انگیز‌ه‌های سیاسی پروژه «کریدور هند-خاورمیانه-اروپا»

گروه جهان الف،   4020621067 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

بررسی اهداف و زمینه‌های پروژه جدید آمریکا موسوم به کریدور هند-خاورمیانه-اروپا نشان می‌دهد که انگیزه‌های سیاسی بر انگیزه‌های اقتصادی در این طرح غالب شده که امکان موفقیت آن را زیر سوال می‌برد.

انگیز‌ه‌های سیاسی پروژه «کریدور هند-خاورمیانه-اروپا»

به گزارش الف، در اجلاس سران گروه 20 در هند، حاضران از یک طرح کریدوری خبر دادند که مربوط به یک مسیر ترانزیتی بین هند-خاورمیانه و اروپاست. این کریدور درواقع یک طرح آمریکایی است که در سال 2021 در راستای همکاری‌های مشترک ایالات متحده، هند، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی اعلام شده بود. اسرائیل که سال‌هاست برای اجرای پروژه خط آهن با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تلاش می‌کند، اشتیاق زیادی برای این طرح کریدوری آمریکا داشت. در ادامه کاخ سفید سعی کرد عربستان را نیز برای اجرای پروژه مذکور خود وارد میدان کند.

وبگاه خبری-تحلیلی اکسیوس آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که آمریکا در کنار عربستان و امارات و هند درحال آماده‌سازی برای رونمایی از یک پروژه زیرساختی مشترک در زمینه توسعه شبکه خط آهن هستند و واشنگتن می‌خواهد خاورمیانه را از طریق خطوط دریایی و ریلی به هند متصل کند. این طرح نهایتا در 9 سپتامبر جاری در اجلاس سران گروه 20 که در کشور هند برگزار شده بود، اعلام شد که بازتاب زیادی در محافل و رسانه‌های جهان داشت.

این پروژه بسیار مورد استقبال صهیونیست‌ها قرار گرفت. نشریه عبری «تایمز آو» در گزارشی به این منظور به نقل از یکی از دستیاران ارشد «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که نام اسرائیل هم در طرح کریدوری هند-خاورمیانه-اروپا گنجانده شده است. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در این زمینه اظهار داشت که این مسیر ترانزیتی شامل هند، عربستان، امارات، اردن، اسرائیل و اتحادیه اروپا خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این طرح کریدوری در وهله نخست در مقابل طرح ترانزیتی «یک جاده-یک کمربند» چین مطرح شده است؛ طرحی که از بیش از یک دهه قبل توسط این کشور ترسیم شده و زیرساخت‌های آن درحال آماده‌سازی است و شامل کشورهای زیادی می‌شود. بنابراین می‌توان گفت یکی از اهداف اصلی پروژه مذکور آمریکایی، کنار زدن چین از مسیر ترانزیتی بزرگ شرق به غرب است.

برخی نیز درباره تلاش واشنگتن و تل‌آویو برای تسریع روند عادی‌سازی کشورهای عربی و در راس آنها  عربستان با اسرائیل از طریق حضور  در یک پروژه مشترک صحبت می‌کنند. به ویژه اینکه صحبت درباره امضای قرارداد سازش میان ریاض و تل‌آویو در چند هفته گذشته زیر سایه تحرکات آمریکا بیشتر شده و چند روز قبل عربستان علنا از یک هیئت صهیونیستی میزبانی کرد.

بر این اساس کارشناسان بر این باورند که انگیزه‌های سیاسی در پروژه ترانزیتی هند-خاورمیانه-اروپا بر انگیزه‌های اقتصادی غالب شده؛ به طوری که آمریکا قصد دارد از خلال این پروژه در وهله نخست نفوذ رقیب جهانی خود یعنی چین را در شرق کمرنگ کند و در وهله بعدی به روند عادی‌سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی سرعت ببخشد. روشن است که این پروژه هزینه‌های زیادی به سرمایه‌گذاران و تجار تحمیل می‌کند و در صورتی که گرفتار اهداف سیاسی شود، چندان موفق نخواهد بود.

اما این طرح، موجب نگرانی و نارضایتی کشورهایی چون ترکیه و مصر شده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس خبری بعد از اجلاس سران گروه 20 در هند عصبانیت خود را از طرح مذکور آمریکا اعلام و تاکید کرد کریدوری که ترکیه در آن نباشد اجرایی نیست؛ چرا که مناسب‌ترین مسیر برای تردد از شرق به غرب، ترکیه است.

درست است که این واکنش اردوغان ناشی از خشم وی نسبت به نادیده گرفتن آنکارا در یک پروژه بین‌المللی از سوی واشنگتن بود؛ اما واقعیت آن است که این مسیر ترانزیتی در صورت عبور از ترکیه و ایران می‌توانست بخش بزرگی از مسیر خود را به شکل زمینی طی کرده و هزینه‌های این پروژه را بسیار کمتر می‌کرد.

نادیده گرفتن قاهره و موقعیت آن در این پروژه نیز با نارضایتی مصری‌ها همراه بود. دکتر «علیاء المهدی» رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره با رد این پروژه آمریکایی می‌گوید: این تصور که این راهی که از هند و اراضی امارات و عربستان و اردن به اسرائیل و از آنجا به اروپا می‌رسد، می تواند جایگزین خوبی برای کانال سوئز جهت اتصال به اروپا باشد، اشتباه است؛ زیرا بهترین راه برای اتصال زمینی هند به اروپا، عبور از خاک ترکیه به عنوان تنها کشوری است که بخشی از آن در آسیا و بخش دیگر آن در اروپا واقع شده است. 

وی افزود، بهتر بود این راه از هند به پاکستان و از آنجا به ایران و عراق و سپس ترکیه می‌رسید. روشن است که کانال سوئز ارزان‌ترین راه دریایی برای اتصال خاورمیانه به اروپا بوده و موانع جغرافیایی نیز ندارد.

«زهدی الشامی» سیاستمدار مصری نیز در این زمینه معتقد است که هدف اصلی آمریکا و اروپا از این طرح ترانزیتی، رقابت با طرح جاده و ابریشم چین است و آمریکا امروز تلاش دارد نقش چین را در عرصه جهانی زیر سوال برده و سرمایه‌گذاری‌های غربی را جایگزین آن کند. این پروژه آمریکا طبیعتا بر موقعیت تجاری کانال سوئز تاثیر منفی خواهد گذاشت اما لزوما به معنای پایان نقش این کانال در تجارت شرق با غرب نیست.

وی تصریح کرد، پروژه ترانزیتی جدیدی که با ابتکار آمریکا اعلام شده، نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفت بوده و هنوز زود است که درباره میزان موفقیت آن در آینده در مقایسه با طرح جاده و ابریشم چین صحبت کنیم. اما آنچه که برای ما تاسف‌آور است، مشارکت دو کشور عربی در تامین بودجه مالی خطی است که از اسرائیل می‌گذرد و به نفع این رژیم است؛ رژیمی که حقوق مشروع ملت‌های عربی را به رسمیت نمی‌شناسد و به هیچ یک از قطعنامه‌های بین‌المللی درباره فلسطین پایبند نیست.

«فوزی العشماوی» یک دیپلمات عربی نیز بر این باور است که رژیم صهیونیستی روی این پروژه آمریکایی برای تقویت موقعیت خود حساب زیادی باز کرده؛ به ویژه اینکه طرح مذکور هم‌زمان با تشدید تلاش‌های واشنگتن و تل‌آویو برای سرعت بخشیدن به روند عادی‌سازی عربستان و اسرائیل است.

دیدگاه کاربران

بصیری۳۲۲۴۸۳۷۰۱:۱۱:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۲۴
وقتی ما خودمان به منافع ملی خودمان بعللی ... اهمیت لازم و کافی نمیدهیم و با دنیا ... ، دنبال دلایل انگیزه های سیاسی و اقتصادی کشورهای دیگر در مورد منافع خودشان نگردید. روش خودمان را باید در اسرع وقت اصلاح کنیم تا در انگیزه های دیگران بنفع خودمان موثر باشیم. مشابه کاری که عربستان و مالزی و ویتنام و چین و ژاپن و کره جنوبی و امارات و عمان و عراق و غیره انجام داده اند و میدهند یا دارن انجام میدن.
ناشناس۳۲۲۴۸۶۵۰۱:۴۸:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۲۴
واقعیت این است که بعد از تحریم اقتصادی یک تحریم جدید ژئو پلتیک در راه است. کشور های عربی هم حد اکثر تا ۲۰ سال آینده یک اتحادیه تشکیل می‌دهند مانند اتحادیه اروپا و حتی فلسطین و لبنان و سوریه هم در این اتحادیه جایگاه تعریف شده ای خواهند داشت .
ناشناس۳۲۲۴۸۷۲۰۱:۵۷:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۲۴
سرمایه انجا میره که امنیت باشه
ناشناس۳۲۲۴۹۰۶۰۳:۵۰:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۲۴
اگر الان این اتفاق در زمان دولت روحانی افتاده بود همه ی رسانه ها دولت رو به انفعال و بی عرضگی متهم کرده بودند ولی الان مقالات توجیهی برای این اتفاق مینویسن.
ناشناس۳۲۲۴۹۱۴۰۴:۱۹:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۲۴
ایران که نه در طرح اولی و نه در طرح دومی حضور ندارد.
ناشناس۳۲۲۴۹۵۱۰۶:۰۵:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۲۴
هر کشور موظف است برای هر معاهده ایی اول منافع ملت خود را ببیند
ناشناس۳۲۲۴۹۵۹۰۶:۳۲:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۲۴
این طرح بیشتر از آنکه امریکایی باشد هندی است. هند و چین بیشتر از آنکه دو رقیب باشند دو دشمن هستند حال چطوری در بریکس می‌خواهند با هم همکاری کنند جای سوال دارد هند شریک استراتژیک امریکا و چین دشمن آمریکاست
ناشناس۳۲۲۴۹۶۰۰۶:۳۳:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۲۴
جالب اینکه در هر دو طرح ایران نادیده گرفته می‌شود هم از سوی هند هم از سوی چین
ناشناس۳۲۲۴۹۷۲۰۷:۳۲:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۲۴
با همین منطق هر کاری می کنیم سیاسی هست و وضع اقتصاد هم که معلومه
ناشناس۳۲۲۴۹۸۷۰۸:۰۷:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۲۴
با هر نگاه سیاسی بهترین مسیر و کم هزینه ترین مسیر خط ترانزیتی عبوری از ایران و ترکیه است مسیر پیشنهادی امریکا در دو جا باید مسیر دریایی زیادی رو پیمایش کنه که هم هزینه بر است و هم زمان بر در حالی مسیر ایران و ترکیه بسیار به صرفه تر است
,علی۳۲۲۴۹۹۹۰۸:۲۶:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۲۴
جوابمان برای نسل های بعد چه خواهد بود؟ زمانی که نفت با ارزش بود از آن استفاده نکردیم و دیپلماسی ما به پس دادن چند امریکایی و گرفتن ۶ میلیارد دلار پول بود ؟
ناشناس۳۲۲۵۰۷۳۱۰:۰۳:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۲۴
سرمایه اجتماعی وقتی در داخل و خرج از کشور از بین رفته باشد نتیجه ای حاصل نخواهد شد هنوز عده ای مجیز سیاستهای غلط گذشته را میگویند.
ناشناس۳۲۲۵۰۷۵۱۰:۰۴:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۲۴
پروژه دریای شمال به خلیج فارس و پروژه چاه بهار به مرز افعانستان همه بر باد رفت اینهم یکی که ایران محلی از اعراب ندارد .
Abdi۳۲۲۵۱۵۰۱۱:۰۹:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۲۴
همه دنیا با هم تعامل میکنند و برای مردم شان اقتصاد و رفاه بیشتر میارند.
ناشناس۳۲۲۵۱۶۸۱۱:۲۹:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۲۴
تعلل و قصور دولت روحانی در راه اندازی کریدور شرق به غرب و کریدور شمال - جنوب باعث شد تا از رقباء عقب بمانیم و از نظر اقتصادی بسیار متضرر بشویم.
ناشناس۳۲۲۵۲۳۳۱۲:۲۴:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۲۴
هر چه هست ایران بدلیل ناکارآمدی مقاماتش در طول سی سال گذشته خیلی ضرر کرده.
ناشناس۳۲۲۵۲۳۵۱۲:۲۴:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۲۴
اما آنچه که برای ما تاسف‌آور است، مشارکت دو کشور عربی در تامین بودجه مالی خطی است که از اسرائیل می‌گذرد و به نفع این رژیم است. واقعا نقطه تاسف بار فقط همینه؟ اینکه نه در کمربند شرق به غرب چین و نه در کریدور هندی آمریکایی ما نقشی نداریم و کشور ما از بازی کنار گذاشته شده اصلا جای ناراحتی نداره؟؟؟؟
ناشناس۳۲۲۵۳۰۷۱۳:۰۹:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۲۴
مطمئن باشیم صدهاراههای ارتباطی دراینده بین کشورها زده میشود وما باید سرمایه گذاری روی کردیدورچابهاروراه آهن دوخطه برای ارتباط بااسیای میانه رازودتر اجرایی کنیم
ناشناس۳۲۲۵۴۹۰۱۵:۱۶:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۲۴
هیچ‌یک از انگیزه‌های سیاسی آن‌ها تاکنون بدون در نظرگرفتن منافع اقتصادی در کوتاه یا دراز مدت نبوده است.
عمران۳۲۲۵۷۶۲۲۰:۱۲:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۲۴
انگیزه اول از همه دور زدن ایران بعد بی اثر کردن جاده ابریشم چین (یک جاده یک کمربند) و در نهایت نزدیکی اعراب و اسرائیل است. ترکیه و مصر زیاد تحت تاثیر قرار نمیگیرند، ترکیه از طریق دالان تورانی همین الان قصد دور زدن ایران را دارد، و مصر هم از طریق کانال سوئز بر تمام حمل و نقل دریای مدیترانه به آسیا اشراف دارد و نیازی به رقابت با کریدور هند-اعراب-اسرائیل ندارد.
ناشناس۳۲۲۵۷۶۹۲۰:۱۸:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۲۴
حالا برنامه ایران چیه؟
کاوه۳۲۲۶۱۱۴۰۳:۳۵:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۲۵
دیدگاه نویسنده کاملا صحیح است. ایالات متحده به این نتیجه رسیده که بهتر است بجای اینکه با کشورهای خاورمیانه و قفقاز کل کل کند با استفاده از پتانسیل خط ترانزیتی که هند ،امارات متحده ، عربستان و رژیم اشغالگر قدس را بهم متصل می کند و سپس به اروپا می رسد به اهداف خود برای کنار زدن چین برسد ضمن اینکه اکنون با حضور در ارمنستان می خواهد سدی برای اتصال قفقاز به ترکیه و سپس اروپا ایجاد کند تا بازهم مانع پروژه یک کمربند و یک راه بشود .
ناشناس۳۲۲۶۴۵۴۱۲:۱۶:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۲۵
نکته تاسفبار عدم حضور میهنمان در هیچ کدام از طرحهای کریدوری بین المللی حتی آنهایی که توسط کشورهای دوست اجرا می شود می باشد
ناشناس۳۲۲۷۴۵۵۱۲:۲۲:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۲۶
فکر می کنید انگیزه های چین برای جاده ابریشم سیاسی نیست ؟ به جای تکرار رفتارهای امتحان پس داده و البته ناموفق ، به این فکر کنید که به عنوان محل اتصال این دو پروژه بزرگ ، چطور می توانیم از مزایای هر دو این پروژه ها برای کمک به پیشرفت ایران استفاده کنیم. مشکل مسئولان ما این است که در سیاست های کلان خود ، نام ایران را فراموش می کنند، هر قدمی که در داخل و خارج ا زکشور برداشته می شود باید برای کمک به پیشرفت ایران باشد .
yektanetتریبون

آخرین عناوین