شهرداری - ایران‌خودرو؛ مبارزه ای که برنده ندارد!

گروه اجتماعی الف،   4021121056 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

شهرداری تهران و ایران‌خودرو به‌جای رفتن در رینگ مبارزه و پاسخگویی به یکدیگر در رسانه‌ها، باید به‌سمت حل و فصل اختلافات حرکت کنند چون امروز، پایتخت در وضعیت اسفناکی از لحاظ حمل و نقل عمومی است و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر نیازهای تهران در حوزه حمل و نقل، به‌خصوص اتوبوس از هر طریقی تامین شود.

شهرداری - ایران‌خودرو؛ مبارزه ای که برنده ندارد!

به گزارش الف، شهرداری تهران و شرکت ایران‌خودرو این روزها در یک نزاع علنی به‌سر می‌برند و علت این امر هم چیزی نیست جز اختلاف بر سر ماجرای خریداری اتوبوس‌های ایران‌خودرو، پرداخت پول و تحویل دستگاه‌های خریداری شده که طرفین بر سر آن اختلافات زیادی دارند و این‌طور که به‌نظر می‌رسد این اختلافات عمیق و قابل توجه بوده که منجر به سرایت آن به رسانه‌ها شده است. شهرداری می‌گوید پول دادیم اما اتوبوس‌ها تحویل داده نشدند و در مقابل، ایران‌خودرو مدعی است که تسویه حساب انجام نشده و حتی آن مقداری هم که پرداخت شده، به‌صورت غیرنقدی بوده که مشکلات زیادی را رقم زده است.

*به تعهداتشان عمل نکردند، مجبور به واردات شدیم

شهرداری تهران و شورای‌شهر در دوره جدید همواره بر استفاده از تولیدات داخلی تاکید داشتند و در راستای تحقق توجه به موضوع تولید ملی بود که طی دو سال قراردادهایی با خودروسازان داخلی برای تامین اتوبوس پایتخت منعقد شد اما به گفته «مهدی چمران» رئیس شورای‌شهر تهران این خودروسازان داخلی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و آن‌طور که چمران روایت کرده، یکی از بهترین سازندگان اتوبوس در داخل کشور گفته بود که تنها امکان تحویل 50 دستگاه وجود دارد!

به همین منظور «علیرضا زاکانی» شهردار تهران در سفر خود به کشور چین، قراردادی با تولیدکنندگان چینی برای تامین 2500 اتوبوس، 2500 تاکسی برقی، 2500 تاکسی شاسی‌بلند، 10 هزار ون و 150 هزار موتورسیکلت را به امضا رساند که در صورت تامین منابع، از 6 ماه آینده وارد کشور شده و علاوه بر این، انتقال تکنولوژی هم صورت می‌گیرد. 

*شهردار توضیح داد، ایران‌خودرو عصبانی شد!

شهردار پایتخت در توضیح نهایی‌کردن این قرارداد با تولیدکنندگان چینی در صفحه توییتر خود نوشت: «بر حسب وظیفه از خودروسازان داخلی هم خرید کردیم با اینکه قیمت بالاتری به ما دادند، اما به تعهدات خود عمل نکردند.»

همین اظهارات کافی بود تا مدیرعامل ایران‌خودرو واکنش نشان داده و انتقادات تند و تیزی را به شهرداری وارد کند. علیمردان عظیمی گفت: «40 دستگاه اتوبوس برقی به شهرداری تهران تحویل دادیم و قرار بود ۲۰۰ میلیارد تومان به ما پرداخت کنند که هنوز ریالی به صورت نقدی پرداخت نشده است.»

وی افزود: «شهرداری به جای پول، ملک به ایران خوردو داده که آن را هم فروخته‌اند. یعنی شهرداری فروش اموال غیر کرده و تخلف صورت گرفته است که مدارک آن وجود دارد.»

*اتوبوس‌های بی‌کیفیتی تحویل دادند که مستقیم به پارکینگ رفت 

این سخنان مدیرعامل ایران‌خودرو، بدون پاسخ نماند و فتح بابی بود برای توضیحات دیگر مسئولین شهرداری و شرکت اتوبوسرانی. مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی در رابطه با بد عهدی خودروسازان و پاسخ به اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: «از ابتدای طرح موضوع خرید اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی، زاکانی شهردار تهران دغدغه تحویل به موقع و تحویل اتوبوس با کیفیت و دارای استانداردهای لازم برای آسایش و امنیت مردم را مطرح کرد و ما نیز با همین راهبرد به دنبال تأمین نیاز شهر به اتوبوس رفتیم و همه بخش‌های نظام نیز به یاری ما شتافتند. اما آقایان به جای پاسخگو بودن درباره چرایی تحویل ندادن اتوبوس‌ها به مردم تهران به دنبال عملیات روانی علیه شهرداری تهران به عنوان نهاد خادم مردم تهران هستند.»

وی افزود: «انتقاد زاکانی از سر دلسوزی و دوستانه بود و ما هرگز وارد بحث‌های بی ارتباط با موضوع خدمت به مردم نمی‌شویم و صراحتا اعلام می‌کنم مطالبات نقدی ایران خودرو دیزل پرداخت شده است.»

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تصریح کرد: «قرارداد خرید اتوبوس آتروس به تعداد 175 دستگاه و 2 دستگاه کشنده در سال 1400 به مبلغ 717/5 میلیارد تومان منعقد شد که بخش نقد آن به مبلغ 501 میلیارد تومان پرداخت و الباقی به مبلغ 216 میلیارد تومان در قالب غیرنقد بصورت ملک بوده که جهت تحویل ملک به کارگزار مورد تایید شهرداری معرفی شده‌اند که در این راستا تاکنون با کارگزار به توافق نرسیده‌اند و در این راستا شرکت ایران خودرو دیزل بابت طلب غیرنقد خود در مراجع قضایی علیه شهرداری تهران، شرکت واحد اتوبوسرانی و کارگزار مربوطه طرح شکایت کرده که شکایت مزبور از سوی مرجع قضایی رد و رأی هم به نفع شهرداری و شرکت اتوبوسرانی و کارگزار صادر شده است.»

علیزاده افزود: «همچنین از 175 دستگاه اتوبوس و 2 دستگاه کشنده کامیون، فقط 170 دستگاه تحویل داده شده و 5 دستگاه اتوبوس و 1 دستگاه کشنده را تاکنون تحویل نداده‌اند.»

وی گفت: «ما در قبال هر ریالی که به این شرکت خودروساز پرداخت کرده‌ایم باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم ولی چه کنیم که آقایان در سال 1400 و 1401 تعداد ۱۷۰ اتوبوس را تحویل شرکت واحد دادند و پولش را هم کامل گرفتند ولی اتوبوس‌هایی که تحویل دادند آنقدر بی‌کیفیت بود که امکان بهره‌برداری از ۱۵۰ دستگاه آن برای خدمت به مردم میسر نشد و از کارخانه مستقیم به داخل سامانه رفت و پارک شد. هرچه کردیم نتوانستیم این اتوبوس‌ها را وارد چرخه خدمات رسانی کنیم. آقایانی که امروز طلبکارند حتی خدمات پس از فروش قابلی هم نداشتند و تنها پس از دخالت معاون دادستان، این شرکت خودروساز مکلف به رفع ایرادات اتوبوس‌های به ظاهر نو خود آن هم بعد از چند سال شد.»

*زاکانی وارد گود شد

علیرضا زاکانی در حاشیه بهره‌برداری از ۲۲ بازار میوه و تره‌بار شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارنظر یکی از مدیرعاملان شرکت‌های خودروسازی مبنی بر عدم دریافت پول از شهرداری برای تولید اتوبوس گفت: «در حال حاضر ما ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری کرده‌ایم که ۱۷۰ دستگاه اتوبوسی که از آن صحبت می‌شود غیر از این ۵۰۰۰ اتوبوس‌ بوده و این‌ها اتوبوس‌هایی بودند که قبلا خریداری شدند.»

وی اضافه کرد: «از ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس‌ خریداری شده ۲۵۰۰ دستگاه از تولید کننده داخلی و ۲۵۰۰ دستگاه از تولید کننده خارجی خریداری شده است. این اتوبوس‌ها کیفیت و قابلیت‌های بسیار خوبی دارند اما ما اعلام کرده‌ایم که تولید داخل به اندازه نیاز ما نیست و نمی‌توانیم مردم را گرو بگیریم که چندین سال بعد اتوبوس‌ها را دریافت کنیم.»

وی ادامه داد: «طبق تعهدات پول را واریز کرده‌ایم و اتوبوس‌ها را تحویل می‌گیریم از خارج هم اتوبوس‌هایی که خریداری کرده‌ایم به صورت کلی و با کیفیت وارد کشور می‌شود و در مرحله بعد نیز این اتوبوس‌ها با ورود قطعات و پس از آن، قابلیت بیشتری را برای تولید داخل فراهم می‌کنند.»

شهردار تهران تاکید کرد: «از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده داخلی ۵۰۰ دستگاه برقی و ۲۰۰۰ دستگاه با استانداردهای روز دنیا دیزل هستند. تعامل بسیار خوبی با خودروسازها داریم اما در خصوص اظهارنظری که انجام شده ما اسمی از خودروساز نیاورده‌ایم اما اعلام کرده‌ایم در حوزه کیفیت اگر اتوبوس‌های داخلی کیفیت داشته باشند خریداری می‌کنیم که این برادر ما حساسیت به خرج دادند و بیان نادرستی داشتند.»

زاکانی ادامه داد: «ما پرداخت نقدی داشتیم و هم تهاتر با ملک؛ پرداخت نقدی انجام شده و تهاتر که جزو قرارداد بوده ملک معرفی شده است اما قیمت‌گذاری‌ها را براساس کارشناس رسمی اعلام کرده‌ایم که خودروساز از طریق کارگزاری برای قیمت‌گذاری عمل کرد و در مرحله بعد شکایت کردند و خودشان محکوم شدند. ما امیدواریم با همین شرکت نیز بهترین تعامل را داشته باشیم. در خصوص ۱۵۰ دستگاه اتوبوسی که اعلام شد، مشکل داشتند. از میان ۱۷۰ دستگاه اتوبوسی که خریداری شده بود باید بگویم که این دستگاه‌ها اشکالاتی داشتند که اشکالات را به مجموعه اعلام کردیم و گفتیم که اشکالات را رفع کنند.»

*مناقشات فرسایشی 

هر چند اختلافات موجود بین شهرداری و ایران‌خودرو مبنایی و بر سر مسائلی بسیار مهم بوده اما باید توجه داشت که ادامه وضعیت موجود، منجر به فرسایشی‌شدن این اختلاف و متعاقباً ضرر و مردم و شهروندان پایتخت می‌شود. شهرداری و ایران‌خودرو به‌جای رفتن در رینگ مبارزه و پاسخگویی به یکدیگر در رسانه‌ها، باید به‌سمت حل و فصل اختلافات حرکت کنند چون امروز، پایتخت در وضعیت اسفناکی از لحاظ حمل و نقل عمومی، به‌خصوص تعداد اتوبوس‌های فعال است و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر نیازهای تهران در حوزه حمل و نقل و اتوبوس از هر طریقی تامین شود.

آن‌طور که برخی مسئولین شهری از جمله جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای‌شهر تهران و محسن هرمزی، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گویند، از 9 هزار دستگاه اتوبوسی که تهران نیاز دارد، امروز تنها 2047 دستگاه فعالیت می‌کنند و یک فاصله قابل توجه بین شرایط کنونی و مطلوب وجود دارد. ناگفته نماند که انفعال شورای‌شهر قبلی (شورای پنجم) در توجه به تامین اتوبوس و تعمیر و بازسازی آن‌ها، عامل موثری در رقم‌خوردن وضعیت کنونی بوده است.

اما به هر شکل، این‌ قسم مناقشات و جدال‌ها، سد راه بزرگی برای تحول در شرایط پایتخت و تامین نیازهای مردمی است که به‌دلیل عدم حاکم‌بودن شرایط متعادل حمل‌ونقل، بخشی از زمان خود را در خیابان‌ها تلف کرده و یا متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوند. 

 

 

 

دیدگاه کاربران

مصطفی۳۳۸۶۱۱۹۰۸:۳۱:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
حمایت از تولید داخلی که هیچ تعهدی به کیفیت ندارند نباید باعث زحمت و دشواری برای مردم می شود و باید اتوبوس های با کیفیت خارجی وارد شود تا خودروسازها حساب کار دستشون بیاد که اگر خودشون رو جمع و جور نکنند و تعهد به کیفیت نداشته باشند دچار مشکل می شوند ولی متاسفانه خودروسازها چه در سواری و چه در خودروهای دیزلی معیشت و اشتغال نیروهای خودشان که به نوعی بخش عظیمی از اشتغال کشور هست را گروگان منافع خودشون گرفتن و نیاز به برخورد جدی نهادهای مسئول دارد.
ناشناس۳۳۸۶۲۱۹۱۰:۲۴:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
در لوازم خانگی هم همین اشتباه در حال تکرار شدن است واردات را ممنوع کردند و محصولات مونتاژ و بی کیفیت را به بالاتر از قیمت خارجی ها به مردم تحمیل می کنند و اسمش را گذاشته اند خودکفایی ! جالب اینکه حاضر نیستند از تعمیر کارها و مصرف کنندگان نظر سنجی کنند تا ببینند عملکرد این تولید کنندگان که برایشان انحصار ایجاد کرده اید طی این 5 سال چگونه بوده ! اصلا نظر سنجی لازم نیست در قسمت نظر سنجی مصرف کنندگان دیجی کالا فقط نظرهای مردم را هم بخوانند کاملا اوضاع را می فهمند دقیقا مثل رانندگی با چراغ خاموش در تاریکی صنعت را اداره می کنند !
ناشناس۳۳۸۶۱۳۵۰۸:۴۶:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
دعوای زرگری است.
ناشناس۳۳۸۶۱۸۳۰۹:۳۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
جالب شد به محض اینکه یک مسئله‌ی جدی آن هم مربوط به بخش عمومی و شهرداری به رسانه‌ها کشیده می‌شود و به سمت شفافیت می‌رود سر کله‌ی عده‌ای پیدا می‌شود که دعوا نکنید ضررش به مردم‌ می‌رسد. دقیقا مشکلتان با شفافیت چیست؟ چرا این دعوا برنده‌ای ندارد؟؟؟ آخرش می‌روند دادگاه یا شورای حل اختلاف یکی‌شان برنده می‌شود دیگر. توافقات پشت پرده ربطی به بخش عمومی که حق‌الناس است ندارد شما نمی‌خواهد نگران ضرر مردم باشید.
ناشناس۳۳۸۶۵۴۹۱۵:۴۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
البته مردم ضرر کرده اند. شهرداریچیها با عوارض و جرایمی که از مردم تهران گرفته اند، ۱۷۰۰ اتوبوس از شرکت ایرانخودرو دیزل خریده اند که ۱۵۰۰ اتوبوس ناقابل معیوب از آب دراومده و روانه پارکینگ کرده اند.
ناشناس۳۳۸۶۶۰۳۱۶:۳۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
طرف گفته ۱۷۰ دستگاه و ۱۵۰ دستگاه شما به ریال حساب کردی جلو هر کدوم یه صفر اضافه کردی؟
ناشناس۳۳۸۶۸۷۰۰۰:۲۶:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
میبخشید اشتباه تایپی بود.
محمد۳۳۸۶۱۸۵۰۹:۳۹:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
با سلام ، حمایت از تولید داخل و واردات از خارج به بهانه رفع مشکل مردم در حمل و نقل عمومی!!!!
ابوذر۳۳۸۶۱۹۰۰۹:۴۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
کشش ندید قضیه رو
ناشناس۳۳۸۶۲۲۹۱۰:۳۶:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
ایرانخودرو دیزل داره قطعات منفصله چینی رو مونتاژ میکنه خب عقل دستور میده محصول نهائی چینی رو بخریم که لااقل تو فرآیند مونتاژ هم دقت بیشتری لحاظ شده باشه
ناشناس۳۳۸۶۲۳۲۱۰:۳۸:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
دعوای خانوادگی است
حسین۳۳۸۶۲۶۶۱۱:۲۹:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
حمایت از تولید داخلی درباره خودرو دروغی بزرگ است شما بررسی کنید و ببینید آیا بجز خودرو و لوازم خانگی که تولید کنندگان مافیایی دارد از هیچ تولید داخلی (باکیفیتی) حمایتی صورت می گیرد؟
ناشناس۳۳۸۶۳۰۱۱۲:۰۰:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
و در هر دو محصول کیفیت پایین را با قطعات چینی مونتاژ می کنند و بالاتر از قیمت خارجی می فروشند ! آنقدر سود حاصل از این نوع تولید کردن به دهانشان مزه داده که با وجود اعتراض مردم صنعت لوازم خانگی را هم به همین راه برده اند
ناشناس۳۳۸۶۲۷۸۱۱:۴۳:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
ایران خودرو قطعا پیروز این مبارزه است. مافیای خودرو به قدری قدرتمند هست که می تواند وزیر را عوض کند، شهردار که جای خود دارد.
ناشناس۳۳۸۶۳۰۴۱۲:۰۲:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
کیفیت که هیچ حداقل زیبایی اتوبوس و خودروهای جدید دنیا رو کپی کنید
ناشناس۳۳۸۶۴۳۹۱۳:۴۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
صد در صد چشم بسته حق با شهرداری است. میگن مردم رو گروگان گرفتند...خب ایران خودرو مگر یک کار درست کرده که بشه به حرفشون اعتماد کرد. خب تولید قطره چکانی گران تر از اتوبوس وارداتی عمده در می آید...همین که مردم رو معطل کردند کافی نیست؟!
ناشناس۳۳۸۶۶۸۲۱۸:۳۴:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
از دست این دو تا مردم ذله شدند
ناشناس۳۳۸۶۹۲۵۰۶:۵۸:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شهرداری باید دندان ایران خودرو را بکشد و اتوبوس دست دوم آلمانی وارد کند ماندد دهه ۷۰ که تجربه موفقی بود
ناشناس۳۳۸۶۹۳۹۰۷:۳۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
این چگونه معامله ای است که قيمت آن که یکی از ارکان قرارداد است هنوز معلوم نیست و موکول به توافق کارگزاری؟و خودروساز است.
رضا۳۳۸۶۹۴۴۰۷:۴۳:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اتفاقاً باید مسببین این اتفاق شناسایی و معرفی و مجازات بشوند به جای اینکه ایرادات را بین خود حل کرده و لاپوشانی کنند.
ناشناس۳۳۹۱۲۸۲۱۵:۴۵:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
شما که دستتان میرسد از شهرداری تهران و شورای شهر مطالبه گری کنید که : مگر طبق قانون برای خرید هزاران دستگاه اتوبوس و تاکسی و ون و موتور برقی ، شهرداری نباید فرایند مناقصه را طی کند تا از رانت و فساد دلالان جلوگیری و با کیفیت ترین محصول با قیمت مناسب خریداری شود ؟ چرا شهرداری بدون مناقصه شده بزرگترین وارد کننده این اقلام از چین ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  8. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  9. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  12. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  14. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  15. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  16. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  17. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  18. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  19. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین