۳ نکته در مورد راهکار تشکیل دو دولتِ اسرائیلی و فلسطینی

گروه جهان الف،   4020913122 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«اساسا تشکیل یک دولت فلسطینی، در نقطه مقابل طرحواره کلانی است که رژیم اشغالگر قدس چندین دهه است برای ملت فلسطین در نظر گرفته است. صهیونیست ها همواره مایل بوده اند تا مردم فلسطین ضعیف باشند. دلیل این مساله نیز روشن است: زیرا اندک قدرت‌گیری این مردم، آن ها را در ستاندنِ حقشان از رژیم اشغالگر قدس مصمم تر خواهد کرد.»

۳ نکته در مورد راهکار تشکیل دو دولتِ اسرائیلی و فلسطینی

به گزارش الف؛ یکی از مسائلی که از همان نخستین روزهای آغاز جنگ غزه، از سوی برخی ناظران و تحلیلگران بین المللی مورد اشاره قرار گرفته و همچنان نیز می گیرد، تاکید بر این موضوع است که تنها راه حلِ پایان دادن به آنچه چرخه خشونت میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی عنوان شود، تشکیل دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی، در صحنه عمل است. 

ایده این مساله در جریان توافقات اسلو در اوایل دهه 1990 میلادی که در قالب آن، جناح سازشکار فلسطینی به رهبری "یاسر عرفات"، رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت شناخت، مطرح شد. با این حال، هیچگاه این ایده رنگ واقعیت به خود نگرفت و یاسر عرفات که پس از توافق اسلو، به فلسطین بازگشت و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی را برعهده گرفت نیز خیلی زود به ماهیت پوشالی و عوام فریب آنچه صهیونیست ها وعده داده بودند پی برد. 

با این حال، با توجه به اوج گیری مجدد برخی تحلیل و تفسیرها در بحبوحه جنگ غزه مبنی بر اینکه این راهکار باید ماهیت عملیاتی به خود بگیرد، بایستی 3 نکته عمده و محوری را مد نظر داشت. 

اولا، تن دادن به ایده تشکیل دو دولتِ اسرائیلی و فلسطینی، عملا پذیرش اشغالگری صهیونیست ها از سوی ملت فلسطین و مشروعیت بخشی به آن است. رژیم اشغالگر قدس در نتیجه اشغال قهری و توام با زورِ سرزمین‌های فلسطینی تاسیس شده و قوانین و مقررات بین المللی، به صراحت آن را اشغالگر و متجاوز می دانند. 

حال اگر حتی ایده تشکیل دو دولت، از مرحله تئوریک بگذرد و عملیاتی شود، این به معنای مشروعیت بخشی به یک اشغالگر و صرف نظرِ ملت فلسطین از حق خود مبنی بر حاکمیت بر سرزمین و وطن آبا و اجدادیشان است. موضوعی که نه از حیث هنجاری درست است و نه اساسا استدلال های منطقی و عقلانی، از آن حمایت می کنند. 

دوم اینکه رژیم اشغالگر قدس در طی بیش از هفت دهه تاریخ رژیم جعلی خود به وضوح نشان داده که هیچ احترامی را برای تعهدات و قراردادها و توافقاتی که در یک سویِ آن ها قرار داشته قائل نیست. حتی در جریان آتش بس موقت اخیر در بحبوحه جنگ غزه نیز شاهد بودیم که صهیونیست ها در چندین نوبت، مفاد توافق آتش‌بس را به صراحت نقض کردند. به بیان ساده تر، در هیچ نقطه ای از بیش از هفت دهه اخیر که صهیونیست‌ها اقدام به اشغال سرزمین فلسطین کرده اند، شاهد این موضوع نبوده ایم که آن ها به یک تعهد خود در رابطه با فلسطینی ها به نحوی درست و کامل عمل کرده باشند. 

اساسا یاسر عرفات نیز خود در نهایت قربانی اعتماد بی پایه و اساسش به وعده های صهیونیست ها شد و اسلحه را بر زمین گذاشت و مشتی وعده و وعید را از سوی رژیم صهیونیستی پذیرا شد. این در حالی است که در عمل هیچ نصیب وی و ملت فلسطین نشد و حتی قلمرو تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز کوچک و کوچکتر شده است. 

از این رو، اینکه تصور کنیم توافقی حاصل شود که دو دولت فلسطینی و اسرائیلی ایجاد شوند، به هیج عنوان به معنای این نیست که طرفِ اسرائیلی خود را متعهد به این توافق و مفاد آن بداند. زیرا اسرائیلی ها خود را طرفِ برتر در قالب یکچنین معادله ای می دانند و حاضر نیستند در موضع و جایگاهی برابر با طرف فلسطینی رو به رو شوند. کما اینکه اگر چنین کنند، تا حد زیادی احساس شکست می کنند و بایستی با هزینه ها و خسارات سنگین این موضوع برای خود دست و پنجه نرم کنند.

و در نهایت سوم اینکه اساسا تشکیل یک دولت فلسطینی، در نقطه مقابل طرحواره کلانی است که رژیم اشغالگر قدس چندین دهه است برای ملت فلسطین در نظر گرفته است.صهیونیست ها همواره مایل بوده اند تا مردم فلسطین ضعیف باشند. دلیل این مساله نیز روشن است: زیرا اندک قدرت گیری این مردم، آن ها را در ستاندن حقشان از رژیم اشغالگر قدس مصمم‌تر خواهد کرد. 

کما اینکه شاهد بوده ایم جنبش حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی در طی بیش از یک دهه اخیر که قدرت را در نوار غزه به دست داشته اند، به قدری از حیث مولفه های قدرت‌ساز رشد کرده اند که اکنون در جنگ با رژیم صهیونیستی، قادر به وارد کردن ضربات سنگین و کاری به صهیونیست ها هستند و هزینه های قابل توجهی را در ابعاد مختلف به این رژیم تحمیل می کنند. حال رژیم اشغالگر قدس کافی است تصور کند که فلسطینی ها یک دولت داشته باشند که همچون دیگر دولت های عادی در جهان و به دور از محدودیت هایی که سال هاست نوار غزه با آن ها رو به رو است به فعالیت می پردازد و می تواند بنیان های قدرت خود را تحکیم کند. 

تردیدی نیست که یکچنین دولتی نیز به خونخواهی از ملت فلسطین و ستم و تجازوی که صهیونیست ها چندین دهه است علیه فلسطینی ها روا می دارند، قیام خواهد کرد و طومار رژیم صهیونیستی را در هم می پیچد. معادله‌ای که به هیچ عنوان به نفع صهیونیست ها نیست و توضیح می دهد که چرا بایستی به اصطلاح راهکار تشکیل دو دولت را یک راهکار مُرده و پوسیده در نظر گرفت. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۳۴۹۶۰۰:۴۵:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۱۴
اول اینکه خیلی از کشورها با اشغال تشکیل شده اند و اگر ملاک قوائد و قوانین موجود نباشد و به تاریخ برگردیم نقطه شروع را گم میکنیم. مشروعیت و هنجار فعلی از طریق سازمان ملل است که در حال حاضر دو دولت را پذیرفته و به عنوان عضو جامعه ملل قبول کرده است. ثانیا بقا و رشد کشور فلسطینی نه در گرو اعتماد به اسرائیل بلکه در گرو تعاملات با کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان و سیاستهای درست داخلی آن است و اسرائیل به عنوان یک مولفه از سایر مولفه ها شرط کافی برای ممانعت از رشد کشور فلسطینی نیست. چنانکه غزه نه با اقتصاد داخلی که به هزینه اقتصادی سایر کشورها به این مرحله رسید. ثالثا تلاش کشور ما برای تاثیر گذاری در تصمیات کشور فلسطینی برای تعامل یا تقابل با هر کشوری باید بر اساس منافع ملی ما تبیین شود. هزینه کردن یک کشور و یک ملت خلاف عرف هنجاری بین المللی (هرچند این عرف غیر منصفانه باشد) خارج از فضای پروپاگاندای داخلی تا کنون چیزی جز ضعف اقتصادی، نابودی محیط زیستی و سایر حقوق ملی نداشته است.
کشاورز۳۳۱۳۶۰۷۰۸:۲۳:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۱۴
دوست عزیز، دیدگاه حاکمیت کشور بزرگ ایران، همواره حمایت از مظلوم بوده و خواهد ماند چراکه در تار و پود روحیات اقوام ساکن فلات ایران همین بوده و هست. در فقره فلسطین، ایران بزرگ مواجه با دو تا مسئله اساسی هست که بشدت امنیت و جغرافیای سیاسی خویش را در خطر می بیند: اول- جابجایی مصنوعی و منصرف از روند طبیعی اقوام و نژادهای متنوع از جای جای کره زمین تحت عنوان قوم تازه تاسیس یهود (مطالعه کتاب اختراع قوم یهود نوشته شلمو زند استاد تاریخ دانشگاه تل آویوو و کتاب ده غلط مشهور راجع به اسرائیل نوشته ایلان پاپه- فیلسوف بزرگ دارای دین یهودی) به سرزمینی بیخ گوش استراتژیک ایران و تغییر مصنوعی جغرافیای انسانی منطقه. دوم- ایجاد هرج و مرج غیرقابل حل برای در شعله سوختن مداوم منطقه ثروتمند فلات بزرگ ایران از طریق ایجاد مسئله مصنوعی فلسطین که منجر به مستهلک شدن سرمایه اقوام و وارثان واقعی این فلات بزرگ شده است. با توجه به موارد فوق، ایران چاره ای جز حمایت از برقراری صلح از طریق تشکیل یک حکومت واحد بر اساس آرای مردم اصیل منطقه فلسطین ندارد و لاجرم این مهم جز از طریق مقاومت محقق نخواهد شد. لطفا با مطالعه جغرافیای سیاسی و انسانی و مسائل کلان حکمرانی و اشراف به آن اظهار نظر بفرمایید.
میثم۳۳۱۳۷۲۵۱۰:۲۸:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۱۴
یکی از راهکارهای برای فرار از زیر بار منطق و استدلال قوی طرف مقابل، حواله دادن بحث به کلیات مجهول و مبهم تاریخی و بیان جملات کلی و غیر مستند است. برادر من، دوست عزیزمون یک استدلال منطقی بیان کرده، شما هم زحمت کشیده عینی و منطقی پاسخ دهید.
ناشناس۳۳۱۳۸۵۸۱۲:۲۲:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۱۴
یکی از راهکارهای برای فرار از زیر بار منطق و استدلال قوی طرف مقابل، حواله دادن بحث به کلیات مجهول و مبهم تاریخی و بیان جملات کلی و غیر مستند است. برادر من، دوست عزیزمون یک استدلال منطقی بیان کرده، چرا برای پذیرش حرف منطقی ایشون، درمورد راهکارهای فرار توضیح می‌دین!؟
ناشناس۳۳۱۳۸۱۸۱۱:۴۶:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۴
دعوای اسراییل و فلسطین یک دعوای قدیمی است و اکنون ما می توانیم برای ظلمی که به مردم غزه به بهانه نابودی حماس وارد می‌شود دلسوزی کنیم و خواستار فشار جوامع بین المللی برای توقف آن باشیم اما هرگز حق دخالت مستقیم در این جنگ را نداریم !!
ناشناس۳۳۱۳۸۹۸۱۲:۵۶:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۱۴
نظر شما متین، اما در روشها و تحلیل هزینه و فایده آن با شما هم نظر نیستم.
ناشناس۳۳۱۴۴۴۸۲۱:۲۳:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۱۴
حالا رفراندوم برگزار شد و صد درصد فلسطینی‌ها هم رای مثبت به کشور فلسطین دادند چه دردی را دوا میکند .اسراییل دو دستی کشور را تقدیم فلسطینی ها میکند و اسراییل را منحل میکند؟پس در نتیجه دو باره جنگ وجنگ و جنگ....
ناشناس۳۳۱۳۶۷۴۰۹:۳۸:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۱۴
یک نگاه به جهان بکن و ببین چه اتفاقی دارد می افند ا!!
ناشناس۳۳۱۳۵۳۵۰۵:۲۵:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۱۴
چی شد ؟؟؟ مگه قرار نبود اسراییل نابود شود ؟؟
ناشناس۳۳۱۳۶۴۴۰۹:۰۳:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۱۴
این پیشنهاد با نابودی فرقی نداره
ناشناس۳۳۱۳۷۹۶۱۱:۲۶:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۱۴
معلومه اینقدر عجله داشتی فرصت نکردی مطلب رو بخونی!
ناشناس۳۳۱۳۵۶۳۰۷:۳۶:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱۴
راه حل واقعی تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسراییل است با رعایت تمام قواعد سارمان ملل متحد. وگرنه تا سالهای طولانی مردم مظلوم غزه باید کشته و زخمی بدهند و آواره شوند.
آریابان۳۳۱۳۶۳۴۰۸:۵۰:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۱۴
شگفت آنکه، سمت گیری های سياسی اسحاق رابين باعث شد تا تندروهاي افراطي يهود به او لقب خائن !!!! بدهند و حتی در اكتبر 1997 گروهي از آنها رسما از دولت خواستند تا آنقدر او را با شلاق آتشين بزنند !!!!!! كه بميرد ؛ در نهایت در یک روز شنبه که برای یهودیها مطهر !!!!! میباشد، در تاریخ چهارم نوامبر 1995 ، اسحاق رابین بدست يك يهودي افراطي به نام ايگال امير، کشته شد
ناشناس۳۳۱۳۸۲۰۱۱:۵۰:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۱۴
دقیقا رنج مردم از همین تند روهاست هرجا و در هر حکومتی قدرت که به دست تندروها بیفتد جنگ و خونریزی و فشار و فساد حاکم خواهد شد .
ناشناس۳۳۱۳۶۷۵۰۹:۴۰:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۱۴
بعد از 70 سال توافقات!!!
ناشناس۳۳۱۳۵۷۰۰۷:۵۰:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۱۴
پس به جنگ ادامه بدید. تا زمان آزاد سازی فلسطین
ناشناس۳۳۱۳۵۷۲۰۷:۵۲:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱۴
در صورت تشکیل کشور فلسطین اسرائیل نگران قدرت گرفتنش خواهد بود؟ خب الان 55 کشور اسلامی با این ابعاد و این جمعیت و این ثروت بعد از گذشت 2 ماه کشتار مردم غزه چیکار تونستن بکنن که بعدا کشور فلسطین نگران کننده باشه؟
ناشناس۳۳۱۳۵۸۲۰۸:۰۴:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۴
پس شعار از نهر تا بحر چی شد؟!
ناشناس۳۳۱۳۶۰۶۰۸:۲۳:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۴
مردم فلسطین و اسرائیل از لحاظ تاریخی هر دو ساکن اون منطقه بودن ، هر دو حق دارن و بهترین راهکار روش دو کشوری هست.
ناشناس۳۳۱۳۶۷۶۰۹:۴۱:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۱۴
اسرائیل که از اروپا آمدن عزیزم
ناشناس۳۳۱۳۷۴۴۱۰:۴۴:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱۴
یهودیان از اروپا آمدند ؟؟ اونوقت بیت المقدس و دیوار ندبه مقبره پیامبران یهود در اون منطقه چکار می کنه ؟
ناشناس۳۳۱۳۸۴۱۱۲:۰۸:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱۴
اسرائیل فعلی از اروپایی ها هستند
ناشناس۳۳۱۳۸۶۰۱۲:۲۴:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۱۴
پس هولوکاست که می‌گن نازی‌ها یهودی‌ها رو کشتن چی بوده!؟ یعنی یهودی‌های فلسطین رو کشتن!؟ خوب همون یهودی‌هایی که از دست هیتلر زنده موندن اومدن فلسطین دیگه!!
ناشناس۳۳۱۴۲۲۵۱۷:۵۰:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۱۴
بله دوست عزیز یهودیان اسرائیلی از اروپا آمدند در گذشته در سرزمین فلسطین اقوام مختلفی از جمله یهودی و مسیحی و مسلمان زندگی می کردند و لی در گذشت زمان یکسری از یهودیان به دین مسیحیت و یا اسلام گرویدند و البته یهود هم با تبلیغ دین خود در سایر کشورها تعدادی از مسیحیت و یا سایر ادیان را تنوانست جذب دین یهود کند که تعدادی از همین افراد را الان آورده در فلسطین اشغالی تا کشور اسرائیل را تشکیل دهد در واقع افرادی که 2000 سال پیش در فلسطین ساکن بودند اجداد همین فلسطینیان هستند که دین خیلی از آنها عوض شده و البته بعضی هم یهودی ماندند.
ناشناس۳۳۱۳۸۱۲۱۱:۳۹:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۱۴
پس اسحاق و یعقوب و یوسف اسراییل و بنی اسراییل مشهور بودن که در اورشلیم و کنعان ساکن بودند و دامداری و کشاورزی میکردن و معبد داشتن و یکتا پرست هم بودند چه؟ فیلم ابراهیم خلیل الله و همین یوسف پیامبر رو ببین.
ناشناس۳۳۱۴۳۲۶۱۹:۱۳:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۱۴
خب اونها که نوادگانشان همین فلسطینیها هستند که بیشترشان مسلمان شدند و مالک فلسطین هستند اما اسراییلیها از اروپا آمدند و گفتند اینجا سرزمین موعود ما است که قرار بود همراه حضرت موسی بیایم اما نیومدیم حالا میخواهیم بیایم!!
ناشناس۳۳۱۳۶۸۲۰۹:۴۵:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۱۴
خیر فلسطین سرزمین اسراییل ها نیست
ناشناس۳۳۱۳۷۸۹۱۱:۲۲:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۱۴
برو تاریخ بخون عزیز ببین پادشاه یهود از دو هزار سال پیش اونجا بوده یا نه .. زمان آشوری ها و بابلی ها نمیشه که تاریخ رو از هفتاد سال پیش فقط دنبال کنید
ناشناس۳۳۱۳۸۷۱۱۲:۳۳:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۱۴
اینا که ۲۰۰۰ سال قدمت دارن پس چرا اسرائیل سال ۱۹۴۸ تاسیس شد، قبلش کجا بودن!؟
ناشناس۳۳۱۳۹۸۰۱۴:۰۷:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۱۴
حکومت یهودی ها که توسط روم ها متلاشی شد یهودی ها تبعید شدن...
ناشناس۳۳۱۳۹۸۵۱۴:۰۹:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۱۴
با این حساب فلسطین هم هیچ موقع دولت مستقلی نبوده،یا دست مصری ها بوده یا روم،یا بنی عباس و بعد عثمانی. این دو قوم از قدیم اونجا بودن و همیشه با هم درگیر بودن
ناشناس۳۳۱۳۸۰۰۱۱:۲۹:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۴
این راهکار دو کشوری نیست دوست عزیز، راهکار دو دولتی هست، یعنی در یک کشور دو دولت حاکم باشن. از قدیم هم گفتن دو درویش در گلیمی بخسبند دو پادشه در اقلیمی نگنجند!
ناشناس۳۳۱۳۹۳۳۱۳:۳۴:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱۴
راه حل دو کشوری است. دو دولتی یعنی همان فلسطینی که هنوز مستقل نشده کرانه باختریش را قدرت پرستان فتح گرفتند و نوار غزه اش را قدرت پرستان حماس!
ناشناس۳۳۱۳۹۶۳۱۳:۵۴:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۴
ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند .
ناشناس۳۳۱۴۲۶۱۱۸:۲۶:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۱۴
چی شده؟! به این نتیجه رسیدید که اعراب پس از این جنگ با اسرائیل توافق کرده و کشور فلسطین تشکیل می شود؟ شروع کردید برای خودتان تولید پیروزی کردن، بگید ما موفق شدیم فلسطین آزاد شد با دو دولت، یکی دولت اسرائیل یکی دولت فلسطین؟!!! همانطور که الان دائم تولید پیروزی برای حماس می کنید، حالا چند ده هزار نفر مردند و چند صد هزار نفر مجروح شدند و چند میلیون آواره شدند و 80 درصد شهر و 100 درصد زیرساخت ها با خاک یکسان شد هم خوب همیشه می شده!
ناشناس۳۳۱۳۸۷۵۱۲:۳۵:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۱۴
در آمریکا هم یهودی و مسیحی و مسلمان و لائیک و ... هست، بهترین راه حل تشکیل ۲۷ کشوره!!!!!
ناشناس۳۳۱۳۶۲۹۰۸:۴۵:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۱۴
در صورت تشکیل دو دولت فلسطینی ها و اسرائیلی ها باید درگیری های گذشته را فراموش کنند و همسایه هم زندگی کنند ، مثل کاری که ایران و عراق یا هند و پاکستان بعد از جنگ کردند وگرنه این چرخه خشونت و کشتار تا ابد ادامه می یابد. اصولاً تحلیل هایی که فکر می کنند با جنگ و حمله نظامی یهودیان به اروپا فرار می کنند چندان واقعی نیست.
ناشناس۳۳۱۳۶۵۹۰۹:۲۸:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۱۴
با تشکر از نویسنده گرامی و نکات مهمی که مطرح کردند اما هیچ کدام از سه نکته ایشان نکته‌ی جدیدی نداشت اساسا راه‌حل دو کشور پس چهار جنگ اعراب و اسراییل و ناکامی اعراب در نابودی اسراییل شکل گرفت و از سر استیصال و ناکامی اعراب بود. اسراییل مشروعیت خود را از قدرت نظامی و پیروزی در جنگ کسب کرد نه اینکه نیازی با تایید اعراب داشته باشد دیگر اینکه اسراییل صحرای سینا را طی روند صلح به مصر بازگرداند و تا کنون با آن متعهد بوده است و مهم‌تر آن که راه‌حل‌های جایگزین مانند نابودی اسراییل یا از این دست نه عملی است و نه کمکی به ملت فلسطین کرده است.
ناشناس۳۳۱۳۸۱۱۱۱:۳۸:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۴
اولا که راه حل دو کشور تصور غلطی هست که شما هم به اون دچار شدین، عنوان درست راه حل دو دولت هست و قرار نیست کشور جدیدی تاسیس بشه. دوم اینکه اگر اعراب شکست خوردن دلیل بر عدم امکان شکست اسرائیل نیست، اعراب سالهاست که در هیچ جنگی پیروز نشدن، نه عراق مقابل ایران، نه عربستان مقابل یمن نه خیلی از کشورهای عربی و غیر عربی مقابل سوریه کاری نتونستن بکنن، بنابراین اعراب ملاک خوبی برای سنجش توان اسرائیل نیستن! سوم اینکه تا قبل از طوفان الاقصی صحبت از عادی سازی و پایان فلسطین بود، همینکه الان اینقدر طرح دو دولت پر رنگ شده یعنی حامیان صهیونیست‌ها یه گام بزرگ عقب نشینی کردن و این یعنی فلسطینی‌ها دارن درست می‌رن!
ناشناس۳۳۱۳۹۴۲۱۳:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۴
خیر جناب اتفاقا منظور دو کشوری هست، یعنی همانطور که الان یک کشور به نام اسرائیل وجود دارد و در تمامی معاهدات بین الملل پذیرفته شده ، یک کشور فلسطینی هم با تمام آن شرایط داشته باشیم نه یک لشکر انسان آواره تقسیم شده بین قلمرو هایی که تهت نفوذ گروه های پارتیزانی بوده و بصورت روزمره بدون هیچ توسعه ای برای آینده از طریق پول کمکی که سایر کشور ها تو قلکش می ریزند زندگی بخور و نمیر داشته باشد و هر 10 ، 15 سال یکبار با ضریب 1 به 20 تاوان کشته شدن چند اسرائیلی را دهد همان کپر هایش هم ویران شود!
ناشناس۳۳۱۳۶۸۴۰۹:۴۷:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۱۴
برای دیگران نسخه نپیچید ، بزارید زندگی شان را بکنند
ناشناس۳۳۱۳۶۹۰۰۹:۵۱:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۱۴
فلسطینی های خودشان بهتر می دانند چکار کنند ،عقلشان زیاد است.
ناشناس۳۳۱۳۷۱۰۱۰:۱۸:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۱۴
مشکل اینجاست که می خواهید آب ریخته را برگردانید اما بدون جنگ . کشور اسرائیل تشکیل شده است ، کشور فلسطین تشکیل نشده است . این واقعیت باعث شده که صهیونیست ها بتوانند به اشغالگری خود ادامه بدهند چون کشور و مرزی به نام فلسطین وجود ندارد و مطلوب اسرائیلی ها هم این است که تا زمان تشکیل دولت فلسطین ، زمین های بیشتری را اشغال کنند. اگر می توانید صهیونیست ها را با حمله نظامی شکست بدهید ، امروز وقتش است .
ناشناس۳۳۱۳۸۲۵۱۱:۵۳:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۴
در شورای امنیت و سازمان ملل گفته شد باید دو کشور ایجاد بشه ولی کشورهای عربی با حمله به اسراییل این بهانه رو به دست اسراییل دادن تا جلوی تشکیل کشور فلسطین رو بگیره .
ناشناس۳۳۱۳۷۶۰۱۰:۵۴:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۴
اولا رسانه های رسمی کشور هیچگاه تبیین نمیکنند که همه اسرائیلیها غیرفلسطینی نیستند حداقل ۲۰ درصد جمعیت سرزمینهای اشغالی اعراب فلسطینی هستند و اکثرا هم به مشاغل مربوط به حوزه درمان اشتغال دارند. دوما یهودیها هم از دیرباز و قبل از شکل گیری اسرائیل در کنار مسیحیان و مسلمانان در این سرزمینها زندگی میکرده اند و لذا بخش قابل توجهی از یهودیان در سرزمینهای اشغالی رگ و ریشه ای از همان سرزمین دارند. سوما اگر راهکار دو دولتی میتواند مقدمه ساز قدرت یابی فلسطینیان و مقابله موثرتر با اشغالگری اسرائیل شود چرا این کار انجام نشود؟
ناشناس۳۳۱۳۹۷۵۱۴:۰۴:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۱۴
تاریخ اون منطقه مال ۲۵۰۰ سال پیش ولی شما فقط تاریخ رو از هفتاد سال پیش می گوید !
ناشناس۳۳۱۴۵۸۲۰۰:۲۰:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۱۵
حضرت نوح موسی بعقوب یوسف و ابراهیم رو قبول دارین خوب این پیامبران خدا و قومشون در کجا ساکن بودن
ناشناس۳۳۱۴۸۰۶۰۹:۴۹:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۱۵
بر فرض اینکه دیگر کاری از دست مردم فلسطین و حامیان انها بر نخواهد امد پس باید بنای کار را بر همزیستی مسالمت امیز بگذارندو چون دولتهای پشتیبان اسراییل هم ایده دو دولت را دارند این بهترین راه حل است که کشور فلسطین بادادن بعضی امتیازات در بیت المقدس و تخلیه شهرک های ساخته شده و تحویل انها به فلسطین ایجاد شود . اگر این کار صورت گیرد به خاطر اقتصاد پویای اسراییل کار زیادبرای فلسطینیها ایجاد شده و کشور انها به سرعت پیشرفت خواهد کرد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین