رژیم صهیونیستی؛ بی آبرو و ورشکسته!

گروه جهان الف،   4021106056 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری در حمایت از ملت فلسطین، تا حد زیادی همانگونه که پیشتر نیز نشریه "وال استریت ژورنال" گفته بود، ظرفیت های تازه ای را برای محکوم کردنِ بین المللی رژیم اشغالگر قدس و تشدید انزوای آن در عرصه جهانی ایجاد کرده است.

رژیم صهیونیستی؛ بی آبرو و ورشکسته!

به گزارش الف؛ به تازگی و در پیِ شکایت اخیر دولت آفریقای جنوبی از رژیم اشغالگر قدس به دیوان بین المللی دادگستری به دلیل ارتکاب این رژیم به جنایت علیه بشریت و نقض مفاد کنوانسیون منع نسل‌کشی مصوب سال 1948 میلادی، این دیوان نیز حکمی موقت را مطابق با درخواست آفریقای جنوبی در مورد مساله مذکور صادر کرده است. بر طبق حکم موقت مذکور، دیوان بین المللی دادگستری از رژیم‌صهیونیستی خواسته تا تمامی اقدامات لازم جهت جلوگیری از وقوع نسل‌کشی در نوار غزه را انجام دهد. 

این دیوان همچنین از اسرائیل خواسته که ظرف مدت یک ماه کلیه اقداماتی را که برای جلوگیری از نسل کشی در غزه انجام داده به دیوان مذکور گزارش کند. قاضی دادگاه لاهه تاکید کرده که حکم این دیوان در رابطه با اسرائیل و نسل کشی آن در نوار غزه برای این رژیم ایجاد تعهد بین‌المللی خواهد کرد. نکته مهم اینکه قاضی اصلی دیوان بین المللی دادگستری دست کم برخی از اقدامات اسرائیل که در دعوی آفریقای جنوبی مطرح شده اند را مصداق نقض کنوانسیون منع نسل کشی سازمان ملل برشمرده است.  

جالب اینکه دیوان بین المللی دادگستری برخلاف خواست و اصرار اسرائیل، صلاحیت خود برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی را نیز تایید کرده است. بسیار از ناظران و تحلیلگران حقوقی و مسائل راهبردی معتقدند که حکم موقتِ دیوان بین المللی دادگستری علیه رژیم اشغالگر قدس، اعلام های هشدارِ محسوسی را به این رژیم و متحدانش ارسال کرده است. در عین حال، هرگونه تخطی اسرائیل از دستورات و احکام دیوان نیز بیش از پیش برای این رژیم هزینه زا خواهد بود. 

با این همه، در مورد حکم موقت دیوان علیه صهیونیست ها توجه به چند نکته ضروری به نظر می رسد.  

حکم دیوان بین المللی دادگستری در نوع خود جلوه ای عینی از حقانیت ملت فلسطین را به نمایش گذاشت. اگرچه جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم غزه بسیار آشکار و بدیهی بوده و هست با این حال، آنچه به تازگی در قالب حکم دیوان بین المللی دادگستری علیه اسرائیل و نسل کشی آن از مردم فلسطین در نوار غزه شاهد بودیم، از حیث حقوقی نیز حق را به ملت فلسطین داد و رژیم صهیونیستی را رسوا کرد. 

معادله ای که عصبانیت مقام های ارشد رژیم اشغالگر قدس به ویژه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر صهیونیست‌ها را به همراه داشته و وی در موضع گیری ضمن محکوم کردن حکم دیوان بین المللی دادگستری، از تداوم جنگ افروزی اسرائیل در غزه خبر داده است. 

حکم اخیر دیوان بین المللی دادگستری در حمایت از ملت فلسطین، تا حد زیادی همانگونه که پیشتر نیز نشریه وال استریت ژورنال گفته بود، ظرفیت های تازه ای را برای محکوم کردن بین المللی رژیم اشغالگر قدس و تشدید انزوای آن در عرصه جهانی ایجاد کرده است. زین پس، هرگونه همکاریِ کنشگران غربی با رژیم‌صهیونیستی به امری پرهزینه و البته غیرقانونی تبدیل می شود و البته که دولت های همدست و همکار با صهیونیست ها نیز باید تاوان سنگینی را چه نزد افکار عمومی خود و چه افکار عمومی بین المللی بدهند. 

در عین حال، به طور خاص رژیم اشغالگر قدس که تا قبل از صدور حکم اخیر دیوان بین المللی دادگستری هم با سیلی از اعتراضات بین المللی علیه اقدامات جنایتکارانه خود در نوار غزه رو به رو بود، اکنون با چند برابر شدنِ این فشارها مواجه  شده است و به نظر می رسد از این به بعد باید انتظار تشدید فشارهای سیاسی و رسانه ای علیه خود در عرصه بین المللی را در سطوح مختلف نیز داشته باشد. 

و در نهایت اینکه با صدور حکم اخیر دیوان بین المللی دادگستری در حمایت از ملت فلسطین و در محکوم‌سازی جنایات صهیونیست ها در نوار غزه، هرگونه تاکید و اصرار صهیونیست ها به تداوم جنگ غزه نیز به معنای یک فعل و اقدام غیرموجه و نامشروع تلقی می شود. موضوعی که از ذات و ماهیت اقدام ارتش اسرائیل در حمله به نوار غزه که صهیونیست ها همواره سعی داشته اند آن را با اصلِ "دفاع از خود" توجیه کنند، قویا مشروعیت‌زدایی می کنند و از منظر گفتمانی و هویتی، اقدام نظامی اسرائیل علیه نوار غزه را به یک حرکت کاملا ضدانسانی تبدیل می کند. 

این مسائل همه و همه حامل یک پیام عمده و محوری هستند: رژیم اشغالگر قدس در وضعیت کنونی بیش از هر زمان دیگری در ورشکستگی سیاسی و بین المللی سیر می کند. نه در داخل اراضی اشغالی نشانی از ثبات و آرامش است، نه در جبهه های جنگ غزه اوضاع به نفع آن به پیش می رود، نه در منطقه آبرویی دارد و نه در جهان از مشروعیتی برخوردار است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۶۹۹۱۵۰۰:۲۶:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
چرا کاری که افریقای جنوبی کرد رو هیچ کشور مسلمانی نتونست انجام بده و در این حد اثرگذار باشه
ناشناس۳۳۷۰۱۸۲۱۰:۴۲:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اندونزی هم انجام داد
ناشناس۳۳۶۹۹۱۶۰۰:۲۸:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
خدمتی که افریقای جنوبی در جنگ غزه به فلسطینیان کرده هیچ کشور مسلمانی انجام نداده سیاست مدران کشورهای اسلامی متوجه شوند چگونه میشه از ظرفیتهای قانونی استفاده کنند
ناشناس۳۳۷۰۱۴۴۰۹:۵۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
چون خودش همین رنج را دیده و شجاع هم هست
ناشناس۳۳۶۹۹۲۶۰۰:۴۶:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
غرب گدایان ایرانی چطور هنوز خواب هستند؟
ناشناس۳۳۷۰۰۱۸۰۷:۲۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
حالا شما شرق گدایان مگه دارین شاخ غول می شکنید که مابقی ساکت هستند ؟
ناشناس۳۳۷۰۱۵۴۱۰:۰۶:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
روسیه و چین کمونیست بارها ثابت کردن هر جا لازم باشه ایران رو خرج اهدافشون می کنن اما شرق گرایان خودشون رو میزنن به اون راه
ناشناس۳۳۷۰۳۲۵۱۳:۰۸:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۷
چین و روسیه تحریم و تهدید و ترور نمی کنند اما غربی ها چنین می کنند.
ناشناس۳۳۷۰۳۰۸۱۲:۵۶:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
شرق گرایان!!!غرب جانت دست از دشمنی بردارند تا مانند شرق با ایران همکاری کنند و هرکجا منافعشون نبود همکاری نکنند که بعد فکر نکنید شرق قیم ایران هست!!!
ناشناس۳۳۷۰۴۶۴۱۵:۱۱:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
کسی نگفت شرق قیم‌ ایران هست.
ناشناس۳۳۷۰۰۷۰۰۸:۵۳:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
چطوره که هر جا سازمان ها و نهادهای غربی باب میل شما نباشن میشن بازیچه و هر جا باب میل شما باشن میشن حق؟
ناشناس۳۳۷۰۳۱۱۱۲:۵۸:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
چون اکثرا آن نهادها برای اهداف کلی غرب هست
ناشناس۳۳۷۰۴۷۸۱۵:۲۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
مطابق میل ما؟؟!! یعنی اینکه حمایت از زن و کودکان فلسطینی حق است، مطلب آشکاری نیست؟؟
ناشناس۳۳۷۰۱۹۶۱۰:۵۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
آیا شما به تمام قوانین و درخواست های سازمان های بین المللی احترام می گذارید ؟
ناشناس۳۳۷۰۳۰۹۱۲:۵۷:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ما فراتر عمل می کنیم مانند برجام اما باز آدم بده هستیم از نظر غرب و دوستانش در ایران!!
علی۳۳۷۰۲۵۳۱۲:۰۶:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
برادر جان از استادیوم بیرون بیا دوران یا رومی یا زنگی تموم شده ما نه خودباخته امریکا هستیم نه شیفته ستاره و آژدها ما طرفدار تعادل هستیم و بازی با تمام مهره ها
ناشناس۳۳۷۰۱۲۳۰۹:۴۳:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
البته این بی آبرویی برای تمامی کشورهایی است که با اسراییل همراه شدند.
ناشناس۳۳۷۰۱۶۶۱۰:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
پس همه نهادهای بین المللی تحت سیطره غرب و اسرائیل نیستن ؟ پس میشه با استفاده از مذاکره و نهادهای بین المللی غرب را شکست داد
ناشناس۳۳۷۰۴۷۳۱۵:۱۷:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
دادگاه لاهه، آمریکا را برای خروج از برجام محکوم کرد. نتیجه ای داشت؟؟
ناشناس۳۳۷۰۱۷۴۱۰:۳۶:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اکثر کشورهای عربی از حالا برای بعد از جنگ غزه صف کشیده اند که با اسرائیل ارتباط برقرار کنند. حتی یک کشور مسلمان هم حاضر نشده علیه اسرائیل اقدامی کند.
ناشناس۳۳۷۰۱۹۵۱۰:۵۰:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۷
از همین ظرفیت برای محکوم کردن حامیان نسل کشی هم باید استفاده کرد، چون اگر حمایت های بی حد و حصر آنها نبود هرگز اسرائیلی ها نمی تونستند به نسل کشی هاشون ادامه بدهند. هیچ وقت نباید جهانیان فراموش کنند که این بمب های آمریکایی بودند که غزه را به یک ویرانه تبدیل کرده اند!!! البته کمک ها، تسلیحات لجستیک انگلیسی، آلمانی و فرانسوی به همراه سربازان آنها هم بیکار نبودند.
ناشناس۳۳۷۰۲۱۵۱۱:۲۹:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
جنگ غزه کشورها و مردم دنیا را به دو گروه تقسیم بندی کرد: ۱- طرفداران مظلوم، حامیان فلسطین ۲- طرفداران ظالم، حامیان اسراییل حد وسط نداریم، جنایات رژیم صهیونیستی آنقدر آشکار است که دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد. شاید از سران بسیاری از کشورهای غیر مسلمان انتظار آنچنانی نرود، ولی هزار افسوس از بسیاری از کشورهای اسلامی که به وظیفه خود عمل نکردند. براستی که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا...
ناشناس۳۳۷۰۲۶۱۱۲:۱۷:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
جنگ اکراین با بیش از صد هزار کشته شامل غیر نظامیان زن و کودک چطور؟
ناشناس۳۳۷۰۳۱۲۱۲:۵۹:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
در زمان آپارتاید آفریقای جنوبی این کشورهای مسلمان بودند که در هر مجمعی نژادپرستی آپارتاید را محکوم می کردند. لذا سیاهپوستان آفریقای جنوبی با مسلمانها که مورد تبعیض واقع میشوند همدرد هستند. در اوایل میدیدم که کامنتهایی در جهت ناامید کردن حرکت آفریقای جنوبی بود خواسته یا ناخواسته ولی عزیزان هرکس هر قدم کوچکی در جهت جلوگیری از ظلم و نسل کشی بردارد مفید است.
صمصام۳۳۷۰۳۳۸۱۳:۱۶:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
تا زمانی که امریکا و برخی کشور های غربی همچنان هزینه جنایات اسراییل را پرداخت میکنند نمیتوان امید داشت اسراییل مانند جنین ناخلفی است که بند نافش به امریکا بسته شده است بابد این بند ناف بریده شود تا اسراییل به پایان برسد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین