توانایی داروی جدید سرطان در کنترل بیماری ایدز

  4020609055

پژوهشگران در مطالعات جدید خود توانستند با تغییر کاربری یک داروی سرطان خون موجود، از آن برای از بین بردن سلول‌های غیرفعال آلوده به ویروس ایدز(HIV) استفاده می‌کند که در صورت قطع درمان این دارو، باعث فعال شدن مجدد عفونت می شود.

توانایی داروی جدید سرطان در کنترل بیماری ایدز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از Cell Reports Medicine، در درمان بیماری ایدز که با خاصیت ضد رتروویروسی (ART) در سرکوب تکثیر ویروس HIV-۱ در بدن انجام می شود، ویروس بیماری ایدز در خون به سطح غیرقابل شناسایی کاهش نشان می‌دهد. اما توقف درمان ایدز با داروی ضد رتروویروسی باعث می شود عفونت نهفته که به طور دائم در سلول‌های CD۴+ T وجود دارد دوباره فعال شود. این موضوع نشان می دهدکه افراد مبتلا به ایدز باید تا پایان عمر خود از درمان ضد رتروویروسی استفاده کنند .
 
کشف دارویی که باعث ریشه کن کردن بیماری ایدز شود برای پزشکان یک چالش است اما اکنون، یک مطالعه پیش بالینی که توسط محققان استرالیایی در موسسه عفونت و ایمنی پیتر دوهرتی انجام شده، نشان داده است که زمانی که ونتوکلاکس، دارویی که در حال حاضر برای درمان سرطان خون استفاده می‌شود، به تنهایی استفاده شود، می‌تواند فعال شدن مجدد ویروس خفته را تا دو هفته به تاخیر بیاندازد.
 
فیلیپ آرانجلوویچ (Philip Arandjelovic) پژوهشگر اصلی این مطالعه، گفت: ونتوکلاکس در حمله به سلول‌های خفته ایدز و به تأخیر انداختن بازگشت ویروس، نویدی فراتر از درمان‌های تأیید شده فعلی را نشان داده است. هر دستاوردی در به تاخیر انداختن بازگشت این ویروس، ما را به جلوگیری از ظهور مجدد این بیماری در افراد مبتلا به HIV نزدیک‌تر می‌کند.
 
پژوهشگران درمان ضد رتروویروسی را روی موش‌های آلوده به HIV-۱ تجویز کردند که عفونت را سرکوب کرد. به موش‌ها هر روز هفته به مدت سه هفته ونتوکلاکس داده شد، دوزی که مطابق با مقدار متوسطی است که به انسان بالغ داده می‌شود. در پایان درمان ضد رتروویروسی قطع شد و محققان بار ویروسی موش‌ها را ارزیابی کردند.
 
پژوهشگران اثر درمان ضد رتروویروسی را به مدت شش هفته مورد آزمایش قرار دادند. در موش‌های گروه کنترل، ویروس در عرض یک هفته پس از قطع درمان ضد رتروویروسی برگشت کرد، اما در ۶۲٫۵ درصد از موش‌هایی که ونتوکلاکس را به مدت شش هفته دریافت کردند، ویروس تا دو هفته پس از قطع درمان ضد رتروویروسی بازگشت نکرد. جالب لینجاست که در ۲۵ درصد از موش‌ها، ویروس تا سه هفته پس از درمان بازنگشت.
 
آرانجلوویچ گفت: مدت‌هاست که درک شده است که یک دارو ممکن است برای از بین بردن کامل HIV کافی نباشد. این یافته از این نظریه حمایت می‌کند، در حالی که پتانسیل قدرتمند ونتوکلاکس را به عنوان سلاحی در برابر ویروس ایدز آشکار می‌کند.
 
یوری کیم (Youry Kim) پژوهشگر ارشد این مطالعه در پایان گفت: این یافته نشان می‌دهد که ونتوکلاکس به طور انتخابی سلول‌های آلوده را که برای زنده ماندن به پروتئین‌های کلیدی متکی هستند، می‌کشد و ونتوکلاکس توانایی مقابله با یکی از پروتئین‌های کلیدی بقا را دارد.
 
پژوهشگران در نتیجه این تحقیقات می گویند: این هیجان انگیز است که می‌بینیم ونتوکلاکس، که قبلا به هزاران بیمار مبتلا به سرطان خون کمک کرده است، اکنون به عنوان درمانی جدید تغییر کاربری داده شده است که می‌تواند به تغییر زندگی افراد مبتلا به ایدز و پایان دادن به نیاز به داروی مادام العمر کمک کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین