وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌گفتند توانایی ساخت ۵ فیلم دارید

  4021127042

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تصور عده‌ای بر این است که مردم نسبت به گذشته به مناسک دینی بی اعتناتر شدند، تاکید کرد: بر اساس آخرین پیمایش صورت گرفته در وزارت فرهنگ، ایران در سال ۱۴۰۲ به مراتب از ایران ۳۰ میلیونیِ در سال ۱۳۵۳ به مناسک دینی مقیدتر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌گفتند توانایی ساخت ۵ فیلم دارید

به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در نشست سراسری مدرسان معارف اسلامی دانشگاه‌ها که امروز جمعه (۲۷ بهمن) با حضور حجت‌الاسلام مصطفی رستمی _ رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از اساتید معارف برگزار شد، با تبریک اعیاد ماه شعبان گفت: فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی در عرض سایر مسائل نیست و در کنار اقتصاد، سیاست و... قرار نمی‌گیرد.

او در ادامه با بیان اینکه حوزه فرهنگ در انقلاب اسلامی حوزه‌ای اصلی است و سایر حوزه‌ها، فرعی به‌شمار می‌رود، افزود: در جامعه‌شناسی انقلاب‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گونه‌ی چهارمی از نظریات تحلیل انقلاب‌ها مطرح شد که عامل فرهنگ را به عنوان یکی از شاخص‌های انقلاب‌ها در نظر گرفتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: انقلاب ما از جنس بعثت است و پیام آسمانی دارد، رهبران انقلاب اسلامی ایران فرهنگی هستند؛ امام راحل در دهه‌های سوم و چهارم عمرشان مهم‌ترین کتاب‌های عرفانی و اخلاقی را نوشتند، رهبر انقلاب نیز شخصیتی فرهنگی، شاعر، ادیب و نویسنده هستند.

وی افزود: سایر شخصیت‌های انقلابی نظیر شهید بهشتی، آیت‌الله مطهری، آیت الله جوادی آملی، آیت ‌الله مصباح یزدی نیز از این ویژگی برخوردارند و به همین دلیل فرهنگ در انقلاب اسلامی مسأله اصلی است و سایر موضوعات جنبه فرعی دارد و رهبر انقلاب نیز فرموده‌اند فرهنگ مثل هواست.

اسماعیلی تاکید کرد: زمان آغاز به کار دولت مردمی که محضر رهبر انقلاب رفتیم ایشان از تغییرات انقلابی در ساختار فرهنگی سخن گفتند؛ مدت‌ها مشغول شدیم و کارگروه‌هایی تشکیل دادیم برای اینکه مشخص شود این امر چه فضایی را شامل می‌شود.

وی افزود: در دیدار دیگری که خدمت رهبری انقلاب رسیدیم ایشان فرمودند منظورم تغییرات ساختاری در فرهنگ جامعه است؛ مثلا در زمان پهلوی در فرهنگ عمومی کشور گزاره «ما نمی‌توانیم» جا افتاده‌ بود و این نکته به نگاهی عمومی تبدیل شده بود ولی امام آن را شکستند و "ما می‌توانیم" را جایگزین آن کردند که نتیجه این گزاره، شهید طهرانی مقدمی شد که با ابتدایی ترین امکانات کار موشک سازی را شروع کرد تا جایی که امروز جزء کشورهای معدود در توانمندی موشکی هستیم.

وزیر فرهنگ افزود: تصور عده‌ای بر این است که مردم نسبت به گذشته به مناسک دینی بی اعتناتر شدند، بر اساس آخرین پیمایش صورت گرفته در وزارت فرهنگ، ایران در سال ۱۴۰۲ به مراتب از ایران ۳۰ میلیونیِ در سال ۱۳۵۳ به مناسک دینی مقیدتر است.

اسماعیلی گفت: در اربعین امسال که در تابستان هم برگزار شد عده‌ای تصور می‌کردند با توجه به گرمای هوا تعداد زوار کاهش خواهد داشت ولی چهار و نیم میلیون نفر عازم کربلا شدند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه با نگاهی کلان درمی‌یابیم انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا وضعیت نسبتا خوبی به لحاظ فرهنگی دارد، تصریح کرد: مثلا در موضوع فلسطین عده‌ای می گفتند موضع مردم نسبت به غزه و فلسطین منفی است تاجایی که عده‌ای در اغتشاشات شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» سر می‌دادند، در حالی که براساس آخرین نظر سنجی که قبل از عملیات طوفان الاقصی صورت گرفت سه چهارم مردم ایران طرفدار فلسطین بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به آمار دیگری در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: در محرم سال گذشته ۸۲ درصد مردم ایران برای امام حسین(ع) مشکی پوشیده‌اند و ۷۳ درصد مردم گفته بودند اگر شرایط مهیا باشد آماده زیارت اربعین هستند، علاوه بر آن بیش از ۴۹ درصد از مردم در این نظرسنجی اعلام کرده بودند زیارت عاشورا می‌خوانند و ۵۸ درصد مردم گفته‌اند که برای اهل بیت (علیهم السلام) نذری می‌دهند و ما باید توجه داشته باشیم که اینها واقعیات جامعه است.

وزیر فرهنگ گفت: کار اصلی دشمن ایجاد سستی حتی در بین مومنان، احساس پشیمانی از گذشته و ناامیدی از آینده است.

وزیر فرهنگ گفت: روزی که وزارت فرهنگ را تحویل گرفتیم طبق آمارهای رسمی معدل رشد اقتصادی کشور (در دهه نود) ۰.۴ درصد بود که حتما وضعیت به مراتب اسفناک‌تری در حوزه فرهنگ داشتیم.

وی افزود: جریانی عمدتا تلاش می کرد حکمرانی فرهنگی نظام را تضعیف کند و اساسا به چیزی به عنوان نظارت حاکمیت بر حوزه فرهنگ معتقد نبودند، حتی مرجعیت رسانه‌ای را با ایجاد شبکه‌های رقیب از دست دادند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه زمانی که وزارت را تحویل گرفتم ۱۵۰ فیلم که پروانه نمایش‌شان اخذ شده بود روی میز قرار داشت که بعضا دچار مسائل خیلی فاحشی بودند، تصریح کرد: زمانی که پروانه مجوز نمایش یکی از این فیلم‌ها را دیدم، بخشی از آن حذف شد.

وزیر فرهنگ ادامه داد: قصد نداریم در حوزه تنظیم‌گری از قانون کوتاه بیاییم. به عنوان مثال هر فیلمی که از ایران به جشنواره‌های خارجی می‌رود باید مجوز نمایش را گرفته باشد؛ سال گذشته فیلمی این رویه قانونی را رعایت نکرده بود و برخلاف فشارهایی که عده‌ای وارد کردند بر اجرای قانون ایستادیم.

وی با بیان اینکه امسال ۱۲۰ هزار مجوز چاپ کتاب صادر شده و در هیات نظارت کتاب بهترین افراد ممکن عضو هستند، افزود: تمام جریانی که در سینما و هنر حضور دارند از نیروهای انقلابی و جوان هستند و از تخصصی ترین افراد استفاده کردیم.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه تلاش کردیم از بهترین‌ها استفاده کنیم، تاکید کرد: زمانی که کارمان را شروع کردیم عده‌ای می گفتند توانایی جبهه انقلاب ساخت ۵ فیلم در سال است ولی امسال ۲۵ فیلم به بخش داوری جشنواره از جبهه انقلاب ارسال شد.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی افزود: آقا (رهبری) زمانی فرموده بودند چرا تعداد فیلم‌های ساخته شده در مورد شهدا مطلوب نیست اما فضای هنری کشور تغییر کرده و در سال‌های اخیر آثاری درباره شهید باکری، شهید شیرودی و شهید زین‌الدین ساخته شده است.

وزیر فرهنگ در پایان با اشاره به مراسم تجلیل از روزنامه نگاران انقلابی، تصریح کرد: به بالابردن پرچم بچه های انقلاب افتخار و از جریانی حمایت می‌کنیم که به تحقق آرمان‌های انقلاب کمک می‌کند و هیچ حمایتی از جریانی که بخواهد به آرمان انقلاب بی اعتنا باشد نیست، البته این مسئله به معنای بستن فضای فکری کشور نباید قلمداد شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین