پیام های مهم یک سخنرانی

گروه جهان الف،   4020813024 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 پیام های مهم یک سخنرانی

 روز گذشته(جمعه 12 آبان ماه)، "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان، سخنرانی مهمی را  با محوریت عملیات طوفان الاقصی و جنگ کنونی غزه، انجام داد. سخنرانی که بسیاری انتظارش را می کشیدند و سناریوپردازی ها و تحلیل های مختلفی نیز در مورد آن از سوی جریان های سیاسی و رسانه ای منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه شد. 

نکته قابل تامل اینکه بر اساس آنچه رسانه های مختلف، تقریبا به صورت متفق القول مورد اشاره قرار داده اند، سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان به دقت و به نحو بسیار گسترده‌ای از سوی جریان های مختلف منطقه ای و فرامنطقه ای دنبال شده و بسیاری به ویژه رژیم اشغالگر قدس و دولت آمریکا، در پیِ رمزگشایی از محتوای این سخنرانی بوده و هستند. 

از این رو، توجه به 3 نکته مهم و راهبردی در تحلیل سخنان اخیر سید حسن نصرالله در مورد عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه، از اهمیت فراوانی برخوردار است. 

اولا، دبیر کل حزب الله لبنان در جریان سخنرانی اخیر خود، به نحوی هوشمندانه جلوه هایی از عقلانیت و ابهام راهبردی در بحبوحه جنگ با صهیونیست ها را به نمایش گذاشت. "عقلانیت" از این حیث که بخش ابتدایی سخنرانی وی با محوریت واکاوی دلایل ظهور عملیات طوفان الاقصی و نوعِ کنش های جریان های مقاومت با محوریت آن، تا حد زیادی ماهیت تبیینی داشت و به دنبال رفع شبهاتی بود که بعضا اذهان افکار عمومی بین‌المللی را به خود مشغول می کند. 

مثلا دبیرکل حزب الله لبنان با هوشمندی به این نکته اشاره کرد که این مساله که عده ای می گویند پیروزی مقاومت فسلطین مربوط به این ملت نیست و ماهیتی سیاست زده پیدا کرده به هیچ عنوان درست نیست و عملیات طوفان الاقصی و مقاومت در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی، پیروزیِ ملت فلسطین است. در عین حال، وی با اشاره به اوج گیری قابل توجهی ظلم و ستم صهیونیست ها علیه ملت فلسطین و عدم احقاق حقوق ابتدایی آن‌ها به نحوی موثر، اینم موضوع را عاملی مهم در ظهور عملیات طوفان الاقصی معرفی کرد. 

دبیر کل حزب الله لبنان این شائبه که عملیات طوفان الاقصی کارِ مقاومت فلسطین نبوده و مهندسی آن با دیگر بازیگران و کنشگران بوده را نیز رد کرد و این عملیات و پیروزی را دستاورد و اقدامی صد در صد فلسطینی معرفی کرد. سید حسن نصرالله مطالب مفید و معناداری را نیز در مورد عملکرد حزب الله لبنان از روز هشتم اکتبر و تنها یک روز پس از اجرای عملیلت طوفان الاقصی هم مطرح کرد و سعی نمود چشم انداز روشنی از اقدامات حزب الله لبنان را در این رابطه ارائه کند. 

در کنار این مسائل حزب الله لبنان در خطاب قرار دادن رژیم اشغالگر قدس نیز هوشمندانه رفتار کرد و به سیاست ابهام معنادارِ مقاومت لبنان در این رابطه ادامه داد. سیاستی که در نوع خود هزینه های سنگینی را به صهیونیست‌ها تحمیل می کند. 

به عنوان مثال وی در بخشی از صحبت های خود از گسترش دامنه درگیری ها با رژیم اسرائیل خبر داد و تاکید کرد که حزب الله لبنان صرفا به تقابلات مرزی با صهیونیست ها اکتفا نمی کند. این موضوع از دو منظر از اهمیت زیاید برخوردار است: اول اینکه مناطق شمالی فلسطین اشغالی را ملتهب نگه می دارد و بار روانی سنگینی را به شهرک نشینان و نظامیان صهیونیست تحمیل می کند و در عین حال، مرموز بودن تهدیدات دبیرکل حزب الله لبنان نیز جدای از اینکه امکانات متنوعی را جهت شوکه کردن صهیونیست ها و غافلگیری آن ها فراهم می کند، در عین حال، گزینه های مختلفِ حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر قدس را نیز تقویت و امکان مانور قابل قبولی را برای این جنبش فراهم می سازد. 

نکته دوم در مورد سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان، موضع گیریهای وی در مورد آمریکایی ها بود. نصرالله در سخنرانی خود بخش قابل توجهی از هزینه های جنگ جاری را معطوف به آمریکایی ها کرد و سعی نمود این نکته را به آن ها بفهماند که اوج گیری شعله های جنگ، هزینه های آن ها را نیز افزایش می دهد و اقدامات آن ها در منطقه نظیر اعزام ناو و ناوشکن های مختلف به آب های مدیترانه و یا تشدید تحرکاتی میدانی آن ها، نمی تواند برایشان امنیت‌زا باشد و بلکه برعکس، همانگونه که دبیرکل حزب الله لبنان گفت، این جنبش هم برای ناوهای آمریکایی برنامه های خاصی را دارد(در صورت اوج گیری درگیری ها) و هم نظامیان این کشور در منطقه، بهای سنگینی را در نتیجه کنش ها و اقدامات محور مقاومت در منطقه به ویژه در عراق، لبنان، سوریه و یمن خواهند پرداخت. معادله ای که در سایه  انسجام بالای محور مقاومت، کاملا قابل تحقق است. وی به این نکته اشاره داشت که مدیریت اصلی جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه با آمریکا است. 

و در نهایت نکته سوم در سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان که به صورت ضمنی و غیرمستقیم خودنمایی می‌کرد، پختگی قابل توجهِ حزب الله به عنوان یک عضو مهم محور مقاومت بود. گروهی که با کنشگری فعال خود توانسته تا حد زیادی جورِ انفعال دولت های وابسته و مرتجع عربی در مساله فلسطین را به دوش بکشد و بازدارندگی گسترده ای را علیه صهیونیست ها ایجاد کند. 

سید حسن نصر الله در جریان سخنرانی اخیر خود، با تحلیل و تبیین آنچه در روزهای گذشته دیده ایم، آنچه در وضعیت کنونی تجربه می کنیم و در عین حال، گزینه های راهبردی جریان مقاومت علیه رژیم اشغالگر قدس و آمریکا، عملا فضایی را ایجاد کرد که برونداد و خروجی نهایی آن، به نفع مردم و مقاومت فلسطین و کلیتِ محور مقاومت در منطقه است. این همان چیزی است که برای صهیونیست ها هزینه زا است و سبب ایجاد تشویش و نگرانی های جدی در اردوگاه آن ها می شود. 

رویکردی که نه تنها یک تنه جور انفعال بسیاری از دولتهای مدعی عربی را به دوش می کشد، بلکه حتی هرگونه همکاری آن ها با رژیم اسرائیل در پشت پرده را نیز به صورت عینی پرهزینه می کند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۸۳۰۶۰۱۴:۱۱:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۱۳
آنچه نتیجه عینی ندارد و قابل اندازه گیری نیست (مانند گزارش هر روز صبح اسرائیل که می گوید چند هدف را زده و بهداشت غزه که می گوید چند نفر کشته شده).
ناشناس۳۲۸۳۱۰۹۱۵:۰۷:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۱۳
به نظر من نتیجه اش را امروز در غزه خواهیم دید. شنیدم دانشگاه نیز بمباران شده.
ناشناس۳۲۸۳۱۶۳۱۶:۰۳:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۱۳
پیروزی حماس قطعی است
ناشناس۳۲۸۳۲۴۳۱۷:۴۴:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۱۳
گویا پوتین همچنان امید دارد که از این شلوغی خاورمیانه امتیاز از امریکا و غرب بگیرد و فعلا منتظر می ماند وای به طرف غربی می گوید همه احتمالات از جمله گسترش جنگ و باز شدن سایر جبهه ها در خاودمیانه روی میز ۹ متری من و در دستان من هست! حالا توپ تو زمین جو هست!
ناشناس۳۲۸۳۲۵۸۱۸:۰۱:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۱۳
کل برنامه پوتین اینه. فشار به غرب در خاورمیانه به نفع. چونه زدن در اکراین
ناشناس۳۲۸۳۵۷۵۰۳:۰۰:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۱۴
پیروزی فلسطین قطعی است .
ناشناس۳۲۸۳۵۲۹۲۳:۳۲:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۱۳
صحبت های مسولان ایران را تکرار کرد سخنرانی مهندسی شده
ناشناس۳۲۸۳۰۶۸۱۴:۱۹:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۱۳
وقتی 4 میلیارد نفر در دنیا منتظرند ببینند سید چی میگه این یعنی حزب اله یک قدرت منطقه ایست و ایران یک ابرقدرت بزرگ است.
ناشناس۳۲۸۳۳۹۳۲۰:۱۹:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۱۳
کی الان تو میدون جنگه؟ همون قدرت داره
ناشناس۳۲۸۳۳۹۵۲۰:۲۰:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۱۳
اون کسی که میزنه و میگه زدم اون قدرته
ناشناس۳۲۸۳۴۰۳۲۰:۲۳:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۱۳
ابر قدرت ها تو میدون جنگ می جنگند
ناشناس۳۲۸۳۴۹۵۲۲:۲۹:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۱۳
شما از کجا شمردی شد 4 میلیارد؟
ناشناس۳۲۸۳۰۷۱۱۴:۲۱:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۱۳
دولت های مدعی عربی!!! اونها در حد یک مدعی هم نیستند. هنوز سفرای رژیم صهیونیستی در پایتخت های همین کشورهای مدعی جولان می دهند!! اونها حتی حاضر به تشرزدن هم نیستند چه رسد به ...
ناشناس۳۲۸۳۰۸۵۱۴:۴۸:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۱۳
هیچ پیام مهمی در سخنرانی شیخ حسن نبود.
ناشناس۳۲۸۳۱۸۰۱۶:۲۰:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۱۳
با دقت گوش کن می فهمی
ناشناس۳۲۸۳۳۵۹۱۹:۵۰:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۱۳
گوش کردم، مثل همیشه یکی به نعل یکی به میخ
ناشناس۳۲۸۳۳۹۴۲۰:۱۹:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۱۳
برای این هموطنمون پیامی نداشت
ناشناس۳۲۸۳۳۹۶۲۰:۲۰:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۱۳
گوش کردن فایده نداره. اون چیزی که دیده میشه مهمه
ناشناس۳۲۸۳۵۷۶۰۳:۱۷:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۴
غیر از تهییج، برنامه ریزی و طرح ریزی و هماهنگی با برخی کشورهای مسلمان و پیش بینی همه جانبه عکس العملهای دشمنان و متحدان و بررسی عواقب کار و سنجش افکار عمومی مردم جهان و تدارکات جامع و بعد برآورد خسارات و هزینه ها و تدارکات جامع و چگونگی مقابله با آنها و خلاصه داشتن پلانهای مختلف آلترناتیو و دینامیک و بعد عملیات طبق نقشه راه منجر به پیروزی و اخذ نتیجه میشود.
ناشناس۳۲۸۳۱۱۷۱۵:۱۰:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۱۳
خودمون می دونیم که چی شد! همه روز شنبه مطلع شده بودن
معلم۳۲۸۳۲۹۸۱۸:۵۲:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۱۳
امام خمینی ره« خفظ نظام اوجب واجبات است» نباید تابع احساسات بود. جان و زندگی مردم ارزش دارد.
ناشناس۳۲۸۳۳۶۶۱۹:۵۶:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۱۳
پیام شما مبهم تر از سخنان حسن نصرالله بود!!!!
ناشناس۳۲۸۳۳۹۷۲۰:۲۱:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱۳
پس این همه سال شعار نابودی اسرائیل چی بود؟
ناشناس۳۲۸۳۳۰۶۱۸:۵۶:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۱۳
من خیلی سیاست نمیفهمم ولی اینکه سید حسن نصرالله بیش از اینکه اسرائیل رو تهدید کنه، آمریکا رو تهدید کرد، حتماً معنی خاصی داره. من نمیدونم منظور ایشون چی بود ولی فکر میکنم آمریکا و اسرائیل و بعضی دولت‌های اروپایی لازم بود بفهمند، که حتماً فهمیدند منظورش چیه! یعنی به مخاطبان اصلیش داشت می‌گفت من می‌فهمم که برنامه‌ی واقعی شما چیه، درنتیجه نه‌تنها توی زمین شما بازی نمی‌کنم بلکه شما رو توی زمین بازیتون می‌پیچونم و ضربه‌ی خودم رو بهتون وارد می‌کنم!
ناشناس۳۲۸۳۴۰۰۲۰:۲۲:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۳
ناو گروه آمریکا که تو دریای مدیترانه لنگر انداخت با 80 بال هواپیما و بی شمار موشک
ناشناس۳۲۸۳۳۱۶۱۹:۰۱:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۱۳
ما هم انتظار این عقلانیت را داشتیم
ناشناس۳۲۸۳۴۰۲۲۰:۲۳:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۱۳
همه روز جنگ به عقلانیت میفتن.
ناشناس۳۲۸۳۴۹۶۲۲:۳۱:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۱۳
حالا اگر اعتدالیون داخلی می گفتند عقلانیت کنید و این زبان تند و بی خاصیت را کنار بگذارید، براشون گاندو می ساختند و می گفتند لیبرال!
ناشناس۳۲۸۳۵۷۳۰۲:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۱۴
متاسفانه شروع حمله بیموقع و نسنجیده بدون هماهنگی با کشورهای اسلامی فقط هزاران نفر را بکشتن داد و معلول کرد و خانه هاشان را ویرانتر کرد.
ناشناس۳۲۸۳۳۴۳۱۹:۳۸:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۱۳
تحلیل غلط حماس شرایطی رو بوجود آورده که واقعا کاری نمیشه کرد.
نام آشنا۳۲۸۳۴۹۱۲۲:۲۴:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۱۳
یک نکته را هم نباید از نظر دور داشت که دولت فعلی آمریکا یک انتخابات در پیش رو دارد و هرگونه شکست که به ارتش آمریکا وارد شود ( مثلا هدف قرار گرفتن یک ناو جنگی آمریکا توسط حزب اله .. )روی نتیجه انتخابات تاثیر خواهد گذاشت. نکته دیگر اینکه مقاومت فلسطین دو سال تمام برای این پروژه طوفان الاقصی برنامه ریزی دقیق کرده پس به این سادگی از میدان مبارزه با رژیم اسرائیل خارج نخواهد شد. اینکه اسرائیل هر موقعیت غیر نظامی را در روز بمباران میکند به دلیل عدم پیشروی و موفقیت در جنگ است که شکستش را با بمباران نقاط غیر نظامی جبران میکند تا چیزی برای گفتن داشته باشد.
ناشناس۳۲۸۳۶۴۹۰۸:۵۴:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۴
یعنی فکر کردی یه ناو که قیمت چند میلیارد دلاری داره را میشه با این سلاحهای عهد بوق زد.
ناشناس۳۲۸۳۷۴۰۱۰:۴۱:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۱۴
اینکه کنشگری محور مقاومت برای آمریکا و اسرائیل هزینه تراشی میکند البته درست است اما اینکه فرمودید بازدارنده است در حالیکه الان اسرائیل در غزه است و آنرا با خاک یکسان کرده و مناطق اشغالی کرانه باختری هم به قوت خود باقی است و امنیت اعراب داخل اسرائیل هم بیش از پیش کاهش پیدا کرده تطبیق نمیکند. مفهوم عقلانیت در مقاومت یعنی چیزی برای حفظ کردن در پایان وجود داشته باشه در غیر این صورت چیزی جز جنگ احساسی برای هیچ نیست حتی اگر حریف هم کاملا نابود شود.برنده این جنگ تا اینجا فقط روسیه و چین بوده اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  7. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  8. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  9. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  13. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  14. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  15. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  16. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  17. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین