سریع‌القلم از سرنوشت کشور «دائم‌الهجینگ» قطر عبرت می‌گیرد؟

  4020912057 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمود سریع‌القلم گویا حتی به پاره کردن صفحات کتاب تاریخ نیز علاقه دارد و قضیه تحریم شدن کشور «دائم‌الهجینگ» قطر از سوی عربستان را نمی‌خواهد به یاد بیاورد!

سریع‌القلم از سرنوشت کشور «دائم‌الهجینگ» قطر عبرت می‌گیرد؟

سایت مشرق‌نیوز نوشت: محمود سریع‌القلم، چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان و فردی که گفته می‌شود مشاور رئیس‌جمهور روحانی بوده است به تازگی طی یادداشتی مجددا مباحثی را علیه ایران اسلامی مطرح کرده و ضمن تمجید همیشگی از کشورهایی مثل امارات و ترکیه نوشته است:

"در عرصۀ سیاسی نیز Hedging ایران (سرمایه‌گذاری برای کاهش دادن ریسک) بسیار محدود است. شاید بشود ادعای علمی کرد که ایران با هیچ کشوری، روابط دوجانبۀ به‌هم تنیدۀ دراز مدتِ متقابلِ همه جانبۀ با دوامِ استراتژیک ندارد. با تعدادی کشور دوست است و رفت و آمد دارد ولی وفاداری و پایبندی آن‌ها هنگام بحران یا خطر، قابل اطمینان نیست. به نظر می‌رسد در عرصۀ سیاسی، آن‌هایی که با ایران دوست هستند بیشتر سنت «دوری و دوستی» را برگزیده‌اند. Hedging و Leverage ایران بیشتر در مدارهای نظامی و در جهتِ بازدارندگی و با پشتوانۀ مکتب امنیتی و اندیشۀ Keeping enemies at bay است. به یک معنا، سیاست خارجی ایران، از Leverage نظامی و امنیتی بهره‌مند است و آن هم با احتیاط مدیریت می‌شود."[۲]

*حرف‌های سریع‌القلم طبق معمول صحیح نیست و او صرفا تفسیرهای بددلانه خود نسبت به ایران و ایرانی را در پشت واژه‌های فرنگی و عبارت‌های پر طمطراق پنهان کرده است.

وگرنه کیست که نداند ایران امروز تبدیل به یک هژمون بزرگ شده است که از متحدان خود در اقصی‌نقاط جهان حمایت دفاعی و حمایت اقتصادی دارد و امنیت مردم خود در ابعاد مختلف را نیز تأمین کرده است.

آیا جز یک گفتمان هژمون با قدرت فرامنطقه‌ای و جز کشوری که روابط دیپلماتیک خود را به صورت معقول گسترش بخشیده؛ کسی توان چنین کاری را دارد؟

در نگاه امثال سریع‌القلم فقط آمریکا و ترکیه و امارات خوب هستند و مثلا اگر ایران با چین سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله منعقد می‌کند، سوخت ونزوئلا و لبنان را تأمین می‌کند، با حمایت‌های لجستیک خود کشور قدرتمند روسیه را به طرف پیروز جنگ در اوکراین تبدیل می‌کند، از قطر حمایت غذایی می‌کند، واکسن کرونا وارد می‌کند و در ادامه می‌سازد و یا پیروز جنگ نیابتی با آمریکا در سوریه می‌شود؛ هیچیک از اینها به معنای "هجینگ" نیست و هیچیک از این رخدادها چیزی را در امروز و آینده شامل حال ایران و ایرانی نکرده است!

جالب است که سریع‌القلم گویا حتی به پاره کردن صفحات کتاب تاریخ نیز علاقه دارد و قضیه تحریم شدن کشور دائم‌الهجینگ قطر(!) از سوی عربستان را نمی‌خواهد به یاد بیاورد.

قضیه‌ای که قطر را حتی در بحران تأمین غذا نیز فرو برد و اگر نبود کمک‌های ایران؛ معلوم نبود چه بر سر حاکمیت قطر می‌آمد!

و شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که قطر از آن روز تلاش کرد در قامت یک متحد راهبردی برای ایران ایفای نقش کند، خبرگزاری شهیر الجزیره از مواضع ضد ایرانی خود دست برداشت و روابط ایران و قطر ارتقا یافت.

اینکه چرا آقای سریع‌القلم اینهمه واقعیت‌ها را نمی‌بیند و الّا و لابد معتقد است همه با ایران قهرند؛ جمله از تأملات و عبرت‌های روزگار ماست.

"غربزدگی" آفتی در میان برخی روشنفکران ایرانی است که از دهه‌ها پیش تاکنون جان ایران و ایرانی را آزرده است.

در اینجا لازم به تأکید است که گزاره ذهنی "اعتماد دیپلماتیک ۱۰۰ درصد" یک گزاره غیر منطقی است و هیچ حاکمیت معقولی در دنیا نمی‌تواند از بابت حمایت‌های متحدان خود در روزهای خطر اطمینان ۱۰۰ درصدی داشته باشد.

لکن کشورها می‌توانند با هجینگ مناسب (همانند رفتارهای ایران) و البته یافتن مؤلفه‌های خوداتکایی در قدرت؛ بر ضریب این اطمینان بیافزایند.

شاید برای مخاطبان محترم جذاب باشد که سریع‌القلم حتی به تئوری "خودکفا بودن" نیز اعتقادی ندارد!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۱۶۳۹۱۳:۲۹:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۲
چرا حتی ظرفیت یک نقد آکادمیک را هم ندارید؟
ناشناس۳۳۱۱۹۷۳۱۸:۴۹:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۱۲
چرا هرکسی نقد می‌کنه همه باید بگن درسته و کسی نباید نقد اونو نقد کنه!؟ چرا ظرفیت یه مقاله کوتاه درباره صحبت‌های یه نفر رو ندارین!؟
ناشناس۳۳۱۲۴۸۱۰۸:۲۹:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۱۳
اصلا خودت میفهمی آکادمیک چیه ؟ این سریع القلم دستش رو شده
ناشناس۳۳۱۳۴۵۳۲۳:۵۶:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۱۳
چون حرفاشون و نظراتشون بدجوری رو اعصاب رفته تو همه این سالها فقط تلاش کردن کشور را مستعمره غرب و آمریکا نشان بدهند .. در حالی در واقع هم ما هم عربستان پول خرج کردیم ولی الان کشور ما ریاست مقاومت را بر عهده دارد ک سال‌های بعد مایه افتخار خواهد شد .. تماشا کنید ک ما چ می‌دانیم ک شما نمی‌دانید..
ناشناس۳۳۱۱۷۴۷۱۴:۴۲:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۱۲
شما اصولگرايان اگر واقعا از وضعيت تورم و اقتصاد كشور خبر داشتيد صحبت از اينكه ايران هژمون منطقه است نمي زديد مگر مي توان با اين اقتصاد صحبت از هژموني كرد؟
ناشناس۳۳۱۲۰۶۲۱۹:۵۴:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۱۲
شما فقط اقتصاد می بینی؟ بسیار عالی اقتصاد ایران جز برگزرگترین اقتصاد منطقه هم هست!
ناشناس۳۳۱۱۷۵۰۱۴:۴۵:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۱۲
ای کاش نویسنده این متن به یاد بیاورد که کشورمان رابطه دوطرفه برد برد با هیچکس ندارد و فقط هزینه های بسیار زیادی بابت رابطه با بعضی از کشورها را میپردازد که اصلا و ابدا به نفع کشورمان نیست.شاهد این داستان هم اینکه حتی کشورهای به ظاهر دوست چین و عراق تبادل مالی دولتی و بانکی با ایران ندارند و مجبوریم بنجل های چینی را بابت طلبمان وارد کنیم.
ناشناس۳۳۱۱۹۸۵۱۸:۵۳:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۱۲
ای کاش شما هم بخاطر داشته باشید که هیچ دو کشوری در دنیا رابطه مورد نظر شما رو ندارن!! برای مثال ترکیه یه روز با دیگران دوست و روز بعد دشمن می‌شه، اتفاقا شاید تنها کشوری که ترکیه باهاش ثبات رابطه داشته ایران باشه! عربستان هم همینطور، امارات هم همینطور!
ناشناس۳۳۱۱۸۹۳۱۶:۵۷:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۱۲
اصلاح طلب هست دیگر
ناشناس۳۳۱۱۹۴۰۱۸:۱۶:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۱۲
شما که مثال قطر رو آوردی بگو که همون کشور کوچیک از تحریم ها سربلند دراومد بدون اینکه زمین بخوره و الان پول های ایران، رقیب اصلیش در پارس جنوبی، هم زیر دستشه. راستی بزرگترین حامی مالی حماس همین قطره، چرا تحریم نمیشه؟ دفتر حماس هم که اونجاست.
ناشناس۳۳۱۱۹۵۰۱۸:۲۹:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۱۲
اگر در مورد سریع القلم بخواهم بگویم دیدگاه بعضی آدمها بشدت ناشی از ترسو و بریده بودن و نگاه یک سویه و بعضا روانپریشی آنهاست که واقعا حتی اشاره به انها هم بی جهت است و به گوینده اعتبار بی دلیل می بخشد. آنها نه تاریخ می خوانند نه از آن درس می گیرند حتی از حوادثی روربویشان هم درکی ندارند و نمی دانند در دنیا قانون جنگل حاکم است و دیوه امروز کراوات و عطر میزند و خوش لباس است اما در یک آن بخاطر منافعش 170 هزار نفر را در چند ثانی می سوزاند و خاکستر می کند به آنها باید گفت قطر فقط تحریم نشد بلکه در آشتنانه اشغال توسط عربستان قرار گرفت و تنها با حضور تعدای نیروی نظامی از ترکیه عربستان عقب نشست. ضمنا ایا رابطه عربستان و امارات با امریکا و اسرائیل یک رابطه برابر است یا ناشی از وابستگی شدید جاکمیت این دو کشور به قدرتهای بیرونی؟ دولتهایی که در راستای سیاستهای استعماری بوجود امدند. حاکمیتهای غیر مردمی و کشورهایی بدون قانون اسای که یک بچه 30 ساله 500 میلیون دلار کشتی تفریحی برای خودش می خرد و مردمش حتی لیاقت آگاهی ار آن را ندارند چه رسد به انتقاد یا اعتراض. رسانه های دنیا هم کی طرفدار مردم بوده اند؟
ناشناس۳۳۱۱۹۵۷۱۸:۳۵:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۱۲
یاد مرحوم آل احمد، که این روزها صدمین سالروز تولدشه، گرامی... سالها پیش کتابهایی مثل غربزدگی و خدمت و خیانت روشنفکران رو نوشت و جواب افرادی مثل آقای سریع القلم رو داد.
ناشناس۳۳۱۲۶۱۵۱۰:۵۲:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۱۳
آره بنده خدا در کتاب هایش می نوشت در ایران سد و نیروگاه ساخته می شود برای اینکه غربی ها ژنراتورهایشان را به ما بفروشند.
ناشناس۳۳۱۲۰۶۵۱۹:۵۶:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۱۲
و دوستان این آقا با باج و هضم شدن در نظم جهانی مدنظر غرب فکر کرده چه اتفاقی می افتد؟!! هم در قبل انقلاب مشخص هست و هم در دولت های محبوب این ها!!
محسن۳۳۱۲۴۸۳۰۸:۳۱:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۳
اصلاح طلبان به اخر خط رسیدن - قبول کنیم که روحانی و دارو دسته شون با خساراتی که به مملکت زدن این جنبش رو دفن کردن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. فردا دیر است...

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  18. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  19. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  20. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  21. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

آخرین عناوین