جزئیات تامین ارز و قیمت گذاری خودروهای وارداتی

  4020802112
جزئیات تامین ارز و قیمت گذاری خودروهای وارداتی

مجری طرح واردات خودرو ضمن اشاره به روند عرضه خودروهایی که تاکنون وارد شده و مرحله جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی برای متقاضیان دارای نوبت اعلام کرد که مشکلی از جانب وزارت صمت برای واردات خودرو وجود ندارد و امکان تامین ارز وجود دارد اما اینکه چه تعداد وارد شود، بسته به توان مالی شرکت‌های واردکننده است.

به گزارش ایسنا، مهدی ضیغمی عصر امروز در جلسه‌ای با خبرنگاران به آغاز مرحله جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی برای متقاضیان دارای اولویت که در مرحله اول ثبت‌نام کرده بودند، اظهار کرد: از عصر امروز سه‌شنبه عرضه ۹ مدل خودروهای وارداتی آغاز  شد و به مدت چهار روز (تا پایان‌ روز جمعه ۵ آبان ماه) ادامه خواهد داشت. 

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت تاکید کرد: عرضه‌ها به صورت مستمر ادامه خواهد داشت و از هفته آینده، سامانه عرضه یکپارچه به روزرسانی خواهد شد. فعلاً عرضه‌ برای خودروهایی که وارد کشور شده یا نزدیک کشور هستند، صورت خواهد گرفت. تعداد مشخصی از عرصه نمی‌توان اعلام کرد اما تاکنون ٨۵٠٠ دستگاه وارد کشور شده و تعدادی خودرو هم از شرکت‌های واردکننده معتبر روی آب است که نزدیک کشور هستند و به‌زودی به کشور خواهند رسید. مشتری امکان انتخاب سه اولویت را خواهد داشت که در وهله اول، انتخاب‌های اول را چک می‌کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت در رابطه با اخذ قیمت خودروهای وارد شده، گفت: بسیاری از شرکت‌هایی که در نوبت اول، محصولات وارد شده خود را برای انتخاب مشتریان ارائه کرده بودند (همچون زوتی) نهایی شده است؛ قیمت سه خودروی دیگر نیز برای تایید شورای رقابت اظهار شده و به زودی قیمت قطعی را دریافت می‌کنند؛ پس از تصویب قیمت قطعی، فراخوان تحویل برای متقاضیان ارسال خواهد شد.
معاون وزیر صمت اعلام کرد: تاکنون قریب به ۶۰۰ خودرویی که توسط گروه خودروسازی سایپا وارد شده، پلاک‌گذاری و تحویل شده است.
 

مشکل تامین ارز نداریم
 

ضیغمی در مورد تعداد خودروهایی که تا پایان سال وارد خواهند شد و تامین ارز آن‌ها، تصریح کرد: تاکنون حدود ۳۷ شرکت مجوز واردات اخذ کرده و بالغ بر ۲۰ شرکت ثبت سفارش کرده و ۱۵ شرکت ارز برای واردات دریافت کرده‌اند. ارز نیز به میزان کافی قابل تامین و تخصیص است. چنانچه مشکلی هم وجود داشته باشد، از سوی وزارت صمت نیست و مرتبط با خود شرکت‌هاست؛ بطور مثال ریال فراهم نشده یا منتظر عرضه بخشی از خودروها برای تامین ریال هستند تا بتوانند ارز خریداری کنند. شرکت‌ها پس از تحویل خودرو با دریافت ریال وارد مرحله بعدی تأمین ارز می‌شوند و بانک مرکزی تاکنون در تأمین ارز همکاری خوبی داشته است.
مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت اعلام کرد: تاکنون قریب به ۲۵۰ میلیون یورو پرداخت شده است. تا پایان سال باتوجه به منابع ارزی و سایر مؤلفه‌ها، می‌توانیم بیشتر از ۶۰ هزار خودرو وارد کنیم. البته این میزان همانطور که اشاره شد، به توانمندی شرکت‌ها برای واردات بستگی دارد.
مجری طرح واردات خودرو تصریح کرد: دولت واردکننده خودرو نیست که قول واردات و تحویل دهد؛ دولت شرایط و زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و در تامین ارز نیز اقدامات لازم را انجام داده است؛ الباقی به دست شرکت‌ها است که بتوانند ارز تهیه‌، ثبت سفارش و... تا مرحله واردات و اخذ مجوزها و در نهایت تحویل را داشته باشند.

قیمت علی الحساب وارداتی‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

رئیس سازمان توسعه تجارت پیرامون فرمول تعیین قیمت علی‌الحساب خودروهای وارداتی، گفت: سازمان حمایت بر اساس مستندات شرکت‌ها، تعرفه خودرو، سود واردکننده و بخشی از هزینه‌ها را محاسبه و قیمت علی‌الحساب را تعیین می‌کند که قیمت نهایی چندان بالاتر از این قیمت علی‌الحساب نخواهد بود. هزینه‌هایی اعم از هزینه‌های مالیاتی، حقوق و عوارض قانونی پس از ترخیص و نمایندگی و… محاسبه و به قیمت خودرو اضافه می‌شود که حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت نهایی را در مرحله اول عرضه افزایش داد و در این مرحله نیز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داد.
این مقام مسئول در مورد واردات خودروهای اقتصادی تصریح کرد: براساس تعریفی که از خودروی اقتصادی می‌توان داشت قیمت ٧٠٠٠ تا ٨٠٠٠ دلار است که استاندارهای لازم را داشته باشد. یک‌ خودرویی که که استانداردهای لازم و حداقل امکانات را داشته باشد، ۷۰۰۰ دلار کمتر  نیست که با جمیع هزینه‌های جانبی، حداقل ۸۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان خواهد بود .
ضیغمی به واردات خودروهای برقی در آبان ماه با اولویت تاکسیرانی‌ها اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای واردات خودروهای برقی اعم از فول برقی، هیبرید، پلاگین و… صورت گرفته است.

به گفته وی حدود ٢٠٠٠ دستگاه خودروی برقی درماه جاری وارد خواهد شد که در مرحله نخست در اختیار تاکسیرانی قرار خواهد گرفت و در مرحله‌های بعدی مردم نیز می‌توانند ثبت درخواست برای این خودروها کنند. این درحالیست که محدودیت سقف قیمتی برای خودروهای برقی نخواهیم داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین