«ما کَر و کوریم!»

گروه جهان الف،   4021015052 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تازگی گفته است که دولت آمریکا هیچگونه شواهدی دال بر اینکه رژیم اسرائیل در نوار غزه دست به نسل کشی و یا پاکسازی قومیتی می زند، پیدا نکرده است. مضحک اینکه وی افزوده است که البته دولت آمریکا در این رابطه، تحقیقات جامع و مستقلی را هم انجام نداده است!

«ما کَر و کوریم!»

به گزارش الف؛ "جو بایدن" و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی او، از زمان حضور در کاخ سفید در سال 2020 تاکنون، مجموعه ای از فجایع را به ویژه در عرصه سیاست خارجی آمریکا خلق کرده اند. فجایعی که تا حد زیادی ناشی از ایجاد شکاف های جدی در هژمونی و موقعیت بین المللی آمریکا هستند. عقب نشینی خفت‌بار از افغانستان، کنشگری منفی و نامتوزان در چهارچوب جنگ اوکراین، حرکتِ روابط آمریکا با متحدان سنتی اش در منطقه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به سمت سردی و تنش، و البته رویکردهای غیرسازنده این دولت در رابطه با معادله احیای برجام، همه و همه تنها بخش های کوچکی از بحران های جدی را نمایندگی می کنند که دولت بایدن در حوزه سیاست خارجی آمریکا به وجود آورده است. 

با این حال، در ماه های گذشته و پس از تجاوز همه جانبه ارتش رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه، سیاست خارجی دولت بایدن باز هم گاف ها و رویکردهای متناقضی را به ثبت رسانده است. به عنوان مثال، در روزهای ابتدایی جنگ غزه، مقام های ارشد دولت بایدن در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی، تاکید داشتند که در رازنی با کلیه طرف‌های منطقه ای هستند و سعی دارند مانع از انفجارِ درگیری ها در سطحی گسترده تر شوند. 

این در حالی است که در همان دوران و حتی همین حالا نیز اخبار و گزارش های مختلفی در مورد سرازیر شدنِ هزاران تن بمب و تسلیحات از سوی آمریکا به سمت اراضی اشغالی جهت کشتار گسترده مردم فلسطین در نوار غزه منتشر شده و می شود. البته که همین رویکرد متناقضِ آمریکایی ها بوده که سبب شده تا محور مقاومت در منطقه نیز با حملات و کنش های مختلف خود، هم رژیم اشغالگر قدس و هم دولت آمریکا را به بدترین وضع ممکن تحقیر کنند. 

با این همه، به تازگی و پس از اقدام اخیر دولت آفریقای جنوبی در ثبت شکایت علیه رژیم صهیونیستی به دیوان بین المللی دادگستری به دلیل ارتکاب آن به نسل کشی در نوار غزه و البته اوج گیری حمایت های بین المللی از این اقدام آفریقای جنوبی، مقام های تیم امنیت ملی و سیاست خارجی دولت بایدن، جلوه های تازه ای از وقاحت خود را به ثبت رسانده اند. 

در این راستا، "متئو میلر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که "دولت آمریکا هیچگونه شواهدی دال بر اینکه رژیم اسرائیل در نوار غزه دست به نسل کشی و یا پاکسازی قومیتی می زند، پیدا نکرده است". مضحک اینکه وی افزوده است که "البته دولت آمریکا در این رابطه تحقیقات جامع و مستقلی را هم انجام نداده است"! بنابراین معلوم نیست دولت بایدن چگونه به صحتِ گزاره اول پی برده است!. 

یک مقام امنیت ملی دولت بایدن نیز به نشریه پولیتیکو گفته است که "وقتی به روند تحولات و اقدام اسرائیل در چهارچوب جنگ غزه می نگریم، هیچ نشانه ای دال بر این مساله که اسرائیلی ها به نحوی سیستماتیک اقدام به نسل کشی مردم غزه می کند، یافت نشده است!" جان کربی هم مدعی شده که هیچ شواهدی دال بر نقض قوانین بین المللی از سوی اسرائیل قابل یافتن نیست! 

دولت آمریکا باید پاسخ دهد که کشتار بیش از 22 هزار غیرنظامی فلسطینی در نوار غزه ظرف سه ماه که عمده آن ها را نیز زنان و کودکان تشکیل می دهند و در عین حال، زخمی شدن قریب به 60 هزار غیرنظامی فلسطینی در نوار غزه در نتیجه حملات صهیونیست ها به منطقه مذکور را دقیقا چه می نامد؟! 

در دهه های گذشته مواردی نظیر "کشتار سربرنیتسا" بوده که در قالب آن ها 8 هزار نفر قتل و عام شده اند و این کشتار به صراحت عنوان نسل کشی را به خود گرفته و بانیان آن نیز محاکمه شده اند. آیا اصول قانونی در جهان نیز قرار است مطابق با منافع آمریکایی ها تغییر کنند؟ البته که تاریخ در سال‌های گذشته به کرات شاهد رویکردهای اینچنینی دولت های مختلف آمریکا بوده است. مواردی که می توانند درس عبرت های خوبی برای دیگر ملل جهان باشند.

موضع منفی دولت آمریکا در رابطه با جنگ غزه که تداوم کشتار و نسل کشی مردم بیگناه را در نوار غزه تسهیل کرده، در نوع خود یک سقوط بزرگ اخلاقی و همچنین ایجاد چالش برای تصویر بین المللی که آمریکایی‌ها همواره سعی داشته اند از خود به جهانیان مخابره کنند را سبب شده است. 

درست به همین دلیل است که شاهدیم جنگ غزه جزو معدود مواردی در طی تاریخ است که چهره واقعی و حقیقی واشنگتن در قالب آن بدون هرگونه روتوش، پیش چشم افکار عمومی جهان افشا شده و به یک رسوایی بزرگ برای آن دامن زده است. معادله ای که در نوع خود حامل پیام های معناداری در مورد آینده مسائل مطرح در چهارچوب نظام بین الملل و تغییر کریدور های قدرت جهان است. البته مقام های آمریکایی نیز با موضع‌گیریهای مغرضانه خود در بحبوحه جنگ غزه به صراحت داد می زنند که "ما قانونمدار اما کَر و کوریم!"

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۴۶۷۲۸۰۰:۲۴:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
غرب با سرعت باور نکردنی دارد سقوط می کند
ناشناس۳۳۴۶۷۵۳۰۰:۳۹:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
تا زمانی که غرب پرستان و جیره بگیران در کشورهای مختلف همانند ایران دارند می توانند با هر ادبیاتی صحبت کنند چرا که می دانند هستند سینه چاکانی که از این بیانات حمایت کنند .
ناشناس۳۳۴۶۷۸۷۰۴:۵۱:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
اروپایی ها در تمام طول تاریخ عامل و آمر قتل و جنایت و ترور و تجاوز و نسل کشی و کودک کشی بوده و هست. یک نمونه بارز همین جنایتکار های اسرائیلی همه شان یهودیهای اروپایی هستند. که اصالتأ یهودی اصل نیستند و از دین و اعتقادات یهودی اصل اطلاع ندارند .
ناشناس۳۳۴۶۸۰۲۰۶:۵۰:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
واقعا نمی بینید که حماس چطور شروع کننده این درگیری بوده..
ناشناس۳۳۴۶۸۸۹۰۹:۲۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
اصلا تقصیر سرخپوستهای آمریکا بود که نسل کشی شدند وگرنه مهاجان غربی خیلی مهربون بودند!
ناشناس۳۳۴۶۹۶۷۱۰:۳۷:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
اسراییل ۷۵ سال پیش جنگ و اشغالگری را شروع کرد
ناشناس۳۳۴۶۹۹۸۱۱:۱۳:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
خیر. کر و کور هستن
ناشناس۳۳۴۶۹۹۹۱۱:۱۳:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
یعنی از نظر شما جنگ از ۷ اکتبر شروع شده
ناشناس۳۳۴۷۰۰۱۱۱:۱۵:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
اظهار نظر شما مثل کسی هست که خواب بوده و وسط دعوا بیدار شده و همون لحظه هم می‌خواد اظهار نظر کنه!!!
ناشناس۳۳۴۷۰۱۴۱۱:۲۸:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
یه جوری نوشتی که انگار یه کشور به اسم اسراییل هست و یه گروهی به نام فلسطینی ها و حماس رفتن اونجا رو تصرف کنن و اسراییل ها دارن از خودشون دفاع میکنن!؟! نخیر هرچه میبینی جواب خفقان ها و حقارتهایی هست که به مردم فلسطین تحمیل شده...مواظب باش طرف ظالم رو‌نگیری
ناشناس۳۳۴۷۱۲۵۱۳:۵۹:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
رژیم اشغالگر صهیونیستی هم لابد 75 سال نیست که فلسطینی ها را قتل عام میکند کشتار صبرا و شتیلا ، تل زعتر ، کفر قاسم ، و...و....
ناشناس۳۳۴۶۸۰۹۰۷:۰۹:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
فقط یه انتقام سخت و واقعی و قوی ( نه شعاری ) میتونه چشم و گوش این شیاطین ملعون رو باز کنه
ناشناس۳۳۴۶۸۵۳۰۸:۴۱:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
فقط قدرت می تواند این وحشی های متجاوز را متوقف کندوالسلام
ناشناس۳۳۴۶۸۷۴۰۹:۰۱:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
آمریکا هم توسط صهیونیست های جنایتکار اشغال شده
ناشناس۳۳۴۶۹۰۸۰۹:۴۵:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
تجزیه و تحلیل بانک جهانی نیز به این نتیجه رسیده‌است که تا ۱۲ دسامبر، جنگ به ۷۷ درصد از امکانات بهداشتی، ۷۲ درصد از خدمات شهری مانند پارک‌ها، دادگاه‌ها و کتابخانه‌ها، ۶۸ درصد از زیرساخت‌های مخابراتی و ۷۶ درصد از سایت‌های تجاری از جمله آسیب رسانده یا تخریب کرده است. بنابرگزارش بانک جهانی بیش از نیمی از جاده‌ها در نوار غزه آسیب دیده و یا تخریب شده‌اند.
ناشناس۳۳۴۷۱۰۵۱۳:۳۰:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
و یک سری افراد این را نشانه پیروزی خود و افول اسرائیل می دانند.
ناشناس۳۳۴۷۱۲۷۱۴:۰۲:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
جهل مرگ است و کسانی که تاریخ نخوانده اند و از ذات کثیف این موجود نامشروع در منطقه یعنی اسراییل آگاه نیستند محکوم به این هستند که بر جهل خودشان پافشاری کنند و در جهل مرکب ابد الدهر بمانند تنها پس از مرگ خواهند دانست که طرفداری ظالم می کردند و در اعمال آنها شریکند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین