معاون وزیر ورزش و جوانان: جنبش‌های دانشجویی کشور در رکود هستند/ وضعیت سربازی، مطلوب دولت نیست

  4020922098

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت فعلی جنبش‌های دانشجویی گفت: کار جمعی و مشارکت اجتماعی، به طور کامل زیرسایه موفقیت‌های فردی و اهداف شخصی و رسیدن به جایگاه اجتماعی شغلی و ثروت قرار گرفته است و حل این مساله، تنها از دست خود جنبش برمی‌آید و نه بیرون از دانشگاه.

معاون وزیر ورزش و جوانان: جنبش‌های دانشجویی کشور در رکود هستند/ وضعیت سربازی، مطلوب دولت نیست

وحید یامین‌پور در سلسله نشست‌های دانشجویی آرمان تا واقعیت که امروز (۲۲ آذرماه) در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهیدچمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت دانشگاه نشان می‌دهد که جنبش‌های دانشجویی در این سال‌ها با افول مواجه بوده‌اند که این، موضوع خوبی نیست و باید بررسی شود که چرا این طراوت از بین رفته است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: متاسفانه نگرانی و تهدیدی که همیشه نسبت به جنبش دانشجویی وجود داشت، تا حدودی گریبان‌گیرش شده است.

جریانات سیاسی از جنبش دانشجویی سوءاستفاده کرده‌اند

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: جنبش دانشجویی در ایران و بسیاری از کشورها روی آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی و مقاومت بنا شده است؛ هرکدام از این سه رکن جریان دانشجویی هر زمان سست یا کمرنگ شد، جنبش  دانشجویی نیز به همان نسبت آسیب دید. از اواخر دهه ۷۰ که اوج جنبش دانشجویی بود به این سو برای این سه مفهوم، بدیل‌های متقلبانه‌ای خلق شد؛ یعنی آزادی‌خواهی که ناظر به آزادی ملت‌ها از یوغ استعمار و استکبار و آزادی منتهی به استقلال ملی بود، به آزادی‌های نیولیبرالیستی و مبتنی بر لذات فردی‌ فروکاسته شد.

وی افزود: در این راستا عدالت‌طلبی، به نوعی مطالبه‌گری غوغاسالارانه و تک بعدی و به دور از تحلیل‌های همه‌جانبه  فروکاسته شد و مقاومت نیز به این نسبت، کمرنگ شد.

یامین‌پور گفت: جنبش‌های دانشجویی همیشه خودبنیاد بوده‌اند و تحت حمایت دولت‌ها و احزاب نبوده‌اند. البته خیلی‌ها تلاش کردند جنبش‌ها را نماینده جریانات سیاسی جلوه دهند و نوعی لشکرکشی سیاسی کنند و متاسفانه در بسیاری از مواقع موفق شدند.

وی عنوان کرد: البته این آسیب، گریبان‌گیر جنبش‌ها شد؛ چه دوگانه چپ و راست و چه دوگانه اصلاح‌طلب و اصولگرا. همیشه پدرخوانده‌ها و جریانات سیاسی موفق به نوعی سوءاستفاده از جنبش‌های دانشجویی شدند و  عزت و استقلال جنبش دانشجویی را تحت‌الشعاع قرار دادند.

جنبش‌های دانشجویی در "رکود" هستند

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت فعلی جنبش‌های دانشجویی گفت: امروز اما با نوعی رکود طرف هستیم که بیشتر ناشی از سیطره فردگرایی در محیط اجتماعی است. کار جمعی و مشارکت اجتماعی، به طور کامل زیرسایه موفقیت‌های فردی و اهداف شخصی و رسیدن به جایگاه اجتماعی شغلی و ثروت قرار گرفته است و حل این مساله، تنها از دست خود جنبش برمی‌آید و نه بیرون از دانشگاه.

لازم نیست همه اجزای زندگی از ابتدا برای ازدواج فراهم باشد،زندگی باید ساخته شود

وی در پاسخ به سوالات دانشجویان درباره مسکن، ازدواج و اشتغال، ادامه داد: اگر تصور می‌شود که در نقطه آغاز زندگی، همه اجزای زندگی کامل باید برای ازدواج فراهم باشد، توقع واقع‌بینانه‌ای نیست و هیچ وقت نیز این گونه نبوده است. پدران ما زندگی خود را در یک اتاق آغاز می‌کردند و چند سال آنجا می‌ماندند تا امکان اجاره جایی را داشته باشند.

به گزارش ایسنا، یامین‌پور گفت: زندگی باید ساخته شود؛ اما دولت باید کمک و حمایت کند. آیا آسان است؟ نه برای جوان و نه دولت آسان نیست. دولت باید حداقل پول توجیبی جوان را فراهم کند که باید از طریق تسهیلات تکلیفی کم‌بهره و شبیه به قرض الحسنه فراهم شود. در سال ۹۴ و ۹۳، وام ازدواج سه میلیون تومان بود که معادل یک هزار دلار آن زمان بود. امسال بین ۳۶۰ تا ۴۴۰ میلیون تومان برای زوج و معادل ۴ هزار دلار است.

وی بیان کرد: در سال جاری نیز تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که شامل بیش از ۵۰۰ هزار نفر تا پایان آبان‌ماه بوده است. سال گذشته نیز حدود ۸۰۰ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند.

افزایش وام ازدواج به ۷۰۰ هزار تومان در سال آینده

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: از نظر ما این تسهیلات کافی نیست. البته مجلس تا ۱۴۰۳، ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان وام ازدواج برای زوج در نظر خواهد گرفت. این کاری است که فعلا از دست دولت بر می‌آید.

وی ادامه داد: رئیس جمهور دستور داد که صف دریافت تسهیلات ازدواج صفر شود که البته هیچ وقت صفر نمی‌شود اما منظور تا آن لحظه بود که وام را دریافت کنند و تا تیرماه بیش از ۳۰۰ هزار نفر تسهیلات دریافت کردند.

برخی بانک‌ها بهانه می‌گیرند که تسهیلات ارزان ندهند

یامین‌پور گفت: با توجه به اینکه مبلغ وام افزایش یافته و خواهان نیز به طور جدی افزایش یافته است، گاه سپرده‌های بانکی کفاف پرداخت وام را نمی‌دهند. با توجه به افزایش مبلغ، برخی بانک‌ها بهانه می‌گیرند که تسهیلات ارزان ندهند که البته پیگیر این موضوع هستیم.

طولانی بودن دوره سربازی مورد پسند ما نیست

وی بیان کرد: بخش زیادی از دلایل افزایش نسبی سن ازدواج، فرهنگی است؛ این توقع که باید همه چیز از پیش آماده باشد، باید در ذهنیت جوانان اصلاح شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص طولانی بودن دوره سربازی گفت: من جزو منتقدان جدی سربازی به وضع کنونی هستم. هر چند ستاد کل نیروهای مسلح تلاش کرده است آن را کاهش دهد اما همچنان مورد پسند ما نیست، زیرا اعتقاد داریم از ظرفیت جوانان به صورت تخصصی استفاده نمی‌شود. البته دوره‌های مهارتی و آموزش کسب و کار برای بیش ‌از ۳۰۰ هزار سرباز اجرا شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی سربازی مطلوب دولت نیست، افزود: دولت طرحی برای کاهش دوره سربازی دارد و جلسات آن در حال برگزاری است اما تصمیم‌گیری اصلی و چند و چون آن را ستاد کل انجام می‌دهد.

یامین‌پور گفت: حقوق سربازان تقریبا متعادل شده و بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته و ۲۰ درصد دیگر نیز به آن اضافه شده است. حقوق کسی که در دوره متاهلی مشمول معافیت نشده و در مناطق خاص خدمت می‌کند، تا ۸ میلیون افزایش یافته است.

افزایش قهرمانی زنان در ورزش

وی با اشاره به ورزش زنان نیز گفت: سهم قهرمانی آقایان در سال‌های اخیر کاهش و سهم بانوان جهش یافته است. بانوان در این دو سال  ۲۰۰ مدال کسب کردند و سهم مدال آن‌ها در هانگژو ۳۰ درصد مدال‌ها بود. بانوان، ۴ هزار مدال در این چند سال آورده‌اند و این در حالی است که ورزش بانوان قبلا وجود نداشت.

سوال "چه کردید؟" کمکی به تصمیم‌سازان نمی‌کند

به گزارش ایسنا، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خطاب به دانشجویان گفت: مطالبه دانشجویی با بحث‌های کوچه بازاری و در تاکسی متفاوت است. دانشجویان باید کارشناسی مطالبه کنند و ایده بدهند. صرف اینکه پرسیده شود "چه کردید؟" کمکی به تصمیم‌سازان نمی‌کند اما مطالبه در محیط دانشگاهی، واقعا موثر است.

خانواده، حیا و عفاف زن، منشا تصمیم‌گیری در کشور است

وی بیان کرد: هر کشوری مبانی فرهنگی و تاریخی دارد و صدها سال برای این مبانی زحمت کشیده شده است. در دنیای مدرن، نباید مسائل را تک بعدی دید؛ ما دارای پشتوانه فرهنگی و سنتی هستیم و خانواده، حیا و عفاف زن در کشور مساله مهمی است و این‌ها منشأ تصمیم‌گیری است.

ورزش زنان خطوطی دارد

یامین‌پور در پاسخ به سوالی درباره ممنوع بودن برخی ورزش‌ها برای بانوان گفت: چه بسا خیلی از ورزش‌ها ۱۰ سال پیش ممنوع بود اما اکنون آزاد است و ممکن است بوکس هم برای بانوان آزاد شود. جمهوری اسلامی طرفدار رشد زنان در ورزش است حتی در زمانی که برخی مراجع سنتی از قهرمانان ورزشی با الفاظ تحقیرآمیز صحبت کرده‌اند، در این شرایط دختران ورزشکار قهرمان توسط رهبر معظم انقلاب تجلیل و تکریم می‌شوند. خانم‌هایی که قله اورست را فتح کردند نیز توسط رهبری تجلیل شدند.

وی خطاب به دانشجویان ادامه داد: مسأله شما بوکس است؛ شاید شورای عالی بوکس را نیز مانند ووشو و تکواندو برای زنان آزاد کند. البته ورزش ما خطوطی دارد؛ شاید مساله در پوشش است. اگر در ورزشی برهنگی بیش از ‌اندازه و زننده و انجام ورزش با حضور مردان باشد، جزو محدودیت‌های ما در شرکت در تورنمنت‌های بین‌المللی است. یک رشته ورزشی، بر اساس اصولی وارد بخش قهرمانی می‌شود یا نمی‌شود.

رفع مساله حاد اشتغال در ۲۵ استان

وی درباره وضعیت اشتغال گفت: آمار دولت در اشتغال، درست است؛ در ۲۳ تا ۲۵ استان مساله حاد اشتغال رفع شده است و برخی استان‌ها بحران (کمبود) نیروی انسانی دارند یعنی کار وجود دارد اما نیروی کار نیست. در این خصوص، ماجرا عدم تطبیق نیروی کار است زیرا بسیاری از فارغ‌التحصیلان متناسب با نیاز شغلی، مهارت کسب نمی‌کنند.

یامین‌پور ادامه داد: برخی استان‌ها از جمله گیلان و یزد بحران نیروی کار دارند و کارخانه‌ها به دنبال نیروی کار با حقوق خوب هستند. از آن طرف، گروه زیادی جوان دنبال کار هستند.

وی افزود: برای اولین بار نرخ بیکاری به زیر ۸ یعنی به ۷.۹ رسیده است البته این به معنای حل شدن مشکل بیکاری و یا پایدار شدن وضعیت کار نیست. یک تصمیم در مسیر توسعه، ۴۰ سال تبعات دارد اما چرخ تولید باید بچرخد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: اشتغال به معنای پشت میز نشستن نیست؛ مگر در مکان‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش که نیاز به نیرو دارد. وزارت ورزش شش سال است که آزمون استخدامی برگزار نکرده است. دولت نمی‌خواهد بزرگ باشد بلکه در حال کوچک شدن است. در این شرایط، اشتغال مولد متناسب باید ایجاد شود.

رشد  ۲۵ درصدی صادرات محصولات دانش بنیان

وی افزود: حدود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم و ده‌ها هزار جوان در آن‌ها در حال کار هستند و ۲۵ درصد رشد صادرات محصولات دانش بنیان داشته‌ایم.

یامین‌پور با بیان اینکه دولت باید زمینه اشتغال را عادلانه ایجاد کند، گفت: دولت از ایده دانش‌بنیان حمایت می‌کند چون همزمان می‌خواهد اشتغال مولد متناسب با فارغ‌التحصیلان داشته باشد و البته طرفدار رشد علم و فناوری است.  

بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است

وی با اشاره به وضعیت مسکن نیز بیان کرد: حل مساله مسکن، ابتدا به آزاد کردن زمین‌ها بازمی‌گشت که کار سختی بود اما اکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است و چون انبوه‌سازی است ممکن است طول بکشد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: بنیاد مسکن یک میلیون قطعه زمین در شهرهای کوچک و روستاها ارائه می‌کند که با تسهیلات دولت توسط مردم ساخته می‌شوند. از آنجا که انبوه‌سازی مشکلات فرهنگی ایجاد می‌کند، در این مناطق نیازی به انبوه‌سازی نیست. این سیاست، ضد مهاجرت از شهرهای کوچک به بزرگ و شهر به روستا است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین