پس‌لرزه‌های «طوفان‌ الاقصی» در کابینه نتانیاهو

  4020804064

کارشناس مسائل فلسطین گفت: با عملیات حماس اختلافات داخلی در میان مقامات اسرائیلی شدیدتر شده است؛ از آنجا که اسرائیل رسانه‌های دنیا را در اختیار دارد سعی دارد این طور وانمود کند که اختلافی ندارند اما واقعیت‌ چیز دیگری است.

پس‌لرزه‌های «طوفان‌ الاقصی» در کابینه نتانیاهو

بر اساس گزارش هاآرتص، سطح بی‌سابقه‌ای از تنش و اختلافات شدید بین نتانیاهو و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شکل گرفته است و هر روز هم به دامنه این اختلافات افزوده می‌شود. این روزنامه عبری زبان نوشت که در پی تشدید اختلاف نظر نتانیاهو با گالانت، نخست‌وزیر این هفته با گابی اشکنازی، رئیس سابق ستاد کل ارتش دیدار و با او در مورد شیوه اداره جنگ مشورت کرده است. این روزنامه اشاره کرد که نتانیاهو مشورت‌هایی نیز در رابطه با احتمال پیوستن اشکنازی به کابینه جنگ انجام داده است. سه منبع آگاه به این مشورت‌ها به هاآرتص گفته‌اند که در صورت پیوستن اشکنازی به کابینه جنگ، صلاحیت‌ او فراتر از یوآو گالانت، وزیر جنگ خواهد بود.

«محمدرضا جلالی» کارشناس مسایل فلسطین در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تا قبل از عملیات نظامی حماس دولتی که در اسراییل تشکیل شده بود دستخوش اختلافات شدید و پراکنده بود و بزرگترین اجتماع علیه نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی را شاهد بودیم. دولت نتانیاهو بسیار شکننده بود و بعد از عملیات حماس این شکنندگی بیشتر هم شده است اما آنها سعی دارند یک نوع وحدت و اتفاق نظر بین خودشان نشان دهند. گالانت وزیر دفاع اسراییل گفته که اختلافات را کنار می‌گذارد اما واقعیت این است که در درون به شدت این اختلاف‌ها زیادتر شده است.

 روزنامه عبری زبان معاریو هم اعلام کرد که مسئولان بلندپایه رژیم صهیونیستی اذعان دارند عمق اختلافات تا بدان جا پیش رفته که نتانیاهو به کسی اعتماد ندارد و خود را در میدان جنگ تنها می‌بیند و قبل از اتخاذ هر تصمیمی، بارها آن را بررسی و مرور می‌کند. او همچنین به فرماندهان نهادهای امنیتی اعتمادی ندارد چرا که بعضی از آنها را او تعیین نکرده است. براین اساس، اصلی‌ترین نقطه اختلافات نتانیاهو با سران نظامی صهیونیست درباره ارزیابی وضعیت جنگی، طرح‌های نظامی و تصمیمات مبتنی بر آن است. یدیعوت آحارونوت هم گزارش داد که بحران بی‌اعتمادی میان نتانیاهو و مقامات ارتش و حتی وزیر جنگ وی، یوآو گالانت آنقدر عمیق شده که فعالیت مشترک و هماهنگی میان نخست‌وزیر و وزیر جنگ را غیر ممکن کرده است.

کارشناس مسایل فلسطین ادامه داد: با توجه به نوع حمله حماس به این رژیم که در نوع خود بی‌سابقه بوده است، اسراییل که نظامی به شدت امنیتی است و امنیتی‌سازی فضای بین الملل را به حیات خود وابسته می‌داند، آسیب دیده است یعنی مهم‌ترین رکن ماهیتی این رژیم یعنی امنیت آن خدشه دار شده است و امروز دولت نتانیاهو تحت شدیدترین فشارها در داخل است که نتوانسته این ادعا را تامین کند و دلیل اقدامات و واکنش‌های تند آن در کشتار غیرنظامیان و تخریب مناطق مختلف در غزه برای سرپوش گذاشت بر شکست بزرگی است که متحمل شده است.

جلالی گفت: بسیاری از افراد بلند مرتبه اسراییلی در حمله حماس به اسارت گرفته شده‌اند و دیوار حائل غیرقابل نفوذ هم در سطح و هم در ارتفاع شکسته شد. از منظر دیگر مورد حمله قرار گرفتن تل‌آویو و عبور از گنبد آهنین از منظر فضاهای اطلاعاتی قابل توجه است. این اقدامات در حالی از سوی حماس انجام شد که سال‌هاست تحت شدیدترین تحریم‌ها و محاصره کامل قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه وانمود کردن مقامات اسرائیلی به نبود اختلافات داخلی غیرواقعی است افزود: خانواده‌های صهیونیست که مورد حمله قرار گرفتند، از این که دولت نتوانست امنیت‌شان را تامین کند، اعتراض می‌کنند. اسرائیل در بسیاری از بخش‌های خدماتی تعطیل یا نیمه تعطیل شده است و بسیاری در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند و سراسر اسرائیل در رعب و وحشت و ترس است. به علاوه عملیات حماس ممکن است دوباره تکرار شود، و این تهدید برای اسرائیل و دولت ائتلافی است که از یک بخش دیگر با یک استراتژی دیگر تهدیدات بیشتری شود.

یدیعوت آحارونوت به نقل از مسئولان سیاسی و نظامی اعلام کرد که کابینه نتانیاهو با مشکلاتی در توافق بر سر مسائل اصلی از جمله حمله زمینی و پرونده اسرا مواجه است.

رسانه عبری همچنین خبر داده بیش از نصف رأی‌دهندگان به حزب لیکود به ریاست نتانیاهو، معتقد هستند که او پس از جنگ با مقاومت فلسطین باید استعفا کند.

همچنین ۷۵ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی معتقد هستند نتانیاهو مسئول شکست در «محافظت از شهرک‌های اطراف غزه» است.

این کارشناس مسایل فلسطین خاطرنشان کرد: حماس مردم غزه هستند، حماس یک تشکیلات خاص نیست آنها مردم غزه هستند و درون مردم هستند. از ظلم به ستوه آمدند و امروز یک مرگ با عزت را انتخاب می‌کنند. همان‌طور که دبیرکل سازمان ملل هم به آن اشاره کرد، عملیات حماس بازتاب اشغال‌گری اسرائیل است، یعنی اتفاقی که علیه اسراییل افتاد، اندکی از بازگشت ظلمی است که در حق آنها انجام شده است.

وی تاکید کرد که با حملات حماس در سرزمین های اشغالی و شکسته شدن هیمنه این رژیم در دنیا و نزد مردم داخل این سرزمین، اختلافات داخلی شدیدتر شده است اما از آنجایی که اسرائیل رسانه‌های دنیا را در اختیار دارد سعی دارد این طور وانمود کند که اختلافی نیست، اما شکست‌ این رژیم آنقدر سهمگین بوده است که قادر نیستند جلوی مخالفت‌ها و اعتراض‌ها را بگیرند به علاوه آمریکا الان دارد با تمام قوا برای حمایت نظامی و سیاسی از اسرائیل اقدام می‌کند و سرزمین اشغالی فلسطین که یک انبار باروت بود را بیشتر مجهز کند اما باید بدانند که اگر عملیات زمینی اتفاق افتاد غزه گورستان سربازان اسرائیلی خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین