع ملی آسیب وارد کند اشتباه محاسباتی مسئولین یک کشور نسبت به میزان قدرت و جایگاه واقعی آن کشور در عرصه بین‌الملل است. به عبارت دیگر همانقدر که کمتر تصور کردن قدرت کشور نسبت به میزان واقعی آن می تواند منجر به از دست رفتن منافع و فرصت های بسیار شود، بیشتر تصور کردن آن نیز آسیب زا و اشتباه است.
ناشناس۳۳۹۲۹۲۵۰۱:۳۵:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
اساسا اینکه امریکا رو به افول باشد یا نباشد در آینده کشور ما تاثیر آنچنان بزرگی نخواهد داشت. زیرا ما دچار مشکلات زیرساختی اساسی در درون شاکله اقتصادی و سیاسی خودمان هستیم
ناشناس۳۳۹۳۱۰۸۱۰:۱۹:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
متاسفانه یک عده ای دوست دارند اینطوری القا کنند که آمریکا ضعیف شده و دیگر ابر قدرت نیست و ... آمریکا بزرگترین قدرت اقتصادی کره زمین و قدرتمند ترین کشور از لحاظ نظامی و صنعتی است .
ناشناس۳۳۹۳۲۴۲۱۲:۴۹:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
آن وقت چرا از پس گروه های کوچک در عراق و یمن و سوریه و غزه بر نمی آید از سال 2000 که حمله کرد به این منطقه؟!! و این کشور مزاحم در جهان نباشد آسایش بیشتر بر مردم جهان حاکم خواهد شد وقتی با نسل کشی آمریکا تاسیس می شود و هم جنگ راه می اندازد در جهان و هم تحریم خود را به سایر کشورها گسترش می دهد که اجرا کنند و اجرا نکنند مجازات می شوند که هیچ کشوری که ابر قدرت بوده این چنینی یکجا با هم نداشته در اعمال ضد بشریت
ناشناس۳۳۹۳۹۷۲۱۰:۳۵:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱
البته مهمترین بخش اقتصاد این کشور اشتغالزایی و ثروت زایی بر مبنای بحران زایی در مناطق مختلف جهان است تا بتواند اسلحه صادر کند از خاورمیانه ،اروپا ،کشور های آسیای جنوب شرقی ...منتها تمام توان خود را برای فرسایشی کردن آن بحران آغاز میکند تا روند جریان پول ناشی از فروش سلاح در بحران ادامه دار باشد و هر زمان هم خواست با ارسال چند جنگنده ب ۵۲ و تهدید و قدرت نمایی همه طرف ها را به سر میز صلح می‌آورد ...این‌نوعی باج گیری از تمام دنیا است بعنوان نمونه از اروپا که ترامپ هر کاری کرد پرداختی خود به ناتو را افزایش نداند اما با جنگ اوکرایین همه مبالغ نظامی را به کارخانه های اسلحه سازی آمریکا دادند و سه سال ادامه دارد یا کره جنوبی و ژاپن که باید آمریکا قول بده میگوید پول بده تا کره شمالی شما را نخورد یا کشور ثروتمند تایوان که باید پول به کارخانه های آمریکا با ایجاد اختلاف آمریکا بین چین و تایوان بدهد و اقتصاد چین هم با نظامی گری تحمیل شده تضعیف شود وقتی منافع رقبای منطقه ای و فرامنطقه ای در جنگ و بحران سازی است باید قدرت متعارف و غیر متعارف شد تا بازدارنده باشد اما در تله بحران نیفتاد
ناشناس۳۳۹۳۱۳۵۱۰:۵۳:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
تحریم ها برداشته بشه مملکت راحت تر پیشرفت میکنه
ناشناس۳۳۹۳۹۶۱۱۰:۲۶:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱
عمده کشورهای جهان به منافع ملی خود نظر دارند بر اساس یک اصل جهانی در سیاست ، هیچ دشمن دایمی و هیچ دوست دایمی وجود ندارد آنچه دایمی است منافع ملی در راستای زدودن فقر از جامعه است که خداوند هم همین امر را از وظایف مهم حاکمان بر میشمارد من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق ..وقتی ملتی به امانت سرمایه های خود را در اختیار حاکمان قرار میدهند آنها موظفند بر مبنای رفاه آن ملت و رضایت آن ملت اقدام و سیاستگذاری کنند نه بر مبنای نظرات فردی ..حضرت علی ع در جنگ صفین می دانستند که لشکر معاویه بدروغ قرآن بر سر نیزه کردند اما آن حضرت خواسته خود را بعنوان امام معصوم ملاک قرار ندادند به اجماع و نظر جمع و رفراندوم متوسل شدند این سیرت مردان خداست وظیفه حاکمان نه تحمیل نظرات فردی و برداشت شخصی است بلکه اتخاذ استراتژی است که منجر به رفاه ملت شود و فقر از جامعه زودوده شود .
علی۳۳۹۲۹۳۱۰۲:۰۵:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
قبل از نظم فعلی روسیه و تزار ها و عثمانی ها در حال بلعیدن منطقه بودن نظم فعلی ایده عال و زیبا نیست ولی نظم روس ادامه داستان اوکراین است
ناشناس۳۳۹۳۲۵۴۱۲:۵۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
اوکراین با طناب پوسیده امریکا و ناتو در چاه جنگ به روسیه افتاد.
علی۳۳۹۳۴۰۰۱۵:۴۲:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
برادر عزیز کمی تاریخ مطالعه بفرمایید جنگ اوکراین ادامه اتفاقات دریای سیاه و اشغال آبخازیا و بندر سوخومی در گرجستان توسط روسیه است که در زمان همین آقای پوتین اتفاق افتاد اونجا چی مشکل امریکا و ناتو بود؟؟؟ کمی قبل تر زمان پیدایش ناتو صحبتی از مبارزه با روسیه نبود و خود روسیه هم میخواست عضو ناتو شود
ناشناس۳۳۹۳۹۷۱۱۰:۳۴:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
گرجستان هم به خاطر اقدام به پیوستن به ناتو به آن روز افتاد در واقع در هر دو اینها کرم اصلی از امریکا بود
ناشناس۳۳۹۲۹۳۴۰۲:۱۴:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ایران میتواند نقش پلیس را به جای آمریکا بازی کند
علی۳۳۹۳۱۰۶۱۰:۱۶:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
نمیتواند برادر جان چون خودش منافع اقتصادی ندارد و اهمیت چندانی به اقتصاد نمی دهد نه با ژاپن نا با کره نه با اعراب هیچکدام داد ستد آنچنانی ندارد که از آن محافظت کند ، آمریکا پلیس منافع خودش هست نه دیگران
ناشناس۳۳۹۲۹۳۵۰۲:۱۵:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
خیلی وقته با کارهایی که ایران انجام داده فرا رسیده بوده و این ها دست و پا زدن های دم آخری هست
ناشناس۳۳۹۲۹۹۵۰۷:۵۴:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
برادر من فقط فروش کارتن تام و جری آمریکا برابر ۱۰۰ سال فروش نفت ماست.بقیه را بی خیال..
ناشناس۳۳۹۳۲۴۳۱۲:۵۰:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
همه ابر قدرت ها یکی روزی برای خودشان کسی بودن ولی بعد از صعود افول کردن و به تاریخ پیوستند
ناشناس۳۳۹۳۳۰۹۱۴:۱۵:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
فرق آمریکا با سایر قدرت‌های تاریخ در منشأ قدرتشه قدرت آمریکا حاصل تلاش کوکا کولا ، فورد، تسلا، اپل، مایکروسافت، بوئینگ، جنرال‌موتورز، ناسا،لاس وگاس، وال استریت، نایک،لاکهید مارتین، هالیوود، گوگل و متا و .... است.
ناشناس۳۳۹۲۹۹۷۰۷:۵۵:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
رئیس جمهور آمریکا سرفه میکنه تورم مملکت چند درصد جابجا میشه.
ناشناس۳۳۹۳۳۱۵۱۴:۲۳:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
امریکا سرفه کند تورم و دلار اینطوری می شود؟!!! آن وقت قبل انقلاب چه سرفه ای می کرد که تورم های دو رقمی می بود؟؟ یا چاپ پول و سرکوب ارزها نقشی ندارد در ایجاد تورم و نرخ ارزها؟!! آن وقت چرا سرفه آمریکا در روسیه نمی تواند کاری کند؟!!! کوبا هم همین طور!!
ناشناس۳۳۹۳۰۶۰۰۹:۲۲:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
لطفا بفرمایید حتی محو شدن آمریکا از روی زمین چه کمکی به حل مشکلات ایران می کند؟؟؟ تورم را از بین می برد یا آلودگی هوای تهران را یا بی آبی را؟
ناشناس۳۳۹۲۹۵۲۰۴:۵۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
ما از شنیدن این حرف ها خسته شدیم.
ناشناس۳۳۹۳۰۴۴۰۸:۵۵:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
پلیس جهانی بازنشسته بشه چه کسی جایگزین میشه ؟!
ناشناس۳۳۹۳۱۵۹۱۱:۱۵:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
اگر امریکا را ما شکست دادیم پس چرا الان دلارش 57 هزار تومانه؟ اگر در غزه شکست خوردند پس چرا 28 هزار نفر از مردم غزه قتل عام شدند و کشورهای مسلمان دستتان روی ماشه است و فقط تهدید می کنند.
ناشناس۳۳۹۳۲۴۴۱۲:۵۲:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
چرا یورو آن رقم هست یا دینار کویت؟!!! برعکس لیر ترکیه آمده پایین؟؟
ناشناس۳۳۹۳۲۵۷۱۳:۰۰:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
دلار باید از مبادلات تجاری کشور حذف بشود کشورهای مسلمان تنگه باب المندب و دریای سرخ را بستن و اقتصاد اسرائیل را فلج کردند.
علی۳۳۹۳۴۱۰۱۵:۵۲:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
برادر جان مبادلات تجاری کشور چقدر هست که حذف بشه بعد جاگزینش چی ؟ ارز شناور مثل ین که بر اساس قیمت دلار قیمتش جابجا میشه یا دلار گه ارزش کاغذیش بر اساس دلار هست؟
ناشناس۳۳۹۳۴۶۹۱۷:۱۹:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
بله همین طور است
ناشناس۳۳۹۳۲۷۱۱۳:۱۸:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
آمریکا که چپ و راست دارد می خورد و کشتار 30 هزار نفری که یک درصد آن هم نیروهای حماس نیستند نشان از استیصال آنان هست
ناشناس۳۳۹۳۲۴۱۱۲:۴۸:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
حالا مثلا امریکا کلا نابود بشه ما ایرانیها چکار خواهیم کرد؟
ناشناس۳۳۹۳۳۱۲۱۴:۱۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
فکر کن دیگه هواپیمای بوئینگ و نرم افزار مایکروسافت و گوشی اپل و سازمان ناسا و ... نباشه
ناشناس۳۳۹۳۳۳۰۱۴:۳۵:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
هواپیمای سی 919 ساخت چین امروز به پرواز در اومد و جایگزین بوئینگ خواهد شد.
ناشناس۳۳۹۳۲۷۵۱۳:۲۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
جغرافیایی که بخش قابل توجهی از منابع انرژی جهان نیز در آن قرار دارد تمام تغییرات جهانی در همین تغییر انرژی خلاصه می شود، اگر منطقه مذکور انرژی نداشته باشد یا انرژی آن مفید فایده نباشد، به عبارت دیگر، نفت شیل جایگزین نفت شود و انرژیهای تجدیدپذیر جایگزین انرژی فسیلی، منطقه مذکور چه خاصیتی برای امریکا دارد؟ برای فهم رفتارها باید منطق حاکم بر رفتارها را درک نمود. منطق حاکم بر رفتار امریکا، سود است. اگر این منطقه سودی ندارد چرا باید هزینه کند؟
علی۳۳۹۳۴۰۵۱۵:۴۸:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
قدرت گرفتن همسایه شمالی ما که عادت به بلعیدن همسایه های خود دارد و بزرگترین رقیب ایران در فروش نفت خام و گاز هست چطور خیلی استراتژیک و زیباست ؟ بالای گوشمون ؟؟؟؟ خیلی خوشحال میشید؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین