تنهایی راهبردی شیخ اعتدال

گروه سیاسی الف،   4021110087 ۱۰۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

حسن روحانی این روزها در وضعیت یک بازنده تمام‌عیار قرار گرفته است. او به یک عزلت همه‌جانبه‌ای دچار شده و چه‌بسا ردصلاحیتش برای انتخابات خبرگان، سرآغازی باشد بر پایان حیات سیاسی وی. 

تنهایی راهبردی شیخ اعتدال

به گزارش الف، حسن روحانی را در برهه کنونی می‌توان یک بازنده‌ بزرگ قلمداد کرد؛ فردی که برخلاف انتظاراتش در بن‌بست سیاسی گرفتار شده و این روزها حامیان گذشته خود را پشت سرش نمی‌بیند و به عبارتی به تنهایی راهبردی دچار شده است. شیخ دیپلمات نه راست‌های میانه‌روی سابق را در کنار خود دارد، نه اصلاح‌طلبانی که از از سال 92 به بعد او را به کرسی قدرت رساندند و نه مردمی را که در دو انتخابات متوالی او را به‌عنوان ریاست جمهوری برگزیدند. روحانی مانده و سودای بازگشت به قدرت و هیچ‌کدام از ابزارهای لازم برای جامه‌عمل پوشاندن به این خواسته را ندارد و چه‌بسا رد صلاحیت او برای کاندیدا شدن در انتخابات مجلس خبرگان 1402 را بتوان سکانس پایانی حیات سیاسی او قلمداد کرد.

*راست‌ میانه‌ای که به سوی اصلاح‌طلبان چرخید

حسن روحانی تا اواخر دهه 70 جزو طیف راست‌های میانه عرصه سیاست بود که تحولات داخلی و خارجی، آرام آرام او را به‌سوی اصلاح‌طلبان هدایت کرد. او مشابه علی اکبر هاشمی رفسنجانی، چهره‌ای اصول‌گرا بود که حتی مقابل اصلاح‌طلبان تعریف می‌شد اما قدرت‌گرفتن محمود احمدی‌نژاد، همپوشانی بسیاری بین نیروهای معارض ماقبل 84 و متحدین آن مقطع به بعد ایجاد کرد که اوج این اتحاد، انتخابات 88 و حمایت تمام از میرحسین موسوی و حتی فتنه‌گران و اغتشاشگران خیابانی آن زمان بود.

روحانی در کنار هاشمی نظام را آماج حملات و اتهامات قرار می‌داد و اگرچه در خلال وقایعی چون 25 بهمن 89 اردوکشی‌های خیابانی را نقد و حتی خواستار برخورد با عوامل آن شد اما تحولات سال‌های بعد و مواضع او حاکی از آن بود که روحانی همپوشانی بسیاری با اصلاح‌طلبان پیدا کرده و سعی دارد از میان بدنه اجتماعی این جریان برای خود یارکشی کند. او در اردیبهشت 92 و یک ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال، در سخنرانی انتخاباتی خود با حمله به کسانی که وقایع 88 را فتنه می‌‌خواندند، گفته بود: «اگر همچنان بعضی‌ها اصرار کنند که از لفظ فتنه در این رابطه استفاده کنند بنده هم مجبور می‌شوم خیلی از مسائل را که صلاح نمی‌بینم در این مقطع آن بازگو کنم و به زبان بیاورم که ممکن است به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید.» او در همان سخنرانی باز هم نظام را متهم و ریشه فتنه 88 را منتسب به حاکمیت کرد: «اگر می‌خواهیم به علت بروز اتفاقات ۸۸ که از آن به عنوان فتنه یاد می‌شود پی ببریم باید به دنبال ریشه‌های این اتفاق باشیم که مسئله اساساً از کجا شروع شد؟ آیا غیر از این بود که در مناظره تلویزیونی به کاندیداها علناً تهمت زده شد و صدا و سیما هم موضع مشخصی نگرفت و حتی به کاندیداهای مورد اتهام هم در آن مقطع و پیش از برگزاری انتخابات، اجازه دفاع از خود را ندادند که اگر این اجازه را می‌دادند نتیجه انتخابات جور دیگری رقم می‌خورد.»

روحانی که فردی سیاس و زیرک بود، به‌واسطه رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی، انصراف محمدرضا عارف و حمایت کوچک و بزرگ اصلاح‌طلبان و البته کارنامه دولت نهم و دهم که در حوزه اقتصادی شرایط نامساعدی را رقم زده بود، توانست بر شکاف‌های موجود ایستاده و با شعار بهبود اقتصاد به‌واسطه تعامل با جهان به کرسی ریاست‌جمهوری برسد؛ فردی که شاید هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد در سپهر سیاست و در حضور چهره‌های نامداری روزی ردای ریاست‌جمهوری را بر تن کند اما از آنجایی که عرصه سیاسی پر از شگفتی‌هاست این اتفاق رقم خورد.

*ماه عسلی که به تلخی گرایید

روحانی پس از تصدی‌گری ریاست دولت با در کانون توجه قراردادن مسئله سیاست خارجی و مذاکره با غرب، پرونده هسته‌ای را از شورای‌عالی امنیت‌ملی به وزارت خارجه منتقل کرد و تمامی ابعاد چالش هسته‌ای تحت سیطره دولت قرار گرفت. حالا او با خیال راحت دیپلمات‌های دولت را روانه اروپا کرده تا بتواند توافقی با غرب را – ولو موقت و با دادن امتیازات فراوان – کسب کند. دولت روحانی توانست در آذرماه 92 و تنها چند ماه پس از روی‌کار آمدن، توافق ژنو را امضا و بدین ترتیب گام اول را برای به‌ثمر رساندن وعده‌هایش بردارد. از این مقطع به بعد روحانی توانست تندتر قدم بردارد و سرانجام در تابستان سال 94، برجام به امضا رسید؛ برجامی که تاریخ ثابت کرد چیزی جز خسارت محض نبود و بخش قابل‌توجهی از توانایی هسته‌ای را منهدم کرد اما افکار عمومی و مردم که سرمست از توافق با آمریکا و اروپا بودند گوشی برای شنیدن انتقادات دلسوزانه منتقدین نداشتند. یگانه راه برای حل مشکلات اقتصادی توافق با غرب ترسیم و بخش قابل توجهی از مردم هم مرعوب این تصویرسازی‌ها شده بودند و هر گونه مخالفتی با انواع تهمت‌ها و برچسب‌هایی چون کاسبان تحریم و دلواپسان پاسخ داده می‌شد.

با امضای برجام و گشایش‌های موقتی و حتی ناکافی پس از آن، روحانی تصور می‌کرد که در عرش قرار داشته و کسی یارای مقابله با او را ندارد؛ امری که در انتخابات 96 اثبات شد و 24 میلیون نفر او را برای بار دوم به‌عنوان ریاست‌ جمهوری اسلامی برگزیدند. اما این پیروزی‌های سرمست‌کننده دوام چندانی نداشت و دوره دوم روحانی، زمان جامه‌عمل پوشاندن وعده‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان بود. دونالد ترامپ در مناظرات و سخنرانی‌های انتخاباتی خود به‌صراحت بر خروج از برجام و بازگشت تحریم‌های ایران تاکید کرده و در حال رایزنی‌ها و فراهم‌کردن شرایط برای دوران مابعد تحریمی ایران بود.

روحانی و دولت اعتدال در هراس از وقوع این واقعه بودند که اعتراضات دی‌ماه 96 رخ داد و پشتوانه دولت ریزش قابل توجهی کرد. نارضایتی‌های اقتصادی رو به فزونی رفت و سردرگمی در تصمیم‌گیری‌ها نمود عینی بسیاری یافت تا اینکه در 18 اردیبهشت‌ماه 97 موعد خروج آمریکا از برجام فرا رسید. ترامپ در مقابل دوربین فرمان خروج ایالات‌متحده را امضا کرد و همان شب حسن روحانی با جمع‌آوری اعضای خود مقابل دوربین پخش زنده تلویزیونی، سخنرانی کرده و کم‌شدن شر یک موجود مزاحم از این توافق را مایه مباهات نامید! روحانی در آن سخنرانی که اضطراب و استیصال در چهره‌اش هویدا بود نشان داد که ایده‌ای برای دوران مابعد خروج آمریکا از برجام نداشته و اقدامات او از آن مقطع به بعد هم موید این گزاره است.

یک سال انفعال و عدم خروج از این توافق یا حتی کاستن از تعهدات و دلخوشی به وعده‌های پوچی چون اس‌.پی‌.وی و اینستکس تنها زمان را به ضرر ایران سپری کرد و اردیبهشت‌ماه 98 بود که گام اول کم‌کردن تعهدات برجامی به‌شکل بسیار ضعیفی برداشته شد؛ اقدامی که در مقاطع بعدی هم تکرار شد اما ذره‌ای غرب را برای احیای این توافق وادار نکرد و هیچ تغییری در سطح فشارهای اقتصادی وارده به ایران ایجاد نکرد. روحانی و دولتش از دوران مابعد خروج آمریکا از برجام تمام‌شده بودند و حضورشان موجب تزریق بحران به جامعه بود چون کلان‌ایده آنان یعنی توافق با غرب به شکست انجامیده بود.

روحانی به‌شکل نامطلوبی کشور را اداره می‌کرد و آبان‌ماه 98 و سه‌برابر کردن نرخ بنزین نشان داد که حضور او تا چه اندازه بحران‌سازی خواهد کرد. نیمه دوم سال 98 به بعد و وقایع تلخ آبان، شهادت سردار سلیمانی و ماجرای هواپیمای اوکراینی موجب تنزل وجهه وحشتناک روحانی و دولتش شد و دیگر هیچ کس حتی حامیان دیروز وی هم حاضر به همراهی او و دولتش نبودند. وقوع بحران‌های جهانی چون کرونا و مدیریت نامطلوب دولت وی هم مزید بر علت شد تا آخرین میخ بر تابوت دولت اعتدال زده شود و یک سال و نیم آخر دولت او همگان در انتظار خداحافظی روحانی با قدرت به‌سر بردند. 

*از تحویل قدرت تا خیا ل بازگشت به قدرت/ کسی سراغ روحانی را نمی‌گیرد

تابستان سال 1400، روحانی دولت را تحویل داد و تا اواخر 1401 کمتر به چشم خورد. او هم از قاب رسانه‌ها و هم از برپایی گعده‌های سیاسی دوری می‌کرد اما پس از فروکش‌کردن التهابات خیابانی و پایان اغتشاشات 1401، تصمیم گرفت جدی‌تر وارد گود سیاست شود. روحانی مطابق رسم معمول گذشته، سوار بر شکاف‌های موجود شد و با نطق‌ها و سخنانی آتشین، مسئله حجاب را برجسته و از آن به‌عنوان ابزاری برای حمله به نظام استفاده کرد. شیخ دیپلمات سعی داشت با جلب‌نظر طبقه متوسط و حمایت از مطالبات آنان دوباره به تحریک این جریان یپردازد و برای خود یارکشی کند و بدین جهت بود که به‌جای پرداختن به مشکلات اصلی کشور، چندین‌بار به موضوعات پیش‌پا افتاده‌ای چون گشت ارشاد و حجاب تاخت چون می‌دانست که برای طبقه حامی گذشته‌اش این مسائل ارجحیت بیشتری دارد. روحانی در سال 1402 بسیار فعال‌تر عمل و حتی عریان‌تر از گذشته دولت و مجلس را نوازش و با ادبیاتی تحقیرآمیز آنان را حداقلی خطاب کرد. او خطاب به دولت گفته بود: «دولتی که از ۳۵ درصد آرای غیرباطله انتخاب شده، معلوم است دارای چه شرایطی خواهد بود» و مجلس را جزو نهادهایی دانسته بود که برگرفته از اراده اقلیت حاکم است.

روحانی با ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان و قصدش برای نقش‌آفرینی در انتخابات مجلس با ارائه لیست، در نظر داشت که دوباره وارد گود سیاست شود اما شیخ دیپلمات در محاسباتش به خطا دچار شد و شورای‌نگهبان قلم قرمز به‌روی نام او کشید و بدین ترتیب مسیر ورود رسمی او به عرصه سیاست مسدود شد. اما نکته قابل توجه و بسیار مهم این رد صلاحیت و واکنش روحانی، سکوت فراگیر از سوی حامیان دیروزش در فضای سیاسی و اجتماعی است. نه اصلاح‌طلبان و نه بدنه‌ اجتماعی که روزی آرای بالایی را برای انتخاب او به صندوق ریختند، کوچک‌ترین واکنشی به این رد صلاحیت نداشته و گویا اساساً حسن روحانی وجود خارجی نداشته است!

شیخ دیپلمات که روزی با حمایت تمام قد سران اصلاحات و چهره‌های نامدار این جریان صاحب قدرت شد، حالا در وضعیتی است که هر تحول مهم مربوط به وی هم کوچک‌ترین اثری نداشته و او به یک عزلت همه‌جانبه‌ای دچار شده است و می‌توان نتیجه گرفت که همان‌طور که تئوریسین‌های اصلاحات از جمله سعید حجاریان و ابراهیم اصغرزاده ذکر کرده بودند، روحانی رحم اجاره‌ای این جریان برای مغلوب‌کردن اصول‌گرایان در انتخابات‌های اوایل دهه 90 بوده است!

در مقطع کنونی شیخ دیپلمات در وضعیت یک بازنده تمام‌عیار و همه‌جانبه قرار گرفته است. نه از سمت راست‌های میانه حمایتی دارد، نه اصلاح‌طلبان به او وقعی می‌نهند و نه از حامیان اجتماعی برخوردار است. او به یک تنهایی راهبردی دچار شده و چه‌بسا ردصلاحیت او برای انتخابات خبرگان، سرآغازی باشد بر پایان حیات سیاسی وی. 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۷۴۱۳۴۰۸:۴۲:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
حالا که بقول حضرتعالی بازنده تمام عیار شده خیالتان راحت شد ، شما چه کار میخواهید بکنیدخبر دارید دلار شد ۶۰ تومان ،نرخ سود بانکی از ۲۲رسیده ۳۰ بی سابقه است میفهمید یعنی چی ،۳۵درصد سود بانکی رفته بالا،سال بعد سال بسیار سختی هست
ناشناس۳۳۷۴۲۷۹۱۰:۳۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
از دولت دوستانت بدتر نمی کنند و معیشت را نابود!
ناشناس۳۳۷۴۲۸۸۱۰:۳۳:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
انگار یک عده نمی خواهند بفهمند که دولت روحانی با مردم چه کرد؟؟ در واقع شورای نگهبان به روحانی لطف کرد قبول نداری برو تو سوپری محل بگو روحانی ...ببین مردم چی می گویند...
ناشناس۳۳۷۴۳۵۱۱۱:۱۹:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اجازه می داد که مردم با رای ندادن به روحانی انزجار خود را از عملکرد او اعلام کنند چرا رد صلاحیت کرد ؟؟
ناشناس۳۳۷۴۳۹۲۱۱:۵۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
چون قانون باید حرف اول بزند
ناشناس۳۳۷۴۵۹۸۱۴:۲۷:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
این اسمش قانون نیست. اگر روحانی یا هر مقام دیگر تخلفی مرتکب شده باید در دادگاه حاضر شود و در صورت اثبات اتهام مجازات شود. نتیجه انتخابات هم فقط باید با رای مردم مشخص شود.
ناشناس۳۳۷۴۸۵۴۱۷:۴۸:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
قانون انتخابات را اول بخوان
ناشناس۳۳۷۵۰۷۷۰۰:۰۱:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
قوانین اول مدبر بودن هست
ناشناس۳۳۷۴۴۶۷۱۲:۴۸:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
مملکت قاعده داره ، قانون داره شورای نگهبان برای تاییدش باید بی قانونی میکرد در اون صورت شما خودتون انبوهی از اتهامات رو نثار شورای نگهبان میکردین
ناشناس۳۳۷۵۳۵۸۱۰:۳۹:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
اگر شما از قانون خبر داری بگو شورای نگهبان بر اساس کدام بند و ماده قانون رد صلاحیت کرده
ناشناس۳۳۷۴۴۹۴۱۳:۰۲:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اگر به ایشان صلاحیت شرکت در انتخابات را میدادند تنور انتخابات گرم میشد.
ناشناس۳۳۷۵۴۱۶۱۱:۵۰:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
صلاحیت دادنی نیست، باید خودش صلاحیت می‌داشت
ناشناس۳۳۷۴۶۵۲۱۴:۵۸:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
ولی عجیبه که سوپری ها و خریدارشون از گرانیهای شدید کلافه اند و میگند صد رحمت به روحانی.
ناشناس۳۳۷۴۷۶۴۱۶:۲۹:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
مگر نمی گید پشتش خالیه ؟! میذاشتید بیاد تا ثابت بشه !!
ناشناس۳۳۷۴۳۵۷۱۱:۲۸:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
این ها بیشترش تقصیر حسن ( صبح جمعه فهمیدم ) روحانی هستش
ناشناس۳۳۷۴۶۵۸۱۵:۰۰:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
ولی اکنون هم که استخوانهای بازنشستگان زیر گرانیها خرد میشوند‌.
ناشناس۳۳۷۵۴۵۸۱۲:۲۲:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
بله دولت فعلی در این مدت تلاش کرد قطاری که به سرعت در حال سقوط در دره بود را مهار کند و الان باید شروع کند به بیرون آوردن آن از دره
ناشناس۳۳۷۴۷۶۵۱۶:۳۲:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اون صبح جمعه فهمیدم معنیش این بود که من تو این قضیه تصمیم گیرنده نبودم !! چه طور متوجه طعنه ای به این واضحی نشدید ؟!!
ناشناس۳۳۷۵۴۱۸۱۱:۵۲:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
خودش گفت منظورم این بود که من تصمیم را گرفتم و دستور را صادر کردم اما زمان برای آن تعیین نکردم و گفتم بررسی کنید هر زمان مناسب است اجرا کنید و خودم از زمان دقیق اجراش خبر نداشتم
ناشناس۳۳۷۴۴۸۵۱۲:۵۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
در دولت روحانی دلار ۹۰۰ درصد، سال گذشته ۸۰ درصد و امسال ۲۰ درصد افزایش داشته، پس سال آینده به مراتب سال بهتری از چند سال گذشته هست؟
علی۳۳۷۴۸۸۸۱۸:۲۵:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
ارز ترجیهی که باهاش دارو مبایل و لباس و ... میخردیم در دولت روحانی ۴۲۰۰ بود که الان ده برابر شده ۴۲۰۰۰ تومن
ناشناس۳۳۷۴۸۹۱۱۸:۲۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
هر کسی که در جمع مردم و در قلب مردم نیست حقیقتا&; منزوی & ; است در هر مقام و منصبی و در زمان و مکانی که باشد
ناشناس۳۳۷۴۹۴۵۱۹:۳۴:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
متأسفانه حافظه ها ضعیف شده!
ناشناس۳۳۷۵۷۶۵۱۷:۲۳:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
برخی همانطور كه قدر هاشمى را ندانستند قدر روحانى را هم نميدانند
ناشناس۳۳۷۴۱۳۷۰۸:۴۴:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
شیخ اعتدال هنوز هم طرفداران زیادی دارد
ناشناس۳۳۷۴۲۲۷۰۹:۴۸:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
استیصال حسن فریدون بدیهیه _____ شیشه نزدیک‌تر از خویش ندارد خویشی هر شکستی که به ما میرسد از خویش است
ناشناس۳۳۷۴۲۶۸۱۰:۲۶:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
از اول هم کسی نبود ولی به لطف حذف انسانهای توانمند روی کار آمد
ناشناس۳۳۷۴۳۹۱۱۱:۵۴:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
انسان های توانمندتر هم در نامزدها بود
ناشناس۳۳۷۴۶۰۰۱۴:۲۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
بقیه رقبا هم الآن رییس جمهورند و توانشان را میبینیم.
ناشناس۳۳۷۴۸۵۶۱۷:۴۹:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
از قبلی بدتر نیست
ناشناس۳۳۷۴۲۴۹۱۰:۱۱:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
آره خب کسانی که دلار 4200 بهشون ساخته هنوز طرفدارشن. ولی واسه مردم عادی که تو اون 8 سال کذایی فقیر و نابود شدند جز آه و نفرین چیزی برای خود به یادگار نگذاشت.
ناشناس۳۳۷۴۶۶۳۱۵:۰۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
رشد مشکلات معیشتی مردم عادی مانند بازنشستگان در این دو سال و چند ماه فزاینده شد.
ناشناس۳۳۷۵۲۴۵۰۷:۳۶:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
يعني الان در اين دو سال گشايش اقتصادي حاصل شده؟
ناشناس۳۳۷۴۲۸۰۱۰:۳۱:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
در فضای مجازی بعله!
ناشناس۳۳۷۴۳۱۹۱۰:۵۴:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
شما که اینقدر مطمئن هستید رایی نداد چرا رد صلاحیتش کردید
ناشناس۳۳۷۴۳۶۴۱۱:۳۸:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
خیر. تیم اطرافش تیم خوبی نیستند و اقبالی هم به آنها از طرف مردم نیست.
ناشناس۳۳۷۴۱۳۸۰۸:۴۵:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
شما به فکر مشارکت مردم باشید.
ناشناس۳۳۷۴۲۸۴۱۰:۳۱:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
با سرمایه اجتماعی که دولت غرب گرا از بین برد چشم!!!
ناشناس۳۳۷۴۱۳۹۰۸:۴۶:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
24میلیون رای روحانی امروز کجاست به کی رای خواهد داد
ناشناس۳۳۷۴۱۴۱۰۸:۴۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
به عنوان یک اصلاح طلب میگم. انتخاب روحانی از بد حادثه و از روی ناچاری بود .
علی‌اصقر۳۳۷۴۱۴۳۰۸:۴۹:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
دیگر جناح های سیاسی هم تنهایی راهبردی دارند
ناشناس۳۳۷۴۱۴۴۰۸:۴۹:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
با رد صلاحیت روحانی او در نزد مردم محبوب تر شده است
ناشناس۳۳۷۴۲۳۵۰۹:۵۵:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
کافیه از خانه های خودتون بیرون بیایید و سری بزنید به کوچه و بازار و خیابون
علي۳۳۷۴۱۴۵۰۸:۴۹:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
چه ذوقي مي كنيد از پايان حيات سياسي يك شخصيت سياسي ، مگه همين سرنوشت گريبانگير اکثر روساي جمهور سابق نشده ؟ به جاي آنكه باروساي جمهور سابق يك اتاق فكر قوي تشكيل بدين و از تجربيات استثنايي آنها در زمامداري كشور مدد بگيريد از خنثي شدن آنها ذوق مي كنيد ؟ براي چنين نگرشي فقط بايد تاسف خورد .
ذوالفقار۳۳۷۴۸۳۳۱۷:۳۲:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
حسن روحانی: دست به برادرم بزنید اعلان جنگ میکنم 9 مهر 1398 محکومیت حسین فریدون https://www.aparat.com/v/J0RIV
ناشناس۳۳۷۴۱۴۸۰۸:۵۳:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
شما لطفا یک نفررونام ببرید که ردصلاحیتش در مقطع حساس کنونی برای مردم مهم باشه؟!
ناشناس۳۳۷۴۱۵۳۰۸:۵۷:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
ما مردم که اعتدالی یادمون نمیاد،چیزی که یادمون میاد یه کلید بود،دو تا هم چرخ بود که اونم نچرخیدن و کلید هم هیچ قفلی را باز نکرد.
ناشناس۳۳۷۴۱۵۶۰۹:۰۱:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
واسه همین رد صلاحیت شد؟؟؟میزاشتین میومد مردم هم بهش رای نمیدادن کلا محو میشد!!
ناشناس۳۳۷۴۱۵۸۰۹:۰۲:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
چرا فکر می کنید از دید مردم روحانی با احمدی نژاد و هاشمی متفاوت است
محمد۳۳۷۴۱۵۹۰۹:۰۲:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
روحانی سیاست مدار و کاردان بود اوضاع مملکت در زمان ریاست جمهوری ایشان خوب بود
ناشناس۳۳۷۴۵۲۰۱۳:۱۹:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
در دولت روحانی قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره بیش از 10 برابر شد و شاخص فلاکت و ضریب جینی رکورد زد در هیچ دولت دیگری این تراژدی غمناک اتفاق نیفتاد.
علی۳۳۷۴۶۹۶۱۵:۳۴:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
نخیر برادر زمان دولت فعلی قرار بود چهار قلم کالا را گرون شوذ ۳۰۰ قلم گران شد.
ناشناس۳۳۷۴۷۷۶۱۶:۴۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
روحانی وارث بالاترین سطح تحریم در دولت احمدی نژاد بود تلاش خودش برای رفع تنش رو با برجام انجام داد و برجام‌ هم امضا شد اما تند روهای داخلی اجازه ادامه مذاکرات با ترامپ رو ندادن و ترامپ هم برجام رو نقض کرد وتحریمها باقی موند همونا که می گفتن ما با ترامپ وشروط جدید او حاضر به ادامه مذاکرات نیستیم وقتی خودشون رو ی کار اومدن شروط جدید برا مذاکره ارائه دادن که البته شکست هم خوردن !!
ناشناس۳۳۷۵۴۴۵۱۲:۱۱:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
این همه مذاکره کردند الان میگویید اجازه مذاکره ندادند!\
ناشناس۳۳۷۵۴۴۶۱۲:۱۲:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
تحریمها در دوره آقای روحانی بیش از دو برابر شد
ناشناس۳۳۷۵۵۵۶۱۴:۰۲:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
روحانی پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریمها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۳۳۷۵۰۸۷۰۰:۱۸:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
شما تورم ارز 4200 را حساب کردی ولی تورم عمومی هم حساب نکردی!! آمریکا از برجام خارج شد که چی بشود این را پاسخ بده ؟ نکند برجام 2 و 3؟!!!دوم هم اینکه احمدی نژاد دولتی که تحویل داد کجا و روحانی دولتی که تحویل داد کجاها....
ناشناس۳۳۷۴۶۱۵۱۴:۳۶:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
آره خوب بود . قیمت خونه از متری 4 میلیون شد متری 80 میلیون و ماشین 20میلیونی در سال 92 شد 200 میلیون.
ناشناس۳۳۷۴۱۶۴۰۹:۰۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
عزلت ایشان از زمانی ایجاد شد که دست افرادی نظیر مهدی جهانگیری ،حسین فریدون و... را باز گذاشت و برخورد با امثال چنین افرادی را خط قرمز اعلام کرد
ناشناس۳۳۷۴۸۱۶۱۷:۱۳:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
شما دارید فساد بقیه پیشکش فساددهمین دو نفر را ارزیابی کنید و ثروت‌های نجومی ...
ناشناس۳۳۷۴۱۶۸۰۹:۱۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
بازنده اصلی روحانی نیست بازنده اصلی ملت ایران است که هشت سال تمام زمام امور آنان بدست او و یاران او بوده است
مختار۳۳۷۴۱۶۹۰۹:۱۲:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اگر می خواهید ببینید مردم کدام طرف هستند همین اقا رو تایید بکنید ببینید نظرات شما رو مردم قبول دارند یا ایشون رو این اقا اگر بین مردم بیاد باز هم طرفداران زیادی دارد . ضمنا اگر برجام بد بود وزیر اقتصاد شما به استناد ان از لیست سیاه aftf خارج نمی شد.
ناشناس۳۳۷۴۳۹۳۱۱:۵۷:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
یعنی به مواردی که حق ایران هست هم کاری نداشته باشند؟!!!
ناشناس۳۳۷۴۴۳۶۱۲:۲۵:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
شوخی نکن با اراده‌ی مردم ۳۴ سال صدارت این قبیله رو مردم دیدن خداوکیلی هر کشور دیگه‌ای بود مردم حسابی از خجالتشون در میامدن از نجابت مردم شریف ایران سوء استفاده میکنن
ناشناس۳۳۷۵۴۴۸۱۲:۱۴:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
به استناد برجام از لیس خارج نشدیم، به استناد اتمام برجام از لیست خارج شدیم همچنان که قبل از برجام هم در لیست نبودیم
ناشناس۳۳۷۴۱۷۱۰۹:۱۲:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
حسن روحانی ر احضار کنید و سپس تفهیم اتهام نموده و وی را به دادگاه بفرستید
علی۳۳۷۴۶۹۲۱۵:۲۷:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
امکانش نیست برادر چون بازی بگم بگم شروع میشه.
ناشناس۳۳۷۴۱۷۸۰۹:۱۶:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
نویسنده آدم منصفی نیست و معلوم است کینه ای در وجود او نسبت به روحانی هست
ناشناس۳۳۷۴۳۶۳۱۱:۳۲:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
شما هم منصف نیستید و از عملکرد بد روحانی ( صبح جمعه فهمیدم ) چشم پوشی میکنید
ناشناس۳۳۷۴۶۷۴۱۵:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
جای شکر دارد که ایشون صبح جمعه فهمید!
ناشناس۳۳۷۴۱۸۰۰۹:۱۸:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
آخه چرا اینقدر از واقعیت های جامعه اتون فاصله دارید؟ انگار تو یه اتاق در بسته نشستین و تصورات ایده آل ذهن خودتون رو می نویسین. مسیرهای بدست آوردن اطلاعات متفاوت شده.
ناشناس۳۳۷۴۱۸۸۰۹:۲۱:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اتهام « 38 سال داغ و درفش» «روحانی»ی که خود از مسئولین رده بالای همه این 38 سال بوده، اتهام بزرگیست که فراموش شده .
علیرضا۳۳۷۴۱۸۹۰۹:۲۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
حالا باید پرسید ،چرا به قول شما یک ورشکسته سیاسی که حتی دوستانش نیز از او حمایت نمی کنند ،اینقدر مورد غضب و نفرت شما قرار گرفته است ؟!
ناشناس۳۳۷۵۴۵۰۱۲:۱۷:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
به خاطر فاجعه‌ای که برای زندگی مردم عزیز ایران درست کرد
عمران۳۳۷۴۲۱۳۰۹:۴۴:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
حذف سیاسی اصولگرای سابق و اعتدالگرای امروز نتیجه ی عملکرد او است و ربطی هم به ماجرای «تعیین صلاحیت اش» ندارد. این اتفاق زنگ خطری است برای اصولگرایانی که امروز قدرت را به صورت صد در صد و کامل در دست دارند و پایگاه اجتماعی آنها هم درست مانند پایگاه اجتماعی شیخ دیپلمات در فردای اتمام فرصتِ دولت از آنها حسابکشی خواهد کرد. ایرانِ عزیز روزهای جالبی را پیش رو خواهد داشت و بسیاری که با خوش خیالی منتظر بدست گرفتن کلید دولت بودند دوران جالبی را طی خواهند کرد.
علی۳۳۷۴۲۲۸۰۹:۴۸:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
یه نفرو رد صلاحیت میکنید بعدم میگید محبوبیت مردمی نداره به نظر خودتون زیبا نیست ؟
ناشناس۳۳۷۴۳۴۵۱۱:۱۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
چه ربطی دارد؟
علی۳۳۷۴۶۷۵۱۵:۱۳:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
خلاصه خدمت شما عرض کنم ربطش به تایید صلاحیت همتی و مهرعلیزاده برای انتخابات ریاست جمهوری هست
ناشناس۳۳۷۴۳۸۶۱۱:۵۲:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اخر زیبایی
ناشناس۳۳۷۵۴۵۳۱۲:۱۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
رد صلاحیت کسی که با ندانم کاری ارزش پول ملی را بیش از ۱۰ برابر نابود کرد و همه لوازم زندگی مردم را حدود ۱۳، ۱۴ برابر کرد واقعا زیبا است
ناشناس۳۳۷۴۲۳۶۰۹:۵۶:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
خدا را شکر که حسن روحانی هم از سیاست حذف شد که دیگه دوستان بهانه ای نداشته باشند کاش اصلاح طلبها کلا منحل می شدند
ناشناس۳۳۷۴۲۴۶۱۰:۰۹:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
روحانی با دعوت مردم به سرمایه گذاری در بورس سرمایه مردم را نابود کرد
ناشناس۳۳۷۴۲۶۶۱۰:۲۵:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
تنهايي راهبردي شيخ اعتدال ! --------------------------- ميگم كه چه خوبه كسي در كارش « اعتدال » داشته باشه ، مخصوصاً در سياست ، اين حقير فقير معتقد است سياستمدار واقعي كسي است كه راه و روشش « اعتدال » باشد ، ضرب المثل فارسي ميگه : نه به اون شوري شور ، نه به اون بي نمكي ! و نيز در آموزه ديني آمده است : « خير الامور اوسطها » بهترين كار ها ميانه روي است !!
ناشناس۳۳۷۴۲۷۸۱۰:۳۰:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
خدایی روحانی محبوبیتی بین مردم نداره بورس رو همه یادشون هست
احمد۳۳۷۴۲۸۲۱۰:۳۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
نویسنده انگار که حرکات یه شطرنج باز رو داره تحلیل می کنه!
ناشناس۳۳۷۴۲۹۰۱۰:۳۴:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
حسن روحانی که اصولگرا هم بود انتخاب اشتباه و مهلک اصلاح طلبها بود و دولتش باعث شد که اصلاح طلبها کاملا پایگاه رای خود را از دست بدهند حمایت از فردی چون عارف هم دیگر اشتباه بزرگ اصلاح طلبها بود که به نظر من این خسارات قابل جبران هم نخواهد بود یعنی هر چند در ابتدا انتخابات های دهه 90 به ظاهر پیروزی برای اصلاح طلبان محسوب می شد اما عملا باعث از بین رفتن خود اصلاح طلبها شد چون راهبرد و تاکتیک ها اشتباه بود حسن روحانی قبل مرگ سیاسی خود باعث مرگ سیاسی اصلاح طلبها شده بود
ناشناس۳۳۷۴۳۰۵۱۰:۴۱:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
این سرنوشت اکثر رییس جمهور های سابق بوده . خدا به آقای رئیسی رحم کند .
رضا۳۳۷۴۳۲۵۱۱:۰۳:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اينكه فردي كه از ابتداي انقلاب در مصادر مختلف حكومتي شاغل بوده و هشت سال فرد دوم كشور باشد رد صلاحيت شود به نظر عجیب است .
ناشناس۳۳۷۴۳۷۸۱۱:۵۰:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اصلا هم عجیب نیست
سعید۳۳۷۴۳۳۳۱۱:۰۷:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
به نویسنده محترم یادآوری کنید اگر با نعل وارونه زدن می شد حقایق را تغییر داد،الان وضعیت جامعه اینگونه نبود.
علی۳۳۷۴۳۷۶۱۱:۵۰:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
حسن روحانی: دست به برادرم بزنید اعلان جنگ میکنم. ۹ مهر ۱۳۹۸ محکومیت حسین فریدون ۲۵ آبان ۱۳۹۸ فتنه بنزین
ناشناس۳۳۷۴۵۱۲۱۳:۱۳:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
کی چنین جمله ای اعلام شد؟؟
علی۳۳۷۴۵۹۲۱۴:۲۱:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
جمله رو سرج کنید فیلمش رو ببینید
ناشناس۳۳۷۵۱۱۵۰۰:۵۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
علی آقا ویدئو ها را دیدم. همه اش تقل قول از روحانی بود نه فایل صوتی خود روحانی.
جانباز دفاع مقدس۳۳۷۶۴۱۹۰۹:۰۶:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
بخاطر دنیا لگد به آخرتتون نزنید برادر
ناشناس۳۳۷۴۴۵۶۱۲:۴۱:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
کسی میتواند به عملکرد دیگری ایراد بگیرد که خودش عملکرد بهتری داشته باشد. الان چه مشکلی برطرف شده یا حتی بدتر نشده که ما حد اقل با خواندن مطالب اینچنینی اعصابمان داغون نشود.
ناشناس۳۳۷۴۴۸۳۱۲:۵۵:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اگر برجام خسارت محض بود چرا دولت محبوبتان از روز استقرار تا به امروز پیگیر احیایی آن است .
ناشناس۳۳۷۴۵۳۱۱۳:۲۶:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
در واقع مسأله روحانی نیست که بی عملی او و تیمش در پس شوک بی تعهدی غرب و آمریکا در پاره کردن سندی بی ارزش مشکل آفرین شد! سؤال این هست که واقعا چرا در ساختار سیاسی کشور رئیس دولت از هر جناحی که باشد ۱- مغضوب و طرد می شود ۲- در سیستم جمهوری ، رئیس جمهور سابق همیشه می خواهد مطرح و تاثیر گذار باشد. در مورد اول از بنی صدر گرفته تا موسوی و هاشمی و خاتمی و احمدی‌نژاد و روحانی حال و روز خوبی نداشتند و ندارند. آقای رئیسی را هم باید منتظر شد و دید. مورد دوم هم تا زمانیکه وضع به وخامت نکشیده همه ی آقایان خود را در همان مقام سابق می بینند! افاضات آقای احمدی‌نژاد که آفتاب تابان بود
ناشناس۳۳۷۴۵۴۱۱۳:۳۶:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
مقاله منصفانه نیست.
ناشناس۳۳۷۴۶۰۴۱۴:۳۱:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
کسی به سمت اصلاحات نچرخیده ، حذف اصلاح طلبان تا به حدی بوده که هر چه گذشت کمتر شدند وگرنه همه میدانند نه روحانی و نه لاریجانی اصلاح طلب نبودند .
ناشناس۳۳۷۴۶۲۴۱۴:۴۰:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اصولا غیر از نابودی زندگی طبقه متوسط ایران چیزی از روحانی ندیدیم.
ناشناس۳۳۷۴۷۰۹۱۵:۴۲:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
عملا بین دولت های مختلف تفاوت چندانی از نظر نگاه کلان اقتصادی وجود ندارد و عملکرد دولتها بیشتر تحت تاثیر عوامل خارجی و در راس آن قیمت نفت و میزان فروش آن است و گرنه بین دوره نفت ۱۲۰ دلاری احمدی نژاد و تحریم های ظالمانه ترامپ در دوره روحانی ، تفاوت چندانی در سیاست های اقتصادی نیست.
ناشناس۳۳۷۴۷۶۷۱۶:۳۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
البته الان هم طبقه متوسطی وجود ندارد همه به طرف فقر هل داده شدند.
ناشناس۳۳۷۴۸۲۱۱۷:۱۶:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
کاری نداره که مگه چند صفحه از ناکامی های دولت روحانی نگفتی و نمیگی جایگاه اجتماعی نداره، صلاحیتش رو تائید کن ببین در تهران چند نفر بهش رای میدن،
حمید رضا۳۳۷۴۹۵۶۱۹:۵۴:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
هواپیمای اوکراینی چه ربطی به دولت داشت ؟؟!!
ناشناس۳۳۷۵۰۱۷۲۲:۱۷:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اگر ايشون تنهاست پس چرا اينقدر دلواپس هستيد؟ بگذاريد با تنهايي خودش زندگي كنه
ناشناس۳۳۷۵۱۸۹۰۵:۱۳:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
دشمنان زيادي در اطراف نظام خانه نشين شدند كه منتظر فرصت مناسب هستند
علی۳۳۷۵۲۴۳۰۷:۳۴:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
برخی مشکلات اجتماعی کشور که این روزها بیشتر خودش را نشان میدهد ناشی از سخنان هنجارشکنانه امثال روحانی برای یارگیری از همین افراد هنجارشکن برای رسیدن به قدرت ناشی میشود فضای جامعه در خصوص کشف حجاب برخیها و موج سواری رسانه های فارسی زبان معاند روی آن با بی خیالی مسئولین فرهنگی و دستگاههای متولی و رهاکردن آن هر روز بغرنج تر از قبل میشود و اگر برخی افراد مانند حسن روحانی برای رسیدن به قدرت بخواهند در پازل دشمن برای ضربه زدن به نظام در حوزه فرهنگی بازی کنند اوضاع بدتر از قبل خواهد شد اما یک نکته در سالگرد دهه فجر از قول حضرت امام (ره) ( نقل به مضمون ) شاید تلنگری بر افرادی مانند روحانی باشد که این انقلاب یک معجزه الهی بود . و در 45 سال گذشته علت اصلی اینکه دشمنان نظام نتوانستند با انواع توطئه ها به اهداف خود که شکست این انقلاب بود برسند جدای از وحدت امت اسلامی و پیروی از امامین جامعه همان دستان معجزه گر الهی و حمایت امام عصر (عج) میباشد ونکته آخر اینکه امثال اقای روحانی باید بدانند هر کس در جهت خلاف اهداف انقلاب اسلامی و خون شهدا و ارزش های نظام حرکت کند از این قطار پیاده شده و بازنده خواهد بود کما اینکه افراد تاثیر گذار زیادی در 45 سال گذشته از این قطار پیاده شده و باختند و این قطار همچنان با قدرت به سمت جلو در حرکت هست
ناشناس۳۳۷۵۳۶۱۱۰:۴۱:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
شما از وضعیت روحانی خوشحال نباش بی اعتبار شدن کارگزان سابق برای ما امتیاز مثبت نیست و بلکه منفی است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین