نکاتی برای افزایش طول عمر جاروبرقی

  4021116101

آیا راهکاری برای افزایش طول عمر جاروبرقی وجود دارد؟ چه کارهایی را انجام دهیم تا جاروبرقی مدت بیشتری عمر کند؟!

نکاتی برای افزایش طول عمر جاروبرقی

راه‌های افزایش طول عمر جاروبرقی مهم و کاربردی هستند زیرا جاروبرقی وسیله‌ پرکاربردی است مخصوصا اگر خانه پررفت‌و‌آمد یا فرزند خردسالی دارید. بدون استفاده از جاروبرقی تمیز کردن خانه واقعا سخت و طاقت‌فرساست. این وسیله به‌دلیل کارایی بالایی که دارد، تقریبا هر روز یا شاید در روز چندبار مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین موضوع، استهلاک و درصد خرابی آن را بالا می‌برد.

می‌توان با رعایت چند نکته ساده افزایش طول عمر جاروبرقی را تضمین و برای مدت طولانی‌تری از این وسیله استفاده کرد.

روش‌های افزایش طول عمر جاروبرقی

به‌راحتی می‌توانید با چند روش ساده زمینه افزايش طول عمر جاروبرقی خود را فراهم کنید. برای دانستن نحوه مراقبت صحیح از جاروبرقی، در ادامه با ما همراه باشید.

بخشی از راه‌های افزایش طول عمر جاروبرقی به نحوه استفاده از آن و بخشی از افزایش طول عمر جاروبرقی به سرویس کردن آن بستگی دارد.

راه‌های افزایش طول عمر جاروبرقی با استفاده درست از آن

محل نگهداری جاروبرقی

این مورد شاید پیش‌ پا افتاده به‌نظر برسد اما تاثیر مهمی در طول عمر دستگاه دارد. دستگاه جاروبرقی نباید در مکانی باشد که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد. گرما به قطعات داخل دستگاه آسیب می‌زند.

همچنین به هیچ عنوان جاروبرقی را در جاهای مرطوب قرار ندهید. قرار دادن جاروبرقی در انباری نمناک و مرطوب موجب آسیب‌دیدن قطعات درونی آن و کاهش عمر دستگاه شما می‌شود.

افزایش طول عمر جاروبرقی با استفاده درست از سیم جاروبرقی

با سیم جاروبرقی با احتیاط رفتار کنید. از بیرون کشیدن دوشاخه با سیم یا استفاده از چرخش خودکار در زمانی که سیم در هم پیچیده است خودداری کنید.

مدت زمان روشن بودن جارو برقی

اگر دستتان را در مسیر هوای پشت جاروبرقی قرار دهید متوجه عبور جریان هوای گرم از پشت جاروبرقی می‌شوید. موتور جاروبرقی یک مکانیزم مکنده قوی دارد که به‌واسطه جریان برقی مصرفی زیاد به‌سرعت داغ می‌شود. بنابراین جاروبرقی نباید مدت‌زمان طولانی و مداوم کار کند چون گرمای دستگاه می‌تواند به موتور جاروبرقی آسیب برساند.

حداکثر مدتی که جارو برقی به‌صورت مداوم می‌تواند کار کند ۳۰ دقیقه است و اگر محیطی که شما می‌خواهید تمیز کنید بیش از اندازه بزرگ است، کار جارو کردن آن را در چند مرحله توزیع کنید. مثلا بعد از ۲۰-۳۰ دقیقه اجازه دهید دستگاه ۱۵ دقیقه استراحت کند تا درون موتور خنک شود و سپس مرحله تمیزکاری بعد را انجام دهید.

آرام فشار دادن دکمه‌های جاروبرقی

مشاهده می‌شود که طبق عادت، برخی از کاربران با استفاده از پا، دکمه‌ها را روشن و خاموش می‌کنند. بی خبر از آن که انجام این کار باعث فشار آوردن زیادی به دستگاه می‌شود و کارایی و عملکرد دستگاه را در دراز مدت با اختلال مواجه می‌سازد. اگر می‌خواهید دستگاه شما خدمات رسانی بهتر و بیشتری را به شما ارائه بدهد، بهتر است که با احتیاط و صبوری از این دستگاه پرکاربرد استفاده کنید.

نباید با جاروبرقی مانند یک بخارشوی رفتار کنید.

آب رفتن داخل جاروبرقی و رطوبت محبوس‌شده در کیسه می‌تواند باعث ایجاد بوی بد جاروبرقی و همچنین کاهش عمر آن بر اثر خوردگی و خرابی قسمت‌های داخلی آن شود

قبل از روشن کردن جاروبرقی، محیط اطراف را بررسی کنید

قبل از این‌که شروع به جاروکشی کنید، به‌منظور مراقبت از جاروبرقی به‌خوبی به اطراف نگاه کنید. اقلام کوچک مانند سکه، قطعات کوچک اسباب‌بازی‌های کودکان، سنجاق‌ سر و گیره‌های کاغذ می‌توانند با گیر کردن در سر جاروبرقی یا سایر قطعات، به جاروبرقی شما آسیب وارد کنند. چیزهایی مانند ته سیگار، نی، تکه‌های غذا یا تکه‌های مقوا همگی مواردی هستند که می‌توانند به جاروبرقی آسیب برسانند.

مراقب عملکرد جاروبرقی خود باشید

اگر جاروبرقی شما به‌خوبی جارو نمی‌کند، بوی سوختگی می‌دهد، دود می‌کند یا زباله از آن بیرون می‌ریزد، جارو کشیدن را متوقف کرده و دستگاه را بررسی کنید. در این شرایط ممکن است موتور جاروبرقی به‌دلیل گرفتگی مجاری داخلی دستگاه بسوزد.

گرفتگی جاروبرقی باعث توقف جریان هوا می‌شود و موتور دستگاه را بیش از حد گرم می‌کند. حتی یک شیء کوچک مانند یک سنجاق هم می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی شود.

برای افزایش طول عمر جاروبرقی، ارتفاع نازل را به‌درستی تنظیم کنید

جاروبرقی جریان هوا را از بین می‌برد. اگر نازل در پایین‌ترین حالت در فرش فرورفته باشد، جریان هوا ندارید و احتمالاً به فرش شما آسیب می‌زند.

اگر جاروبرقی شما تنظیم‌کننده ارتفاع دارد، آن را روی ارتفاع قرار دهید و سپس آن را تا جایی پایین بیاورید که برس با پرز فرش تماس داشته باشد. این کار باعث می‌شود حداکثر کارایی، طول عمر تسمه و برس غلتکی و همچنین فرش آسیب نبینند و در نهایت منجر به افزایش طول عمر جاروبرقی می‌شود.

راه‌های افزایش طول عمر جاروبرقی با استفاده سرویس و رسیدگی به آن

قبل از انجام هرگونه تعمیر و نگهداری، برای افزایش طول عمر جاروبرقی ابتدا جارو برقی را از برق بکشید. جاروبرقی‌ای که به‌طور غیرمنتظره‌ای در حین کار روشن می‌شود، می‌تواند به شما آسیب برساند.

افزایش طول عمر جاروبرقی با پاک کردن گردوغبار بیرونی جاروبرقی

اگر جاروبرقی شما پوشیده از گردوغبار یا خاک باشد، در حین جارو کشیدن آن را در اطراف خانه خود پخش خواهید کرد و گردوغبار می‌تواند فیلترهای دستگاه را مسدود کند.

برای افزایش طول عمر جاروبرقی، یک پارچه مرطوب را روی تمام سطح جاروبرقی بکشید تا آلودگی‌های انباشته‌شده را از بین ببرید. از تمیز کردن محل اتصال قطعات اطمینان حاصل کنید. حذف گردوغبار و کثیفی از این مناطق می‌تواند مهروموم محکم‌تری ایجاد کند تا جاروبرقی کارآمدتر عمل کند.

تعویض منظم کیسه جاروبرقی برای افزایش طول عمر جاروبرقی

کیسه جاروبرقی را زمانی که تقریباً پر است و به مرز انفجار نرسیده است تعویض کنید تا فضای کافی برای جریان هوا وجود داشته باشد و گردوغبار و کثیفی اضافی به‌سادگی در دستگاه نفوذ نکند.

نگهداری از جاروبرقی با تمیز کردن آن

درست مانند کیسه، وقتی فیلتر مسدود می‌شود، دستگاه دچار محدودیت جریان هوا می‌شود و آلودگی و کثیفی کمتری را جمع می‌کند. غفلت از تمیز کردن مرتب دستگاه فقط به مشکل می‌افزاید؛ زیرا کثیفی به‌مرور زمان جمع می‌شود و قطعات را مسدود می‌کند تا جایی که جاروبرقی دیگر به‌طور مؤثر عمل نخواهد کرد.

با بررسی همه قسمت‌ها و حذف هرگونه آلودگی از سری جاروبرقی، شلنگ و ابزار جاروبرقی شروع کنید. ممکن است متوجه شوید که موی خودتان یا دسته‌ای از موی حیوانات خانگی در آن جمع شده‌ است.

برای افزایش طول عمر جاروبرقی فیلترهای قابل‌شستشو را ماهی یک‌بار بشویید

فیلتر را تمیز کنید. فیلترهای جاروبرقی باید هر ۶ ماه یک‌بار تعویض شوند. اگر قصد افزایش طول عمر جاروبرقی خود را دارید و اگر جاروبرقی شما فیلتر فوم دارد، آن را بیرون بیاورید و زیر آب سرد بگیرید تا زمانی که آب شفاف شود. سپس فیلتر را کنار بگذارید تا قبل از اینکه دوباره آن را داخل دستگاه قرار دهید، کاملاً خشک شود. حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا فیلتر فوم خشک شود. جاروبرقی شما با یک فیلتر تمیز، آلودگی بیشتری را می‌مکد.

فیلترهای HEPA یا یک‌بار مصرف را حداقل 2 بار در سال تعویض کنید. اکثر جاروبرقی‌ها دارای فیلترهای HEPA هستند که ذرات ریز کثیفی را می‌گیرند تا از بازگرداندن آن‌ها به خانه شما جلوگیری کنند.

دفترچه راهنمای جاروبرقی را بخوانید تا متوجه شوید که آیا جاروبرقی شما یکی از این فیلترهای هپا را دارد یا خیر و هر چند وقت یک‌بار توصیه می‌کنند که آن را تعویض کنید. حتماً برای تعویض فیلتر جاروبرقی، جایگزینی بخرید که با مدل دستگاه جاروبرقی شما مطابقت داشته باشد.

برخی از دستورالعمل‌های دفترچه ممکن است به شما بگوید که بین تعویض‌ها، کثیفی را از فیلترهای یک‌بار مصرف تکان دهید یا از آن جدا کنید.

برای افزایش طول عمر جاروبرقی تسمه جاروبرقی را عوض کنید

در اکثر مواقع تسمه جاروبرقی کشیده و فرسوده می‌شود. این باعث می‌شود که برس غلتکی کند شود یا اصلاً نچرخد. توصیه می‌کنیم هر سال تسمه را تعویض کنید؛ در حالی که اگر تسمه شل یا خیلی سفت شود، نیاز به تعویض دارد که می‌تواند منجر به افزایش سایش موتور دستگاه شود.

برای افزایش طول عمر جاروبرقی، تسمه جاروبرقی را یک‌بار در ماه بررسی کنید.

اگر موتور جاروبرقی شما کار می‌کند اما برس نمی‌چرخد، ممکن است تسمه محرک جاروبرقی قدیمی شده باشد. پس از برداشتن پوشش سر جاروبرقی، به‌دنبال یک تسمه مشکی کوچک بگردید که به رول برس متصل است.

تسمه را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا از کششش مناسب برخوردار است یا خیر.

برای افزایش طول عمر جاروبرقی لازم است با مشاهده هر گونه شکنندگی یا ترک روی تسمه نسبت به تعویض آن اقدام کنید. اگر تسمه از مسیر خود لیز خورده باشد، ممکن است خیلی شل شده باشد و باید آن را تعویض نمایید.

افزایش طول عمر جاروبرقی با تمیز کردن برس و سر جاروبرقی

  • جاروبرقی را از برق بکشید و سر را برگردانید. سپس، با استفاده از یک پیچ‌گوشتی، پیچ‌هایی را که پوشش سر تمیزکننده را در جای خود نگه می‌دارند را باز کنید. پوشش را بردارید تا بتوانید برس غلتکی بلند و تسمه محرک را ببینید.
  • در نظر داشته باشید که پیچ‌ها را در یک کیسه کوچک قرار دهید تا آن‌ها را گم نکنید. ممکن است لازم باشد برای دسترسی به تسمه، کناره سر پوشش را جدا کنید. این موضوع بستگی به مدل جاروبرقی شما دارد.
  • رول برس را بردارید و هر ۲ یا ۳ ماه یک‌بار زباله‌هایی را که در آن گیرکرده‌اند جدا کنید.
  • رول برس را بیرون بیاورید و تمیز کنید. احتمالاً رشته‌های مو یا نخی را خواهید دید که در آن گیر کرده است و باعث می‌شود برس هنگام جارو کشیدن به خوبی عمل نکند.
  • یک قیچی بردارید و چیزهایی را که در موهای رول برس گیر کرده‌اند برش دهید. سپس، آن‌ها را بیرون بکشید تا پرزها تمیز شوند.
  • رول برس را بچرخانید تا مطمئن شوید که آزادانه می‌چرخد.
  • برای افزایش طول عمر جاروبرقی و تشخیص این‌که آیا رول برس هنوز حالت خوبی دارد یا خیر، آن را به‌صورت عمودی روی محور خود قرار دهید و قسمت بالایی را با ۱ دست نگه دارید.
  • از دست دیگر خود برای چرخاندن رول برس با ۱ حرکت استفاده کنید. برس باید چندین‌بار به دور خود بچرخد.
  • اگر رول برس آزادانه نمی‌چرخد، ممکن است لازم باشد رول برس را تعویض کنید. می‌توانید این کار را هر بار که زباله‌ها را از غلتک برس تمیز می‌کنید، انجام دهید.
  • هر ۲ یا ۳ ماه یک‌بار زباله‌ها یا کثیفی‌ها را از محفظه سر تمیزکننده پاک کنید.
  • در حالی که رول برس بیرون است، از فرصت استفاده کنید و به داخل محفظه سر تمیزکننده نگاه کنید.
  • از انگشتان خود برای بیرون آوردن توده‌های مو یا کثیفی که ممکن است مجرای هوا یا محفظه رول برس را مسدود کرده باشد، استفاده کنید. سپس، قبل از اینکه رول برس را دوباره داخل آن قرار دهید، آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.
  • اگر نمی‌خواهید کثیفی یا زباله را با دستان خالی لمس کنید، دستکش بپوشید. مطمئن شوید که تسمه محرک به‌درستی به رول برس وصل شده است.

برای افزایش طول عمر جاروبرقی همه قطعات را بررسی کنید و کثیفی یا مو را از روی آن‌ها پاک کنید

همه ضمایم را از جاروبرقی جدا کنید و آن‌ها را از نظر وجود ترک بررسی کنید. اکثر جاروبرقی‌ها دارای یک سری باریک، یک برس گردگیری، یک ابزار روکش تخت و یک برس برقی یا توربو هستند.

لوله جاروبرقی را از هرگونه آلودگی پاک کنید

لوله بلند را بیرون بکشید و طول آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. سپس آن را دراز کنید تا صاف شود و روی زمین نگه دارید. به داخل آن نگاه کنید تا ببینید شیلنگ مسدود شده است یا خیر. اگر مسدود شده است، یک سیم یا آویز فلزی خم‌شده بردارید و با احتیاط آن را داخل شیلنگ قرار دهید.

گرفتگی را بکشید تا شل شود و از بین برود. اگر شیلنگ گرفتگی داشته باشد، ممکن است هنگام جاروکشی متوجه کم شدن مکش جاروبرقی شوید. هنگامی که سیم را داخل شیلنگ قرار می‌دهید احتیاط کنید؛ چون امکان دارد آن را سوراخ کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  8. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  9. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  12. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  14. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  15. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  16. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  17. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  18. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  19. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین