معرفی انواع بلیط هواپیما برای یک سفر آسوده

گزارش بازرگانی، 247049،   4021014029

بسیاری از مسافران برای سفر به نقاط دور و نزدیک از هواپیما استفاده می‌کنند. هواپیما وسیله‌ای سریع و راحت برای سفر است که معمولا از امنیت بالایی برخوردار است. بلیط‌های هواپیما انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع خرید و امکانات رفاهی ارائه شده به مسافران در محل قرار گرفتن در هواپیما یا همان کلاس پروازی قیمت‌های متفاوتی دارند. بدون تردید اگر مسافران انواع مختلف بلیط هواپیما را بشناسند می‌توانند راحت‌تر برای یک سفر آسوده برنامه‌ریزی نمایند و با توجه به شرایط و امکانات مالی خود بهترین بلیط را برای سفر خریداری نمایند. در اینجا با معرفی انواع بلیط‌های هواپیما به شما کمک می‌کنیم خودتان را برای یک سفر آسوده آماده نمایید.

اکثر مسافران هنگام خرید بلیط هواپیما بدون توجه به انواع بلیط هواپیما، وارد یک سایت شده و بلیط را به مقصد مورد نظر خود خریداری می‌کنند. در صورتی که بلیط‌های پرواز انواع مختلف داشته و در صورتی که مسافران این نوع‌ها را بشناسند، می‌توانند با داشتن اطلاعات کافی و به راحتی برای خرید بلیط اقدام کرده و سفری آسوده را برای خود و همسفرانشان رقم بزنند. آشنایی با انواع بلیط پرواز به مسافران کمک می‌کند تا بتوانند هم هزینه‌های خود را مدیریت نمایند و هم از هواپیمایی دلخواه خود بلیط مناسب را تهیه نمایند.

بلیط هواپیمای چارتری

بسیاری از مسافران عنوان چارتر را شنیده‌اند اما تفاوت آن را با سایر بلیط‌های هواپیما نمی‌دانند. در واقع بلیط‌های چارتر نوعی پیشنهاد تخفیفی است که برخی از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی به مسافران ارائه می‌دهند. ویژگی بلیط‌های چارتری این است که شرکت یا آژانس مربوطه خودش تعدادی از بلیط‌های یک پرواز را خریداری می‌کند و سپس به صورت یک حراج مناسب با قیمت ارزان‌تر به مشتریانش پیشنهاد کرده و آنها را می‌فروشد. با این پیشنهاد معمولا بلیط‌های چارتری از سایر بلیط‌ها قیمت کمتری داشته و می‌توان ارزان‌تر آنها را خریداری کرد تا سفری آسوده را با هزینه مناسب رقم زد.

البته باید در نظر داشت که این بلیط‌ها نظم مشخصی ندارند و همیشه در درسترس نیستند. علاوه بر این موضوع قیمت ارزان‌تر بلیط‌های چارتری همیشگی نیست و گاهی قیمت بلیط‌های چارتری در زمان‌های پرتردد و اوج سفر، با پروازهای معمولی برابر باشد. نکات مهمی که در مورد بلیط چارتری باید بدانید موارد زیر است.

  • غیرقابل استرداد بودن بلیط‌های چارتری: معمولاً بلیط‌های چارتری غیرقابل استرداد و یا غیر قابل تعویض هستند. اگر برنامه سفر مسافران به درستی معلوم نباشد و در یک بازه زمانی تعیین نشده قرار داشته باشد، باید از خرید چنین بلیط‌هایی اجتناب نمایند زیرا در صورتی که نیاز به تغییر دادن زمان بلیط و یا کنسل کردن آن باشد، با در دست داشتن بلیط چارتری چنین امکانی را نخواهند داشت.
  • یکسان بودن بهای بلیط برای تمام سنین: قیمت بلیط‌های چارتر برای تمام سنین از نوزادان، خردسالان و افراد بزرگسال یکسان است. یعنی اگر مسافران در سایر پروازها قادر هستند که برای کودکان خود بلیط نیم بها خریداری کنند، این امکان را در هنگام خرید بلیط چارتری نخواهند داشت و باید هزینه‌ای برابر با قیمت بلیط یک بزرگسال را برای کودکان خود پرداخت نمایند.

بلیط هواپیمای سیستمی

بلیط‌ هواپیمای سیستمی همان بلیط‌های معمولی است که اگر مسافران به نوع پرواز توجه نکرده باشند، معمولا این مدل بلیط را خریده‌اند. در واقع بلیط سیستمی شامل پروازهایی گفته می‌شود که طی آن پروازهای روتین و منظمی است که می‌توان از آژانس‌های هواپیمایی خرید. بنابراین مسافران می‌دانند که برای یک مقصد مشخص در چه روز‌هایی از هفته و در چه ساعتی پرواز وجود دارد. بنابراین می‌توانند بلیط‌ هواپیمای سیستمی را برای یک سفر آسوده انتخاب نمایند و به طور دقیق و منظم، طبق برنامه‌ای که از مدت‌ها قبل چیده‌اند، به سفر بروند.

بلیط هواپیمای سیستمی در ایرلاین‌های مشخصی به صورت مرتب وجود دارد. مثلا اگر یک مقصد پروازی دو روز در هفته پرواز داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که هر هفته در همان دو روز و همان ساعت، هواپیمایی به سمت مقصد مورد نظر پرواز نماید. در این صورت برنامه‌ریزی برای سفر به آن مقصد بسیار ساده‌ خواهد بود. ویژگی‌های بلیط هواپیمای سیستمی به قرار زیر است.

  • قابل استرداد بودن بلیط:

مسافران با خرید بلیط سیستمی می‌توانند امیدوار باشند که در صورت کنسلی و جابجایی زمان پرواز خود، بخشی از هزینه خرید بلیط را دریافت می‌نمایند. البته هیچ گاه قیمت کامل بلیط به آنها پرداخت نخواهد شد و این هزینه با توجه میزان نزدیکی به پرواز متغیر است. هر چقدر فاصله کنسلی بلیط نسبت به پرواز کمتر باشد، مسافر جریمه و ضررکرد بیشتری را به شرکت هواپیمایی پرداخت کرده و مبلغ کمتری را دریافت خواهد نمود.

  • قیمت‌ متفاوت بلیط برای سنین مختلف:

در بلیط‌های سیستمی بر خلاف بلیط‌های چارتری، بهای بلیط برای نوزادان و خردسالان با بزرگسالان متفاوت بوده و در نتیجه این بلیط‌ها برای کسانی که با فرزندان خردسال خود سفر می‌کنند، به صرفه‌تر است. میزان درصد تخفیف بلیط‌های سیستمی برای کودکان تقریبا در همه ایرلاین‌ها یکسان است ولی احتمال دارد شرکت‌های هواپیمایی اختلافات جزئی در زمینه تخفیف‌های افراد خردسال با یکدیگر داشته باشند.

بلیط‌ های بین المللی ایرپس

بلیط های ایرپس به صورت بین‌المللی هستند و برای پروازهای داخلی یافت نمی‌شوند. علاوه بر این، بلیط‌های ایرپس شرایط ویژه و خاصی دارند و همه ایرالاین‌ها به فروش آن اقدام نمی‌نمایند. این پروازها به صورت باز بوده و زمان‌بندی ویژه‌ای ندارند. یعنی مسافر می‎تواند در فرودگاه‎های مشخص و محدودی در مکان و زمانی که خودش انتخاب می‌نماید، پرواز کند. این بلیط‌ها برای مسافرانی که برنامه مشخص و دقیقی برای سفرهای خارجی ندارند، بسیار مناسب است اما مسافر باید ببیند که از کدام ایرلاین می‌تواند چنین بلیط‌هایی را تهیه نماید.

بلیط‌ های کلاس ترکیبی

کلاس پروازی یعنی محل قرار گرفتن در هواپیما که خدمات و امکانات رفاهی متنوعی دارد. بلیط های کلاس ترکیبی یا تیکت میکسد کلاس (Mixed Class Ticket)، زمانی به کار می‌آیند که مسافر یک پرواز دو یا چند قسمتی داشته باشد و ناگزیر به ترانسفر در فرودگاه میانی باشد. در این صورت می‌توان یکی از پروازها را با یک کلاس خاص پروازی و بخش دیگر پرواز را با کلاس دیگری انجام داد. این نوع انتخاب بلیط برای مسافرت‌هایی مناسب است که بخشی از پرواز آن کوتاه و بخش دیگر بلند و طولانی است و مسافر در بخش طولانی نیاز به خدمات بیشتری دارد. بنابراین می‌تواند با خرید بلیط کلاس ترکیبی، برای پرواز طولانی‌تر خود، بلیط کلاس پروازی بهتری را خریداری کند تا سفری آسوده‌تر داشته باشد.

فلایتیو پلتفرم خرید بلیط هواپیما با بهترین قیمت

این روزها خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم انجام می‌گیرد. مسافران با رفتن به سایت یک آژانس هواپیمایی یا یک پلتفرم خرید بلیط، با وارد کردن اطلاعات لازم نظیر شماره ملی، تعداد مسافران و زمان و ساعت پرواز، به خرید بلیط اقدام می‌نمایند. فلایتیو یکی از این پلتفرم‌های خرید بلیط هواپیماست که می‌توان بلیط هواپیما را با بهترین قیمت از آن خریداری نمود. پلتفرم معتبر فلایتیو هم دارای اپلیکیشن است و هم می‌توان وارد سایت آن شده و برای خرید بلیط اقدام نمود.

دریافت ویزای رایگان در فلایتیو

یکی از مزایای استفاده از پلتفرم فلایتیو این است که امکان دریافت ویزای رایگان برای برخی از کشورها از طریق فلایتیو وجود دارد. فلایتیو می‌تواند برای پرواز مسافران به مقصد کشورهایی که برای دریافت ویزا هزینه‌ای طلب نمی‌کنند، به راحتی ویزای رایگان دریافت نماید. از سوی دیگر اگر مسافران قصد سفر به کشور امارات و شهر دبی را داشته باشند می‌توانند با پرداخت هزینه ویزای امارات به فلایتیو به سرعت این ویزا را دریافت نموده و به شهر آسمانخراش‌ها سفر نمایند.

معرفی کلاس‌های پروازی

کلاس‌های پروازی که پیشتر در مورد آنها صحبت شد، موقعیت جای گرفتن و نشستن مسافر در هواپیما و خدماتی که به او ارائه می‌شود را مشخص می‌نمایند. قیمت بلیط هر کلاس پروازی با دیگری متفاوت است و مسافر هنگام خرید بلیط باید کلاس پروازی مورد نظر خود را مشخص نماید و هزینه مناسب با آن کلاس پروازی را پرداخت نماید. اهمیت کلاس‌های پروازی مختلف به ویژه در سفرهای طولانی مدت بیشتر آشکار می‌شود زیرا مسافر باید زمان زیادی را در هواپیما بماند و به همین دلیل به خدمات و امکانات بیشتری از نظر پذیرایی نیاز داشته و در عین حال نیاز دارد شرایط نشستنش در هواپیما راحت‌تر بوده تا سفری آسوده داشته باشد. کلاس‌های پروازی به فرست کلاس (Class F)، بیزینس کلاس (Class J)، پرمیوم اکونومی (Class P) و اکونومی (Class Y) تقسیم می‌شوند.

فرست کلاس (کلاس F)

فرست کلاس همان طور که از نامش پیداست، کلاس درجه یک پروازی است که بهترین امکانات را در پرواز به مسافران ارائه می‌دهد و بالاترین قیمت را نیز دارد. در فرست کلاس که کلاس پروازی لوکس و مدرنی به شمار می‌آید، پذیرایی عالی و معرکه‌ای از مسافران صورت می‎گیرد. هر چند این روزها استفاده از هواپیماهای اختصاصی بسیار باب شده است اما هنوز افراد مشهور و ثروتمندان زیادی ترجیح می‌دهند که با پروازهای فرست کلاس به سفر بروند. در کلاس پروازی F، مسافران دارای تلفن اختصاصی، اینترنت، لوازم صوتی و تصویری اختصاصی و تخت خواب هستند و حتی گاهی حمام نیز برای آنها وجود دارد.

باید در نظر داشت که شرایط فرست کلاس در ایرلاین‌های مختلف نیز با هم تفاوت‌ دارند که معروف‌ترین آنها به فرست کلاس ایرلاین‌های امارات و قطر تعلق دارد. به عنوان مثال هواپیمایی امارات حتی امکان کنترل پاسپورت و دریافت کارت پرواز را برای مسافران در منزلشان فراهم کرده و پذیرایی آن از مسافران در پرواز بی‌نظیر است.

بیزینس کلاس (کلاس J)

همان طور که معنی واژه بیزینس تجارت است، معنی بیزنس کلاس نیز، کلاس تجاری است. این پروازها برای افراد بیزینس‌من یا همان تاجر بسیار مناسب است. خدمات در این نوع بلیط نسبت به فرست کلاس کمتر است اما باز هم دارای امکانات رفاهی راحتی است که به مسافران اجازه می‌دهد روی صندلی‌های مبله دراز بکشند و غذای گرم نوش جان کنند.

در بیزنس کلاس امکانات صوتی و تصویری وجود دارد و علاوه بر آن مسافران برای دریافت بارهای خود می‌توانند از کانترهای مستقل استفاده نموده و جدا از سایر مسافران، با حمل‌ونقل اختصاصی به هواپیما بروند. بلیط بیزینس کلاس از فرست کلاس ارزان‌تر بوده اما از سایر کلاس پروازی گران‌تر است.

پرمیوم اکونومی

سومین کلاس پروازی برای سوار شدن و نشستن در هواپیما، اکونومی است که خودش به دو صورت پرمیوم اکونومی و اکونومی ساده موجود است. کلا پروازهای اکونومی همان طور که از نامشان بر می‌آید، بلیط‌هایی اقتصادی هستند اما شرایط نشستن در پرمیوم اکونومی و امکانات پذیرایی آن کمی بهتر از اکونومی است. صندلی‌های پرمیوم اکونومی نسبت به اکونومی، راحت‌تر و بزرگ‌‌تر بوده و امکان نشستن روی آن‌ها بهتر از اکونومی است. زیرا صندلی‌های آن از صندلی‌های جلویی و کناری، نسبت به اکونومی فاصله بیشتری داشته و مسافران ناچار نیستند برای نخوردن به مسافر کناری خود را در مضیقه قرار دهند.

علاوه بر آن فاصله بیشتر صندلی‌های مسافران از صندلی جلویی باعث می‌شود که مسافر بتواند پایش را بیشتر دراز کند و هنگام نشستن احساس راحتی بیشتری نسبت به کلاس اکونومی داشته باشد. غذاهای کلاس پرمیوم اکونومی، از غذاهای اکونومی بهتر و گران‌تر بوده و مسافران نسبت به آن احساس رضایت بیشتری دارند.

اکونومی (کلاس Y)

مسافرانی که دوست دارند کمترین هزینه را در پرواز پرداخت کرده و هم‌چنین در میان مردم عادی سفر نمایند، کلاس اکونومی را برای سفر انتخاب می‌نمایند. این کلا پروازی ساده‌ترین کیفیت از پذیرایی و صندلی‌ها را ارائه می‌دهد. فاصله صندلی‌ها در این کلاس پروازی در کمترین مقدار ممکن بوده و مسافران باید حواسشان باشد که با مسافران بغل‌دستی فاصله کمی دارند و در نتیجه مراقب نشستن خود باشند. علاوه بر این غذای سرد و صف‌های طولانی گرفتن بار، از سایر شرایط بلیط‌های اکونومی است که آن را برای سفرهای کوتاه مدت مناسب می‌نماید.

تلگرامفیس‌بوکتوییترلینکدیننسخه‌ی متنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین