تاریخ مصرف کُردهای منطقه برای آمریکا چه زمانی سر می رسد؟!

گروه جهان الف،   4020618005 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

کردهای عراق و سوریه نیز همانند سایر ابزارهای آمریکا در سراسر جهان تاریخ مصرف مشخصی برای این کشور دارند و هر زمانی که منافع آمریکا ایجاب کند آنها از معادلات واشنگتن حذف می‌گردند.

تاریخ مصرف کُردهای منطقه برای آمریکا چه زمانی سر می رسد؟!

به گزارش الف، تجربه دهه‌های گذشته ثابت کرده که مبنا و انگیزه حضور هر قدرت بیگانه در خاورمیانه و مشخصا غرب آسیا، سیطره بر این منطقه با استفاده از ایجاد اختلافات قومی و فرقه‌ای میان ملت‌ها و حتی در داخل کشورها بوده است. در این میان ایالات متحده پیشگام پروژه فرقه‌ای در منطقه محسوب می‌گردد و می‌توان گفت همه جنگ‌ها و بحران‌های بزرگی که مردم منطقه با آن درگیر شده‌اند، ریشه در همین اختلافات فرقه‌ایِ ناشی از پروژه آمریکایی دارد.

حضور آمریکا در خاورمیانه از گذشته تاکنون موجب شده تا رویه عادی تعامل میان مردم و کشورهای این منطقه دچار اختلال شود؛ به طوری که واشنگتن همواره با حمایت از یک سری گروه‌های خاص، آنها را علیه دیگر گروه‌ها و مولفه‌ها تحریک کرده و در نتیجه یک نزاع بزرگ منطقه‌ای یا داخلی در کشورهای خاورمیانه به راه انداخته است. البته باید توجه داشت همه طرف‌هایی که تحت حمایت آمریکا قرار می‌گیرند درواقع ابزاری برای تحقق اهداف این کشور در منطقه بوده و تاریخ مصرف خاصی دارند و همه آنها دیر یا زود تبدیل به مهره سوخته شده و از معادلات واشنگتن حذف می‌گردند.

در این میان منطقه کردستان عراق و سوریه از جمله مناطقی هستند که آمریکا از آنها برای تامین منافع و اهداف خود استفاده می‌کند. کردستان عراق و سوریه به دلیل داشتن مرزهای مشترک با ایران از مناطق راهبردی غرب آسیا محسوب می‌گردند و درواقع ایالات متحده به نوعی آنها را دروازه تسلط بر منطقه می‌داند. به این ترتیب آمریکا از سال 1991 مستقیما شروع به حمایت از کردهای عراق کرد. اوج همکاری کردهای عراق با ایالات متحده به سال 2003 یعنی آغاز اشغالگری این کشور در عراق برمی‌گردد و بعد از آن حمایت‌های واشنگتن از کردستان عراق بیشتر شد و در حال حاضر اقلیم کردستان عراق تبدیل به لانه جاسوسی رژیم صهیونیستی و عوامل موساد و سیا شده است.

اما کردستان سوریه حتی موقعیتی راهبردی‌تر از کردستان عراق برای آمریکا دارد. در سال 2011 هم‌زمان با آغاز جنگ جهانی تروریسم علیه سوریه به سرکردگی آمریکا که با هدف براندازی نظام سوریه و فدرالیته‌سازی این کشور بود، ایالات متحده از دروازه مناطق کردنشین سوریه در شمال و شرق وارد این کشور  شد. آمریکا که در سال 2014 به همراه نیروهای ائتلاف بین‌المللی به بهانه «مبارزه با داعش» وارد سوریه شد، از کردهای این کشور به عنوان ابزاری برای تثبیت اشغالگری خود در خاک سوریه و غارت منابع طبیعی این کشور همچون نفت و غلات و ... استفاده می‌کند.

نیروهای جدایی طلب موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه یا «قسد» که متشکل از عناصر کرد هستند، اصلی‌ترین ابزار واشنتگن برای اجرای نقشه‌های خود در سوریه بعد از شکست پروژه تروریسم محسوب می‌شوند و با وجود اختلافاتی که در برخی زمینه‌ها میان قسد و آمریکا وجود دارد اما نیروهای مذکور همچنان در خدمت برنامه‌های آمریکا هستند. مهمترین انگیزه آمریکا از همکاری با کردها-چه در عراق و -چه سوریه، مقابله با محور مقاومت و تضعیف نفوذ آن در مناطق راهبردی همچون عراق و سوریه و نیز قطع کردن کانال‌های ارتباطی میان اعضای این محور است.

به عبارت دیگر، ایالات متحده که از تشکیل دولت‌ دلخواه خود در عراق و براندازی دولت «بشار اسد» در سوریه ناامید شده، به دنبال تشکیل دولت‌های خودمختار قدرتمند در این دو کشور با استفاده از مولفه کردهاست تا در خدمت اهداف واشنگتن و منافع ایالات متحده باشند. این اقدامات در چارچوب تلاش‌های آمریکا برای تغییر نقشه سیاسی خاورمیانه است.

در این بین، تضعیف امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران یکی از اهداف راهبردی آمریکا در منطقه محسوب می‌گردد که این کشور قصد دارد با استفاده از کردها، بخش زیادی از این هدف خود را تحقق ببخشد. همانطور که اشاره شد اقلیم کردستان عراق طی سال‌های گذشته تبدیل به مقر سرویس جاسوسی موساد شده که البته ایران همواره پاسخ‌های عملی قاطعی به این تحرکات متجاوزانه در مرزهای خود داده است. 

برخی ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که پروژه آمریکا برای تغییر نقشه سیاسی منطقه و ضربه زدن به محور مقاومت و مشخصا جمهوری اسلامی ایران، در جهت تلاش‌های ایالات متحده در حمایت از کردهای عراق و سوریه می‌باشد که وقتی کشورهای عراق و سوریه از قومیت‌ها ضربه ببینند و با خطر تجزیه روبه رو باشند، آن زمان ایران نیز عراق و سوریه را که متحدانش در منطقه محسوب می‌گردند، از دست خواهد داد.

تشکیل دولت خودمختار اقلیم کردستان عراق در چارچوب همین تحرکات ایالات متحده برای تجزیه عراق بود اما این دولت تاکنون نتوانسته رسما از دولت مرکزی بغداد اعلام استقلال کند.

اما همان‌گونه که گفتیم تجربه ثابت کرده همه ابزارهای آمریکا در هرکجای دنیا، موقتی هستند و تاریخ مصرف مشخصی دارند. این مسئله درباره کردها نیز به همین شکل صدق می‌کند. بارزترین مثال در این زمینه کردهای سوریه هستند که طی سال‌های گذشته به ویژه در جریان درگیری ترکیه با کردهای سوریه، ایالات متحده منافع خود را به حمایت از این مولفه ترجیح داده و کمک موثری به آنها نکرد. در سال 2018 و 2019 که آنکارا حملات شدیدی علیه کردهای سوریه انجام داد، آنها بارها از خیانت واشنگتن صحبت کردند.

در مرحله فعلی نیز آمریکا که نگران همگرایی ترکیه با دولت بشار اسد و تقویت نفوذ روسیه در سوریه است، برای نزدیک شدن به آنکارا تلاش می‌کند که این موضوع موجب نارضایتی و خشم فرماندهان و عناصر قسد شده و آنها می‌ترسند خیانت واشنگتن به کردها در برابر ترکیه تکرار شود.

گفتیم که آمریکا از دهه 90 میلادی به همکاری مستقیم با کردهای عراق روی آورد، اما در همین زمان هم واشنگتن مقابل حملات شدید رژیم صدام علیه کردها ساکت ماند. در سال 1991 نیز دولت وقت آمریکا به ریاست جورج بوش پدر ابتدا از خیزش کردها علیه رژیم صدام حمایت کرد اما بلافاصله سنگر خود را تغییر داد و کنار صدام ایستاد. 

این‌ها تنها نمونه‌هایی از خیانت ایالات متحده به کردهای منطقه محسوب می‌شوند؛ کردهایی که همچنان اصرار دارند آمریکا را برگ برنده خود بدانند. تحولاتی که اکنون در مناطق کردنشین سوریه شاهد آن هستیم و اعتراض عشایر عرب به سیطره کردها در شرق فرات، نشان می‌دهد که کردهای سوریه مسیر پرچالشی برای رسیدن به خودمختاری دارند و تحقق این آرزو بسیار دشوار و حتی محال است. در سایه تنش‌هایی که کردها در درگیری با عشایر عرب دارند و نیز خطر ادامه‌دار حمله ترکیه، باید ببینیم که این بار منافع آمریکا در کدام جهت خواهد بود و آیا این کشور باز هم از پشت به کردها خنجر می‌زند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۱۹۷۵۶۱۴:۲۹:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۱۹
همه تاریخ مصرف داریم
ناشناس۳۲۲۰۰۳۵۱۹:۵۴:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دوستان کورد از حرفم ناراحت نشوند کوردها در طول تاریخ بازیچه قدرت های بزرگ بودند هیچ وقت نخواستند خودشان باشند خودشان تصمیم بگیرند
ناشناس۳۲۲۰۰۵۸۲۰:۲۳:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
وقتی دولت سوریه شناسنامه برای کردها صادر نمیکند باید دولت سوریه وترکیه که نژادپرست ونوکر. ابر قدرتها هستند باید ازبین برود تا قومیتها در ارامش زندگی کنند
ارسام۳۲۲۰۸۴۳۱۷:۱۰:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۲۰
کردها یک نژاد اریایی وایرانی اصیل بوده وهیچ چیز نمی تواند کردها وتاریخشان رااز ایران جدا کنند ولی متاسفانه سیاست نادرست وکینه توزانه بعضی دولت هاباعث خلق فکر جدایی طلبی وشور ش وپناه بردن به شرق وغرب شده است برهمه آشکار است که دولت مخلوع عراق چه بلای برسر کردها آورد ازبمباران شیمیایی گرفته تا زندانی اعدام کشته ملیونها نفر زن وکودک ودربدر کردن وآواره کردن ملیونها نفر از خانه وکاشانه شان فقط به اتهام کرد بودنشان بماند دولت سوریه تا امروز هم که شده کردها را شهروند نمی داند و حاضر نیست شناسنامه سوری بودن به آنها بدهد وانهاراانسان حساب نمی کند آیا آقا ویاسیاست مداریکه این نوشته مقاله را نوشتی اگر شما جای کردها بودی چکار می کردی بجای وقت صرف کردن این مقاله به دولتهای سوریه وعراق بگو اگر واقعا می خواهید کردها از ترس مال و جانشان به بیگانه پناه نبرند ومانند کسیکه دارد از کوه پرت می شود مجبور است دست به هرچیزی بگیرد تا پرت نشود فقط برابر آن دینیکه به آن اعتقاد دارید با کردها رفتار کنید واز برچسب های جدای طلب واشرارو صدها اتهام دیگر خودداری کنید.
مجتبی۳۲۲۰۰۶۰۲۰:۲۵:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۱۹
کشور جعلی اذربایجان در حال گرفتن مرز بین ایران و ارمنستانه چرا کسی صداش درنمیاد؟؟؟
ناشناس۳۲۲۱۲۹۲۰۹:۳۴:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۲۱
همچین چیزی وجود ندارد این ارمنستان هست که خاک آذربایجان را اشعال کرده و در حال اسکان دادن به نیروهای آمریکایی در خاک خود می باشد و با نیروهای آمریکایی مانور برگزارمی کند
ناشناس۳۲۲۰۲۲۴۰۰:۴۱:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۲۰
کردهاوهرچیز چسبنده به زمین خودش هرگز تاریخ مصرف ندارند بلکه حکومتها تاریخ مصرف دارند
عمران۳۲۲۰۲۴۱۰۱:۳۴:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۲۰
لطفا در انتخاب تیتر و نحوه ی بیان مطالب دقت کنید که موجب اهانت به هموطنان کُرد نشود.
محمودزاده۳۲۲۰۳۲۸۰۸:۵۹:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۲۰
بیاد داریم که مرحوم آیت‌الله طالقانی سال ۵۸ که به کردستان ایران سفر کرده بود خطاب به آنان فرمودند ای برادران و خواهران مسلمان کرد راضی نشوید استعمارگران روی شما معامله کنند متاسفانه این روند ادامه دارد و غربی که در جنگهای صلیبی از آن راد مرد بزرگ کرد یعنی صلاح الدین ایوبی شکست مفتضحانه ای خوردن هنوز کینه او را در دل دارند و جالب است که با دست خود کردها از کردها انتقام می گیرند
میلان۳۲۲۱۱۰۶۲۳:۴۴:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۲۰
به نظرم‌ این یک امر طبیعی در دنیای سیاست میباشد و هر تشکیلاتی به دنبال منافع خودش میباشد و یک ارتباط دو طرفه میباشد.پاشنه آشیل خاورمیانه هم کردها هستند.اگر دولتهای مرکزی به کردها اهمیت میداد و در مدیریت سیاسی مشارکت میکردند یقینا آمریکا هم نمی توانست وارد مناطقشون بشود.نمیشود ضعف ها و ناکارامدی ها و تبعیض های طولانی را گردن آمریکا انداخت که ؛اینا عوامفریبی هست .همینکه الان کوردهای عراق برای خودشون دولت خودمختار تشکیل دادند مگر کم چیزی هست؟!!!!حتی یک درصد از اختیار الان را در دوره صدام نداشتند.همینطور کوردهای سوریه مگر بشار اسد شناسنامه میداد به آنها!!!!!
ح ک۳۲۲۱۱۷۱۰۵:۰۲:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۲۱
سلام.هموطن.ظاهرا.شما.رفیق کردزبان من هستی.که.از عنوان تیتر.ناراحت شدی..نه.توهین.نیست.کسی حق اهانت ندارد.بحث روشنه..دشمن من.تو.ما.یعنی.همه ایرانیان وبلکه.همه ملتهای این منطقه.بی رحم و.نامرده..یادمون نره..از. آخرین.نامردی آمریکا.نسبت به کردستان عراق.5 سال نگذشته..داعش.حمله کرد.اما.آمریکا حتی.حاضر نشد.هواپیمابرای شناسایی.بفرسته..بازم.دوستان واقعی کردستان عراق.سینه سپرکردن..دوستان واقعی مردم شرافتمند کردستان. تا سرحد نثار جان. اثبات دوستی کردن..بحثِ.بی تفاوتی و.چشم بستن سیاسیون.ونخبگان کرد. ب روی حقایقی هست.که.در مواقعی.اگر ایران هم .مانند دیگران.فقط دوست زبانی بود.بدون عمل.ای بسا.پایان حکمرانی همین حضرات رقم میخورد.اما.به اعتراف عالیترین سران وبزرگان کردی.ایران.بارها.ناجی بوده..خصوصا.بعداز دفع تهاجم وحشیانه داعش. ِ
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین