هشدار رئیس مرکز اسقاط به خریداران خودروهای فرسوده

  4020613036 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، تاکید کرد: برای واردات خودرو، دارا بودن خودروی فرسوده ضروری نیست و افراد باید تنها گواهی اسقاط ارائه کنند.

 هشدار رئیس مرکز اسقاط به خریداران خودروهای فرسوده

به گزارش ایسنا، محمود مشهدی شریف، به تشریح پشت پرده افزایش قیمت خودروهای فرسوده و اسقاطی گفت: متاسفانه شایعه‌ای غلط پخش شد که صاحبان خودروهای فرسوده می‌تواند برای واردات خودرو اقدام کنند؛ بر این اساس افراد تشویق شدند تا خودروی فرسوده بخرند به امید آنکه بتوانند خودروی خارجی وارد کنند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده تصریح کرد: این درحالیست که حقیقت امر این است که برای واردات خودروها، ارائه "گواهی اسقاط" ضروری است. قیمت گواهی اسقاط هر خودروی سواری ۳۵ میلیون تومان است و افراد نیاز است که نصف این قیمت را بپردازند؛ بنابراین می‌توانند با ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گواهی اسقاط دریافت و خودرو وارد کنند. برای این منظور افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز اسقاط اقدام به خرید گواهی اسقاط کنند.

۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود است 

وی اعلام کرد: در حال حاضر  ۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود داریم که با این میزان گواهی‌ها می‌توان حدود ۸۰ هزار خودرو وارد کشور کرد؛ بنابراین نگرانی از این حیث وجود نخواهد داشت. طبق آنچه که برنامه‌ریزی شده، قرار است که حداکثر ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود؛ بنابراین تنها ۲۰ هزار گواهی خودرو کمبود داریم که می‌توانیم این میزان را نیز تولید و فراهم کنیم. تا پایان سال  ۱۰ هزار خودروی دیگر گواهی اسقاط خواهند گرفت.

مشهدی شریف ضمن اشاره به اینکه هنوز  آئین‌نامه به‌صورت شفاف بیان نشده است، گفت:  برای واردات خودروهای خارجی ۵۰ درصد یک گواهی اسقاط کافی است؛ همانطور که اشاره شد، کمبودی به لحاظ گواهی اسقاط وجود ندارد، اگر هم گواهی اسقاط موجود نباشد، ۱.۵ درصد قیمت خودرو به صندوق ملی سازمان محیط زیست واریز می‌شود. این مبلغ صرف اعطای تسهیلات برای خرید خودروی داخلی خواهد شد.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: ما بایستی برای اسقاط خودروهای فرسوده تسهیلات در نظر بگیریم تا دارندگان آن‌ها تشویق به اسقاط شوند؛ این در حالیست که متاسفانه تمام اقدامات تنبیهی هستند. هر خودروی فرسوده به طور متوسط ۱۳۲ هزار تومان روزانه، سوخت (بنزین) بیشتری نسبت به یک خودروی نو مصرف می‌کند؛ این در حالیست که یک خودروی فرسوده سالانه ۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین بیشتری دارد.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده شب گذشته (یکشنبه شب) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ضمن تاکید بر اینکه خودروهای فرسوده برای کاهش تصادفات، اشتغال‌زایی و کاهش آلودگی هوا بایستی اسقاط شوند، اظهار کرد: به‌صورت غیررسمی یک بند از آیین‌نامه‌ای که هنوز تصویب هم نشده، اعلام و اینگونه سبب التهابات بازار شد. این شایعه داشتن خودروی فرسوده برای واردات خودرو سبب شد تا مردم تصور کنند با داشتن خودروی فرسوده می‌توانند خودرو وارد کنند، بنابراین به یکباره قیمت خودروهای فرسوده غیرواقعی بالا رفت.

پشت پرده گران شدن خودروهای فرسوده در بازار

در ادامه این برنامه، مهران سالاری- رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده- نیز با بیان اینکه بحث واردات خودرو و اسقاط خودروی فرسوده در قبال واردات موضوع جدیدی نیست، اظهار کرد: این موضوع از گذشته وجود داشته و همچنان نیز ادامه دارد، اما این بدین معنا نیست که برای واردات نیاز به خودروی فرسوده است. داشتن خودروهای فرسوده و اسقاطی برای واردات خودروی خارجی، موضوع کاملا اشتباهی نیست.

وی افزود: برای واردات خودرو، واردکننده بایستی عوارض اسقاط را پرداخت کند؛ از سوی دیگر اسقاط خودروی فرسوده به این صورت است که صاحب خودروی فرسوده بایستی ثبت‌نام کرده تا خودروی خود را اسقاط و سپس گواهی بگیرد.

سالاریه تصریح کرد: مراکز اسقاط نسبت به خرید خودروی فرسوده اقدام می‌کنند و زمانی‌که اسقاط انجام می‌شود، گواهی اسقاط را دریافت می‌کنند. مرکز اسقاطی که گواهی اسقاط را صادر می‌کند، در سامانه بارگذاری می‌کند؛ بنابراین هیچ واردکننده‌ای نیازی نیست که خودرو خریداری و اسقاط کند. تاکنون هیچ قیدی در قانون نشده که برای واردات خودرو تسهیلاتی داده شود.

همه‌ی تقاضای بازار را با خودروی خارجی تامین نمی‌کنیم

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرد: ما درصدد نیستیم که تمام تقاضای بازار را با خودروی خارجی تامین کنیم؛ ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو را با این طرح می‌توانیم از رده خارج کنیم و بخشی از آن را می‌توانیم برای واردات خودروی خارجی استفاده کنیم. گواهی اسقاط به وفور وجود داشته و مشکلی برای تامین گواهی اسقاط وجود ندارد.

وی افزود: مردم نبایست مبلغ بالایی برای خرید خودروی فرسوده پرداخت کنند که در نهایت مرکز اسقاط نهایتا ۵۰ میلیون پول به آن‌ها بدهد؛ بلکه بایستی گواهی اسقاط را با ۱۷.۵ میلیون تومان خریداری کنند.

سالاریه تصریح کرد: برای اظهارنظر دقیق‌تر بایستی منتظر تصویب آئین‌نامه باشیم.

دیدگاه کاربران

حسین۳۲۱۱۸۵۵۱۳:۲۵:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۱۳
باز هم دولت گفته بجای مردم خودم میخرم برادر من هیچ پولی نمیتونه جای خودرو اسقاطی را بگیره وبه کاهش الایندگی کمک کنه
بی نام۳۲۱۱۹۱۹۱۴:۴۸:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۱۳
پول به قشر مظلوم کم درآمد برسه
مهدی۳۲۱۱۹۳۸۱۵:۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۳
سلام اگه اینجوریه چرا مردم بدبخت سر همدیگرو می خوان کلاه بزارن الان یه هفته است سایت دیوار شورشو درآورده پراید به درد نخوروتا۴۰۰میلیون می خوان به همدیگه قالب کنن
ناشناس۳۲۱۱۹۵۵۱۵:۲۴:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۱۳
کاسبی جدید دولت با فروش گواهی اسقاط و از رده خارج نکردن واقعی خودرو
ناشناس۳۲۱۱۹۵۶۱۵:۲۶:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۱۳
پس خودروهای فرسوده ای که از زمان اسقاط آنها گذشته است و در شهرهای می چرخد و هوای شهر ها را آلوده می کنند چه می شود ؟
ایرانی اصل۳۲۱۱۹۵۷۱۵:۲۹:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۱۳
اصلاچرابایدگواهی اسقاط داشته باشندهرکس که خودرونداردوبخواهدخودروواردکندبایدبتوانداین شرط وشروط موجب این مشکلات میشوددست وپای مردم رامی بندندبعدمیگویندحالا بدو.
ناشناس۳۲۱۱۹۶۷۱۵:۳۷:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۱۳
سلام،پس تسهیلات چی ؟میخوان مال مردمو مفت مفت ازشون بگیرن
حافظ۳۲۱۱۹۹۸۱۶:۰۳:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۱۳
چرانمیزارین چهره شهرها عوض بشه این ماشین های فرسوده جمع بشن گواهی اسقاطی که شمادردست دارین مال ماشین های هستش که اسقاط شدن رفته پی کارش بنده خدا داریم نمیتونه ماشینش عوض کنه هرروزتصادف هرروزآلودگی
ناشناس۳۲۱۲۰۵۲۱۷:۲۶:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۱۳
... اگر این اتفاق بیفته طرف خیلی راحت می تواند با پول خودرو فرسوده که گیرش میاد میتونه یک خودرو داخلی بخرد سیصد و یا چهار صد هم واسه اونیکه خودرو می خاد وارد کنه چیزی نیست ..
دیوید۳۲۱۲۰۵۹۱۷:۳۲:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۱۳
206 تیپ دو مدل 82 میدم 700ت هر کی خواست بهش بدم چند وقت دیگه بالاتر می‌ره از ما گفتن بود ......
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    آخرین عناوین