از پیشنهاد انتخاباتی باهنر به اصولگرایان تا سهم جریان‌های سیاسی در انتخابات

  4021112091 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

ایرنا نوشت: جریان اصلاحات هفته گذشته در حالی ظهور و بروزی در سپهر سیاست نداشت که بنا بر اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور: اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم بیش از ۱۰۰۰ کاندیدا در سراسر کشور دارند.

از پیشنهاد انتخاباتی باهنر به اصولگرایان تا سهم جریان‌های سیاسی در انتخابات
 

هرچه به انتخابات ۱۱ اسفند نزدیک می‌شویم فضای انتخاباتی پرشورتر و تحرکات انتخاباتی احزاب هم بیشتر و جدی‌تر می‌شود. خصوصا که با انتشار اسامی تأییدصلاحیت شدگان جدید از سوی شورای نگهبان تکلیف احزاب نیز برای آرایش نیروها و کنش‌گری رسمی‌تر در عرصه انتخابات روشن‌تر می‌شود.

دو دستگی در جریان اصلاحات

انتشار راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات در اواخر هفته قبل دو دستگی احزاب این جریان را بیش از پیش آشکار کرد؛ در حالی‌که برخی گروه‌های جبهه اصلاحات با طرح شرط و شروط‌های فراقانونی موضع صریحی درخصوص حضورشان در انتخابات اعلام نکردند و اما و اگرهایشان تلویحا معنای تحریم و عدم حضور می‌دهد، برخی دیگر از احزاب اصلاح‌طلب اما بر حضور در انتخابات تأکید کردند.

از جمله این تشکل‌ها حزب اعتدال و توسعه بود که در نشست خبری با حضور دبیرکل خود از حضور در انتخابات و عزم جدی بر ائتلاف با برخی احزاب اصلاح‌طلب و اصول‌گرایان معتدل خبر داد.

«محمد باقر نوبخت» دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره ائتلاف حزب متبوعش با سایر اصلاح‌طلبان، گفت: عقل سیاسی حکم می‌کند با سایر دوستان تا جایی که امکانش هست، ائتلاف کنیم. ائتلاف قدرت ما را بیشتر می کند و به ما انسجام می بخشد.

وی هم‌چنین به شایعه‌های موجود پیرامون تغییر حوزه انتخابیه خود پایان داد و کاندیداتوری‌اش از رشت را صریحا تکذیب کرد.

درخصوص گزینه سرلیست تهران نیز اختلاف‌نظرهایی بین اعتدالیون و اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد. در حالی که برخی اصلاح‌طلبان «علی مطهری» را گزینه مناسبی برای سر لیست می‌دانند، حزب اعتدال و توسعه از دبیرکل خود یعنی نوبخت حمایت می‌کند.

در این زمینه، «محمدعلی وکیلی» عضو فراکسیون امید و هیأت رئیسه مجلس در مجلس دهم و مدیر روزنامه ابتکار گفت: علی مطهری می‌تواند سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران باشد.

تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب لیست می‌دهند

«رسول منتجب‌نیا» دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی هم در گفتگویی درباره رویکرد حزبش در انتخابات مجلس گفت که ما کاندیدای خاصی در انتخابات نداریم، فقط یکی دو نفر از حزب ما تایید شده‌اند و سایر اعضای حزب تاییدصلاحیت نشده‌اند. ما مثل شهروندان عادی در انتخابات شرکت می‌کنیم اما نمی‌توانیم لیست بدهیم.

وی درباره امکان ائتلاف با سایر احزاب اصلاح طلب، تصریح کرد: جبهه اصلاحات وارد انتخابات نمی‌شود، ولی چند حزب دیگر اصلاح طلب ممکن است لیست بدهند البته به این شرط که داوطلب کافی داشته باشند. ما نیز بنای ائتلاف با سایر احزاب را نداریم و داوطلب تایید صلاحیت شده‌ای هم نداریم که لیست بدهیم.

روحانی نمی‌تواند جای هاشمی را پُر کند

«محسن هاشمی» از اعضاء حزب کارگزاران سازندگی از دیگر تشکل‌های اصلاح‌طلب نیز در گفتگویی با اشاره به بحث‌های مطرح شده درخصوص این‌که آیا حسن روحانی می‌تواند ایفاگر نقشی نظیر آقای هاشمی در انتخابات ۹۲ باشد، تأکید کرد: حسن روحانی نمی‌تواند جای آیت‌الله هاشمی را پُر کند. وی خواستار آن شد که شخصیت‌هایی نظیر خاتمی، سید حسن خمینی و ناطق‌نوری برای پر شور کردن فضای انتخابات ر یسک کرده و وارد میدان شوند..

جبهه اصلاحات در هفته‌ای که گذشت به طور کلی فضای کم‌خبری داشت و آن‌گونه که به نظر می‌رسد بیشتر تشکل‌های این جبهه هنوز از شوک رد صلاحیت روحانی در انتخابات خبرگان رهبری بیرون نیامده و برنامه‌های انتخاباتی خود را با نظر به گزینه رد روحانی سامان نداده‌اند.

اصولگرایان به دنبال پر رونق کردن فضای انتخابات

در آن سوی میدان و در اردوگاه اصول‌گرایان در هفته‌ای که گذشت، دومین اجلاس سراسری شورای وحدت استان‌ها، سه‌شنبه - دهم بهمن ماه - در تهران با حضور حجت الاسلام «محمدحسن ابوترابی‌فرد» عضو جامعه روحانیت مبارز، ‌«مصطفی پورمحمدی» رئیس شورای وحدت اصولگرایان، «شهاب‌الدین صدر» رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت استان تهران، «اسدالله بادامچیان» دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، و «منوچهر متکی» برگزار شد.

در این اجلاس منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اولویت نخست این شورا را حل مسائل کشور در زمینه حکمرانی دانست و گفت: پس از انتخابات کار گروه‌هایی تشکیل می‌‍شود تا موضوعات کلان کشور را مورد رسیدگی قرار دهد.

پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز نیز در این نشست مشارکت بالا در انتخابات را سبب اقتدار نظام و رفع مشکلات عنوان و تاکید کرد که با توسعه کار تشکیلاتی این موضوع قابل انجام است.

شهاب‌الدین صدر نیز با اشاره به مصوباتی که در شورای وحدت انجام شده است، گفت: طبق مصوبات هیات عالی شورای وحدت، در فهرست ۳۰ نفره تهران تعداد داوطلبان خانم را از ۵ به ۷ داوطلب افزایش دادیم و ۱۰ نفر نیز از جوانان خواهند بود چرا که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب نیازمند مجلس قوی برای پشتیبانی از دولت قوی هستیم.

در بیانیه‌ای که در پایان این اجلاس صادر شد آمده است: این شورا با هدف‌گذاری تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم از کاندیداهایی حمایت خواهد کرد که در قالب خرد جمعی میثاق نامه مصوب هیات عالی شورای وحدت را امضا کرده باشند و براساس ۳ محور مهم از جمله رای دادن به طرح‌ها و لوایح برای اعتماد به وزراء و سایر انتخاب‌ها در مجلس و نقش نظارتی مجلس بر حکمرانی ملی و محلی همت گمارد.

۱۰ چهره شاخص عضو شورای ائتلاف شدند

امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم از تصویب سند فرآیند انتخاب کاندیداها برای حضور در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب شهر تهران خبر داد و گفت: در جلسه مورخ ۷ بهمن‌ شورای مرکزی، این سند با رای اکثریت اعضای حقیقی و حقوقی تصویب شد.

رسولی در تشریح جزییات این خبر گفت: از میان کاندیداهایی که از حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در سایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ثبت‌نام کرده و یا از طرق مختلف رزومه خود را به اطلاع دبیرخانه شورای ائتلاف رساندند بررسی اولیه صورت گرفت و هزار و ۶۷ نفر برای شرکت در مرحله نهایی با توجه به سوابق و تخصصی که دارند دعوت به جلسه حضوری خواهند شد.

وی در عین حال با اشاره به جلسه روز گذشته چهارشنبه یازدهم بهمن این شورا، خبر داد: با توجه به لزوم تشکیل و تکمیل شورای انتخاب در جلسه امروز ۱۰ چهره زیر به عضویت شورای انتخاب درآمدند.

«لاریجانی» پای لیست «خاتمی» را امضاء نمی‌کند

«محمدرضا باهنر» با سابقه‌ترین نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی که هم‌چنان داعیه نمایندگی داشته و راه‌ حل مشکلات موجود در جامعه را ورود چهره‌های قدیمی و سابقه‌داری نظیر خودش به عرصه سیاسی کشور می‌داند، در گفت‌گویی پیشنهاد جدیدی مطرح کرده که در صورت عدم اجماع، اصولگرایان لیست ۲۰+۱۰ بدهد، به این صورت که لااقل بر ۲۰ نفر توافق کنند و ۱۰ نفر را به گزینه‌های خاص خود اختصاص بدهند. همچنین به شاید و اماها پیرامون احتمال ائتلاف هواداران لاریجانی با اصلاح‌طلبان واکنش نشان داد و به صراحت گفت: لاریجانی بالای سر هیچ لیست اصلاح طلبی را امضاء نمی‌کند.

نمایشی خواندن انتخابات توهین به مردم و نظام است

در پی انتشار راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات و تکرار شبهات این جریان نسبت به ساختارها و رویه‌های قانونی انتخابات برخی چهره‌های اصول‌گرا به اظهار نظر درخصوص این اتهامات پرداختند. منوچهر متکی عضو شورای وحدت اصول‌گرایان در واکنش به راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاح‌طلبان، با بیان اینکه اگر انتخابات نمایشی بود، شما در این کشور سر کار نمی‌آمدید، به خبرنگار ایرنا گفت: این دوستان موقعی که دولت را در دست دارند مخالف نظام و زمانی که در دولت نیستند مخالف دولت می‌شوند و این رویکرد شایسته‌ای نیست.

وی خطاب به اصلاح‌طلبان تصریح کرد: نمایشی بودن یک انتخابات مفاهیم خود را دارد و با چنین تعبیری توهین به مردم و توهین به نظام می‌کنید و این تعبیر اصلا درست نیست. البته شما نسبت به عدم تایید صلاحیت بخشی از نامزدهایتان اعتراض دارید که این راهکار خود را دارد.

اصلاحات با کلید واژه «انتخابات نمایشی» نامردی کرد

حجت‌الاسلام «احمد سالک کاشانی» نیز با اشاره به راهبرد جدید جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس دوازدهم گفت: پیشنهاد من این است که جریان اصلاح‌طلبی را از ابتدای انقلاب تا به امروز بررسی کنید و فراز و فرودها و عملکردشان را در فتنه‌های ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۱۴۰۱ را ببینید؛ حتما پاسخ سؤالتان را دریافت خواهید کرد.

در هفته‌ای که گذشت همچنین همایش افزایش مشارکت‌ مردمی در حکمرانی نظام جمهوری اسلامی با حضور برخی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر تهران و جمعی از چهره‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این همایش زهره الهیان حضور گسترده ملت در انتخابات را یکی از مؤلفه‌های اثبات انقلاب و نظام دانست و گفت: مردم با همه تفاوت و سلایق در این انتخابات گرد هم جمع می‌شوند تا بار دیگر شاهد وحدت باشیم. باید بعد از انتخابات تمام تلاشمان را به کار بگیریم تا پرچم وحدت همچنان برافراشته بماند.

سهم جریان‌های سیاسی در سبد انتخابات

علی‌رغم ادعای جریان اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه این جریان سیاسی در انتخابات مجلس دوازدهم با محدودیت نامزد مواجه است، آمار منتشر شده از سوی وزارت کشور حکایت از آن دارد که اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو بیش از ۱۰۰۰ کاندیدا در سراسر کشور دارند.

در این خصوص «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به گرایش‌های سیاسی افراد حاضر در انتخابات گفت: ثبت‌نام‌کنندگان در این دوره از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، طیف‌های مختلف سیاسی هستند.

وی اعلام کرد: در این دوره از انتخابات از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۴ نفری که در انتخابات ثبت نام نهایی کردند، به ترتیب ۴ هزار و ۷۰۳ نفر مستقل، ۲ هزار و ۷۲۵ نفر از احزاب اصولگرا، هزار و ۵۶۰ نفر از احزاب اصلاح‌طلب هستند و ۱۵ هزار و ۹۹۶ نفر حزب سیاسی خود را اعلام نکرده‌اند.(متن گفتگو را اینجا بخوانید)

پرونده اعتراض‌ به بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات خبرگان بسته شد

پرونده اعتراض‌ به عدم احراز یا رد صلاحیت‌ها در انتخابات خبرگان نیز یکشنبه گذشته بسته شد و طبق اعلام شورای نگهبان ۱۲۰ نفر از داوطلبان عدم احراز یا رد صلاحیت شده ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعتراض خود را در سامانه مربوطه ثبت کرده‌اند.

در این بین مهم‌ترین خبر عدم اعتراض حسن روحانی به رد صلاحیتش برای انتخابات خبرگان از جانب شورای نگهبان بود. روحانی در بیانیه شدیداللحنی که به این منظور صادر کرد با فرار به جلو به نحوی طلبکارانه مدعی شرایطی شد که به نوعی میراث دو دولت خود وی به حساب می‌آید.

در عین حال حجت الاسلام مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از برگزاری جلسه انتخاباتی جامعتین برای تهیه و تنظیم فهرست انتخاباتی ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری خبر داد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۷۵۹۳۳۱۹:۱۹:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
حزب اعتدال و توسعه جناح راست هستند از نظر تفکرات سیاسی و اقتصادی اصلا اصلاح طلب محسوب نمیشوند اینها خودشون را چسباندند به اصلاح طلبها که رای جمع کنند الان هم از دستشون بریاد میرن با اصوگراها لیست میدن کلا هر جا رای باشه همون سمت میرن با چسابندن خودشون به اصلاح طلبها در واقع اصلاح طلبها را هم از بین بردن الان اصلاح طلبها را از بین بردن رفتن سمت افراد دیگه
H۳۳۷۶۱۶۱۲۳:۳۶:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
اين هزار و خرده‌ای نفر اصلاح طلب، طبق چه فرمولی به‌ اصلاح طلبان چسبونده شده‌ اند؟
ناشناس۳۳۷۶۳۸۸۰۸:۱۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
دلارچند؟گوشت چند؟مرغ چند؟سكه چند؟دارو چند؟
ناشناس۳۳۷۶۵۰۷۱۰:۳۰:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
باید نمایندگان ولایی و انقلابی برن مجلس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

آخرین عناوین