اسراییل درباره «گوجه گیلاسی» هم دروغ می گوید!

  4021117070 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اخیرا با انتشار تصاویری از دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه توانمندی‌های ایران و فراگیر شدن این تصاویر در رسانه‌ها و فضای مجازی، صفحه توئیتر فارسی رژیم صهیونیستی با انتشار تصویری مدعی شد که گوجه گیلاسی اختراع اسرائیل است!

اسراییل درباره «گوجه گیلاسی» هم دروغ می گوید!

به گزارش ایسنا، این صفحه توئیتری با انتشار تصویر مذکور نوشت:

«اون گوجه گیلاسی‌ها اختراع اسرائیل است، فقط گفته باشیم.»

این ادعا گرچه ذیل همان پست با واکنش‌های شدیدی از سوی کاربران ایرانی روبرو شد، اما سال‌ها پیش نیز توسط خود رسانه‌های اسراییلی تکذیب شده بود.

حقیقت یا دروغ؟ مساله این است!

روزنامه هاآرتص سالها قبل در یک گزارش که در ادامه تصویری از آن را مشاهده می‌کنید نوشته است

نه، گوجه گیلاسی اختراع اسرائیل نیست!

گوجه گیلاسی(گوجه مینیاتوری) یک اختراع اسرائیلی نیست و این اولین باری نیست که این حقیقت با صدای بلند و واضح بیان می شود. اما از آنجایی که این ادعا بسیار پذیرفته شده است، اجازه دهید یک بار دیگر تکرار کنم: (این ادعا) نادرست است. حقیقت این است که محققان اسرائیلی انواع مدرن گوجه فرنگی گیلاسی را توسعه دادند که به دلیل ماندگاری طولانی مدت آن به یک محصول تجاری در سراسر جهان تبدیل شده است.

علاوه بر این سایت studentisraelity.com مطلبی را منتشر کرده و درباره تاریخچه گوجه گیلاسی نوشت: 

اگرچه مشخص نیست اولین بار چگونه گوجه فرنگی از اقیانوس اطلس منتقل شد، شایعاتی در رسانه‌ها در سال ۲۰۰۳ منتشر شد مبنی بر اینکه اسرائیل گوجه گیلاسی را «اختراع» کرد. در پروازی به خارج از فرودگاه بن گوریون تل آویو، به آنا وکسلر، نویسنده علمی مستقل مستقر در اسرائیل و بسیاری دیگر از شهروندان خارجی سوار بر این هواپیما، یک بروشور با عنوان «معرفی اسرائیل» که در هر صندلی مجله قرار داده شده بود، ارائه شد. وکسلر توضیح داد که بروشور مذکور به دو زبان عبری و انگلیسی چاپ شده بود و «پیشرفت‌های» تکنولوژیکی اسرائیل، کارآفرینی، و در نهایت، نوآوری کشاورزی و اختراع گوجه فرنگی گیلاسی را برجسته می‌کرد. وکسلر که می دانست ادعاهای موجود در جزوه نادرست بودند برای اثبات آن مقاله‌ای با عنوان «جنجال بذر: آیا اسرائیل گوجه فرنگی گیلاسی را اختراع کرد؟» ثبت کرد.

این سایت در ادامه نوشت: گمان می رود که گوجه فرنگی وحشی از کوه‌های آند آمریکای جنوبی سرچشمه گرفته باشد. به گفته انجمن پرورش دهندگان گوجه فرنگی بریتانیا، گیاه گوجه فرنگی در حدود سال ۷۰۰ پس از میلاد توسط جوامع اینکا و آزتک در مکزیک اهلی شد. این گوجه‌فرنگی‌های اصلی، محصولات کوچک و به اندازه نخود بودند که در خوشه‌های قابل مقایسه با انگور رشد می‌کردند و توسط کشاورزان باستانی در آمریکای مرکزی برای تولید اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف گوجه‌فرنگی کشت می‌شدند. اولین توصیف از گوجه فرنگی "خوشه هایی به شکل گیلاس" در کتاب نمایشگاه مصور گیاهان منتشر شده در سال ۱۶۲۳ توسط نویسنده Gaspard Bauhin وجود دارد. از آن زمان به بعد، ترتیب زمانی تاریخ گوجه فرنگی ناشناخته است.

در کنار این ها سایت ویکیپدیا نیز در معرفی این نوع گوجه و تاریخچه آن آورده است که گمان می رود منشأ گوجه گیلاسی آمریکای جنوبی باشد. 

با استناد به مطالبی که پیش از این مطرح شد، می‌توان گفت ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر اختراع این محصول مشابه بسیاری دیگر از اظهارات مقامات و مسئولان این رژیم دروغین بوده و رنگی از حقیقت ندارد.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۸۰۸۵۹۱۸:۳۸:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
خیلی خیلی مهم بود ممنون
ناشناس۳۳۸۱۱۶۲۰۷:۲۷:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
ایران به صنایع راهبردی و هسته‌ای و نانو و هوش مصنوعی و سلولهای بنیادی و فضایی و...... مجهز شده اونوقت شما وقت پیدا کردین؟ راجع به گوجه ؟؟؟؟؟
ناشناس۳۳۸۰۹۸۹۲۲:۲۶:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
اوه
سعید‌آریایی۳۳۸۱۰۴۶۲۳:۵۲:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
درمورد‌اسرائیل‌دروغ‌زیاد‌هست تو‌روستای‌منطقه‌ما‌در‌اطراف‌بوئین‌زهرا‌سال‌۱۳۴۱‌زلزله‌آمد‌وتو‌این‌روستا‌شیعیان‌لبنان‌اومدند‌۷۸واحدساختمان‌ویلایی‌با‌مقاومت‌۱۰ریشتر‌با‌بتن‌وآرمتر‌ساختن‌ودستشان‌درد‌نکنه‌والان‌هم‌بعد‌از‌۶۰سال‌مردم‌تو‌این‌خونه‌ها‌زندگی.‌می‌کنند‌وحتی‌یک‌مورد‌هم‌تخریب‌نکردند‌جهت‌نوسازی‌چند‌وقت‌پیش‌یک‌غریبه‌ازتهران‌اومده‌بود‌این‌خونه‌ها‌را‌دید‌وگفت‌(همین‌ خونه‌هایی‌که‌میگن‌اسرائیلی‌ها‌ساختن‌اینا‌هستن‌عجب‌تکنولوژی‌داشتن)من‌هم‌برگشتم‌گفتم‌اسرائیل‌خر‌کی‌باشه‌این‌خونه‌ها‌را‌برادران‌شیعه‌لبنان‌ساختن‌خیلی‌چیزها‌هست‌که‌الکی‌این‌کشورجعلی‌رابزرگ‌می‌کنند
ناشناس۳۳۸۱۰۵۶۰۰:۱۹:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
با قدرت می‌آییم پای صندوق رأی فقط به عشق رهبر نه به اصلاح طلب نه به اصولگرا نه به مجلس انقلابی فقط به چهرهای جدید رأی می‌دیم.خواستار تغیر در قوانین ابلاغی در سالهای قبل هستیم.انسانم به حضور خودم برای تغیر سرنوشت خودم مدیون وجدان خودم هستم.
ناشناس۳۳۸۱۱۲۹۰۳:۵۷:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
چه فرقی میکند این گوجه ها اختراع چه کسی باشد
ناشناس۳۳۸۱۲۰۴۰۸:۲۹:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
واقعا میوه هاش عالیه گوجه ها باهات حرف می زنندازکیفیت
الگلاس۳۳۸۱۲۹۰۱۰:۰۹:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
گوجه‌گیلاسی‌تراریخته‌است‌.
ناشناس۳۳۸۱۳۲۷۱۰:۵۱:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
گوجه گیلاسی تقریبا از پنجاه سال پیش در ارومیه کشت می‌شده و به نام آلچا بادمجان اینهمه همه چیز رو به اینها نسبت ندید اول خودتون و داشته هاتون بشناسید .منبع خیلی از محصولات کشاورزی منطقه فلات ایران و ناحیه زاگرس ایرانه.
حسن بسکابادی۳۳۸۱۴۵۷۱۲:۵۹:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
سلام.تودنیافقط آدم کشی وبذرنفرت وهرچی کارغیرانسانی پیداکنی صددرصدتولیدشده اسرائیله ولاغیر..........
ق ب۳۳۸۱۴۶۶۱۳:۰۷:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
معنی اسراییل یعنی دروغ ، اینها ذاتشان دروغ و دورغ افکنی است ، دیدید که با همین دروغ هایشان چه کلاهی سر بایدن رییس جمهور امریکاگذاشتن ،
ناشناس۳۳۸۱۵۵۰۱۴:۵۳:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
گوجه گیلاسی را قبل از اینکه بصورت تجاری دربازار ایران پیدا شود در یکی از روستاهای کاشان در یک زمین کشاورزی بوته اش را دیدم ومقداری گوجه قرمز وسبز کال داشت که چیدم چگونه آنجا سبز شده بوده نمیدانم زمین کشت گوجه هم آنجا نبود حدود چهل سال پیش
علی اکبر کاظمی نژاد۳۳۸۱۷۱۵۱۹:۲۳:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
مرگ بر اسرائیل کودک کش
محمدزارعی۳۳۸۱۷۵۹۲۱:۰۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
من کشاورز هستم از پدرانم فهمیدم که کوجه گلاسی بوده و نژادش ایرانیه اصلا گوجه های بزرگ نبوده
ممدجفر۳۳۸۱۷۷۲۲۱:۲۳:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
همه نظر دادن ولی هیچکس دقت نکرد مساله اصلی رو بیان کنه همه میدونن کشور فلسطین قرنهاست متعلق به مسلمانان بوده که انگلیس با جعل وتحریک تاریخ فقط به بهانه مزخرف که فلان پیغمبر اینجا حکومت کرده پس يهوديها باید فلسطین رو اَشغال کنن و یک حکومت جعلی هم تشکیل دادن... پس اسرائیل که خودش یک کلمه دروغه چطور در مورد همه چیز ادعا میکنه اختراع خودشه؟ عمر اسرائیل ۷۰ ساله یعنی قبل تاسیس اسرائیل خدا گوجه گیلاسی خلق نکرده بوده،و منتظر اسرائیلی ها بوده؟؟ مگه گوجه هارو مهاجرین یهودی از کشورهاشون میارن؟
بیکار۳۳۸۱۷۸۴۲۱:۳۰:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
مهم این نیس که کجا وکی تولید شده مهم اینه که زدن به نام خودشون .....حالا تصور کنید چرا نباید تاریخ قبل وبعد از یهودیت در منطقه باشد
رها۳۳۸۱۹۶۸۰۴:۲۴:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
اسراییل رو اصلا به رسمیت نمیشناسیم
ناشناس۳۳۸۲۰۷۲۰۹:۴۰:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
اصلا خیلی چیزها ساخت وایده اسراییل سالاد شیرازی ، فلافل لبنانی بعضی میگن اهوازی ، حنابندون فلسطینی ، قورمه سبزی ایرانی و...
ناشناس۳۳۸۲۲۶۳۱۴:۵۲:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
من شصت و دو سال عمر دارم و از کودکی در روستای پدری من گوجه گیلاسی را دیده ام روستای خانخودی از توابع شاهرود
ناشناس۳۳۸۲۲۶۵۱۵:۰۱:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
لعنت به اسراییل
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. دور باطلی که تمامی ندارد!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین