خاتمی هم به جمع تحریمی‌ها پیوست؟!

گروه سیاسی الف،   4020708040 ۱۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

آن‌طور که از شواهد پیداست، به‌نظر می‌رسد رهبر جریان اصلاحات به سیاست‌ورزی گذشته خود پشت‌پا زده و بر خلاف خط‌مشی سابقش، به‌دنبال تحریم انتخابات پیش‌رو است. 

خاتمی هم به جمع تحریمی‌ها پیوست؟!

به گزارش الف، از ماه‌های گذشته تاکنون شائبه‌هایی در خصوص عدم تمایل اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات اسفندماه مجلس شورای‌اسلامی و خبرگان مطرح و اظهارنظرهای برخی چهره‌های منسوب به این جریان موید این نکته بود که اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۲ تصمیمی جدی ندارد.

هر چند که در دو انتخابات ۹۸ مجلس و ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری هم این جریان برخلاف انتخابات‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ هرگز راهبرد منسجم و جامعی نداشت و به‌نظر می‌رسید با آگاهی از عدم اقبال عمومی به این جریان،  اصلاحات در آن مقطع تصمیم به رویکرد منفعلانه گرفت. هر چند که دلیل این اقدام اصلاح‌طلبان، رویکرد جزم‌گرایانه شورای‌نگهبان عنوان شد که به‌نظر می‌رسد دستاویزی برای پوشش ناکامی این جریان باشد.

اگرچه ردصلاحیت‌های گسترده در دو انتخابات گذشته قابل‌انکار نیست اما این امری مسبوق به سابقه بوده و با وجود این تنگناها، اصلاحات همواره حضور فعالانه‌ای در رقابت‌‌های سیاسی داشت اما از چهارسال گذشته تاکنون، اصلاح‌طلبان راهبرد انفعال‌گونه‌ای را در پیش گرفته و به نظر‌ می‌رسد این رویکرد به سردمداران این جریان هم تسری یافته است.

خاتمی هم به جمع تحریمی‌ها پیوست؟

سید محمد خاتمی، رهبر اصلاحات برخلاف طیف رادیکال این جریان، جزو افرادی تلقی می‌شد که همواره مدافع صندوق رای بوده و در سخت‌ترین شرایط هم به آن تمسک جسته‌ است؛ روشی که مورد انتقاد طیف قابل‌توجهی از اصلاح‌طلبان هم قرار گرفته بود.

در انتخابات مجلس در سال ۹۰ که اصلاحات رویکرد تحریم خاموش را به‌دلیل وقایع سال ۸۸ در پیش گرفت، خاتمی به این نوع سیاست‌ورزی انتقاد و در دماوند رای خود را به صندوق انداخت. در سال ۹۸ و با وجود نارضایتی عمومی از عملکرد دولت روحانی و همچنین دو واقعه تلخ آبان ۹۸ و سقوط هواپیمای اوکراینی، باز هم خاتمی دست رد به سینه‌تحریم‌طلبان زد و در صحنه حاضر شد. 

در انتخابات ۱۴۰۰، سیاست‌ورزی خاتمی مبتنی بر حضور در پای صندوق رای بود و با حمایت از عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری و لیست جمهور برای شورای‌شهر تهران، یک‌بار دیگر نشان داد که رادیکال‌ عمل نمی‌کند.

این‌بار متفاوت است

 اما آن‌طور که از شواهد پیداست، خاتمی این‌بار به طیف تحریم‌طلب اصلاحات نزدیک شده و سیاست‌ورزی او مبتنی بر شرکت‌نکردن در انتخابات پیش‌رو است.

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس ششم، درباره رویکرد اصلاح‌طلبان و شخص سیدمحمد خاتمی به سایت نامه‌نیوز گفت: «من تصور می‌کنم قاطبه اصلاح‌طلبان که روزگاری طالب اصلاحات چه ساختاری‌ و چه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بودند، اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌شود در انتخابات شرکت کرد. آنهایی هم که می‌گویند بی‌قید و شرط باید در انتخابات شرکت کرد، اصلاح‌طلب نیستند بلکه فرصت‌طلب‌اند. نمونه همین فرصت‌طلب‌ها کارگزاران سازندگی است؛ افرادی که هیچ‌وقت اصلاح‌طلب نبوده‌اند و صرفا از نردبان اصلاحات بالا رفته‌اند. کارگزارانی‌ها که اکنون خود را اصلاح‌طلب می‌نامند، در مجلس ششم جلوی اصلاح‌طلبان ایستادند و علیه اصلاحات موضع داشتند. حالا چه‌طور می‌توانند بگویند ما اصلاح‌طلبیم یا چه‌طور برخی، مواضع آنها را نظر بخشی از اصلاح‌طلبان می‌دانند؟»

او ادامه داد: «من چنین برداشت می‌کنم‌ اکثریت اصلاح‌طلبان‌ امید چندانی به انتخابات ندارند. البته کسی نمی‌گوید مردم به سمت تحریم بروند زیرا نهی مردم به امری، کار ساده‌ای نیست و مردم‌ خودشان بهتر از همه می‌دانند تصمیم درست چیست.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین بیان کرد: «هنوز هم مردم‌ خواهان اصلاحات هستند و من به عنوان یک اصلاح‌طلب می‌گویم که براندازی، راه درستی نیست مردم هم اصلاحات را می‌خواهند اما می‌گویند در توان اصلاح‌طلبان تحقق اصلاحات نیست‌؛ آنها می‌گویند در این نزدیک به سی‌سال اصلاح‌طلبان موفق به انجام کدام اصلاحات بودند که حالا بار دیگر به آنها اعتماد کنیم؟ بنابراین باید قائل به تفکیک باشیم؛ مردم خواهان اصلاحات هستند اما اصلاحات را در توان اصلاح‌طلبان نمی‌بینند».

وی درباره موضع برخی اصلاح‌طلبان در خصوص ائتلاف با علی لاریجانی، تصریح کرد: «آقای لاریجانی نه‌تنها یک اصولگرای تمام‌عیار است بلکه اصولگرایی است که سال‌های متمادی علیه اصلاح‌طلبان‌ موضع داشته است و اصلاحات و اصلاح‌طلبان را تخریب و تضعیف کرده است. واقعا از آنهایی که می‌گویند می‌شود به او نزدیک شد تعجب می‌کنم که چه‌طور همه‌چیز را فراموش کرده‌اند. آقای روحانی هم همین‌طور بود و نتیجه‌اش را دیدیم که جز نادیده‌گرفتن اهداف اصلاح‌طلبی نبود».

قوامی در پاسخ به این پرسش که سید محمد خاتمی در این بین چه خواهد کرد، گفت: «من اخیرا به یکی‌ از دوستانی که آقای خاتمی را می‌بیند، گفتم‌ می‌خواهم نامه‌ای خطاب به آقای خاتمی بنویسیم و از او بخواهم کاری‌ نکند و موضعی نگیرد که آبروی اصلاح‌طلبان به حراج گذاشته شود. این آقا هفته پیش با آقای خاتمی ملاقات کرد و موضع آقای خاتمی‌ را به من رساند. آن‌طور که نقل می‌کرد آقای خاتمی گفته بود که محکم می‌گویم که در انتخابات شرکت نمی‌کنم.»

نشانه‌ای عیان از زوال اصلاحات

اینکه اصلاح‌طلبان از سال ۹۶ به بعد و به‌دلیل عملکرد نامطلوب دولت و مجلس مورد حمایتشان پایگاه اجتماعی خود را از دست داده‌اند، قابل انکار نیست و نمی‌توان انتظار داشت به‌مثابه سال‌های ۹۲ تا ۹۶ فاتح مطلق انتخابات‌های مختلف شوند. اما با سیاست خاصی به این ریزش پایگاه خود اشاره‌ای نکرده و سعی داشته‌اند تمامی تقصیرها به گردن شورای نگهبان و انسداد ساختار سیاسی انداخته شود؛ هر چند که رویکرد شورای‌نگهبان هم نسبت به همه جریان‌های سیاسی قابل انتقاد است.

برجسته‌کردن تعابیری چون «خالص‌سازی» که این روزها رواج بسیاری یافته، در همین راستا قابل تفسیر و تبیین است. اما هر چه که هست، این راهبرد تحریم‌خواهانه اصلاحات که اخیراً گستردگی بسیاری پیدا کرده و همچنین نوع کنش‌ورزی سید‌محمد خاتمی، پشت‌پا زدن به گذشته خود و نشانه‌ای عیان از آغاز زوال این جریان است. اصلاحات که هویت‌یابی‌اش بر اساس صندوق‌رای بود و تغییرات مدنظر خود را در نظام انتخاباتی جست‌وجو می‌کرد، امروز شانه‌به‌شانه براندازان حرکت می‌کند و همین مسئله موید به‌ زوال رفتن این جریان است. 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۴۲۰۴۴۱۲:۲۳:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۸
نتیجه عملکرد اصولگرایان را علنا در حضور حداقلی مردم میبینیم و بنظر میرسد که آنان از این موضوع حتی خوشحال هم هستند چون در این شرائط بدون رقیب همه ارکان قدرت را در دست خواهند گرفت....بنظر میرسد که در این شرائط ایراد را باید مستقیما معطوف به آنان کرد . علاوه بر این که راه را برای حضور واقعی نخبگان مملکت به مسئولیت باز کنید تا از این وضعیت مریض اداره مملکت نجات یابیم....
ناشناس۳۲۴۲۱۲۲۱۳:۰۵:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۸
شما فعلا جواب این سوال را بدهید چرا دولت محبوب قبلی شما باعث عصبانی شدن مردم شد و مشارکت کم شد؟!!
ناشناس۳۲۴۲۱۹۳۱۳:۴۲:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۸
دولت قبلی هم دولت محبوب ما نبود دولتی بود که در حقیقت انتخاب بین بد و بدتر بود...اگر نفرات نخبه کار بلد در انتخابات حضور را داشتند قطعا نتیجه بهتر از آن میشد...
ناشناس۳۲۴۲۲۷۰۱۴:۳۸:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۸
به این می‌گویند فرار رو به جلو در ضمن نشان هم داده شد از همه بدتر بود!
ناشناس۳۲۴۲۳۱۳۱۵:۱۸:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۸
روحانی به گفته اصلاح طلبان فرد اجاره ای بود تا جریان اصلاحات جانی دوباره بگیرد ولی دولت غربگرایشان با کرنش در برابر دشمنان ایران عزیز ، مغضوب ملت ایران شد .
ناشناس۳۲۴۳۰۵۳۰۷:۳۸:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۹
باز از طرف ملت صحبت کردی؟!!!
ناشناس۳۲۴۲۳۱۹۱۵:۲۴:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۸
اصولگرا اصلاح طلب دیگه تمام شد رفت این بازیها دیگه تموم شده
ناشناس۳۲۴۲۳۶۳۱۵:۵۱:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۸
تنها راه این است که قانون از کجا آورده ای را برای این سیاسیون منفعل گذشته اجرا کرد
ناشناس۳۲۴۲۳۸۱۱۶:۰۹:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۸
عجب بین بد و بدتر! حالا چرا از همه بدتر شد؟!!
ناشناس۳۲۴۳۰۶۷۰۷:۵۸:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۹
ان شاء الله که رئیس جمهور محبوب شما همه جا را گل و بلبل خواهد کرد !
ناشناس۳۲۴۲۴۸۰۱۷:۳۰:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۸
چرا خاتمی و عارف و آذر منصور که تهدید به براندازی نظام کرده و با تشویش افکار عمومی لایحه عفاف و حجاب را مساوی با براندازی جمهوری اسلامی عنوان کرده اند دستگیر و محاکمه نمی کنید
ناشناس۳۲۴۳۲۵۸۱۰:۳۶:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۹
شما بکو ببینم احمدی نژاد که مملکت را گند زد چرا محاکمه نشد.
ناشناس۳۲۴۲۶۰۶۱۹:۱۲:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۸
خاتمی را تا فتنه ای مانند فتنه مهسا ایجاد نکرده است بعلت تهدید نظام به براندازی در صورت اجرای لایحه عفاف و حجاب باید به مراجع امنیتی سپرد
ناشناس۳۲۴۲۹۷۰۰۱:۲۵:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۹
سوال اینجاست که این نخبگان ادعایی شما چه کسانی هستند لطفا با کلمات بازی نکنید.. این شیوه نخ نما شده است.. اصلاح طلبان برنامه همیشگی شان اینطور است که اگر رای بیاورند که چشم همه را درمیاورند و اگر نیاورند میگویند نگذاشتند همانطور سالها در مسند قدرت بودند و کشور را به قهقرا بردند و گفتند نگذاشتند.. اگر نگذاشتند پس چرا الان شده است و دنیا دارد کرنش میکند به همان موشک و مرگ بر اسراییل و امریکا.. ما خودتحقیر شده ایم در یک کلام
ناشناس۳۲۴۳۴۵۷۱۴:۰۵:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۹
نخبگان مورد نظر ما تعریف بسیار ساده ای دارند...اول اینکه از دانشگاه های خوب و بدون رانت مدرک خود را گرفته اند...دوم اینکه بخاطر گرفتن پست و مقام خود را به هر رنگی در نمیاورند و به اصول اخلاقی خود کاملا پایبند هستند و بخاطر قدرت از آن عدول نخواهند کرد....
پیمان۳۲۴۴۶۱۳۱۴:۱۱:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۱۰
مشارکت کم شد چون رد صلاحیتها زیاد شد.
ناشناس۳۲۴۲۲۳۰۱۴:۰۶:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۸
روحانی از طیف اصولگراهاست و هیچ موقع اصلاح طلب نبوده است.ببینید چه کرده اید که روحانی را هم از قطار پیدا کرده و به اصلاح طلبان اضافه کرده اید همینطور لاریجانی و سایر دوستان را...
ناشناس۳۲۴۲۲۹۹۱۵:۰۹:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۸
جالب هست طیف اصلاح طلبی پشتیبان آن فرد بودن و افراد داخل دولت هم از آن طیف و حتی از قبل هم در تیم آنان بود و شما هم داشتی به به می کردی الان شد نه؟!!!
ناشناس۳۲۴۳۴۶۰۱۴:۰۶:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۹
برای اینکه تمامی نفرات شاخص اصلاح طلبان رد صلاحیت شده بودند و آنها تنها گزینه نزدیکتر به خود را انتخاب کرده بودند....انتخاب بین بد و بدتر...
ناشناس۳۲۴۲۳۸۷۱۶:۱۴:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۸
نفراتی که دیگر کارایی ندارند می شوند اصلاح طلب ‌تا باقی عمر سیاسی داشته باشند و اصلاح طلبان افراطی می شوند فراری
امیر حسین سلطان/تهران۳۲۴۲۵۷۴۱۸:۳۹:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۸
خیلی تنگ نظری و جزم اندیشی این بهتران از ما دارد کار دست همه می دهد! هنوز باورشان نیامده است علت اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم بواسطه عملکرد دولت دکتر روحانی نبوده است. حالا با این پیشفرض ها احتمالا به خودشان قول مشارکت بالا در انتخابات مجلس دوازدهم را هم می دهند! چرا که دیگر دولت روحانی و به تعبیر خودشان اصلاح طلبان سر کار نیست که مشارکت را کاهش بدهد! بگذارید اینها با این خیالات دل شان خوش باشد و هیچ غمی از بابت مشارکت پایین احتمالی به خودشان راه ندهند! ضمنا جناب آقای خاتمی در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ چه شخصا شرکت کنند و چه شخصا شرکت نکنند با توجه به پارامترهای قوی تعیین کننده دیگر چندان توفیری نخواهد داشت چرا که آنچه تصمیم ایشان دال بر عدم شرکت احتمالی را رقم می زند مورد توجه جبهه و گروه و جناحی مقابل اصلاحات قرار نگرفته، قرار نمی گیرد و متاسفانه قرار هم نخواهد گرفت. والله اعلم
ناشناس۳۲۴۲۶۶۴۱۹:۵۹:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۸
دل خوش به این میگن بقیه ادای دلخوشی رو درمیارن
علی۳۲۴۲۲۳۵۱۴:۱۴:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۸
ان شاا... بواسطه دولت شما حضور میبینیم
جامعه شناس در بطن جامعه۳۲۴۲۲۳۷۱۴:۱۵:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۸
با توجه به اینکه آقای خاتمی و عارف و خانم آذر منصور نظام را در صورت اجرای قانون عفاف و حجاب به براندازی تهدید کرده اند و قصد بر هم زدن آرامش جامعه را دارند لذا مدعی العموم باید بطور جدی به این مهم ورود نماید
ناشناس۳۲۴۲۳۴۰۱۵:۴۰:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۸
انتخاب مردم بین بد بدتر بوده است.
ناشناس۳۲۴۲۵۴۵۱۸:۲۷:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۸
تا فتنه جدیدی برای کشور درست نکرده اند باید به وضعیت اینها رسیدگی کرد
ناشناس۳۲۴۲۸۷۶۲۲:۵۴:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۸
عزیز جان،معنی مدعی العموم یعنی مدعی از طرف اکثریت عموم جامعه.فقط که نباید لغت حفظ کرد ،باید به معنی آن هم فکر کرد.
ناشناس۳۲۴۲۲۶۶۱۴:۳۴:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۸
چون دیدند که توان اجرای ساده ترین قول ها (که هیچ بودجه ای هم لازم نداشت) ندارد. چون مدتها برای برجام مذاکره زد و به سادگی زمین زده شد و کاری نتونست بکنه....
ناشناس۳۲۴۲۳۰۳۱۵:۱۱:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۸
آیا کسی شک دارد که اکثریت جامعه روزگاری به اصلاحات امید داشتند اکنون ناامیدشدن اصلاحات فقط در حرف نیست در عمل است .
ناشناس۳۲۴۲۳۲۸۱۵:۳۰:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۸
همون دولت قبلی که البته محبوب ما هم نبود در سال ۹۶ و دور دومش با مشارکت ۷۳ درصد‌واجدین شرایط بیش از ۲۳ میلیون رای اورد اگر قرار بر این بود به دلیل عملکرد روحانی مردم در انتخابات شرکت نکنند به طریق اولی در دور دوم دولت خودش با مشارکت بالا بهش رای نمیدادند
ناشناس۳۲۴۲۶۷۶۲۰:۰۸:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۸
سال 88 هم بالاترین مشارکت بود!!! و همین جریان کشور را به لبه پرتگاه بردن؟
ناشناس۳۲۴۲۴۰۶۱۶:۳۳:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۸
اگه دولت قبلی موجب مشارکت کم مردم شد اتفاقا مردم باید بسمت شمارجعت می‌کردند چرا نیومدند؟حالا شما پاسخ بده چرا رای رئیسی سال 1400 نسبت به سال 96 افزایش پیدا نکرد؟
ناشناس۳۲۴۲۶۷۸۲۰:۰۹:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۸
چون آمار کلی مشارکت کمتر شده بود عزیزم در ضمن شما نگران نباش امسال مشارکت بیشتر می شود و به همان نرمال می رسد برای مجلس!
مانی۳۲۴۲۷۱۶۲۰:۴۴:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۸
واضح است که مهمترین عامل تاثیرگذار در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری،عملکرد و حذف و اضافه های شورای نگهبان است نه عملکرد دولت ها،خصوصا دولت غیرهمسو،همچون دولت جناب روحانی.در انتخابات پیشین به علت قلع و قمع و حذف کاندیداهای شاخص،مردم اقبالی نشان دادند و دولت و مجلس ضعیفی از کار درآمد!
جعفری۳۲۴۳۴۱۴۱۳:۲۲:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۹
بزرگترین تز اصلاح طلبان سازش با آمریکا بود و این تز با لگد ترامپ بر فک اصلاحات شکست خورد لذا بین مردم طرفداری ندارند لذا میخواهند آبرو داری کنند
ناشناس۳۲۴۲۱۲۸۱۳:۰۸:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۸
حاکمیت باید وضع فعلی رو اصلاح کنه وگرنه مشارکت در انتخابات پیش رو از همیشه کمتر خواهد بود.
ناشناس۳۲۴۲۲۱۵۱۳:۵۵:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۸
بهتره حسن‌فریدون و بیژن و اسحاق و جواد قبل از انتخابات محاکمه و مجازات بشن تا اعتماد عمومی به حاکمیت تقویت بشه
ناشناس۳۲۴۲۵۲۳۱۸:۰۴:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۸
دلت خوشه
ناشناس۳۲۴۲۱۴۰۱۳:۱۵:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۸
خاتمی یکبار انتخابش را آزمودیم و یکبار هم نیز کاندیدایی که بهش تحمیل شد را آزمودیم، و معروف است که آزموده را آزمودن خطاست! به هر حال اگر خودش هم دارد به نماینده نداشتن می اندیشد (همانطور که در 1400 حمایتی نکرد) شاید بدلیل این است که کاندید شدن، کاندید معرفی کردن و کاندید نداشتن را امتحان کرد و طرف مقابل آنقدر زرنگ بود که هیچ یک جواب نداد.
ناشناس۳۲۴۲۲۴۴۱۴:۲۱:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۸
مقامات امنیتی کشور باید تمامی سیاسیون سابق کشور را که از وضع بوجود آمده بی حجابی و بی بند باری در پی کسب رای برای خودشان و همپالگی های خود هستند را باید دستگیر و به اشد مجازات برخورد شود
ناشناس۳۲۴۲۴۴۶۱۷:۰۰:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۸
اول اینکه مقامات امنیتی محاکمه نمیکنند اونمقام قضایی هست که محاکمه میکنه دوما شما عوامل فساد ،اختلاس ،سوء مدیریت ، اختلاف طبقاتی را رها کردید فقط به عوامل بد حجابی میپردازید که اون هم نباید ربطی به حاکمیت داشته باشه
ناشناس۳۲۴۲۷۶۴۲۱:۱۳:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۸
شما پایداری ها راه به جایی نمی برید !! مردم به شما رای نمیدهند ! حتی اگر قبلی ها را محاکمه کنید !!
جعفری۳۲۴۲۱۷۱۱۳:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۸
کاش این جریان زودتر فیلتر میشد تا برجام ثمر نمیگرفت
ناشناس۳۲۴۲۱۹۷۱۳:۴۶:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۸
اصلاح طلبان میدونن که شکست میخورن برای همین برای اینکه آبروشون حفظ بشه انتخابات رو تحریم میکنن
ناشناس۳۲۴۲۵۴۰۱۸:۲۰:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۸
اگر شکست میخورند خوب بذارید کاندید بشن.
ناشناس۳۲۴۲۷۱۳۲۰:۴۲:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۸
خودشون قهر کردن !
ناشناس۳۲۴۲۲۰۳۱۳:۴۹:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۸
همیشه در انتهای صدارت غرب زده‌ها و سست عنصرها به واسطه‌ی عملکرد وحشتناکشون یه انزجار و ناامیدی عمومی ایجاد و حضور مردم کمرنگ میشه
ناشناس۳۲۴۲۳۴۶۱۵:۴۲:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۸
8 سال دولت شرق زده احمدی نژاد و 2 سال هم دولت رییسی رو دیدیم !
ناشناس۳۲۴۲۴۹۹۱۷:۴۸:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۸
شما اول یاد بگیر شرق زده نداریم در ایران بعد هم احمدی نزاد بهتر بود یا دولت روحانی؟!!! یا ارثی اقتصاد بد که دولت روحانی گذاشت برای این دولت کدام دولت ها این عمل انجام داد؟!!
ناشناس۳۲۴۳۹۵۷۰۰:۳۶:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۱۰
احمدی نژاد تا قبل از اینکه فریب عوامل رفسنجانی رو بخوره در قلب مردم جا داشت
ناشناس۳۲۴۲۲۴۸۱۴:۲۶:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۸
مردم از اين بازيها و گندكاريها و جناح بازي ها و سياست كاريها و دغل كاريها. تخريب كردن ها و تهمت زدن ها و دروغ گويي ها خسته و بيزار شده اند … براى اصلاح امور راهى نداريد جزء تلاش براى انتخابات صحيح و آزاد و مشاركت حداكثرى مبارزه بى امان و سركوب شديد مفسدين اقتصادى و رانت خوارها ولو نزديكان و از خود حكومت باشند
ناشناس۳۲۴۲۳۹۹۱۶:۲۵:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۸
تحریم انتخابات فقط به نفع اصولگراها هست و هیچ فایده ای برای مردم ندارد
ناشناس۳۲۴۲۴۹۵۱۷:۴۴:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۸
سید محمد خاتمی را دوست دارم
ناشناس۳۲۴۲۶۶۶۲۰:۰۰:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۸
خلایق هر چه لایق
ناشناس۳۲۴۲۰۴۵۱۲:۲۴:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۸
از زوال اصلاحات خوشحالید؟ اگر عاقل بودید باید ناراحت می شدید؟
ناشناس۳۲۴۲۱۲۰۱۳:۰۴:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۸
از زوال دشمنان این کشور بله خوشحال باید بود
ناشناس۳۲۴۲۱۸۷۱۳:۴۰:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۸
خوشحالی که بنیاد نداشته باشد را نتیجه اش را خواهید دید
ناشناس۳۲۴۲۳۰۹۱۵:۱۳:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۸
از نبود دشمن خوشحال نبود؟!!! یا با دسیسه دیگر آشوب می آیند؟؟ !!!!
ناشناس۳۲۴۲۲۰۹۱۳:۵۲:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۸
وقتی هشدارها و نصیحت‌ها رو گوش نمیکنن ، زوال و سقوطشون قطعی میشه
ناشناس۳۲۴۲۲۹۲۱۵:۰۵:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۸
تک صدایی تک حزبی بودن برای هیچ کشوری آینده خوبی در پر نخواهد داشت.
ناشناس۳۲۴۳۰۸۵۰۸:۰۹:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۹
صدای دشمن نباشد هرکس میخاد باشد
ناشناس۳۲۴۲۷۶۹۲۱:۱۷:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۸
دشمن کسانی هستند که با رفتارشان دوستان کشور را رد صلاحیت کردند. مردم به پایداری ها رای نمیدهند !!
ناشناس۳۲۴۲۱۴۴۱۳:۱۹:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۸
متاسفانه جمع بصیرتشان قادر نیست متوجه شود معنای جامعه ای که از اصلاح نا امید شود، پذیرش نیست! فرض کن یخچال خانه ات خراب شود و بگویند قابل تعمیر نیست! می پذیری و از آن پس خرید هایت را در همان یخچال که دگر حکم کابینت پیدا کرده می گذاری؟!
ناشناس۳۲۴۲۲۰۷۱۳:۵۲:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۸
اصلاح با حزب اصلاحات فرق داره
ناشناس۳۲۴۲۳۳۰۱۵:۳۱:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۸
میشه یک مورد اصلاح بفرمایید
حاجی۳۲۴۲۸۵۳۲۲:۲۳:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۸
انگار در جریان نیستی، کل برنامه‌اشون سقوط اصلاحات بوده توی این مدت
عمران۳۲۴۲۰۴۸۱۲:۲۶:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۸
۱- اصلاح طلبان مثل سالهای گذشته با مانع رد صلاحیت مواجهند. ۲- اگر توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت هم بشوند (که نمیشوند) پایگاه رأیشان به طور کامل از آنها عبور کرده و امکان رأی آوری ندارند. ۳- اگر به فرض محال هم تایید صلاحیت بشوند و هم رای بیاورند، در عمل کاری هم نخواهند توانست در ساختار قدرت اعمال کنند. بنابراین اصلاح طلبان خود متوجه شده اند که این بازی چند سر باخت است و عملا امکذن شرکت نخواهند شد.
ناشناس۳۲۴۲۰۵۲۱۲:۲۹:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۸
اصلاحات یک سوتفاهم و کلاهبرداری سیاسی از مردم بود که برطرف شد.
ناشناس۳۲۴۲۰۶۸۱۲:۳۷:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۸
نشان دادن عکس خاتمی که ممنوع بود ولی باز نزدیک به انتخابات شد و خیلی چیزها مجاز شد.
ناشناس۳۲۴۲۱۲۴۱۳:۰۷:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۸
به نظر میرسه بیشتر خواهد بود
ناشناس۳۲۴۲۱۷۲۱۳:۳۳:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۸
عکس ایشون هم رو هم که در هاله ایی از تیرگی گذاشتن...
ناشناس۳۲۴۲۰۶۹۱۲:۳۷:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۸
و شما هم با این عکس متقابلا تحریمشان کردید!
ناشناس۳۲۴۲۰۷۲۱۲:۴۰:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۸
اصلا فرقی نمی کنه .
ناشناس۳۲۴۲۰۷۶۱۲:۴۲:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۸
البته شما هم در دو انتخابات اخیر با استقبال مردم مواجه نشدید! و این نشون میده که مردم از هر دو جناح مایوس شده اند.
ناشناس۳۲۴۲۰۷۸۱۲:۴۳:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۸
به‌نظر من خاتمی و مجموعه‌ی اصلاح‌طلب‌ها می‌خوان بصورت تاکتیکی در انتخابات شرکت نکنند، نه اینکه واقعا از گرفتن مجلس یا دولت صرف‌نظر کرده باشند. به‌نظرم نگاهشون اینه که طی سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، وضع اقتصادی و اشتغال بدتر میشه و اونوقت میان به مردم میگن دیدین وقتی ما نیومدیم چه بلایی سرتون اومد! و بعد ریاست جمهوری ۱۴۰۴ رو ببرن. اما اشتباه می‌کنند؛ وضع اقتصاد و اشتغال در ایران طی دو سال آینده بهتر خواهد شد ان‌شاءالله و اونوقت مردم خواهند دید که وقتی اصلاح‌طلب‌ها از قدرت اجرایی کشور بیرون باشند، چقدر خوب میشه اوضاع. هنوز یادمون نرفته تَکرار کردنِ خاتمی رو و حمایتش از دولت دوم روحانی رو و بلایی که سر مردم آوردن!!!
برادر۳۲۴۲۲۷۵۱۴:۴۳:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۸
لطفا برنامه ها و کارهای موفق دوستان رو منتشر کنید ما در این دو سال خیلی سختی کشیدیم و نگرانیم برای آینده ما برخلاف دوستان شما هیچ نشانه ای از بهبود اوضاع نمیبینیم اوضاع اقتصادی روز به روز بدتر میشود و دولت وعده اینده میدهد بدون هیچ برنامه مدونی شکر خدا که همه اموال بلوکه شده هم ازاد شد وقتش رسیده اگر برنامه ای بوده نتایجش آشکار شود
ناشناس۳۲۴۲۴۵۳۱۷:۰۹:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۸
نمیدونم .... زمان احمدی نژاد هم میگفتند بعد از یکسال کل مشکلات کشور حل میشود فقر به صفر میرسد تمام کشور جاده کشیده میشود و ... الان هم میکن بعد دوسال همه چی درست میشه
ناشناس۳۲۴۲۰۷۹۱۲:۴۴:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۸
بارها گفتیم این ها عامل دشمن در ایران هستند و نباید اصلا در راس بیایند که بخواهند بازی هم در بیاورند چه برای انتخابات با حزب بازی و چه وقتی سکان دار می شوند
ناشناس۳۲۴۲۱۵۳۱۳:۲۳:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۸
پس لطفا عامل دشمن را دستگیر و مجازات کنید.
ناشناس۳۲۴۲۱۸۹۱۳:۴۱:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۸
بعد می‌گویید چرا دستگیر شدن!
ناشناس۳۲۴۲۴۲۹۱۶:۴۹:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۸
مگه تو بقیه موارد نظر مارو میپرسید که الان فاز دموکراسی ورداشتید؟ قانون حجاب رو علنی بررسی کردید یا قانون صیانت؟
ناشناس۳۲۴۲۵۰۰۱۷:۵۰:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۸
به این می‌گویند فرار رو به جلو چون چیزی ندارم بگویم! حاشا می کنم با چیزهای دیگر!!
ناشناس۳۲۴۲۰۸۲۱۲:۴۵:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۸
و این گفتمان ضد ملی آنان در برخی مخاطبین شما هم بروز می کند
سیدرضا۳۲۴۲۰۸۸۱۲:۵۰:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۸
با سلام واحترام منطقی این است که بجای این تفاسیر که بعضا مبتنی بر نظرات حزبی است از خود آقای خاتمی ،دلایل ایشان برای تحریم انتخابات ، را سوال کنید و چاپ کنید.
ناشناس۳۲۴۲۰۹۰۱۲:۵۱:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۸
فاقد اهمیت
ناشناس۳۲۴۲۳۱۸۱۵:۲۳:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۸
اگر اهمیت نداره پس چرا کامنت گذاشتی؟
ناشناس۳۲۴۲۱۰۴۱۲:۵۸:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۸
آنچنان از ناکارآمدی اصلاح طلبان سخن میرانید که انگار شما چه گلی به سر این مردم زده اید.هنوز هم بیشترین گشایش های اقتصادی و سیاسی مربوط به زمان دولت اصلاحات است.اگر آنها جایگاه خود را از دست داده اند شما که از اول نداشتید. هر روز به بهانه ای دلسوزان کشور را حذف کرده اید حالا هم چیزی برای ارائه ندارید مدام رقیب را خراب می کنید
ناشناس۳۲۴۲۱۰۶۱۲:۵۸:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۸
به نظرم با این وضعی که شما پیش آوردید اصلا کسی دل و دماغ این بحث ها رو نداره چه برسه به اینکه بخواد در مورد تحریم کردن یا نکردن انتخابات فکر کنه.
ناشناس۳۲۴۲۱۱۶۱۳:۰۲:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۸
خود خاتمی هم کاندید بشه رای نمیاره. دیگه اصولگرا و اصلاح طلب جواب نمیده.
ناشناس۳۲۴۳۰۲۹۰۶:۵۵:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۹
رای نمیاره چون نمی گذارن کارهایی که در نظر داره بکنه. چون در عمل می شه رییس جمهور هیچ کاره و فقط اسم رییس جمهور رو یدک می کشه.
ناشناس۳۲۴۲۱۲۱۱۳:۰۵:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۸
انتخابات با روندهای فعلی را راه حل هیچ کدام از ابر بحرانهای کشور نمیدانم مگر اینکه تحولی اساسی در روندها اتفاق بیفتد.
ناشناس۳۲۴۲۱۳۷۱۳:۱۳:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۸
چه کردین که خاتمی هم نا امید شده
محسن۳۲۴۲۱۴۲۱۳:۱۸:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۸
کاهش مشارکت رو گردن این و آن نندازید خودتون خوشحالید از عدم مشارکت و برنده شدن حداقلی اگر واقعا اینها جایگاه اجتماعی ندارند و مردم باشعور هستند ترس شما از تائید صلاحیت آنها چیست ؟
ناشناس۳۲۴۲۲۶۰۱۴:۳۱:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۸
یعنی مشارکت بیشتر شود دوستان غرب گدای شما انتخاب می شوند؟! بابا یک مقدار از خودت فکر داشته باش و تاریخ انتخابات کشور را مرور کن و نه رسانه های این جریان را!!
ali۳۲۴۲۱۴۶۱۳:۱۹:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۸
برنده شدن در هر رقابتی بدون حریف بی معناست !انحصار فقط در بازار خودرو نیست!!!!
ناشناس۳۲۴۲۱۵۹۱۳:۲۵:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۸
انتخابات باید تجلی گاه خواسته های مردم باشد ،وقتی یک جناح آنچنان قدرت را در قبضه دارند که حتی در صورت اهمالشان و در نتیجه راه یافتن نمایندگان جناح مقابل به مجلس عملا امکان انجام هر اصلاحی را از آنها سلب میکنند و این امر بارها و بارها تکرار شده .
ناشناس۳۲۴۲۱۶۸۱۳:۲۹:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۸
نویسنده محترم جوری چند بار با تاکید از،به زوال رفتن اصلاحات و از،دست رفتن پشتوانه مردمی اون ها گفته انگار اصولگرایان خیلی،مورد عنایت و تایید مردم هستن... مردم از اصلاح طلب و اصول گرا عبور کردن شما هنوز در وادی اصلاح طلب و اصولگرا موندین برا خودتون...
ناشناس۳۲۴۲۱۶۹۱۳:۳۰:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۸
شما هم نزدیک انتخابات که میشه یادتون میاد خاتمی هم زنده هست، فقط وفقط دوست دارید تنور انتخابات گرم بشه وگرنه نتیجه که مشخصه دوستان وهمفکرانتان همه در راس قدرت هستند ومملکت گل وبلبل. خداروشکر بابت این شرایط عالی ورشد اقتصادی خوب وشرایط رفاهی که داریم.
ناشناس۳۲۴۲۱۷۰۱۳:۳۰:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۸
مدتهاست که مردم از اصلاح سیستم حاکم ناامید هستند و اهمیتی به امثال خاتمی نمی دهند.
اصغر آقا !۳۲۴۲۱۷۸۱۳:۳۵:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۸
نه برادر ! جناب سيد محمد آدمي نيست كه بخواد انتخابات را تحريم كنه ! ... چون ايشان اگر انتقاداتي هم داشته باشه ، اصل نظام را قبول داره ! و اگر تلويحاً صحبتي هم از تحريم بكنه ، دقيقه نود تصميم ديگري را ميگيره ... اگر اشتباه نكنم در يكي از انتخابات --- حالا مستقيم و يا غير مستقيم گفته بود كه رآي نمي دهد ، يا راي نميدهيم ، اما در روز انتخابات رفته بود در جايي دورتر رأي خود را به صندوق انداخته بود ! ----حالا شما غريبه نيستي برادر .پيش خودمون بمونه ، جناب خاتمي حرف هاي خيلي خيلي قشنگ ميزنه ، حرف ها و صحبتها و سخنراني هايش همه عالي و جذاب ...مخصوصاً كتابچه اي چاپ كرد با عنوان « نامه اي براي فردا » كه حرف هايش خيلي خوب و زيبا بود ، اما خب ... سعدي شيرازي گفته : « به عمل كار بر آيد به سخنداني ( و نيز سخنراني ) نيست ! ... خلاصه كه ايشان قلم خوبي داره ... انشاي خوبي هم داره ... سواد خوبي هم داره اما زياد مرد عمل نيست ! ... و اگر هم تلويحاً و يا تصريحاً صحبت از تحريم بكنه ، زياد حرف خودش را قبول نداره و به احتمال قوي منظورش تحريم اقتصادي امريكاي ملعون است ! و البته شاعر گفته : « دو صد گفته چون نيم كردار نيست » !! ... خدا رحمت كنه همه اموات شما ، مرحوم ابوي هميشه مي گفت : « حرف زدن كه هيچ خرج و هزينه اي نداره » .. رحمت الله عليهم اجمعين همه رفتگان !! .... زياده جسارت است : اصغر اصغر زاده
ناشناس۳۲۴۲۱۸۴۱۳:۳۹:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۸
خودش حرف آخر را زد رئیس جمهور یک تدارکچی بیشتر نیست .
ناشناس۳۲۴۳۰۸۸۰۸:۱۱:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۹
مگه تدارکاتچی قانون هم وضع می کند؟!! یا حتی دخل و تصرف در قوانین دیگران؟!!
ناشناس۳۲۴۲۲۰۱۱۳:۴۸:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۸
ببینید امروز تیتر دیگری در همین صفحه الف هست با عنوان.روایتی از یک غفلت تمام عیار که نشان دادید که مجلس کاملا یک دستتان هم با ده ها نفر غایب برای لوایح برنامه های اتی کشور عملا نشان داده که اصولگرایان تاب تحمل همدیگر را هم ندارند.نمونه دیگر انهم رو در رویایی روسای مقننه و مجریه و قضاییه که ظاهرا یکدست اما باطنا بشدت علیه هم موضع میگیرند.انوقت انتظار دارید گروه های دیگر و مردم باز هم توسط شما بازی بخورند؟؟
محمد۳۲۴۲۲۱۱۱۳:۵۳:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۸
محمد خاتمی چه تکرار کند، چه تکرار نکند، چه شرکت کند و چه شرکت نکند. بهت درود و سلام می فرستم.
ناشناس۳۲۴۲۲۲۶۱۴:۰۲:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۸
تقریبا چیزی پیدا نمی کنید که اصلاح طلبان انرا به ننگ و فساد نکشیده باشند.
ناشناس۳۲۴۲۲۳۸۱۴:۱۵:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۸
اصلاحات، ناامیدی مردم در تغییر نگاه عده ای خاص در تملک حکومت رو به تاخیر انداخت.
صمصام۳۲۴۲۲۵۳۱۴:۲۷:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۸
البته در شرلایط فعلی که مردم از همه چیز و همه کس ناراضی اند حتی تصمیم آقای خاتمی هم هیچ تاثیری در تصمیم مردم ندارد و این که شما از یک نقل قول غیر موثق نتیجه گرفتید که آقای خاتمی انتخابات را تحریم کرده اند تنها بهره برداری بر علیه اصلاح طلبان و حتی کوبیدن شخص آقای خاتمی است و چیزی دیگری از ان قابل استحصال نیست
ناشناس۳۲۴۲۲۶۹۱۴:۳۷:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۸
نه به اصولگرا و اصلاح طلب ، .... مردم هیچکدامتان را قبول ندارند
ناشناس۳۲۴۲۲۷۱۱۴:۳۹:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۸
برای مردم مشخص شد اصلاحی در کار نیست
ناشناس۳۲۴۲۲۷۴۱۴:۴۲:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۸
انسان بدون داشتن منتقد و مخالف مانند گم شده در بیابان هست. هیچ وقت راهش درست نخواهد بود. ممکنه چند قدمی درسته بره ولی بعدش چند قدمی اشتباه میره ...
ناشناس۳۲۴۲۲۸۴۱۴:۵۱:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۸
شما که سالهاست میگویید اصلاحات و خاتمی تمام شد. پس چه اهمیتی دارد که تحریم کند یا نکند؟
ناشناس۳۲۴۲۲۸۵۱۴:۵۱:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۸
اگرچه ردصلاحیت‌های گسترده در دو انتخابات گذشته قابل‌انکار نیست!!! شما که این همه متن نوشتی دلیل این جمله خودت رو هم بنویس. جملات خودت رو نقض کردی وقتی گفتی خالص سازی دروغه
ناشناس۳۲۴۲۲۹۴۱۵:۰۶:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۸
مردمی که طرفدار اصلاح طلبان بودند ، چند سال قبل از صندوق رای ناامید شدند.
حسام۳۲۴۲۳۲۰۱۵:۲۴:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۸
الف دیدید حالا آقای خاتمی براتون مهمه ؟؟؟؟ البته براتون قطعا خیلی مهمه ....خیلی انقدر که بتوان با یک نقل قول نه چندان موثق او را کوبید
ناشناس۳۲۴۲۳۲۶۱۵:۲۶:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۸
دولت قبلی محبوب اصلاح طلبان نبود و رییس آن در اردوگاه اصولگرایان تعریف می شد چاره ای برای اصلاح طلبان جز همراهی با اصولگرایان معتدلتر باقی نمانده بود
ناشناس۳۲۴۲۳۴۳۱۵:۴۱:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۸
من که نفهمیدم آخرش خاتمی طرفدار داره یا مردم دورش انداختن.کلامش نفوذی داره یا نه.حاج حسین میگه ملت اینو انداختن تو زباله دان تاریخ .شما ناراحت که تحریم کرده.گیج شدم والله
امید یاوری دارانی۳۲۴۲۴۲۲۱۶:۴۴:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۸
حاج حسین شریعتمداری حرف زیاد می زند و نظریه پردازی می کند اما ... گویند شنونده باید عاقل باشد . اینکه چه کسی در دل مردم جایگاه دارد یا ندارد را اجازه بدهند مردم بگویند نه اینکه حاج حسین از طرف مردم بگوید.
ناشناس۳۲۴۲۳۴۵۱۵:۴۱:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۸
همه این بدی ها که از اصلاح طلبان می گویید درست است. عرصه سیاست جای ادمهای ترسو نیست که بعضا فرصت سوزی انها غیر قابل جبران است . ولی بی اعتبار شدن اصلاح طلب ها بین مردم خبر خوبی برای اصولگرا ها نیست چون باعث یک دستی حکومت بیش از پیش خواهد شد.
ناشناس۳۲۴۲۳۸۰۱۶:۰۹:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۸
خاتمی فتنه گر است و باید محاکمه شود
ناشناس۳۲۴۲۴۷۰۱۷:۲۵:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۸
خب چرا محاکمه نمیشه؟؟؟
ناشناس۳۲۴۲۴۱۳۱۶:۳۹:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۸
انتخابات باید کاملا آزاد باشد وقتی دایره انتخاب خیلی کوچک شود دیگر تمایلی برای کسی نمی ماند که در انتخابی شرکت کند که نتیجه اش از قبل مشخص است .
معلم تاریخ۳۲۴۲۴۵۴۱۷:۰۹:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۸
اصلاح طلبان با برنامه تحریم توسط ترامپ از صحنه سیاسی ایران حذف شده اند.
ناشناس۳۲۴۲۴۵۷۱۷:۱۱:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۸
تجربه تاریخی نشان داده هر وقت مردم در انتخابات شرکت گسترده داشته اند اکثرا ًجریان منتسب به اصولگرایی بازنده بوده است ، الان هم مسئله اصلی عدم اقبال عمومی به انتخابات است که درکوتاه مدت منجر به خوشحالی اصولگرایان خواهد شد، اما در بلند مدت باید دید نتیجه چه خواهد بود(البته بلند مدت هم تعریف خاص خود رادارد.)
ناشناس۳۲۴۲۶۰۳۱۹:۰۴:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۸
شما هم که خیلی خوشحالید اصولگرا ها اصلاض نمیخواهند کسی در انتخاباتت شرکت کنه و از همه بیشتر از تحریم انتخابات استقبال میکنند
کارشناس امار۳۲۴۲۹۸۸۰۳:۰۶:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۹
امار نیز همین را می گوید!
ناشناس۳۲۴۲۷۰۳۲۰:۲۹:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۸
اصولگراها قائل به مدیریت مردم در همه امور هستند حالا چه مردم بخواهند و چه نخواهند. شاید عقیده دارند در بسیاری امور مردم تصمیم درست را نمی‌گیرند و مسئول بهشت بردن مردم اینها هستند. تا جاییکه اقتصاد برای شان اهمیت ندارد و در دوره ای که همه کشورها به فکر توسعه همه جانبه هستند کشور فقط با خام فروشی و استهلاک منابع آب گذران می‌کند. اصلاح طلبان شعارشان در ظاهر خواسته های مردم است ولی اینها در چند دوره حرف مردم را زدند ولی هدفشان شد رسیدن به قدرت ولی توان انجام آن را نداشتند و مردم از صندوق رای رویگردان شدند. طیف فعلی نه اصولگراست نه اصلاح طلب یک گروهی است که هدفشان فقط در قدرت بودن و منافع اقتصادی قدرت است.
ناشناس۳۲۴۲۸۴۶۲۲:۱۵:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۸
مردم به هیچ طیف سیاسی تمایلی ندارند فقط عملکردها را مدنظر قرار می دهند.چنانچه ازعملکرددولت فعلی راضی باشند درانتخابات شرکت خواهندکرد.فعلا که مردم ازعملکرد این دولت درمرد مهارتورم رضایت ندارن .به خصوص درمورد کارمندان وبازنشستگان هیچ اقدام مثبتی انجام نشده است.
مهدوی۳۲۴۲۹۰۹۲۳:۴۰:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۸
خاتمی افتخار نظام جمهوری اسلامی و روحانیت است .
ناشناس۳۲۴۲۹۷۴۰۱:۲۹:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۹
اکنون کشور به میزان مشارکت نیاز ندارد بلکه به پایبندی و شفافیت در راهی نیاز دارد ک انقلاب اغازگر آن بود.. اصلاحش بماند برای بعد.. دیوار را بسازید بعد به فکر نما باشید.. این جماعت سالهاست مردم با مشکلاتی سرگرم کرده اند ک از اساس زمان رسیدگی ب انها نبوده و نیست..
ناشناس۳۲۴۳۰۷۹۰۸:۰۴:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۹
با این فشاری که دولت قبلی و بویژه دولت فعلی بر سر مردم آورد کسی حال رای دادن نداره. اصلاح طلب ها هم به خوبی فهمیده اند که با حرف اونها هر کسی زیر بار نمی ره پای صندوق های رای بره. برای همین با به اصطلاح تحریم انتخابات به دنبال این هستند که از موضوع به نفع خودشون بهره برداری کنند. و عدم مشارکت مردم نه به دلیل همراهی با اصلاح طلبان و نه به دلیل خواسته شبکه های کثیف ماهواره ای ضد ایرانی خواهد بود. خود من مانند همیشه به منظور مشارکت رای خواهم داد اما نه به هیچ شخصی ! چراکه آدمی که عادل باشه نمی بینم که بخواهم به ایشان رای بدهم!!! همانند دولت فعلی که برابر کردن حقوق تمام کارمندان در کف حقوقی را به اسم عدالت در دستور کار خود قرار داده است تا به اسم عدالت با کمترین پرداختی، بیشترین بهره برداری سیاسی را بکند!!!! راستی کشوری که شاه ملعون را با داشتن قوای نظامی کیش و مات کرد و در زباله دان تاریخ انداخت چگونه است که نمی تواند جلوی یک عده به اصطلاح مافیا را که فاقد هرگونه قوای نظامی هستند بگیرد؟!!!! چطور است در شرایطی دلالی به راحت ترین شیوه ممکن در این مملکت کاملا جا افتاده است برای گرفتن مجوز یک کار و فعالیت تولیدی باید چندین برابر سرمایه لازم برای آن فعالیت را در ادارات مختلف به صورت مشروع و نامشروع(رشوه) هزینه کرد و نهایتا هم همیشه باید دم تیغ رشوه بگیرهای همان سازمان باشد!!!!
علی۳۲۴۳۰۹۶۰۸:۲۲:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۹
با شکست پروژه سالگرد مهسا امینی و خالی شدن دست اصلاح طلبان از موج سواری روی اغتشاشات انجام نشده اقدام به فرار رو به جلو میکنند ضمن اینکه عملکرد دولت در این چند سال نشان داده که برخی از مشکلات در حال حل شدن و برخی نیز حل شده و رشد اقتصادی در سایه سیاست های منطقه ای و جهانی دولت سیزدهم بهتر شده است لذا جریان اصلاحات دستان خود را خالی از ارائه برنامه جدید برای جذب ارای خاکستری میبیند برای همین هم میگویند در انتخابات شرکت نمی کنند اما واقعیت این هست که این شکست سنگینی برای این جریان در انتخابات اسفند مجلس را رقم خواهد زد و البته فرقی هم نمی کند که در انتخابات شرکت کنند یا نکنند
ناشناس۳۲۴۳۱۲۲۰۸:۴۸:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۹
خاتمی، مرد صادق میدان سیاست است
ناشناس۳۲۴۳۱۳۴۰۸:۵۵:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۹
آخرین شانسی که بدنه اجتماعی طبقه متوسط به اصلاح طلبان و صندوق رای دادند سال ۹۶ بود بعد از آن و بدنبال نا امیدی از گشایش های اقتصادی و اجتماعی، این قشر از صندوق رای نا امید شدند .
ناشناس۳۲۴۳۱۶۰۰۹:۲۲:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۹
سید محمد خاتمی تحریم نمی کنه و مطمئنم که خودش در انتخابات هم شرکت می کنه ولی مردم رو دعوت به شرکت نمی کنه.
ناشناس۳۲۴۳۳۴۰۱۲:۱۲:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۹
اصولگرا و اصلاح طلب دو روی یک سکه هستند که هیچ ارزشی برای مردم و منافع مردم قائل نبوده و نیستند.
ع۳۲۴۳۳۵۵۱۲:۲۸:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۹
همین خاتمی را مردم خیلی قبول داشتند و ایشان فهمیده که اصولگراها که حتی شیخ حسن هم از بدنه همان اصولگراها بوده که برای رای آوردن خود را به اصلاحات چسباند از خودشان دور کردند.
ناشناس۳۲۴۳۳۶۲۱۲:۳۶:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۹
خاتمی و اصلاحات عملا کاری از دستشان بر نمیاد وقتی اصلاحات از بدنه نظام‌ حذف شود.
جارچی۳۲۴۳۵۶۱۱۵:۴۴:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۹
این نوشته شما درسته (رویکرد جزم‌گرایانه شورای‌نگهبان عنوان شد که به‌نظر می‌رسد دستاویزی برای پوشش ناکامی این جریان باشد.) یا این (هر چند که رویکرد شورای‌نگهبان هم نسبت به همه جریان‌های سیاسی قابل انتقاد است.) بفرمائید با خودتون چند چندید تا مابقی قضیه رو ببینیم . اما در مجموع عدم حضور مردم در انتخابات یا هر قشری از مردم ضرر و زیانش بیشتر باز برای مردم رقم میخوره مسلما چند صدایی از تک صدایی بهتر خواهد بود مثل نظام چند قطبی یا تک قطبی در جهان.
ناشناس۳۲۴۳۵۹۲۱۶:۲۲:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۹
بهترین دوران دوران خاتمی بود هر چی میخواهید بگید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    2. تضادی عجیب و پر ابهام!

    3. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

    4. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

    5. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

    6. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

    7. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

    8. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

    9. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

    10. انصارالله یمن فیلم حمله پهپادی خود به کشتی آمریکایی را منتشر کرد

    11. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

    12. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

    13. بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد

    14. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

    15. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

    16. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

    17. اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟

    18. مسعود اسکویی درگذشت

    19. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

    20. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

    21. ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق

    22. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. من عجله ندارم!

    3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    11. دور باطلی که تمامی ندارد!

    12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    15. برای این عکس شما تیتر بزنید

    16. تضادی عجیب و پر ابهام!

    17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    22. سقوط در آغوش پهلوی!

    23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

    25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    آخرین عناوین