سناتورهای آمریکایی: بعد از اکتبر چارچوبی برای تحریم برنامه موشکی ایران وجود ندارد

  4020705094

گروهی از نماینده‌های مجلس سنای آمریکا در بخشی از نامه خود به سه کشور اروپایی اذعان کرده‌اند که بعد از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ هیچ چارچوب چندجانبه‌ای برای مجاز کردن تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه موشکی ایران وجود ندارد.

سناتورهای آمریکایی: بعد از اکتبر چارچوبی برای تحریم برنامه موشکی ایران وجود ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروهی از نمایندگان مجلس سنا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا از سه کشور اروپایی خواسته‌اند از منقضی شدن محدودیت‌های موشکی علیه ایران در اکتبر سال جاری میلادی جلوگیری کنند.

آنها در بخشی از این نامه اذعان کرده‌اند بعد از اکتبر سال جاری میلادی هیچ چارچوب چندجانبه برای مجاز کردن تحریم‌‌های بین‌المللی علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران وجود ندارد. 

مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد  محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالیستیک ایران 18 اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز 23 شهریور اعلام کرد نامه‌ای از فرانسه، انگلیس و آلمان دریافت کرده که در آن اعلام شده آنها قصد ندارد تحریم‌های موشکی علیه ایران را رفع کنند.

در نامه جدید که به امضای 31 قانونگذار از دو حزب آمریکا رسیده از تصمیم آلمان، فرانسه و انگلیس برای حفظ یکجانبه تحریم‌های موشکی علیه ایران استقبال شده است. قانونگذاران آمریکایی با وجود این، خواستار صدور قطعنامه‌ای در سازمان ملل برای الزام‌آور کردن این تصمیم شده‌اند.

سناتورهای آمریکایی نوشته‌اند: «بدون یک قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ چارچوب چندجانبه‌ای وجود ندارد که تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را مجاز کند.»

اذعان نمایندگان مجلس سنای آمریکا با آنچه روز گذشته یک مقام رژیم صهیونیستی در همین راستا گفته بود همخوان است. 

«موشه ادری»، رئیس کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی روز گذشته در همایش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود جمهوری اسلامی ایران طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از ماه اکتبر می‌تواند بدون هیچ محدودیت رسمی برنامه موشکی خودش را پیش ببرد.

وی خاطرنشان کرد: «انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از ماه آینده به ایران اجازه خواهد داد بدون هیچ محدودیت رسمی به پیشبرد برنامه موشک‌های بالیستیک خود ادامه داد. وضعیت خطرناک و نگران‌کننده است.»تحلیلگران پیش از این گفته‌اند تصمیم کشورهای اروپایی به معنای آن خواهد بود که این کشورها  قصد فعال کردن ساز و کار موسوم به «اسنپ‌بک» (بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل که به «مکانیسم ماشه» مشهور شده) را ندارند و تنها به دنبال حفظ تحریم‌های شخصی خود علیه برنامه موشکی ایران هستند. 

منظور از مکانیسم اسنپ‌بک (ماشه) همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در توافق هسته‌ای برجام است که در آنها مسائل مربوط به  حل و فصل اختلاف میان  طرف‌های برجام، در صورت بروز مناقشه مفصلاً شرح داده شده‌اند.

این دو بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌اند.  هر یک از طرف‌های گروه ۱+۴ در صورت متهم کردن ایران به نقض مفاد آن، می‌توانند از آن برای برگرداندن قطعنامه‌های تحریمی بین‌المللی استفاده کنند.

خبرگزاری رویترز نیز در پیش‌خبری که تیرماه گزارش داده بود همسو با تحلیل فوق تأیید کرده بود که قصد کشورهای اروپایی کلید زدن این مکانیسم نیست. سه منبع به این خبرگزاری گفته‌ بودند که کشورهای اروپایی قصد حرکت در این مسیر را ندارند.

منابع مورد استناد رویترز در توجیه امتناع اروپا از فعالسازی مکانیسم ماشه مدعی شده‌ بودند که انجام این اقدام به معنای تضعیف تهدید مطرح‌شده در نامه وزیران خارجه سه کشور اروپایی به ایران در سال گذشته خواهد بود که در آن تصریح شده بود کشورهای اروپایی در صورت غنی‌سازی در سطح تسلیحاتی توسط ایران این مکانیسم را کلید خواهند زد.

سناتورهای آمریکایی مدعی شده‌اند انقضای محدودیت‌های موشکی علیه ایران باعث ایجاد «تهدید علیه ثبات و امنیت در خاورمیانه و فراسوی آن می‌شود.» آنها همچنین مدعی شده‌اند که منقضی شدن این محدودیت‌ها باعث ارسال سیگنال غلط به ایران می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    آخرین عناوین