نان سنگک، نانی خوشمزه و پرفایده

گزارش بازرگانی،   4020914065

بررسی کامل فواید نان سنگک برای بدن

سنگک یکی از خوش‌خوراک‌ترین و قدیمی‌ترین نان‌های ایرانی است که ایرانی‌ها از قدیم‌الایام تا به امروز از آن برای سرو وعده‌های غذای مختلف استفاده می‌کنند. این نان به‌قدری شهرت دارد که حالا اگر در خیابان‌های شهرهای ایران قدم بزنید، قطعاً یک یا چند نانوایی سنگک می‌بینید.

نان سنگک فواید و مزیت‌های زیادی دارد و از طریق آن می‌توانید مواد مفید و ویتامین‌های زیادی را وارد بدن‌تان کنید و سلامتی را به وجودتان هدیه دهید. خوردن یک صبحانه خوشمزه، ناهار مقوی و شام سبک و راحت با نان سنگک می‌تواند سلامتی را برای بدنتان به‌ارمغان بیاورد.

اما آیا می‌دانید مزیت‌ها و فواید نان سنگک برای سلامتی بدن چیست؟ چرا باید این نان را به‌طور روزانه و مداوم مصرف کنیم؟ ارزش غذایی این نان چقدر است؟

معرفی نان سنگک

نان سنگک نانی بزرگ با طول تقریباً طول 70 سانتی‌متر است که از ترکیب آرد، نمک و آب پخته می‌شود. این نان را با 7 درصد سبوس تولید می‌کنند، اما برخی نانوایی‌ها آرد‌هایی با سبوس 13 درصد را برای پخت آن به‌کار می‌برند.

نان سنگک خمیر نرمی دارد، برای همین در نانوایی‌ها آن را داخل تنور‌هایی با سنگ‌ریزه‌های زیاد پخت می‌کنند. بعد از پخت نیز ممکن است برخی سنگ‌ها روی خمیر‌های نان چسبیده باشند که قبل از سرو حتماً باید آنها را جدا کنید.

نان سنگک به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین نان‌های ایرانی گذشته پرفراز و نشیبی دارد. مورخین گمانه‌زنی‌های زیادی درباره زمان ابداع این نان دارند. مثلاً برخی می‌گویند گذشته آن مربوط به تاریخ قبل از اسلام است؛ در آن زمان یکی از طبیب‌های حکومت ساسانی برای سلامتی یکی از شاهان نانی را روی سنگ‌ریزه‌ها پخت که اکنون آن را با نام سنگک می‌شناسند.

نان سنگک، قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین نان ایرانی

برخی نیز می‌گویند این نان را شیخ بهایی اختراع کرد. در زمان حکومت صفویه باید برای تهی‌دستان و سربازان نانی خوش‌خوراک و سلامت‌محور پخته می‌شد. در واقع شاهان صفویه قصد داشتند نانی بپزند که در تمام شهرهای ایران وجود داشته باشد تا سربازان با ورود به هر شهر با خوردن غذا‌های مختلف دچار مشکلات گوارشی نشوند. به‌همین‌دلیل شیخ بهایی نان سنگک را با استفاده از سنگ‌ریزه‌ها اختراع کرد.

بررسی فواید نان سنگک برای سلامت بدن

نان سنگک با وجود مزیت‌های فوق‌العاده‌اش نسبت به سایر غلات متمایز است و بین ایرانی‌ها فواید بسیاری دارد. فواید این نان خوشمزه عبارت هستند از:

فیبر بالا

فیبر یکی از مهمترین مواد غذایی در نان سنگک است که به کاهش وزن و لاغری‌تان کمک می‌کند. در واقع فیبر جلوی ترشح هورمون‌های گرسنگی را می‌گیرد، بنابراین به‌طور غیرمستقیم به‌مرور با مصرف این نان اشتهایتان کمتر می‌شود و به رویای همیشگی‌تان یعنی لاغری و تناسب اندام دست پیدا خواهید کرد.

سبوس دار بودن

نان سنگک به‌صورت سبوس‌دار تولید می‌شود. سبوس‌ها منیزیم دارند و برای سلامت ماهیچه‌های روده‌تان بسیار مناسب هستند. منیزیم موجود در سبوس‌ها جلوی درد‌های عضلانی را می‌گیرد و باعث احساس خستگی کمتر در بدنتان نیز می‌شود.

سیلیس موجود در سبوس نان سنگک نیز باعث سلامتی استخوان‌ها و حفظ بافتشان می‌شود و به تقویت آنها نیز کمک می‌کند.

نان سنگک، یکی از بهترین نان‌های سبوس‌دار

یکی دیگر از مزیت‌های سبوس نان سنگک جلوگیری از کلسترول بد خون تا 10 درصد است. در واقع سبوس کلسترول روده را جذب می‌کند، برای همین سلامتی را برای بدنتان به‌ارمغان می‌آورد.

جلوگیری از یبوست

فیبر و سبوس نان سنگک هر 2 برای درمان یبوست بسیار مناسب هستند. به‌لطف این مزیت جلوی بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند سرطان کولون، شقاق، التهاب دیورتیکول، هموروئید، عفونت‌های دستگاه گوارش و فیستول نیز گرفته می‌شود.

بهبود وضعیت بیماران دیابتی

نان سنگک می‌تواند فشار خونتان را ثابت نگه دارد؛ بنابراین اگر با بیماری دیابت دست‌وپنجه نرم می‌کنید، حتماً مصرف این نان را جزء برنامه غذایی‌تان قرار دهید. با مصرف مداوم سنگک وضعیت بهتری خواهید داشت و به‌دلیل فشار خون بالا و ... سلامت بدنتان به خطر نمی‌افتد.

مناسب برای کودکان

نان سنگک یکی از نان‌های سلامت‌محور برای کودکان است و مزیت‌های زیادی برای آنها دارد. اما آیا می‌دانید این فواید چه هستند؟

  • آهن موجود در نان سنگک برای کودکانی که در حال رشد عصبی هستند بسیار مفید است. این نان نه‌تنها هوش کودکان را بالا می‌برد، بلکه در بهترکردن خلق‌وخو و بروز رفتار‌های خوب در آنها تأثیر دارد.
  • نانوا‌ها نان‌های سنگک را با آرد کامل تهیه می‌کنند. آرد کامل سرشار از مواد مفید و ویتامین‌های لازم برای بدن است؛ برای همین مصرف مداوم آن برای کودکان پیشنهاد می‌شود.

جدول ارزش غذایی نان سنگک

با مطالعه جدول ارزش غذایی از فواید نان سنگک برای بدن بیشتر مطلع می‌شوید. جدول ارزش غذایی این غلات به‌ازای 100 گرم به‌شرح زیر است:

کالری

259 کیلوکالری

چربی

0.41 گرم

کربوهیدرات

55.10 گرم

پروتئین

8.70 گرم

آب

32.00 گرم

فیبر

1.30 گرم

ویتامین B1

0.33 میلی‌گرم

ویتامین B2

0.04 میلی‌گرم

ویتامین B3

3.10 میلی‌گرم

کلسیم

57.00 میلی‌گرم

آهن

2.35 میلی‌گرم

 

نان سنگک، خوشمزه‌ترین نان ایرانی با فواید بسیار

در این مطلب به‌طور کامل درباره نان سنگک و ویژگی‌ها و مزیت‌های مثبت آن برای بدن صحبت کردیم. این غلات خوشمزه با ترکیبات منحصربه‌فردش می‌تواند در طی روز انرژی موردنیاز بدنتان را تأمین کند و تا مدت زیادی شما را سیر نگه دارد. بنابراین با مصرف آن نه‌تنها رژیم غذایی مناسبی خواهید داشت، بلکه بدنتان در برابر بسیاری از عوامل بیماری‌زا و ... محافظت می‌شود.

نانوایی‌های سنگک جزء شلوغ‌ترین نانوایی‌ها به‌دلیل محبوبیت بالای این غلات هستند. اگر دوست ندارید ساعت‌ها در صف بمانید تا نوبتتان شود و این غلات را بخرید، پیشنهاد می‌دهیم از پلتفرم‌های سفارش نان آنلاین مانند اسنپ فود استفاده کنید.

سرویس اسنپ فود نان سنگک را با کیفیت فوق‌العاده بالا و عالی در سریع‌ترین زمان به‌دست مصرف‌کننده می‌رساند. این مجموعه با بهترین و باکیفیت‌ترین نانوایی‌های قرارداد تنظیم می‌کند، برای همین کیفیت محصولات آن بسیار بالا است.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین