گزارش تحقیقی از ماجرای مهاجران؛ ستیز یا ساماندهی؟/ چه کسی به اقبالیه حمله کرد؟

  4020912062 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با افزایش مهاجرین افغانستانی، مسائلی به وجود آمده که همه را درگیر خود کرده. آخرین نمونه آن قتل یک جوان ایرانی در میبد و اعتراض مردم این شهر است. تسنیم در چند گزارش تحقیقی به بررسی ابعاد ماجرا پرداخته است که به مرور آن را منتشر خواهد کرد.

گزارش تحقیقی از ماجرای مهاجران؛ ستیز یا ساماندهی؟/ چه کسی به اقبالیه حمله کرد؟

حامد هادیان، خبرنگار خبرگزاری تسنیم نوشت: « شماری از معترضان به حضور مهاجران افغان در شهر اقبالیه در استان قزوین ایران، با چوب و سنگ به خانه‌های مهاجران حمله کردند. مهاجران افغان در این شهر در پیام‌هایی که در گروه‌های تلگرامی و واتس‌آپی میان خود دست به دست می‌کنند، به همدیگر توصیه می‌کنند از خانه بیرون نشوند و غذای کافی داشته باشند و درها و پنجره‌ها را قفل کنند» این بخشی از روایتی است که تلویزیون «افغانستان اینترنشنال» به همراه فیلم روی خروجی شبکه‌های اجتماعی‌اش قرار داد. این اعتراضات عجیب، در 13 و 14 مهر، جلوی ساختمان شورای شهر و نماز جمعه شهر اقبالیه برگزار شد و بعد از حمله به خانه مهاجران، با بازداشت 19 نفر توسط پلیس، به یکباره تمام شد. ماجرای اقبالیه یکی از بزرگترین درگیری‌های عمومی علیه مهاجران در سال‌های اخیر است که خوشبختانه تلفات جانی نداشت. هر چند تا امروز همه‌ی ابعادش روشن نشده است.

این اتفاق تلخ، دُمل چرکین ماجراهای مربوط به مهاجرین در ایران را باز کرد. موضوعی که برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در شش ماه اخیر در آن دمیده‌ بودند و یکی از نتایجش در اقبالیه به ثمر نشست. قابل پیش‌بینی است در صورت عدم ساماندهی کافی موضوع، در آینده هم از این مدل اتفاقات در ایران تکرار شود.

برخی مدیران سازمان جدیدالتاسیس ملی مهاجرت، (که مجلس شورای اسلامی به دلیل برخی مخالفت‌های بیرونی هنوز موجودیتش را تصویب نکرده است) می‌گویند موج مهاجرستیزی در ایران ریشه خارجی دارد. اما خودشان هم می‌دانند بخشی از ماجرا، مثل یک کوه یخ زیر آب پنهان شده است. این گزارش و گزارش‌های بعدی برای نشان دادن بخشی از ابعاد این ماجراست...

تجمع اقبالیه؛ اعتراضی مردمی یا پروژه‌ای هدایت شده؟!

برای تحقیق درباره حمله به مهاجران افغانستانی به شهر قزوین ‌رفتم. تصورم درباره ماجرا این بود که بالاخره بعد از چند ماه داغ ‌شدن ماجرای مهاجران در فضای مجازی، این اتفاقات میدانی، طبیعی است. تلخ‌ترین بخش ماجرا، اتهام نژادپرستی به ایرانیان و نکته بعدی تحقیر برخی مهاجرینی است که سال‌ها همسایه ما هستند. براساس برخی پژوهش‌ها بیش از پنجاه درصد جامعه ایران از حضور مهاجرین افغانستانی ناراضی است. در بعضی از محلات در کلانشهرها مثل تهران، بیش از پنجاه درصد مخالفند. اما این نارضایتی‌ها هیچ‌وقت آن قدر شدید نبوده که به اعتراض عمومی برسد. تا امروز در چند نقطه کشور این ماجرا به درگیری علنی کشیده شده است.

در این سال‌ها و بعد از قدرت‌گیری دوباره طالبان در دو سال گذشته، جامعه ایرانی به دلایل انسانی، نسبت به مردم افغانستان نزدیکی و همدلی بیشتری پیدا کرده بود که نشانه آن را در فضای مجازی و همدلی با افغانستانی‌ها در اتفاقاتی مثل بمب‌گذاری‌های مختلف در شهرهای این کشور و ماجراهای پنجشیر و ... می‌توان پیگیری کرد. اما از دو سال پیش تا امروز این همدلی به جایی رسیده که اتفاقاتی مثل زلزله هرات در جامعه ایرانی واکنش ویژه‌ای را برنمی‌انگیزد و در ماجرای مثل قتل داریوش مهرجویی احساسات منفی به اوج خود می‌رسد.

در مسیر رفتن به قزوین با برخی خبرنگاران استانی هماهنگ کردم. چند روز پیش متنی را به عنوان ریشه ماجرای اقبالیه برایم فرستاده بود: «موضوع این است که در اثر باز شدن مرزهای کشور به روی اتباع افغانستانی و موقعیت اقتصادی ویژه شهر قزوین و البته گرانی زمین در شهر قزوین (سومین شهر گران کشور در حوزه مسکن و رکوردار تورم مسکن) مهاجران خود به ‌خود در طول دهه‌های اخیر به ویژه از زمان گرانی‌ دلار از انتهای سال 1369 تاکنون مجبور به سکنی‌گزیدن در پیرامون شهر قزوین شدند. با توجه به موقعیت بکر شهر اقبالیه و فاصله بسیار نزدیک آن با شهر قزوین، اقبالیه بهترین جا برای سکونت افغانستانی‌ها در قزوین است و در حال حاضر 15 هزار نفر تبعه افغانی در اقبالیه زندگی می‌کنند که به علت سرعت بالای زاد و ولد تعادل جمعیتی اقبالیه را بر هم زده‌اند همچنین برخی از رشد اندیشه‌های سلفی و وهابی با پنهان شدن در میان این جمعیت‌ها نگرانند؛ اگرچه خود این مهاجرین و مذهب اهل سنّت مسئله‌ای امنیتی نیست. از طرفی این روزها شایعاتی از سوی نیروهای معاند نظام جمهوری اسلامی ایران میان مردم استان قزوین پیچیده که نظام قصد دارد با تکثیر نسل افغانی‌ها از آنها نیروی سرکوب‌گر علیه مردم قزوین بسازد».

ماجرای وهابی بودن برخی از مهاجران و فرزندآوری زیاد از آن حرف‌‌هایی است که زیاد برای مواجهه با مهاجران استفاده می‌شود. اما هیچ‌کدام قابل اثبات نیستند. جدای از این حرف‌ها بخش زیادی از مهاجران به صورت قانونی در قزوین حضور دارند. در یک بخش دیگر متن نوشته بود: « طی روزهای اخیر حمله یک افغانی به ایرانی‌ها در شهر سگزآباد بویین‌زهرا هم باعث خشم مردم این شهر و تظاهرات آنها برای اخراج افاغنه شد که از سوی رسانه‌های استان قزوین سانسور شد و البته بعضی مقامات هم به رسانه‌ها برای انتشار خبر این تظاهرات –احتمالاً برای جلوگیری از گسترش این ماجراها- اخطارهایی دادند. با این همه موضوع تقابل بین مردم اقبالیه، سگزآباد و اتباع افغانستانی باید از طریق جمع‌آوری تدریجی و بازگرداندن آنها به کشورشان مدیریت شود. چندی پیش هم یکی از اعضای شورای شهر اقبالیه از دستگیری یکی از فرمانده‌هان رده‌پایین داعش در اقبالیه خبر داده بود».

احساس کردم متنی که برای من فرستاده بود حاوی برخی اطلاعات غلط است. هر چند همین حرف‌ها را به راحتی می‌توان در میان مردم عادی و شبکه‌های اجتماعی شنید. ولی فقط این حرف‌های عامیانه نبود. غلامحسن اسلامی‌صدر فرماندار قزوین هم چندی پیش در جلسه‌ای با محوریت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی حضور اتباع افغانستانی غیرمجاز گفته بود: «دست ما برای برخورد با اتباع افغانستانی غیرمجاز در استان قزوین خالی است و کاری که امروز می‌کنیم یک دور باطلی است. اتباع افغانستانی غیرمجاز در خیابان دستگیر شده و بخشی از آنها اگر شرایط لازم را داشته باشند، به اردوگاه منتقل می‌شوند و در نهایت به مرزها انتقال پیدا کرده و از مرزها عبور داده می‌شوند، اما 3.5 ساعت بعد دوباره همین اتباع اخراج‌ شده وارد کشور ما می‌شوند. یعنی قبل از اینکه مأموران به مشهد برسند، جلوتر از آنها اتباع اخراجی برگشتند و بسیار سریع به نقطه استقرارشان برمی‌گردند.» سخنان فرماندار از آن جهت مهم است که نگاه یک مسئول استانی درباره ماجرا چیست؛ و آیا بین مهاجران مجاز و غیرمجاز اصولا فرقی هست و علت اصلی این مهاجرپذیری چیست؟ و چه کسی جز همین مهاجران در حوزه مشاغل سخت در ساختمان‌سازی و کشاورزی استان فعال هستند. فرماندار در همان جلسه ادامه داده بود: «چاره این است که جاذبه استقرار افغانستانی‌ها در استان قزوین را محدود کنیم، البته در تصمیمات ملی خیلی‌ تأثیر نداریم، مگر اینکه با نمایندگان مجلس جلسات جداگانه‌ای داشته باشیم و بخواهند در سطح مجلس قوانین جدیدی وضع و نقاط ضعف را برطرف کنند. در حال حاضر یک رقابتی بین همه استان‌ها ایجاد شده که اتباع افغانستانی را بغل همدیگر پرت کنند و مانند یک بمبی است که چاشنی و زمان‌سنج دارد و هر استانی این اتباع را به استان دیگری پرت می‌کند. در این شرایط استان قزوین بیشترین جاذبه را برای تبعه غیرمجاز دارد. چرا که از استان قزوین به سمت غرب و شمال تردد ممنوع است. بنابراین مزیت ویژه این اتباع افغانی برای ما این است که در قزوین و اقبالیه بیایند و خانواده‌شان را مستقر کنند و خودشان در ابهر و زنجان و مناطق غربی‌تر کار کنند و به اینجا برگردند.» این حرف‌ها حتی این شائبه را ایجاد می‌کند که بعضی از مسئولان با نگاه محلی در پی تغییر نگاه ملی هستند.

امیدوار بودم وقتی به اقبالیه می‌روم بتوانم از جزییات ماجرا سر در بیاورم. از اتوبوس قزوین پیاده شدم. در میدان اصلی نزدیک ترمینال، یک آگهی روی سر در یک مغازه به چشمم آمد. نوشته بود برای کار بسته‌بندی به چند کارگر افغانستانی نیازمندند. پیش خودم گفتم انگار نه انگار همین چند روز پیش به افغانی‌های اینجا حمله شده است. قزوین یکی از 16 استانی است که از سال‌ها پیش اجازه حضور مهاجرین افغانستانی در آن وجود دارد. در استان‌های غیرمجاز هم مهاجران غیرقانونی حضور دارند هرچند آمار پایینی دارند. قرار بود با خبرنگار استانی به اقبالیه برویم. همدیگر را پیدا کردیم و سوار تاکسی شدیم. از راننده تاکسی درباره ماجرای اقبالیه پرسیدیم. گفت افغانستانی‌ها در این دو سال خیلی زیاد شدند. مردم پول ندارند خانه بگیرند و آنها خانه‌ها را گران‌تر کرایه می‌کنند. صبح بیست تا اتوبوس می‌آید می‌بردشان سرکار. آن وقت ایرانی‌ها بیکارند. بیشترشان در پروژه مسکن ملی کار می‌کنند. دوست خبرنگار وسط حرف راننده پرید و ‌گفت جالب است افغانستانی‌های اقبالیه توی آمارهای رسمی جایی ندارند و طبعاً امکاناتی هم برای‌شان در نظر گرفته نمی‌شود. همچین در آمارهای غیر رسمی هفتاد درصد بخش کارگری در حوزه ساختمان در کشور، در اختیار اتباع افغانستانی است. راننده بی‌توجه ادامه داد که مردم از حمله آن روز در اقبالیه خوشحال شدند. چون آنها به ما آب ندادند. منظورش آب هیرمند بود. وسط حرف‌ها، مسافر دیگری که سوار تاکسی بود. عصبانی شد و گفت مهاجمان در آن روز اشتباه کردند. یک سری لات پفکی بودند. وقتی مردهای افغانستانی توی خانه‌شان نبودند به آنجا حمله کردند. می‌گفت بیچاره صاحبان کشاورز یکی از خانه‌ها که تازه چند گونی پسته‌ از زمین برداشته کرده بودند را معترضان ریختند توی کوچه و همه را نابود کردند.

از تاکسی پیاده شدیم و بعد از کمی پرس‌جو به اقبالیه رسیدیم. از ظاهر خیابان پیدا بود که محله‌ای شلوغ است. روی شیشه‌ی بنگاه‌ معاملات ملکی ورودی شهر نوشته بود به افغانستانی‌‌ها خانه داده اجاره داده نمی‌شود. خواستیم با صاحب مغازه حرف بزنیم، قبول نکرد. دو مغازه آن طرف‌تر وارد یک ساندویچی شدیم. دو نوجوان در آن کار می‌کردند. یکی‌شان از شرکت‌کنندگان تجمع آن روز بود. می‌گفت همین پنجشنبه و جمعه پیش بود. چیزی حدود 700 نفر از مردم، جلوی شهرداری جمع شده بودند و شعار می‌دادند افغانی‌ها را باید اخراج کنید. زن، پیر،جوان و ... همه بودند. می‌گفتند اینها کار و مسکن ما را گرفتند. بعدش رفتیم سمت مسکن مهر که افغانی‌ها آنجا کار می‌کردند ولی یگان ویژه پلیس اجازه ورود نداد. بعد توی کوچه‌های همین جا پخش شدیم. پرسیدم فیلم گرفتی؟ گفت نمی‌گذاشتند کسی فیلم بگیرد. پرسیدم مردم چه طوری ماجرای تجمع را فهمیدند و جمع شدند گفت از استوری اینستاگرام و گروه‌های تلگرامی. گفتم چه کسی شروع کننده بود. نمی‌دانست! می‌گفت همه با هم تصمیم گرفتند. با چند نفر دیگر از اهالی هم حرف زدیم. حرف آنها هم نان، کار و مسکن بود. آنها هم نمی‌دانستند چه کسی ماجرا را شروع کرده است. به کوچه‌ای که فیلم حمله به خانه‌های مهاجرین از آنجا بود رفتیم. سر کوچه یک نانوایی بود. صاحبش از ماجرای آن روز اظهار بی‌اطلاعی کرد. چند قدم جلوتر با محلی‌ها حرف زدیم. می‌گفت همین امروز، نانوایی سر کوچه به دو افغانستانی نان نداده است و باهاشان بد حرف زده است. بیچاره‌ها آب شدند. می‌گفت خیلی ناراحت شدم و خودم برای‌شان گرفتم و سر شاطر داد و بیداد کردم به چه حقی به این‌ها نان نمی‌دهی! حالا بیست تا نان هم نمی‌خواستند، که مردم حرفش را می‌زنند. کمی جلوتر رفتیم نزدیک خانه‌ای که در ماجرای حمله به مهاجران دربش آسیب دیده بود. دو زن جلوی در بودند و خیلی مایل به صحبت نبودند. یک مرد ایرانی از اهالی را هم دیدیم که از حضور مهاجران راضی نبود هر چند آزاری برایش نداشتند ولی از حرف‌هایش فهمیدیم برایش کسر شأن بود.

در مصاحبه با مردم و مهاجران یک چیزی را نمی‌فهمیدم. آن هم اینکه ماجرا از کجا شروع شده و آب می‌خورد. مسکن و نان به تنهایی نمی‌تواند باعث این درگیری شود. تنها شانسی که مهاجران آوردند آماده بودنشان بود و اینکه اکثرشان داخل خانه نبودند.

چند نفری می‌گفتند قبلاً این محله به زورآباد معروف بوده و اراذل و اوباش در اینجا زندگی می‌کردند. فرزندان آنها شروع کننده ماجرا بودند. یک نفر هم از ماجرای یک کلاهبرداری لیزینگی می‌گفت که مهاجران در آن نقش داشتند ولی همه این‌ها حدس و گمان بود. این‌ هم نمی‌توانست شروع کننده ماجرا باشد. افغانستانی‌ها هم می‌ترسیدند حرف بزنند. آنها هم از ماجرا خیلی اطلاعی نداشتند. به اجبار مهاجرت کرده بودند و حالا باید می‌لرزیدند. معلوم بود ایرانی‌های اقبالیه حس می‌کردند از آنها زهر چشم گرفتند. در بین املاکی‌ها هم فقط یکی‌شان حاضر بود به آنها خانه بدهد. هر چند صاحب‌خانه‌ها از آنها راضی بودند چون هم بیشتر پول می‌دادند هم پیش‌پیش پول را پرداخت می‌کردند. از همه قومیت‌ها هم در منطقه حضور داشتند.

برای اینکه ماجرا برای خودم روشن شود با کمک دوستان خبرنگار به مسئولان استان زنگ ‌زدم. بیشترشان جواب سربالا ‌دادند یا ‌گفتند ماجرا تمام شده و رهایش کنید. مدیری که مسئول اصلی ماجرا بود، پشت تلفن گفت کمرش را عمل کرده و نمی‌تواند حرف بزند.

پازل گمشده ماجرا به بزرگترین سوالم تبدیل شده بود. بنابراین به هر کسی به فکرمان می‌رسید پیام دادیم و پیگیری کردیم. تا آخر سر، از یک منبع در‌ استان دو کلمه حرف بدرد بخور در آوردیم. آن دوست گفت اعتراضات آن روزها ساماندهی شده بود و همه توسط فراجا بازداشت شدند. دوست خبرنگار وقتی حر‌ف‌ها را شنید، شوکه شده بود. می‌گفت شاید ماجرای زمین‌خواری باشد و با توجه به فضای ضد مهاجرین که در این چند ماه به وجود آمده شاید زمین‌خواران این فضا را بستر خوبی برای موج‌سواری تشخیص دادند. دوباره پیگیری کردم و یک منبع دیگر در استان گفت زمین‌های بهتر و در دسترس‌تری برای زمین‌خواری در استان قزوین هست. می‌ماند آخرین احتمال، که گروه یا باند مشکوکی در شکل‌گیری این تجمع نقش داشته است.

این اتفاق نمادین، یک سوال دیگر برایم به وجود آورد که چه کسانی این فضا و بستر در فضای مجازی را علیه مهاجرین آماده کردند که اولین میوه‌ی رسیده‌اش در اقبالیه چیده شد...

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۱۷۰۵۱۴:۰۹:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۱۲
افغانی ها باید از ایران بروند کدام پروژه؟ کدام توطئه؟؟
ناشناس۳۳۱۲۰۰۶۱۹:۰۵:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱۲
از اول گزارش معلوم بود قرار است چه نتیجه ای بگیرد ، نتیجه ای تکراری و بی فایده!
شهروند۳۳۱۲۶۳۴۱۱:۰۸:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۱۳
با توجه به استفاده مهاجران افغانی از مزایایی که شهروندان ایرانی از آن بهره می برند از جمله بهداشت و درمان -تحصیل-امنیت- یارانه های پنهان از جمله سوخت برق-گاز-نان... و سایر مزایای شهروندی ایرانیان لازم است دولت و مجلس ضمن ساماندهی وتعیین هویت دقیق مهاجرین افغانی دریافت مالیات (همانند شهروندان ایرانی) رادر اسرع وقت در اولویت و دستور کار قرار دهند.
میثاق،سلام دوست من ،اگر منظور شما مالیات است اتباع سال ۸ ملیون به عنوان مالیات میدهد۳۳۱۳۰۵۱۱۸:۱۳:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۱۳
لطفا یک کمی تحقیق کنید
بینام۳۳۱۳۳۲۴۲۱:۵۴:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۱۳
ماهرسال کارت امایش میگیریم وهرسال بابت کارت شناسایی تک تک هرفردخانواده وکارت کاروشهرداری ازماپول میگیرند اونایی هم که تواردوگاهاهستن سازمان ملل براشون یارانه میدن عزیز
ناشناس۳۳۱۳۳۷۲۲۲:۳۵:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۳
کدام مزایا خودم اربعین امسال برکشتنی آمدم کرمانشاه مریض شدم 5ساعت بستربودم گفتن 10ملیون باید بدین گفتم مگه همه این هزینه رامیدن گفت از ایرانی ها 1300میگرن چون شما مهاجر آستین باید این هزینه را پرداخت کنین
محمد۳۳۱۲۶۹۰۱۲:۰۵:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۱۳
وجود این تعداد اجنبی در ایران در آینده باعث جنگ داخلی میشه .
ناشناس۳۳۱۲۸۹۵۱۵:۳۰:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۱۳
دقیقا همینطوره
دنی۳۳۱۲۷۰۹۱۲:۲۴:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۱۳
کار هرکی هست میخواد مردم ایران رو یه جامعه نژاد پرست و غیر انسانی معرفی کنه هرکی پشت ماجرا باشه دشمن جامعه ایرانه و بد کرد اسم ایرانی با نژاد پرستی در برابر نژاد خودش افغانستان و ایران هم نژاد و هم فرهنگ و هم مذهبن ....ایران تحریم و گرانی مسکن ربطی به مهاجران نداره تو هر منطقه یی بیشتر از هزار تا خانه خالی هست هر املاکی بری پره از خانه خالی پس چرا باید خانه گرون بشه الان 25 سالمه و از شش سالگی یادمه تو محله ما نانوایی همیشه شلوغ بود
ناشناس۳۳۱۳۱۳۷۱۹:۲۵:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۱۳
خیلی دوسشون داری برو اونور مرز بعد نظر بده ببینم
ناشناس۳۳۱۳۲۹۹۲۱:۲۶:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱۳
اکثریت ملت ایران دوست ندارند ، راضی نیستند کشورشون رو با اتباع افغانی تقسیم کنند ، این سرزمین متعلق به ایرانیان هست براش جان ها تقدیم کردیم و نمی‌خواهیم جولان گاه بیگانگان بشود ، حالا شما فاز روشنفکری به خودت گرفتی ، تشریف بیر افغانستان پیش اینها زندگی کن !
کیانی۳۳۱۲۷۸۲۱۳:۲۹:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۱۳
سلام حامد جان که این متن نوشتی شما کار گر نیستی ودرد کارگر را نمیدانید موقعه ایی پول نداشته باشی کار نداشته باشی به قول معروف کارد به استخوان رسید.مردم ایران ما دارد از فقر جان میدهیم بعد هرروز بر تعداد افغانیها اضافه میشود هیچ کس هم جواب گو نیست.
مجید۳۳۱۲۸۱۷۱۴:۰۶:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱۳
الان یک سال است که یک روز هم کار نکردم شغلم هم کار ساختمانی هست با ورود میلیونها افغانی اشغال کردن پنج شش میلیون شغل آزاد مثل ساختمان کشاورزی نگهبانی باغ داری مرغ داری؟ شاگرد مغازه رستوران شاگرد مغازه را اشغال کردن مردم همه بیکار اونوقت امثال شما ها از مهاجران افغان حمایت می کنی چند ماه حقوق نگیر تابفهمی بی پولی بیکاری گرانی معیشت شرمندگی پیش خانواده یعنی چه .
سعید۳۳۱۲۹۹۱۱۷:۳۲:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۱۳
عزیزم چتورشده که افغانی هرروزکارساختمانی میکنه و شمایکساله که درزمینه کارگری ساختمانی بیکارهستید؟فکرنمیکنی که مشکل از خودت باشه که سرکارنمیری بعدیقع افغانی بیچاره رومیگیری
ناشناس۳۳۱۳۰۸۰۱۸:۳۹:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۳
وقتی به غرورت بر میخوره که بری کارگری کنی یا بری شاگردی مغازه مقصر خودتی نه افغانی.
علی۳۳۱۲۸۷۲۱۵:۰۵:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۳
آمریکا وانگلیس و روسيه افغانستان را میدان تاخت تاز قرار دادن وامریکا هم برای انتقام شکست ويتنام از روسها افغانستان رابهترین مکان دید ووارد عمل‌ شد دراین درگیری آمریکا انتقام خود از روس‌ها را گرفت وافغان ها اوره شدن چرا باید ملت ایران خسارت‌ این اوارگی افغان‌ها را بپردازند هشت‌ میلیون افغانی در ايران آگر آنها فقط روزی یک دلار خرج روی دوش ملت ودولت ایران داشته‌ باشند در سال‌ چقدر می‌شود آیا آمریکا عمدا این کار را کرده که‌ علاوه بر انتقام از روس‌ها فشار اقتصادی وامنیتی بر ايران وارد کند افغان‌ها که‌ درايران دست‌ به‌ هر خلافی می‌زنند قتل‌ جنايت تجاوز زورگیری قاچاق مواد مخدر ودهها بزهکاری دیگر چرا کسی‌ این افغان‌ها رابه اردوگاهای نزديک مرز انتقال‌ نمی دهد ومسول نگهداري از اين افغان‌ها را به‌ گردن‌ خود امریکا وسا زمان ملل‌ نمی‌اندازد.
ناشناس۳۳۱۳۳۰۰۲۱:۳۰:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۱۳
افغانی ها خیلی یشتر از این آمار که فرمودید فقط در استان تهران و استان البرز هستند !
علیرضا۳۳۱۲۸۷۴۱۵:۰۶:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۱۳
دولت نباید اجازه بده از یارانه مردم ایران برای افغانی ها استفاده بشه نان آب بنزین و... را به قیمت آزاد باهاشون حساب کنید
رامش کرج۳۳۱۲۸۷۷۱۵:۱۱:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۱۳
سلام مهاجرین افقانی لز مجبوری بی کار گرسنگی و. اموزش درس بچه هایشان به ایران امداند چون ایران همسایه مسلمان وهم فرهنگ هست و سالهای زیادی میزبان مهاجرین افقان بود جای تشکر خیلی زیاداست
ناشناس۳۳۱۳۱۴۶۱۹:۲۹:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۱۳
قرار نیست گرسنگی و تحصیلات افغانی ما جورشا بکشیم وقتی هموطنا نون ندارن بخورن مدرسه ندارن وقت کردید به مناطق محروم سربزن نظر بده
ناشناس۳۳۱۳۳۰۵۲۱:۳۲:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۱۳
دوست محترم افغانی شما افغانها از خودتون کشور و سرزمین دارید مجبور نیستند غیرقانونی قاچاقی به کشور ما بیایید میهمان یک روز ، دو روز. ... نه چهل سال پنجاه سال. !!! ملت ایران ناراحت و عصبانی است از این حجم و جمعیت اتباع افغانی
ناشناس۳۳۱۲۸۹۲۱۵:۲۸:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۱۳
فقط خدا میداند زندگی من مهاجر در ایران چقدر سخته اگر مجبور نبودم یک لحظه این طور زندگی رو تحمل نمی کردم.
ایرانی دلسوز۳۳۱۲۹۲۷۱۶:۰۶:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۱۳
چرا بر نمی گردی هم خودت وهم ما ایرانی ها خلاص شویم ،اتفاقا از خوشی زیادی این همه موندید روز به روز هم تعدادتون بیشتر میشه
ناشناس۳۳۱۳۱۳۵۱۹:۲۵:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۱۳
برگرد به کشورت وزندگی کن کی مجبورت کرده حالا که دیگه جنگ نیست تاکی میخواین ایران باشین
ناشناس۳۳۱۳۳۰۷۲۱:۳۴:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۱۳
مجبور نیستی بمانی کشور ما لطفاً با عزت و با آبرو برگردید کشور خودتون
ناشناس۳۳۱۳۴۱۵۲۳:۲۲:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱۳
آقا بفرمایید به کشور خودتان، جنگی هم که در کشورتان نیست، دولت کشورتان هم که از شماها استقبال میکنه، دیگه چه بهانه ای دارید.
ناشناس۳۳۱۲۸۹۳۱۵:۲۸:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۱۳
در افغانستان جنگ نیست چرا افغان به فکر ابادانی کشورشان نیستند چرا باید به ایران بیایند مشکلات مسکن را برای ایرانی درست کنند .ما خودمان کارگر داریم نیاز به . چرا واقع بینی نیستید
ناشناس۳۳۱۲۹۳۸۱۶:۲۹:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱۳
افغانها رو اخراج کنید دولت میگه ۵۰۰هزار افغان با کارت در تهران زندگی میکنند ۵۰۰هزار هم بدون کارت باشند ۱ میلیون میشوند اگر ۱ درصد آنها تروریست آمریکایی و اسرائیلی باشند ۱۰ هزار نفر میشن که معادل یک لشکر میشه آیا عقلانی هست این مقدار افغان در استان تهران و استانهای همجوار زندگی کنند
امیر۳۳۱۳۰۲۲۱۷:۵۵:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۱۳
اگر یک افغانی جرم وجنایت انجام دهد در نیم ساعت اول پیدایش نکنی دیگر نیست چون محل وشغل ثابت یا شناسایی کامل از اون ن آری وغیر مجاز آمده کسی پاسخ گو نیست این خطر دارد
مختار۳۳۱۳۱۹۹۲۰:۱۳:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۱۳
هی نگید کار نیست شما اهل کار نیستین امروز کارگر گیر نمیاد مسکن ملی جدید از نبود نیروی کار سالم خوابیده کار گر ایرانی یک هفته کار میکنه یک ماه دیگه یا مریض میشه یا کاری اداره یا باباش مرده یا زن طلاق میگیره دادگاه داره یا راهش دور ساعت ۱۰ مياد سر کار ..
ناشناس۳۳۱۳۲۰۴۲۰:۱۴:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱۳
سلام ایکاش ان طرف ۱۰ میلیون اتباع راهم می دیدد اتباع تعادل اجتماعی وجغرافیای کشور به هم زده کدام کشور اتباع را به پایتخت کشور می اورد پایتخت خط قرمز وقلب هر کشور است..
ناشناس۳۳۱۳۲۰۷۲۰:۱۵:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۱۳
یارانه که هیچ امنیت ایران با این همه افغانی در خطر است هر چه زودترمهاجران افغان رو اخراج کنید
مختار۳۳۱۳۲۱۳۲۰:۱۸:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۱۳
تو مجتمع گاوه داری ها چند تا گاوه داری کارگر ندارن تو مرغ داری ها کارگر گیر نمیاد وقتی نیروی کاری سالم نباشه شیر و تخم مرغ گشت مسکن میشه چند برابر
مصطفی۳۳۱۳۲۵۴۲۰:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۱۳
نوشتی گرانی.مسکن.کار و.... نمیتواند دلیل اصلی باشد آره راست میگی احتمالا دلیلش بمب هسته ای هست .من خودم ساکن اقبالیه هستم باید اینجا باشی تا بفهمی افغانی ها چه بلای سر زندگی مردم این شهر آوردن
روح اله موسوی۳۳۱۳۲۸۷۲۱:۱۶:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۱۳
موج مهاجر سیتزی.ریشه خارجی دارد وبس ایرانیان عزیز گول این رانخورند....
ناشناس۳۳۱۳۳۱۷۲۱:۴۴:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۱۳
ما افغان ها هیچ وقت دوست نداریم ار ایران زندگی کنیم ..
ناشناس۳۳۱۳۳۲۹۲۱:۵۶:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۱۳
افغان محترم هر چه زودتر به کشورت باز گرد در کشور خودت افغانستان باشی بهتر از اینه که آواره باشی برگرد کشورت را آباد کن
لوتی۳۳۱۳۳۳۱۲۱:۵۷:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۱۳
آقبت همه. مرگ. است. نژاد. پرستی. نکنید. مسلمان. که. شود فرق. نزارید. اگر. اینجوری. هست. فرق. مسلمان با یک. کافر. هیچ. نیست
مجتبی۳۳۱۳۳۵۵۲۲:۱۶:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۱۳
از انسانیت خودم شرم دارم .مهاجرین همیشه دیواری کوتاه بودند تا مشکلات مملکت را به گردن آنها بیندازند...
ناشناس۳۳۱۳۳۷۹۲۲:۴۲:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۱۳
من خودم یک افغانم ازمجبوری که افسرپولیس بودم به ایران امدم وانشالله که افغانستان دوباره آبادخواهدشدوبه وطن خودبرگردیم وبسیارمشکل وسخت تمام میشه برماافغانهاکه اینقدرمشکلات سرراهی ماهست
ایرانی۳۳۱۳۴۰۶۲۳:۰۷:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۱۳
ما از دولت خواستار اخراج مهاجرین افغانی هستیم!!! چرا به آنها ویزا میدهید؟؟؟ چرا مرزها را نمی بندید؟؟؟
ناشناس۳۳۱۳۴۲۸۲۳:۳۱:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۳
افغانها باید به کشور خودشان برگردند، هیچ ربطی هم به افغانی ستیزی نیست، آخه چه دلیلی داره، کشوری که در حال حاضر درگیر جنگ نیست و دارای دولت و حکومت مستقل میباشد چه دلیل بهانه ای است که مردمش در کشورهای دیگر باشند، مخصوصا 8 میلیون افغانی در ایرانی که خودش درگیر وضعیت بد اقتصادی هست، چرا ..
ناشناس۳۳۱۳۴۶۳۰۰:۰۴:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۱۴
سلام دوستان ایران شرمنده شما هستیم فقط یکم صبر کنید ما خودمان میریم از این به بعد شما میهمان ما باشید و ما از شما خوب پزیرای میکنیم انچه دوس رسد نیکوست
رضا۳۳۱۳۴۸۰۰۰:۲۳:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۱۴
ملت ایران انان که مسلمانند و پیرو ولایت فقه. از افغانستانی و عراقی و هر ملیت دیگری که به این مرزو بوم به عنوان مهاجر نقل مکان کرده استقبال و خوش امد گویی میکند. انان که زد مسلمان و زد ولایت هستن که عده انان به ده درصد هم نمیرسد. فعلا از اب گل الود ماهیاشونو بگیرند. اون اراذل رو هم که به خانه ها حمله کرده بود را به حسابشان خواهند رسید نیروی جمهوری اسلامی
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین