نور قانون به تاریکخانه مالیاتی فیلیمو خواهد تابید ؟ +سند

  4021010059

نکته مهم در ابلاغیه جدید مالیاتی وزیر اقتصاد برای شفاف سازی درآمدها، مشمول شدن پلتفرم‌های نمایش خانگی است که خاندوزی صراحتا سکوهایی همچون فیلیمو را در آن نامبرده است.

نور قانون به تاریکخانه مالیاتی فیلیمو خواهد تابید ؟ +سند

به گزارش برنا، طبق ماده 17 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، مودیان مالیاتی مکلفند مالیات و عوارض فروش موضوع این قانون را از خریدار یا کارفرما وصول و پس از کسر مالیات و عوارض پرداختی، مطابق مقررات به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند.

اما این دستور مهم، معطل یک آیین نامه اجرائی بود که بر اساس آن، فهرست مودیانی که مشمول این دستور می شوند و نحوه پرداخت مالیات و عوارض فوق توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ خواهد شد.

بر اساس سندی که به دست خبرنگار برنا رسیده، این دستور مهم بر اساس پیشنهاد 24 مهرماه سازمان امور مالیاتی و تایید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، به دستگاه های مسوول ابلاغ شده است که مطابق آن، مودیان اصلی مشمول این آیین نامه شامل طیف گسترده ای از کسب و کارها همچون بنگاه های املاک، اصناف مرتبط با حوزه غذا و دفاتر خدمات الکترونیکی اعم از پلیس، شهر و دولت می شود.

اما نکته مهم و قابل توجه دیگر در این ابلاغیه وزیر اقتصاد، مشمول شدن پلتفرم های نمایش خانگی است که خاندوزی صراحتا سکوهایی همچون فیلیمو، نماوا و فیلم نت را نامبرده و طبق این ابلاغیه باید منتظر شفاف شدن درآمدهای این شرکت های فعال در قالب نمایش خانگی شد.

درآمد فیلیمو در ماه چقدر است؟

اگرچه تاکنون تلاش رسانه ها برای اطلاع از وضعیت دقیق مالی پلتفرم های نمایش خانگی، با موفقیت چندانی همراه نبوده اما اواخر آذرماه سال ۱۴۰۱ یعنی یکسال قبل، پذیره‌ نویسی صکوک مرابحه 3 هزار میلیارد ریالی شرکت «فناوران ایده پرداز صبا» موجب شد این شرکت به عنوان مالک فیلیمو موظف شود آمار فروش و سود خالص خود را به عنوان زیرمجموعه هلدینگ صباایده به سازمان بورس ارائه کند.

این گزارش نشان می‌ دهد در دوره شش ماهه منتهی به نیمه سال 1401، درآمد عملیاتی این شرکت برابر با 638 میلیارد تومان و با توجه به سهم 77 درصدی فروش اشتراک در فیلیمو، درآمد حاصل از این بخش برابر با 496 میلیارد تومان بوده است.

 

همچنین طی بازه زمانی مذکور بخش تبلیغات 32 میلیارد، فروش فیلم و سریال 10.8 میلیارد، فروش ترافیک دیتا 2.3 میلیارد، درآمد آپارات با توجه به سهم 9.2درصدی آن برابر با 59 میلیارد و سایر درآمد این شرکت برابر با 6.6 میلیارد تومان بوده است.

بخشی از گزارش مالی ارائه شده توسط مالک فیلیمو به سازمان بورس

صورت سود و زیان حسابرسی شده شرکت فناوران ایده‌ پرداز صبا نشان می‌دهد آنها در سال 1400 درآمد عملیاتی 730 میلیارد تومانی داشته ‌اند و در شش ماهه نخست 1401 به درآمد عملیاتی بیش از 600 میلیارد تومانی دست یافته ‌اند که سود خالص این 6 ماهه معادل 237 میلیارد تومان بوده است.

چنین درآمد قابل توجهی با توجه به رشد چشمگیر حق اشتراک این سکوها، اکنون به راحتی بیش از هزار میلیارد تومان است چراکه اسفندماه سال 1400 بود که هزینه اشتراک یک ‌ماهه دو پلتفرم پرطرفدار اینترنتی از ۲۵ هزار تومان به ۵۹ هزار تومان افزایش یافت و در بهار سال قبل نیز این رقم به حدود 100 هزار تومان رسید ضمن آنکه تعداد کاربران نیز با رشد نسبی مواجه بوده است.

این روند به گونه ای طراحی شده که مدیران این مجموعه به سازمان بورس اعلام کرده اند باور دارند درآمد عملیاتی آنها تا سال 1405 به بیش از 4 هزار میلیارد تومان خواهد رسید !

تکلیف درآمدهای خارجی چه می شود؟

به نظر می رسد بزرگترین سکوی نمایش خانگی فعلی کشور یعنی فیلیمو، علاوه بر درآمدهای بالا که روند نظارت و رصد آن با ابلاغیه اخیر وزیر اقتصاد و برخی دیگر از تصمیمات نهادهای مسئول شفاف تر و دقیق تر خواهد شد، درآمدهای خارجی نیز دارد که رقم آن نیازمند بررسی موشکافانه تر است.

به عنوان مثال، بر خلاف عده ای که معتقدند "تلویکا" سکویی بدون ربط به داخل است که آثار فیلیمو و رسانه ملی را بدون اجازه آن‌ ها و با توجه به ضعف قانون کپی ‌رایت در ایران، به طور گسترده در شبکه های ماهواره ای بازپخش می ‌کند اما گروهی دیگر براساس برخی شواهد موجود این احتمال را مطرح می ‌کنند که تلویکا پوسته خارجی فیلیمو است که به فعالیت خود در کشور امارات ادامه می ‌دهد و فیلیمو طی چند سال گذشته این رابطه را تأیید یا رد قانونی نکرده است.

بر این اساس، نهاد نظارتی باید راهکاری بیاندیشند تا دور زدن قانون با مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم یک شرکت ثبت شده خارج از کشور به رویه ‌ای مرسوم برای عدول از مقررات و ارزش‌ های فرهنگی ایرانی اسلامی و کسب درآمد بدل نشود.

ضمن آنکه در خصوص سایر راهکارهای درآمدی این پلفترم ها همچون فیلیمو و نماوا از طریق  یوتیوب و فروش خارجی سریال‌ های تولید شده توسط آنها نیز، ضرورت ورود دستگاه های نظارتی همچون سازمان امور مالیاتی احساس می شود تا روند فعالیت این مجموعه ها که اکنون علاوه بر تاثیرات فراوان فرهنگی، به یک صنعت بزرگ درآمدزا نیز تبدیل شده اند ، نظام مند و شفاف باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    آخرین عناوین