چرا افزایش درآمدهای نفتی در رفاه مردم ملموس نیست؟

  4020614077 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود افزایش درآمدهای نفتی ایران نسبت به دوران اجرای برجام، به دلیل وابستگی واردات کالای اساسی به نظامات دلاری، در معیشت مردم ملموس نشده و ضروری است دولت با تنوع‌بخشی مبادی واردات از چین و روسیه اقدام به دلارزدایی کند.

چرا افزایش درآمدهای نفتی در رفاه مردم ملموس نیست؟

به گزارش فارس، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، راهبرد ایران در مواجهه با تحریم نفتی از حالت منفعلانه و تعلل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات با آمریکا به حالت فعالانه از طریق اجرای بازارسازی نفت و بی‌اثرسازی تحریم تغییر کرد و این اتفاق باعث شد که رقم صادرات نفت ایران و همچنین درآمدهای نفتی جهش پیدا کند.

طبق آمار موسسه تانکر ترکرز (تصویر 1)، صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی به 1.42 میلیون بشکه در روز افزایش یافته و حتی در ماه گذشته به 1.85 میلیون بشکه در روز رسیده است.

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت تولید و صادرات نفت ایران اینگونه توضیح داد: تا پایان شهریور ماه، تولید نفت ایران از 3.4 میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت. صادرات نفت و میعانات گازی ایران نسبت به ابتدای دولت سیزدهم بیش از 2 برابر شده است. 

افزایش بیش از 100 درصدی رقم صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم به همراه افزایش قیمت جهانی منجر شده که طبق آمار اوپک (تصویر زیر)، درآمدهای نفتی ایران از سال اول اجرای برجام بیشتر شود.

*تاثیر تقریبا هیچ افزایش درآمدهای نفتی بر مهار تورم اقلام غذایی

افزایش درآمدهای نفتی ایران در شرایطی رقم خورده که به اعتقاد عموم مردم، این اتفاق در بهبود معیشت آنها احساس نشده است و افکار عمومی با این سوال مطرح شده که چرا رشد صادرات نفت ترجمه به رفاه مردم نشده و قابل رویت نیست؟ خبرگزاری فارس پیش‌تر در گزارشی با عنوان «درآمد افزایش صادرات نفت ایران چگونه خرج می‌شود» به این سوال پاسخ داده است.

در گزارش قبلی به موضوعاتی نظیر کسری بودجه ساختاری به جامانده از دولت قبل، بدهی فروش اوراق، افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی و سرمایه‌گذاری دولت در پروژه‌های زیرساختی اشاره شده است که تاثیر آن بر زندگی مردم در میان‌مدت قابل مشاهده خواهد بود اما این موضوع همه پاسخ‌ به سوال مطرح شده نیست.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار (تصویر 3)، نرخ تورم سالانه اقلام خوراکی بیش از 60 درصد بوده است. اقلام خوراکی پرمصرف‌ترین قلم مصرف عموم مردم است و طبیعی است تا زمانی که تورم بالایی بر این حوزه حاکم باشد دستاورد افزایش صادرات نفت و درآمدهای نفتی برای اذهان عمومی قابل پذیرش نیست. اما ریشه مشکل کجاست؟

*وابستگی بیش از 96 درصدی واردات کالای اساسی به نظامات دلاری

به زبان ساده، آنچه تاکنون دولت سیزدهم تا حد خوبی موفق به انجام آن شده، بی‌اثر کردن تحریم فروش نفت بوده است و هنوز تحریم سازوکار پرداخت ایران با اجرای راهبرد دلارزدایی بی‌اثر نشده است. طبق آمار بانک مرکزی، میزان واردات کالای اساسی موردنیاز ایران در سال گذشته حدود 14 میلیارد دلار ثبت شده که عمده آنها در نظامات دلاری انجام شده است.

وابستگی شدید ایران در تامین کالای اساسی خود به نظامات دلاری باعث شده که معیشت و اقلام غذایی مردم همچنان زیر ساطور آمریکا باقی بماند و با اراده این کشور تحت‌ تورم‌های بالا قرار بگیرد. به بیان ساده افزایش درآمدهای نفتی ایران همانند افزایش حجم آب پشت سدی است که فقط از چند کانال محدودِ تحت نظارت آمریکا اجازه خروج آن وجود دارد.

طبق آمار بانک مرکزی (تصویر 4)، هر چند سهم دلار از واردات کالای اساسی ایران کاهش یافته اما سهم درهم و یورو 96 درصد است که این دو ارز نیز کاملا وابسته به دلار و نظامات دلاری هستند. به سهم اندک 0.25 درصد یوآن و روبل توجه کنید.

محمد امینی‌رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: دلارزدایی در چنین فضایی یعنی اینکه ایران وابستگی‌اش به ارز دلار، به ارزهای وابسته به دلار مثل درهم و یورو و نظامات ارزی دلاری کاهش پیدا کند. در حال حاضر ایران مثلا ارز یوآن را با صادرات نفت بدست می‌آورد اما نیاز دارد برای واردات کالای موردنیاز از جمله غذا، کالای اساسی و دارو، این ارز یوآنی را به یورو و درهم تبدیل کرده و سپس محصولات موردنیاز خود را با این ارزها تامین کند.

وی افزود: در نتیجه تا زمانی که مبادی تامین‌کننده کالای اساسی موردنیاز ایران با ارزهای وابسته به دلار انجام می‌شود، اساسا دلارزدایی معنایی ندارد و تحقق پیدا نمی‌کند.در نتیجه ما باید به سمت تنوع‌سازی مبادی واردات کالای اساسی حرکت کنیم.

امینی‌رعیا تاکید کرد: هم‌اکنون بیش از 90 درصد از واردات کالای اساسی موردنیاز کشور با ارز یورو و درهم انجام می‌شود. سهم دلار در واردات ایران کم شده است اما درهم و یورو سهم حداکثری دارند که این ارزها نیز وابسته به دلار هستند. جالب اینکه کشوری مثل ایران که بیش از 10 سال است که تحت تحریم قرار گرفته، هنوز اقدامی برای کاهش وابستگی به دلار و ارزهای وابسته به دلار را انجام نداده است.

با گذشت بیش از 2 سال از عمر دولت سیزدهم، هنوز معلوم نیست که برنامه دولت برای تنوع‌سازی مبادی تامین کالای اساسی کشور و دلارزدایی در این حوزه چیست؟ البته توافق تهاتر محصولات پتروشیمی ایران با کالای اساسی آفریقا در سفر قبلی سیدابراهیم رئیسی به قاره آفریقا از جمله اقدامات دولت در حوزه دلارزدایی بوده که البته ناکافی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۱۳۲۸۶۱۷:۳۱:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۱۴
با این حرف شما یعنی اگر ما کالای دلاری وارد نکنیم ارزانتر تمام می شود؟
ناشناس۳۲۱۳۳۹۰۱۸:۳۰:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۱۴
چون تورم داریم
ناشناس۳۲۱۴۴۶۳۰۷:۰۵:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۱۵
اصلن قیمت کالاها ربط به این حرفا نداره ..قیمت کلا که مشخصه فقط دلار زدایی شد بخاطر پرداخت قیمت کالا چون تمام بانکهایی ک با ایران کار میکردن موردتحریم دولت آمریکا میشدن درنتیجه معامله صورت نمی‌گرفت بخاطر همین تحریم‌ها رو دوربزنن اومدن از پول کشورهای دیگر استفاده کردن وِی مبنای محاسبه قیمت کالا ها بازم براساس دلاره بد تبدیلش میکنن با ارزهای محلی ..مشکل اصلی تو واردات کالا هستش دوباره این دولت هم مانند دولت قبلی ارز دو نرخی کرده یعنی واردات کالاهای اساسی ومواد اولیه مهم بانرخ ارزدولتی ارزانتر ازنرخ ازاد که این خودش باعث فساد ورانت می‌شود وهمون کلا روبا نرخ آزاد می‌فروشند بانرخ آزاد می‌فروشند توبازار
ناشناس۳۲۱۴۷۵۶۰۹:۵۲:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۱۵
افزایش صادرات نفت ایران به دلیل جنگ اکراین و تحریم روسیه است. آمریکا برای پایین موندن قیمت نفت اجازه داده نفت ایران جایگزین نفت روسیه بشه
ناشناس۳۲۱۴۷۷۱۰۹:۵۹:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۱۵
دلار زدائی موقعی معنا دارد که دیگران نیز کالای خود را بدون دلار به ما بفروشند.
ناشناس۳۲۱۴۹۶۹۱۱:۲۰:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۱۵
وقتی آثارش را در سفره ام دیدم، آمار را باور میکنم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  2. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  3. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. روند نزولی بازار ارز ادامه دارد/ افزایش نرخ ارز در بحران‌های سیاسی، ناپایدار و موقتی است

  6. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  11. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  12. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  13. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  14. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  15. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین