اکونومیست: کدام دیوانه ای ریاست بر مجلس نمایندگان آمریکا را می پذیرد؟!

گروه جهان الف،   4020712077 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اکونومیست در گزارشی می نویسد: «جمهوری خواهان، ترتیبات لازم را جهت انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا به پیش می برند. در این میان، یک سوال مهم و محوری مطرح است: چه کسی از آمادگی ذهنی کافی جهت تصدی سِمت مذکور برخوردار است و آیا اینکه هنوز انسان دیوانه ای وجود دارد که بخواهد این سِمت را به عهده گیرد؟»

اکونومیست: کدام دیوانه ای ریاست بر مجلس نمایندگان آمریکا را می پذیرد؟!

به گزارش الف؛ نشریه "اکونومیست" در گزارشی با اشاره به اخراج "کوین مک کارتی"، رئیسِ جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا که از سوی برخی هم حزبی هایِ تندروی خود به همدستی با دموکرات ها جهت جلوگیری از تعطیلی دولت این کشور متهم شده،  این پدیده را نمودی عینی از اوج گیری شکاف ها و اختلافات سیاسی در آمریکای کنونی ارزیابی کرده و تاکید می کند که این رویداد، تا حد زیادی سطح هرج و مرج ها و آشفتگی در دولت آمریکا را در آینده به اوج خواهد رساند. 

معادله ای که هم هزینه های قابل توجهی را به مردم آمریکا تحمیل می کند و هم در عرصه بین المللی و در قالب رویدادهایی نظیر جنگ اوکراین نیز به دلیل ایجاد موانع گسترده علیه تداوم روند ارائه کمک های مادی و تسلیحاتی آمریکا به کیِف در بحبوحه جنگ این کشور با روسیه، حامل پیام های معناداری برای آمریکا و مجموعه کشورهای غربی است. 

اکونومیست در گزارش خود می نویسد:

«"کوین مک کارتی" رئیسِ جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، به تازگی به نحوی تحقیر آمیز، از سِمت خود برکنار شده است. برای اولین بار در تاریخ کنگره آمریکا، مجلس نمایندگان آمریکا شاهد برکناری رئیس وقتِ این مجلس، حتی با همکاری شماری از هم حزبیهای وی بوده است. علی رغم حمایت 210 تن از 221 عضو جمهوریخواهِ مجلس نمایندگان جهت تداوم فعالیت کوین مک کارتی، 8 جمهوریخواهِ تندرو با 208 دموکرات آمریکایی جهت اخراج مک کارتی متحد شدند و کارِ او را یکسره کردند. 

تنها اندکی پس از برکناری کوین مک کارتی، وی اعلام کرد که دیگر هیچ تلاشی جهت بازپس‌گیری کرسی خود نخواهد کرد. در این چهارچوب، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر باورند که آمریکا در طی روزها و ماه‌های آتی، شرایط هرج و مرج گونه و آشفته ای را پیش رو خواهد داشت و البته که تبعات برکناری مک کارتی، به ورای کنگره آمریکا نیز کشیده خواهد شد. 

باید توجه داشت که حزب جمهرویخواه و برخی نمایندگان آن، نقشی کلیدی در برکناری مک کارتی بازی کردند. به بیان ساده تر، مک کارتی شاهد یک کودتا از سوی هم حزبی‌هایش علیه خود بود. در این راستا، مت گائتس، نماینده جمهوریخواهِ عضو کنگره آمریکا از فلوریدا، از مدتی قبل تهدید کرده بود که زمینه را برای برکناری مک‌کارتی فراهم خواهد کرد. 

توافق اخیر مک کارتی با دموکرات ها جهت جلوگیری از تعطیل شدن دولت آمریکا، تا حد زیادی تندورهای جمهوریخواه را تحریک کرد تا علیه هم‌حزبی خود(مک کارتی) وارد عمل شوند و در نهایت، اخراج وی از کرسی ریاست بر مجلس نمایندگان آمریکا را رقم بزنند. 

مک کارتی در ماه های گذشته سعی داشت تا بر حاشیه های نه چندان مهم در حوزه کاری اش غلبه کند. او در ماه ژوئن، در مورد افزایش سقف بدهی های دولت آمریکا همکاری کرد تا از ایجادِ بحران در این کشور جلوگیری کند. وی همچنین در 30 سپتامبر سال جاری تمام تلاش خود را به کار بست تا از تعطیل پرهزینه دولت آمریکا جلوگیری کند. با این حال، تردیدی نیست که رئیس بعدی مجلس نمایندگان آمریکا، با چالش های عدیده ای رو به رو است که عملا فضای کاری وی را تا حد زیادی محدود خواهند کرد. 

توجه داشته باشیم که گزاره تعطیلی دولت آمریکا، تنها به صورت موقت رفع شده و صرفا 45 روز وقت برای دولت آمریکا خریده شده است. حال اگر قرار باشد طیف افراطی جمهوریخواهان، دستورکارهای خود را با اعمال فشار علیه دولت دموکرات آمریکا به پیش برند، بایستی انتظار هرج و مرج گسترده و تعطیلی فراگیر دولت آمریکا را داشته باشیم. البته که اخراج کوین مک کارتی نیز نشان می دهد که جمهوریخواهان در پیشبرد این دستورکار خود کاملا جدی هستند.  

در این میان، بسیاری از متحدان خارجی آمریکا، نگران اینده و سرنوشت کمک های آمریکا به اوکراین در قالب جنگ این کشور با روسیه هستند. مساله ای که به طور خاص جمهوریخواهان، مخالفت های گسترده ای را با آن ابراز می کنند. جالب است که خودِ مک کارتی نیز بارها از گزاره افزایش کمک های آمریکا به اوکراین حمایت کرده و حتی از بایدن به دلیل تردیدهای ابتدایی‌اش در تسلیح اوکراین انتقاد کرده است. 

این در حالی است که شماری از هم حزبی های مک کارتی با این مساله مخالفت های جدی دارند. در این میان، دموکرات ها سعی دارند با موقعیت برتر خود در نهادهای قانونی آمریکا، دستورکارهایشان را بدون امتیاز دادن به جمهوریخواهان به پیش برند.  مساله ای که عملا آمریکا را وارد دوره ای از لج و لجبازیهای سیاسی کرده است. 

در این میان، جمهوریخواهان، ترتیبات لازم را جهت انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا به پیش می‌برند. در این رابطه، یک سوال مهم و محوری مطرح است: چه کسی از آمادگی ذهنی کافی جهت تصدی سِمت مذکور برخوردار است و آیا اینکه هنوز انسان دیوانه ای وجود دارد که بخواهد این سِمت را برعهده بگیرد؟ 

واضح است هیچکس انتظار ندارد که مجلس نمایندگان آمریکا شاهد رئیسی باشد که مورد اجماع جمهوریخواهان است. در این راستا، باید پذیرفت که هرج و مرج و آشوبِ فراگیر را بایستی جدیدترین قسمت از معادلات جاری در آمریکای آشفته کنونی دانست. این مساله حامل چالش هایی جدی برای شهروندان آمریکایی است و البته که تبعات و پیامدهای منفی را برای برای اوکراینی ها دارد که در قالب جنگ خود با روسیه، تا حد زیادی رویِ کمک های آمریکا حساب باز کرده اند.»

لینک: 

https://www.economist.com/united-states/2023/10/04/the-sacking-of-kevin-mccarthy-will-make-supporting-ukraine-harder

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۴۸۴۷۵۰۰:۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۱۴
این گزارش ثابت میکنه امریکا به افول نزدیکتر شده است.
ناشناس۳۲۴۹۱۰۹۱۵:۴۹:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۱۴
در امریکا یک شرکت خصوصی ماهواره و انسان به فضا می فرستد. یک شرکت خصوصی صد میلیارد دلار برای موتور جستجوی اینترنتی هزینه میکند. صدها شرکت خصوصی برتر جهان در آنجا است.
ناشناس۳۲۴۹۱۵۷۱۶:۱۴:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۱۴
به خاطر همین هست کشورها دارند دلار زدایی می کنند!
ناشناس۳۲۴۹۹۳۷۰۲:۱۵:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۱۵
از نظر بعضی ها این افول است دیگه
عمران۳۲۴۸۵۲۰۰۱:۲۵:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۱۴
در اصطلاحات انگلیسی who is crazy enough to به معنی اینکه چه کسی تا این حد دیوانه باشد که فلان کار را بکند لزوما به معنی تحت اللفظی فارسی آن نیست بلکه کنایه از دشواری و پر ریسک بودن آن عمل دارد.
ناشناس۳۲۴۸۷۳۱۱۰:۵۰:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱۴
اگر اين ها ديوانه بودند كه مملكت شان قدرت اول در همه زمينه ها نمي شد و امروز كره زمين هست و يك امريكا و گرنه مي شد يك مملكت درب و داغون جهان پنجمي
ناشناس۳۲۴۸۷۳۳۱۰:۵۲:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۴
فعلا دنيا با يك ديوانه زنجيري روبرو شده كه اسم او هم پوتين هست يك انتقادي كوچولو هم از او بكنيد
رضا۳۲۴۸۷۵۷۱۱:۳۰:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱۴
آن شاالله شاهد فروپاشی این امپراطوری شیطانی باشیم
ناشناس۳۲۴۹۹۳۸۰۲:۱۸:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱۵
هر وقت وابسته به تکنولوژی روز نبودیم آرزوی نابودی دیگران را بکنید.
ناشناس۳۲۴۸۸۵۷۱۳:۱۲:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۱۴
--- حالا اين ديوانه معلوم شده كيه كه مي خواد رئيس مجلس نمايندگان در امريكا بشه ! -- نميدانم برادر ! فقط مي دانم كه سگ بايدن هم ديوانه شده و به اين و اون حمله ميكنه ، اينه كه مجبور شده اند سگه را از كاخ سفيد بيرون كنند !
کاظم۳۲۴۸۸۹۰۱۳:۴۰:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۱۴
افراطیون در هر جای دنیا به کشور خود آسیب می زنند و حالا آمریکا دارد تاوان به قدرت رسیدن افراطیون ترامپی را پس می دهد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین