قطار طرح‌های آب‌رسانی به ایستگاه شیراز رسید

  4020719056

پروزه آبرسانی به شیراز از سد درودزن پس از ۱۲ سال با اعتباری معادل ۶ هزار میلیارد تومان روز جمعه با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد و یک پروژه آبی نیمه‌تمام بعد از ۱۲ سال به مدار فعالیت می‌رسد.

قطار طرح‌های آب‌رسانی به ایستگاه شیراز رسید

به گزارش فارس، پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از معضلات بزرگی است که زیرساخت‌های حیاتی کشور در سال‌های اخیر به آن دچار شده است.

یکی از حوزه‌های زیرساختی کشور که سهم عمده‌ای از پروژه‌های نیمه‌تمام کشور را به واسطه عملکرد دولت‌های گذشته دارد، حوزه آب و فاضلاب کشور است.

در همین راستا، معاون سابق راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور دولت دوازدهم، ضمن تشریح وضعیت پروژه‌های نیمه تمام صنعت آبفا گفت: «از تعداد 119 پروژه آب‌رسانی کشور که در پیوست بودجه سال 1400 ذکر شده بود، 28 طرح پیشرفت بالای 80 درصد داشته و 23 درصد نیز کمتر از 20 درصد پیشرفت کرده‌اند. مابقی این طرح‌ها نیز پیشرفت بین 20 تا 80 درصد دارند.»

این مسئول سابق در بیان این نکته که برای تکمیل این 119 طرح 14 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار دفتری اختصاص داده شده است، گفت: «برای این‌که همین 119 پروژه را تمام کنیم، به قیمت امروز 67 هزار میلیارد تومان پول لازم داریم.»

*بهره‌برداری از پروژه‌های آبی نیمه‌تمام در دستور کار دولت

با توجه به تعدد طرح‎های نیمه تمام در دولت‌های گذشته،  دولت سیزدهم با نگرش تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فعالیت‌های اجرایی را در دست گرفت. رئیس جمهور بارها در صحبت‌های خود به مسئله تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره و تاکید کرد، مادامی که پروژه‌های تکمیل نشده به بهره‌برداری نرسند، پروژه جدید کلید نخواهد خورد.

بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام آبی به پای ثابت سفرهای رئیس‌جمهور به استان‌های مختلف بدل شده و پس از طرح‌هایی نظیر، طرح آبرسانی غدیر، طرح آبرسانی سنندج، پروژه آبرسانی به شهرکرد، پروژه آبرسانی به همدان، سامانه آب رسانی به دریاچه آرومیه، سامانه آبرسانی بوشهر، طرح انتقال آب از سراف به جم، تکمیل آبرسانی سد کهیر، طرح خط پشتیبان آبرسانی به یزد و تکمیل آبرسانی 3000 روستا در قالب جهاد آبرسانی، قطار طرح‌های آبرسانی این بار به شیراز رسید و طرح آبرسانی به این شهره از سد درودزن رسید.

*واکاوی طرح آبرسانی شیراز از سد درودزن

بر اساس گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، طرح آبرسانی از سد درودزن به شیراز از سال 1390 آغاز شده و مقرر شده بود، زمینه تامین 3 هزار لیتر آب با کیفیت در هر ثانیه برای مرکز استان فارس مهیا شود.

این طرح آبرسانی شامل اجرای آبگیر درودزن، 78 کیلومتر خط لوله با قطرهای 1.6، 1.4 و 1.8 متر و یک ایستگاه پمپاژ شامل 5 پمت با توانایی پمپاژ در ارتفاع یک کیلومتری، 4.5 کیلومتر تونل لوله بر، پست برق برای تامین نیاز انرژی پمپاژ و 3 باب مخزن بتنی است.

طی یک سال گذشته، عملیات لاینینگ تونل، تامین و اجرای خط انتقال، ایستگاه پمپاز و احداث مخازن در کنار تملک اراضی انجام شده است.

اعتبارات تامین شده برای اجرای این طرح برا اساس ارقام به روز شده به 6 هزار میلیارد تومان می‌رسد  از محل اعتبارات نقدی، اسناد خزانه و ردیف قانون بوده تامین شده است.

در مسیر اجرای این پروژه بزرگ، مشکلاتی نظیر، طولانی شدن زمان پروزه و تعدیل قرارداد پیمانکاران، معارضات فیزیکی و تاسیسات شهری و مشکلات حفاری درون شهری اشاره کرد که با حل این مشکلات زمینه بهره‌برداری از طرح در دستور کار قرار گرفت.

*مقایسه شاخص‌های آب‌رسانی در ایران و جهان

در همین راستا، محمد پورحمید، کارشناس مدیریت منابع آب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا، در ایران تامین آب شرب با کیفیت برای تک تک مردم از راهبردهای حاکمیت است و نگاهی به شاخص‌های آبرسانی شهری و روستایی پس از انقلاب اسلامی نیز این مسئله را تایید می‌کند.

این کارشناس مدیریت منابع آب گفت: بر اساس به‌روزترین آمار از شاخص‌ آبرسانی در ایران که در تیرماه سال 1402 محاسبه شده است، 97.76 درصد از جمعیت ایران به آب شرب پایدار دسترسی دارند و این شاخص در ایران از بسیاری از کشورهای دنیا نظیر ایالات متحده آمریکا، روسیه، دانمارک، ایتالیا، پرتغال و سوئیس بیشتر است.

وی افزود: آمار آبرسانی در شرایطی به ثبت می‌رسد که کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و همواره محدودیت منابع آبی جزو مهمی از مسائل شهرها و روستاهای کشور بوده است.

با توجه به شرایط کنونی یکی از راهبردهای منتخب در حوزه خدمات آب‌رسانی، رویکرد حل مسئله آب به صورت روستا به روستا و شهر به شهر است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین