نکاتی که در هنگام خرید ویلا در شمال باید به آنها توجه کرد

گزارش بازرگانی، 219964،   4020725039

امروزه با گسترش پدیده شهرنشینی و رشد آپارتمان‌ها و برج‌ها، اغلب مردم به دنبال فضایی طبیعی و باز برای به دست آوردن آرامش خود هستند چرا که خانه‌های جدید اغلب متراژهای کوچکی دارند و پدیده شهر نشینی چشم انداز زیبایی را برای آپارتمان نشین‌ها فراهم نمی‌کند. از این رو بسیاری از مردم به دنبال خرید خانه، ویلا، زمین و... در خارج از کلان شهرها هستند. از اصلی‌ ترین گزینه های آنها می‌توان به خرید زمین و ویلا در شمال کشور اشاره کرد.

خرید ویلا در شمال گاهی اوقات با خرید زمین در این نواحی شروع می‌‌شود زیرا در بسیاری از مناطق شهری و روستایی در شمال قیمت زمین ارزان است و از این رو کسانی که قصد ساخت و ساز را دارند ترجیح می‌دهند خانه‌ی مورد نظر خود را با سلیقه خودشان بسازند. البته لازم به ذکر است که اغلب مواقع دلیل ارزان بودن برخی از زمین‌ها و ویلا ها به علت تغییر کاربری آنها و یا ساخت غیر مجاز است که در برخی موارد به صورت غیر قانونی انجام می‌شود. در ادامه به چند نکته که در هنگام خرید ویلا در شمال لازم است حتما به آنها توجه کنید اشاره کرده‌ایم:

  1. تعیین کردن هدف: در گام اول تصمیم گیری باید هدف اصلی از سرمایه‌گذاری مشخص شود. برای مثال شما می‌توانید از ملک خود برای ساخت و ساز و تبدیل آن به ملک تجاری و یا انجام یک فعالیت استفاده کنید یا آن را به عنوان یک سرمایه برای خود نگهدارید.
  2. تعیین بودجه: با مشخص کردن میزان سرمایه موجود سریع ‌تر می‌توان ملک و زمین مورد نظر را از میان گزینه‌‌های متعدد در حال فروش پیدا کرد. چرا که این ملک باید متناسب با بودجه تعیین شده باشد.
  3. تعیین منطقه مورد نظر: برای تعیین این منطقه مورد نظر باید تمامی جوانب از جمله میزان رشد در آن منطقه، قیمت خرید و فروش و... را مورد بررسی قرار داد تا اشراف بیشتری نسبت به منطقه مورد نظر به دست آید. همچنین برای ساخت ویلا باید دانست که کدام مناطق به دریا نزدیک‌تر هستند و دید بهتری نسبت به آن دارند و کدام برای ساخت ویلایی جنگلی مناسب‌تر هستند.
  4. بررسی سند ویلا: پیش از انجام هر معامله‌ای باید از سنددار بودن ویلا اطمینان حاصل کرد. چرا که در برخی از معاملات، افراد سودجو و غیر قابل اعتمادی وجود دارند که اگر دقت و توجه کافی خرج نکنید سرمایه خود را از دست خواهید داد و برای باز گرفتن آن دچار دردسر خواهید شد. برای انجام این کار بهتر است در هنگام معامله از کمک یک فرد متخصص و قابل اعتماد استفاده کنید.
  5. توجه به موقعیت جغرافیایی: در هنگام خرید ویلا در شمال کشور حتما به موقعیت جغرافیایی آن دقت کنید چرا که بسیاری از ویلاهایی که با قیمت ارزان به فروش می‌رسند، در مناطق خطرناکی همچون حریم رودخانه یا دامنه کوه ساخته شده‌اند که این موضوع به دلیل خطر بلایای طبیعی از امنیت کمتری برخوردارند. همچنین یکی از مسائل بسیار مهمی که به صورت مستقیم بر میزان آرامش و آسایش افراد در ویلا کمک می‌کند توجه به موقعیت جغرافیایی ویلا است. بعضی از مناطق آب و هوای سردتری دارند و بعضی از مناطق آب و هوای گرم و شرجی دارند و بنابراین بهتر است قبل از شروع خرید ویلا درباره آب و هوا و موقعیت جغرافیایی که مورد علاقه شماست، فکر کنید.
  6. معماری و سبک ویلا: معماری ویلا به عقیده برخی‌‌ها یک چیز کاملا سلیقه‌ای و شخصی است و نمی‌توان به سادگی برای همه یک نسخه پیچید و تمام افراد را به سمت خرید ویلایی با سبک مشابه سوق داد، اما وقتی عمیق‌تر سبک ویلای شمال را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که عموما هر سبکی با کمک گرفتن از متریالی منحصر به فرد رقم زده‌ شده است، در یکی چوب رایج‌تر است و در دیگری سیمان، مصالح اصلی یک معماری سرامیک است و دیگری سنگ؛ در صورتی که شمال کشور اقلیم مرطوبی دارد و توجه به این موضوع باید در اولویت قرار گیرد. بنابراین قبل از خرید ویلای شمال حتما سبک ویلا و مصالح به کار گرفته شده در ساخت آن را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که در برابر رطوبت مقاومت لازم را داشته باشد و عایق در برابر باران باشد.
  7. نمای بیرونی و امکانات داخلی: نقش نمای خانه را نمی‌توان در انتخاب ویلا نادیده گرفت. بر اساس سلیقه می‌توان نمونه‌های متفاوتی را انتخاب کرد اما باز هم باید دقت داشته باشید که کیفیت را پیش از زیبایی مورد ارزیابی قرار دهید. از آن جایی که ویلای شما باید القا کننده آرامش و دیگر حس‌های خوب باشد، لازم است دقت داشته باشید که در بردارنده تمام امکانات مورد نظرتان باشد. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، تأسیسات مکانیکی و دیگر تجهیزات ساختمانی باید با بهترین کیفیت به کار گرفته شده باشند. به این نکته توجه داشته باشید که نمای ویلا علاوه بر زیبایی باید کاملا استاندارد و مناسب برای زندگی باشد. نوع عایق‌های به کار رفته در ویلا را به هیچ عنوان فراموش نکنید، سال‌ها پیش استفاده از نمای آجری در ویلاهای شمال بورس بود، در صورتی که آجر از جنس خاک رس است و عایق مناسبی در برابر رطوبت نیست و سبب افزایش نفوذ صدا، رطوبت و حرارت به داخل ساختمان می‌شود. ضمن این که به اتلاف انرژی دامن می‌زند، بنابراین آن‌ چه که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است ممکن است از دیگر جهات اصلا ایده‌آل و مناسب نباشد.
  8. در خرید ویلا حتی به جهت پنجره‌ها، زاویه تابش آفتاب، وزش باد و جزئی‌ترین مسائل هم باید دقت شود؛ هارمونی و سنخیت رنگ‌ها، نوع فضاسازی و نحوه ساخت محوطه ویلا نیز از موارد مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرند.

بهترین مناطق برای ساخت ویلا

استان گیلان

این استان نسبت به استان مازندران در زمینه ویلا سازی رونق کمتری داشته است. اما با این وجود برخی از مناطق آن به دلیل داشتن آب و هوای مطبوع و قرارگیری در موقعیت جغرافیایی مناسب محل مناسبی برای ساخت ویلا هستند. از شهرهای استان گیلان که می‌توانند در زمینه ویلاسازی حرفی برای گفتن داشته باشند می‌توان به بندر انزلی و زیبا کنار اشاره کرد.

استان گلستان

بکرترین و زیباترین جنگل‌های شمال در استان گلستان واقع شده است اما با این وجود کمتر کسی به ساخت و خرید ویلا در این استان فکر کرده است. مناطقی از استان گلستان که برای ساخت ویلا بسیار مناسب هستند بندر ترکمن، بندرگز و روستاهای اطراف گرگان را می‌توان نام برد.

استان مازندران

می‌توان گفت استان مازندران پر رونق‌ترین و شلوغ‌ترین منطقه برای ساخت و خرید ویلا است که یکی از دلایل آن نزدیک بودن به شهر تهران و مناطق بسیار زیبای آن است. از جمله مناطقی که در استان مازندران در زمینه ساخت ویلا بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند می‌توان به چمستان، نور، ایزدشهر، محمودآباد، سرخرود، متل قو، نمک آبرود و رامسر اشاره کرد.

بهترین مناطق برای ساخت ویلا در استان مازندران

خرید ویلا در سرخرود

خرید ویلا ارزان در سرخرود را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  1. ویلا باغ و ویلاهایی که سن ساخت بالاتر از 10 سال دارند و معمولا دارای حیاط بزرگ و درخت مرکبات هستد.
  2. ویلاهای نوساز با متراژ پایین و دارای امکانات کامل از کابینت و شیرآب، شوفاژ و دراور هستند.

بیشتر ویلاهای سرخرود فاصله 5 تا 15 دقیقه ای تا دریا دارند و بیشتر آنها در مناطقی قرار دارند که با جنگل و شالیزار احاطه شده‌اند.

خرید ویلا در نور

شهرستان نور، شهری است در استان مازندران که از شمال به دریای مازندران و از شرق به شهرستان آمل، از شمال شرقی به شهرستان محمودآباد و از جنوب به استان تهران و از غرب به شهرستان نوشهر و چالوس منتهی می‌شود. خرید ویلا در شمال ایران مازندران و به خصوص شهرستان نور یک انتخاب فوق العاده است زیرا این منطقه در خط ساحلی قرار گرفته و از مناظر بسیار با شکوه بهره‌مند است که یک سمت آن را دریا و سمت دیگر را جنگل تشکیل داده است. خرید ویلا در محدوده ساحلی یا جنگلی برخلاف کوهستانی، به دلیل حضور گردشگران و امکانات توریستی که دارند، دسترسی مناسبی داشته و مراکز خرید و امکانات شهری بهتری دارند.

خرید ویلا در محمودآباد

شهر محمودآباد یکی از شهرهای معروف در مازندران است که فاصله کمی تا ساحل دریا دارد. امکانات شهری در محمودآباد در نوع خود، خاص و متنوع است. محمودآباد یک شهر کوچک است اما با این وجود بافت شهری مناسبی دارد و برخی از مناطق آن برای خرید ویلا و ساخت و ساز ویلا در شمال، بهترین گزینه هستند. خرید ویلا در محمودآباد به همراه خرید زمین ساحلی، گزینه‌های مناسبی هستند تا بتوان با قیمتی بسیار مناسب، دقیقاً همان چیزی که در ذهن دارید، پیدا کنید.

خرید ویلا در ایزدشهر

خرید ویلا در ایزدشهر که یکی دیگر از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است و در ۷ کیلومتری شرق نور و ۸ کیلومتری غرب محمودآباد واقع شده‌ است تصمیم بسیاری از سرمایه‌گذاران است. این شهر، در بخش مرکزی شهرستان نور در کنار دریای خزر واقع شده است.

خرید ویلا در چمستان

خرید ویلا در شهرستان چمستان این مزیت را دارد که هر زمان بخواهید می‌توانید در هر فصلی برای اوقات فراغت خود به این شهر سفر کنید، زیرا شهر چمستان در تمامی فصل‌ها زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. آب و هوایی معتدل به همراه جنگل‌های سر به فلک کشیده باعث شده تا این شهر به مقصدی پرطرفدار برای گردشگران تبدیل شود.

عوامل موثر در قیمت ویلا

عوامل مختلفی در تعیین قیمت ویلاها نقش دارند. یکی از مهم‌ترین این عوامل موقعیت مکانی است که ویلا یا زمین در آن قرار گرفته است. به طور کلی موقعیت جنگلی نسبت به ساحلی ارزان‎تر است و هر چه قدر که به مناطق ساحلی نزدیک‌تر می‌شویم قیمت ها افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر متراژ زمین، متراژ بنا، نوع ساخت، داشتن و نداشتن نصبیات، کیفیت ساخت، داشتن یا نداشتن سند و... نیز در قیمت کل ویلا بسیار تاثیرگذار است. در صورتی که تمایل به داشتن امکانات اضافی مانند استخر یا جکوزی و تعداد اتاق خواب‌های بیشتر داشته باشید، تمام این موارد بر قیمت تمام شده ویلا تاثیر خواهند گذاشت.

سخن پایانی

امروزه بسیاری از افرادی که به دنبال خرید ملک در شمال کشور هستند. آب و هوای مرطوب و بارندگی‌های فصلی را می‌توان دلیل اصلی این تصمیم‌ها دانست چرا که این ویژگی آب و هوایی حتی از خواص دارویی هم موثرتر است. داشتن یک ویلا در هر کدام از استان‌های شمالی کشور جذابیت‌های خود را دارد. طبیعی است که انسان دوست داشته باشد منطقه‌ای را برای زیستن انتخاب کند و آن را مطابق سلیقه خود در منطقه‌ای که آب و هوای دل پذیر و امکانات رفاهی قابل دسترس و ایده آل دارد، بسازد. خرید و ساخت ویلا در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. قطعا شما نیز به عنوان فردی که در شهری شلوغ و پرهیاهو زندگی می‌کنید دوست دارید که برای مدتی هم که شده از این شلوغی‌ها فاصله بگیرید و ویلای خود را در شهری آرام و به دور از ترافیک و آلودگی بسازید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین