چند نکته در پاسخ به عطاء‌الله مهاجرانی

گروه تعاملی الف،   4020608056 ۱۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

لازم است به طراحان لایحه حجاب تذکر دهیم که اگر ممکن است این لایحه را که با رویکرد حجاب شرعی است کلا کنار بگذارند، در غیر این صورت کلمه  حجاب را حتما از عنوان لایحه حذف کنند و در متن لایحه نیز هرجا کلمه حجاب به عنوان حکم شرعی آمده حذف کنند.

چند نکته در پاسخ به عطاء‌الله مهاجرانی

گروه تعاملی الف - هادی توکلی:

مطلبی از آقای مهاجرانی در بعضی سایت‌ها منتشر شده است با این تیتر که با چه منطقی پیروان دیگر مذاهب را وادار به رعایت حجاب می‌کنید. هرچند ایشان این مطلب را با تظاهر به صداقت نوشته‌اند ولی بر خلاف بقیه واکنش‌های ایشان در مورد وقایع کشور که عموما منصفانه و صادقانه بوده است، در نوشته کنونی بیش از آن که انصاف و صداقت دیده شود، تغافل ناشی از علایق قدیمی موج می زند. در خصوص این مطلب چند نکته قابل توجه است:

1- بدون تردید یکی از بنیانگذاران وضعیت افتضاح فرهنگی کنونی به صورت عام و وضعیت حجاب و پوشش به طور خاص جناب آقای مهاجرانی است که در زمان سکانداری وزارت ارشاد با فهم نادرست از یک روایت نبی مکرم اسلام به ترویج سیاست تساهل و تسامح پرداخت و انذارهای اندیشمندان متخصص دین به ویژه رهبر معظم انقلاب میخ آهنینی بود که در سنگ فهم ایشان اثری نداشت و اگر خون دل‌ها و فریادهای رهبر حکیم و هشدارهای ایشان در مورد تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و نظایر آن را جناب مهاجرانی  و دوستانشان فراموش کرده یا به فراموشی سپره باشند، هرگز از یاد دلسوزان بصیر و فرهیخته انقلاب نخواهد رفت.

2- نکته دوم را به سؤالی که در تیتر پرسیده شده اختصاص می‌دهیم. با چه منطقی پیروان دیگر مذاهب را وادار به  رعایت حجاب می‌کنید؟ روشن است که این استفهام انکاری است و منظور ایشان تفهم نیست بلکه تآکید بر بی منطقی عمل است. این سؤال اگر از جانب کسی غیر از مهاجرانی مطرح می‌شد، سزاوار بود که کریمانه از کنار آن عبور شود، مثل این که غیر مسلمانی را از شرب خمر در کوچه و خیابان شهر اسلامی منع کنند و کسی سؤال کند با چه منطقی او را منع می‌کنید . اما چون این اشتباه آقای مهاجرانی و هم مسلکان ایشان و حتی بعضی از مدعیان انقلاب و اصولگرایی و حتی بعضی از مسئولان و دست اندرکاران کنونی مقابله با وضع موجود پر تکرار است، به تشریح بیشتر آن می‌پردازیم

. طرح بحث حجاب اجباری همان گونه که رهبری در آغازین روزهای مطرح شدن آن هشدار داد، بحثی انحرافی برای کوبیدن حقیقت حجاب و ترویج برهنگی بود که متآسفانه مثل بسیاری دیگر از هشدارهای رهبری مورد توجه قرار نگرفت و با دامن زدن به این بحث و راه انداختن مجادله‌های نامربوط دیگر مثل بحث الزام در مقابل اجبار در دامی که پهن شده بود گرفتار شدیم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب خانه های جدول(پازل)  دشمن را پر کردیم. قبل از تشریح بیشتر به این جمله کلیدی رهبری (که باز هم متآسفانه فهم نشد) اشاره می‌کنم که گفتند کشف حجاب حرام شرعی، حرام اجتماعی، و حرام سیاسی است. البته با توجه به این که قبلا گفته بودند بسیاری از دختران شل حجاب علاقه‌مند به دین و انقلابند، روشن است که منظور این نیست که هر کشف حجابی هر سه وجه حرمت دارد، بلکه بعضی از کشف حجاب‌ها فقط حرام شرعی است و بعضی دیگر حرام اجتماعی هم هست و بعضی دیگر وجه سوم را هم دارد. اشاره به این جمله رهبری برای این است که به آقای مهاجرانی و همفکران ایشان توجه دهیم که آنچه وظیفه مختص مسلمان است تکلیف شرعی است که ترک آن حرام شرعی است، ولی آنچه وظیفه اجتماعی یا سیاسی است که ترک آن حرام اجتماعی و سیاسی می‌شود اختصاصی به مسلمان ندارد و تمام شهروندان و اهالی جامعه اسلامی را شامل می‌شود.

تکالیف شرعی که از آن به عنوان احکام یاد می‌شود بعضی قابلیت اجبار ندارد مثل عبادات نماز روزه و امثال آن که نیاز به قصد قربت دارد، و بقیه احکام شرعی نیز که قابلیت اجبار دارد اجباری نیست حتی در احکامی که شرع برای آن حد تعیین کرده است مثل شرب خمر که بعضی فکر می‌کنند در اجباری بودن آن شکی نیست، اجباری وجود ندارد و ارتکاب  این عمل مادامی که در حد حرام شرعی باشد مجازاتی ندارد بلکه در مورد حکم زنا نه تنها بر ارتکاب آن در حد حرام شرعی مجازاتی نیست بلکه روش تشریع بر آن است که از گذشتن این حرام از حد حرام شرعی به حرام اجتماعی پیشگیری شود.

با این توضیح مشخص می‌شود که در قوانین فعلی جمهوری اسلامی هیچ قانونی برای اجبار یا الزام هیچ حکم شرعی یا مجازاتی برای ارتکاب هیچ حرام شرعی وجود ندارد، و در عمل هم هیچکدام از اعمالی که مرتبط با احکام شرعی نظیر حجاب انجام می‌شود از قبیل گشت ارشاد هیچ ارتباطی به حکم شرعی و ارتکاب حرام شرعی ندارد و خوشبختانه اغلب آمرین و عاملین نیز چنین ادعایی ندارند، همان گونه که مثلا در نامگذاری گشت ارشاد هیچ اشاره‌ای به حکم شرعی حجاب نیست و ارشادهای این گشت هم عملا در خصوص پوشش‌های ناهنجار است و حتی یک مورد را نمی‌توان سراغ کرد که فردی صرفا به دلیل نداشتن حجاب شرعی مورد برخورد قرار گیرد همان گونه که در تغییر نام این گشت به گشت امنیت اجتماعی نیز نه تنها اشاره ای به احکام شرعی نیست بلکه تصریح به عدم ورود به حکم و حرام شرعی و ورود به حرام اجتماعی و اعمال منافی امنیت اجتماعی است.

برای روشن تر شدن ادعای فوق توجه به دو قانونی که توهم ورود به احکام شرعی  وحرام شرعی دارد مفید به نظر می‌رسد یکی قانون مشهور این روزها در مورد حجاب یعنی تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی و دیگر قانون مربوط به روزه خواری. در ماده 638 چنین آمده است "هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواه شد." ملاحظه می‌شود در این ماده خود عمل حرام موضوع قانون نیست بلکه تظاهر علنی به عمل حرام در انظار و اماکن عمومی که همان حرام اجتماعی است و تبصره این ماده علاوه بر آن که خود تبصره بودنش دلالت بر موضوع دارد، متن تبصره هم تصریح دارد. متن تبصره چنین است:«زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از ۲۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد» موضوع این تبصره حضور زنان بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی است نه حجاب شرعی بلکه اصلا به حجاب شرعی ورود نکرده و آن را موکول به همان کرده که در فتاوی آمده است. موضوع تبصره هم زنانی هستند که بدون حجاب شرعی در معابر ظاهر می‌شوند نه زنان مسلمان، هرچند ممکن است در به کار بردن  عبارت حجاب شرعی مناقشه شود. حقیقت فوق در مورد قوانین مربوط به روزه خواری بسیار واضح تر است. هرچند ظاهراً در قوانین جاری روزه خواری در انظار عمومی جداگانه دیده نشده است و دادگاه ها برای روزه خواری به همان ماده 638 استناد می‌کنند، لکن این موضوع حتی در زمان رژیم سابق هم معمول بود و هر سال در آغاز ماه مبارک رمضان شهربانی اطلاعیه می‌داد و بیش از زمان فعلی با روزه خواران برخورد می‌کرد. نکته‌ای که در روزه خواری قابل توجه است این که لازم نیست روزه خواری حرام باشد بنابراین اگر شخصی عذری داشته باشد که روزه گرفتن بر او واجب نباشد یا حتی مسلمان نباشد در صورتی که تظاهر به روزخواری کند مجازات خواهد شد به عبارت دیگر در این مورد شخص حرام شرعی مرتکب نمی شود و فقط مرتکب حرام اجتماعی  می شود. ( با این وصف استناد به ماده 638 در همه موارد تظاهر به روزه خواری تام نیست).


ماحصل توضیحات مفصل فوق این که در احکام شرعی تنها الزامی که وجود دارد همان است که در فتوای مرجع آمده است که التزام به آن از جانب مکلف اختیاری است (حتی در آنجا که مرجع برای ترک الزام جریمه ای تعیین می کند مثل کفاره برای ترک عمدی روزه، پرداخت این جریمه که در حقیقت یک حکم شرعی دیگر است، اختیاری است . )  علاوه بر این الزام هیچ الزام و اجبار دیگری وجود ندارد، مگر این که موضوع از دایره وجوب شرعی و حرام شرعی خارج شود و در دایره  وجوب یا حرام اجتماعی یا سیاسی قرار گیرد.

3- نکته سوم دلسوزی عجیب آقای مهاجرانی برای کسب و کار جوانان و کشاندن آنان به صف انتظار مهاجرت است. عجیب از آن جهت که ایشان از عنفوان جوانی، در بالاترین رده های شغلی این نظام کار کرده و در نهایت بدون انتظار در صف، به جرگه مهاجرین پیوسته است، بنابراین به نظر می‌رسد ایشان نگران پلمب کسب و کار جوانان و سه نقطه پلمپ نیست، بلکه دل چرکین پلمب دکان های  دو در کسانی است که در دوم آن بدون انتظار به بهشت های خیالی آن ور آب گشوده می شود. نکته قابل توجه آن که اشک ریختن برای تعطیلی کسب و کارجوانان و مهاجرت آنان یکی از اسامی رمز فتنه گران اخیر است و آقای مهاجرانی ( انشاءالله ناخواسته) همان را فریاد می زند.

توضیح این که از نخستین روزهای مطرح شدن طرحی در مجلس  برای سامان دهی فضای ولنگار مجازی، لشگر مطبوعاتی و سایبری فتنه گران و رسانه های خارجی آنها با معرفی طرح مذکور به عنوان طرح فیلترینگ و غوغای تعطیلی کسب و کارها و مهاجرت جوانان آن طرح را به محاق بردند و در گام بعدی  آشوب اخیر را طراحی کردند، که ایجاد نا امنی برای محیط کسب و کار وحتی تعطیل کردن کسب و کارها با تهدید و ارعاب یکی از اهداف و ثمرات آن بود و  در عمل فیلترینگی که غوغای آن را به راه انداخته بودند ثمر دیگرش، با این حال کسب و کارها آن گونه که انتظار داشتند به تعطیلی کشانده نشد و آمار ساختگی صف های انتظار مهاجرین جویای کار در کشوری که بخش بزرگی از فرصت های اشتغالش را مهاجرین اشغال کرده اند و در میان مردم شاهد و ناظر این واقعیت خریداری ندارد. به همین دلیل گام بعدی آنان برای تعطیلی مورد انتظار کسب و کارها استفاده از ابزار برهنگی است و با بعضی نشانه های واضح این امر نظیر تخفیف گذاشتن برای بی حجاب ها و یا انتشار گسترده مظاهر برهنگی عمدی مراکز بزرگ کسب و کار در فضای مجازی  و به ویژه حرکت های اخیر بعضی کسب و کارهای مجازی کور هم که باشی درک این واقعیت مشکل نیست. به همین دلیل اگر چه تمام مراکز کسب و کار ملزم به دریافت  مجوز و رعایت مقررات موضوعه هستند و پلمب مراکزی که مجوز ندارند و یا مقررات را رعایت نمی کنند( در مواردی که در قانون پیش بینی شده است) امری بدیهی است، اما در این خصوص حق با آقای مهاجرانی است نه از آن جهت که ایشان می گویند بلکه از جهت این که تعطیلی این مراکز تحقق خواست طراحان مذکور است و این حرکات جریان عادی نقض مقررات نیست که مجازات های معمول برای آن در نظر گرفته شود.

بنابراین باید به موضوع از جنبه سیاسی آن نگریست  و برای مرتکبین این حرام های سیاسی مجازات های درخور سیاسی در نظر گرفت و در مراتب پایین‌تر به جای پلمب این مراکز برای آنها مجازات کار اجباری به نفع صندوق دولت یا هزینه ایجاد اشتغال در نظر گرفت. این وجه از قضیه را در نکته بعدی بیشتر توضیح می‌دهیم.

4- نکته بعدی توصیه های آقای مهاجرانی است که ماحصل آن همان است که اصحاب آشکار فتنه 88 که اصحاب کهف فتنه اخیر هستند، در بیانیه ها بیان کرده اند، بنابراین علی القاعده باید نتیجه گرفت که آقای مهاجرانی برخلاف موضع گیری های قبلی که نشان می داد، خود را بالاتر از آن می‌دید که با هرزگان رسوای اخیر همراهی کند و احتمالا به دلیل علقه های قدیمی، تصمیم به همراهی گرفته است و در این فرض و در این میدان توصیه‌های ایشان طبق قاعده است. اما اگر بخواهیم خیلی خوش بین باشیم و توصیه‌ها را در جهت طراحی فتنه گران و پر کردن خانه های پازل دشمن نبینیم می توانیم نکاتی را به ایشان یادآوری کنیم.

همان گونه که در نکته قبل به تفصیل بیان شد مسئله ی اتفاقات کنونی کشور مسئله حکم شرعی و حرام شرعی، بلکه حرام اجتماعی  حجاب نیست، مسئله حرام سیاسی است و دیگر حجاب مطرح نیست به عبارت دیگر حجاب اکنون همان قرآنی است که سر نیزه است. مع الوصف اگر مبنای توصیه های آقای مهاجرانی آن گونه که ظاهر است حکم شرعی باشد توصیه هایی مثل رجوع به نظر سنجی بسیار خام و جاهلانه است چون حکم شرعی یک مسئله تخصصی است و مثل تمام مسائل تخصصی دیگر نظیر احکام پزشکی نظر سنجی جایی ندارد. مثل این که در همه گیری کرونا مسائلی مثل قرنطینه، ماسک یا واکسن یا مثلا  یک عمل پیچیده جراحی را به نظر سنجی یا رفراندم موکول کنیم.

اما اگرمبنای توصیه‌ها حجاب اجتماعی و حرام اجتماعی باشد نیز توصیه ها در یک نظام غیر لیبرال بلکه در نظام های لیبرال نیز جایی ندارد. با این توضیح که بعد از تشخیص یک مسئله به عنوان مفسده اجتماعی نه تنها کثرت طرفداران آن یا قلت طرفدارانش آن را توجیه نمی کند بلکه هرچه فراگیرتر شود خطرش بیشتر است.

نمونه های واضح آن قتل و دزدی است حتی لیبرال ترین کشورها هم این گونه مسائل را به نظر سنجی موکول نمی‌کنند. هر چند ممکن است در مصادیق اختلاف باشد و مثلا بعض از کشورها اموری مثل لواط و برهنگی را  مفسده ندانند ولی در نظام اسلامی که این گونه امور مثل قتل بلکه بالاتر از آن است بطلان نظر سنجی و امثال آن اظهر من الشمس است. اما اگر مبنا به تفصیلی که گذشت سیاسی باشد توصیه ها بسیار احمقانه تر از دو مورد قبلی است. هنگامی که قرآن بر سر نیزه است سردادن شعار بسیار زیبای ان الحکم الا لله یا نظر سنجی و رفراندم برای سینه زدن پای نیزه‌هایی که قرآن بر آن بالا رفته موضوعیت ندارد. شاید هیچ عاقلی شک نکند که در این گونه موارد فوری ترین اقدام پایین آوردن قرآن از سر نیزه است و چه خون دلها نخورد امام متقیین از کسانی که فریب قرآن سر نیزه را نفهمیدند.

همین جا لازم است به طراحان لایحه حجاب تذکر دهیم که اگر ممکن است این لایحه را که با رویکرد حجاب شرعی است کلا کنار بگذارند، در غیر این صورت کلمه  حجاب را حتما از عنوان لایحه حذف کنند و در متن لایحه نیز هرجا کلمه حجاب به عنوان حکم شرعی آمده حذف کنند. نکته مهمتر این که در متن این لایحه هیج عنایتی به وجه سیاسی و حرام سیاسی نشده و مجازات مناسب برای آن تعیین نشده همان گونه که به آیین دادرسی این گونه جرایم که باید با حضور هیأت منصفه باشد نیز اشاره ای نشده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۰۸۶۵۳۱۰:۲۷:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۱۰
بیش از بیست سال است که میگویند تهاجم فرهنگی دشمن! اما هیچ وقت هیچ مصداق و موردی رو مشخص نکردن که تهاجم فرهنگی غرب یعنی چی؟
ناشناس۳۲۰۸۹۶۲۱۴:۲۵:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۱۰
مصداق؟ به طور غیر مستقیم، تبلیغ جهانی غرب از طریق رسانه که بی حجاب شوید، به طور غیر مستقیم کتب دانشگاهی که غرب آمده و تبلیغ دنیا پرستی و مادی نگر بودن و وقتی مادی نگر بیشتر شود دین گریزی بیشتری خواهد بود
ناشناس۳۲۰۹۱۷۳۱۶:۵۹:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
برو ببین چند درصد از مسئولان کشور در بالاشهر و خانه های آنچنانی زندگی میکنند...
ناشناس۳۲۰۹۸۸۸۱۰:۲۶:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۱۱
مگر بالا شهر زندگی کردن مسوولان چیز تازه ای هست؟!!!
ناشناس۳۲۰۹۲۲۴۱۷:۴۷:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اینکه اونها چطور زندگی میکنن و مردم شرق سبک زندگی اونها رو دوست دارن تقلید کنن چه ربطی به غربی ها داره؟
ناشناس۳۲۰۹۴۶۵۲۲:۰۸:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
تهاجم فرهنگی از طرف غرب نیست از طرف خودمان است ، از قدیم گفتن با هر چیزی نمی تونی دشمنی کنی بد ازش دفاع کن دقیقا همون کاریه که ما داریم انجام میدیم بد دفاع کردن از عفت و حیا که فرهنگ ملی مون بوده این فرهنگ اصیل رو به سمت اضمحال کشونده ، هر چی بیشتر سعی کنیم یه فرهنگ رو به زور به مردم تحمیل کنیم موفق نمی شویم.
ناشناس۳۲۰۹۸۹۱۱۰:۲۷:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۱۱
عزیزم چرا جهان شما از سمت با حجابی به سمت بی حجابی رفتند خصوصا کشورهای مسلمان که زیاد دم از آن می زنید؟!!
ناشناس۳۲۰۸۹۸۵۱۴:۴۳:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
الان لبنان کشوری مسلمان هست یا نه مسیحی ها در لبنان چه جوری زندگی میکنن حجاب در لبنان به چه صورتی هست یا همین کشور دوست برادر سوریه
ناشناس۳۲۰۹۸۶۲۱۰:۰۱:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
لبنان کشوری با مردمی تقریبا اسلامی هست اما با حکومتی اسلامی نیست.قانون اساسی لبنان که براساس آن مردم زندگی می کنند توسط فرانسه نوشته شده نه بر اساس احکام اسلام.این فرق ایران و لبنان است.
ناشناس۳۲۱۰۰۱۲۱۲:۱۸:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۱۱
یعنی در کشور ما اسلام کاملا اجرا شده !؟
ناشناس۳۲۰۹۰۳۳۱۵:۱۸:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
هیچ میدانید این موضوع حجاب چقدر تمام قشرهای جامعه رو درگیر کرده و چه بر سر روح و روان ما ایرانیها، هم مخالف و هم موافق اورده؟؟؟ تا به کی باید ادامه داشته باشد؟؟؟؟
ناشناس۳۲۰۹۴۵۵۲۲:۰۱:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اصلا هدف اصلی از مطرح کردن حجاب اجباری درگیر کردن مردم و به حاشیه کشاندن سایر مشکلات است ، و الا هر عقل سالمی میداند اجبار حجاب از ابتدا جز ضرر هیچ‌ نفعی نداشته ، افزایش شدید آمار طلاق از سال ۵۹ تا کنون در حالی که در ۴۰ سال پیش از آن ثابت بود و بدون افزایش خود نشان میدهد اجبار حجاب جز ضرر چیزی نداشته ،از طرفی در حال حاظر اجبار حجاب فقط سبب تفرقه بین مردم و در برابر هم قرار گرفتن مردم میشود.
امیر حسین سلطان/تهران۳۲۰۹۸۷۹۱۰:۲۲:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
نکته یا در هر حال یک ادعای جدیدی بود! اگر واقعا اجبار حجاب باعث افزایش آمار طلاق طی 40 سال و اندی از 1359 تاکنون شده باشد به فوریت از جمیع جهات نیازمند بررسی همه جانبه و اعلام نظر توسط مسئولان ذیربط است. البته امیدوارم علت این افزایش احتمالی آمار طلاق ها طی این 4 دهه هر چه باشد ولیکن به علت اجبار حجاب نبوده باشد.
ناشناس۳۲۰۹۸۹۲۱۰:۲۸:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۱۱
چرا تا 20 سال قبل رعایت می شد وکسی جرات نمی کرد ولی از وقتی قانون شل گرفته شد و همزمان دوقطبی سازی علیه آن....؟!!
ناشناس۳۲۰۹۷۸۸۰۸:۵۲:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱۱
افلا تبصرون؟ همیشه باید بقیه براتون تعیین کنند؟ پس خدا چشم و عقل را برای چی داده؟
ناشناس۳۲۱۰۲۲۱۱۷:۳۷:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۱۱
اصلا همه صحبت همینه ،مردم خودشون چشم و عقل دارن برا چی یه عده براشون تعیین تکلیف میکنن؟!
ناشناس۳۲۱۰۲۱۰۱۷:۰۶:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱۱
اقا شما اقتصاد و امنیت و درست کنید ما زنها اصلا از خونه بیرون نمیاییم
ناشناس۳۲۱۰۳۲۳۲۱:۰۹:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۱۱
نظر آیت الله سیستانی رهبر معظم شیعیان در این باره چیه؟
ناشناس۳۲۰۸۶۵۹۱۰:۳۰:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۱۰
مدام میگویند قانون حجاب برای امنیت اجتماع است و مردم در منزل آزاد هستند حجاب نداشته باشند. خب پس این همه مهمانی ها که مورد حمله نیروی انتظامی قرار گرفته و مردم رو به دلیل شرکت در مهمانی مختلط بازداشت کردن چی بود؟ اونها که تو خیابون مهمانی نگرفتند. خیلی هاشون حتی تو باغ ها بودن و حتی تو شهر هم نبودند
پارسا۳۲۰۹۱۲۱۱۶:۲۰:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
دقیقا مشکل همینه که فقط تو باغ نیست ما داخل یه روستا زندگی می کنیم که اطرافش پر از ویلاس اونایی که میگی مهمونی میگیرن هنگام رفتن به مهمونی داخل ماشین عمدا روشن میکنن و عملا خانم ها عریانن و صدای موسیقی داخل ماشین داخل انتهایی ترین اتاق های منزل ما میاد با اینکه اتاق ها تا خیابان فاصله زیاد دارند. مورد بعدی صدای مهمانی ها هست که انگار پیشت هستن و وقتی هنگام خوابی عروسی گرفتن بی تعارف حتی نمی تونی بخوابی از شدت صدای ویلایی که 1تا 2 کیلومتر فاصله داره من موندم داخلش چطور میتونن تحمل کنن.
ناشناس۳۲۰۹۸۹۳۱۰:۲۹:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
زنگ بزن بیایند جمعشان کنند
محمد۳۲۰۹۶۳۷۰۲:۲۷:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۱۱
شل حجابی وبی حجابی زیر سر سریالها وبرنامه های صدا وسیما است . موارد رعایت اجباری را پای تعهد انها نگذارید درزمان قطب زاده یک کودتای خزنده دراین سازمان شد ودر مجلس اول درنطق پیش از دستور به این موضوع اشاره شد
ناشناس۳۲۰۹۸۹۵۱۰:۳۰:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱۱
تا همین یک دهه پیش رفتار نامحرم در فیلم یا پوشش آن خیلی حساس بود و رعایت می شد ما الان شدن برعکس ان
ناشناس۳۲۰۸۶۸۳۱۰:۴۸:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
الان زنان د رسایر کشورهای مسلمان چگونه هستند؟!!!
ناشناس۳۲۰۹۰۸۶۱۵:۵۷:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اسلام ناب فقط در ایران هست...باید شکرگزار این مطلب باشیم
ناشناس۳۲۰۹۱۷۴۱۷:۰۲:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۱۰
آره واقعا خیلی نابه!!!!!!!
ناشناس۳۲۰۹۲۹۴۱۸:۵۶:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
چرا این اسلام ناب فقط در مورد حجاب است ؟!
ناشناس۳۲۰۸۶۹۴۱۰:۵۵:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۱۰
بیش از دویست کشور در جهان وجود دارد که درست یا نادرست در اکثر مطلق آنها حجاب اختیاری است .
ناشناس۳۲۰۸۹۶۶۱۴:۲۷:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
به طور مطلق حجاب در همه جای جهان اجباری هست و از زمانی که حجاب کمتر شده در جهان وضع خانواده و زندگی ها چگونه شده؟!!!
ناشناس۳۲۰۹۴۷۸۲۲:۲۱:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۱۰
شما را دقیقا به حرف خودتان ارجاع میدهم ، از وقتی حجاب در ایران اجباری شده وضع خانواده ها و زندگی چگونه شده ، یک بررسی کنید ببینید وضعیت طلاق و بنبان خانواده قبل از سال ۵۹ چطور بوده و بعد از آن به چه شکل بود ، سخن آمار روشن است
ناشناس۳۲۰۹۸۶۹۱۰:۱۰:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۱۱
خوب بخون متن رو بعد نظر بده اشتباه خوندی نوشته حجاب کمتر شده نه حجاب اجباری شده ای کاش فقط به قضیه یه روسری بود ای کاش فقط خانم ها روسری سر نمیکردن دیگه بدتر شده کی خانم های سرزمین ما بی حیا وبی عفت بودن . ای کاش مشکل فقط حجاب بود حرمت ها داره شکسته میشه وجایگاه عزت واحترام زن ومرد از بین میره
ناشناس۳۲۱۰۰۱۴۱۲:۲۰:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
شما در کجا زندگی می کنی که این همه بی حیا و عفت وجود داره ؟ من که در اطرافم انسانهای شریف و زحمتکش و خانواده دار و محترم می بینم
ناشناس۳۲۰۹۰۰۱۱۵:۰۲:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۱۰
عربستان فقط در دو شهر مکه و مدینه حجاب اجباری هست
ناشناس۳۲۰۹۰۸۳۱۵:۵۵:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اسلام ناب رو ما فقط اینجا در ایران داریم...ول کن اونها رو
ناشناس۳۲۰۹۱۶۹۱۶:۵۸:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
نشانه اسلام ناب هم فقط حجاب !!
میثاق۳۲۰۹۸۰۴۰۹:۰۵:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۱۱
حتما کشورهای اروپایی مثل فرانسه جزو همون دویست کشور هستند! که پوشش اسلامی رو ممنوع اعلام کرده اند!!در این کشورها بی حجابی اجباری است.
ناشناس۳۲۰۸۷۰۱۱۱:۰۱:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۱۰
گشت ارشاد در زمانی که مهاجرانی سکاندار وزارت ارشاد بود تاسیس شد حالا ایشان منتقد شده است ؟!
ناشناس۳۲۰۹۱۵۸۱۶:۴۶:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۱۰
یعنی مهاجرانی تاسیسش گرده؟!
ناشناس۳۲۰۹۱۸۹۱۷:۱۷:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۱۰
عزیزدلم اگه اهل مطالعه هستی که بعیدمیدونم درآخرین روزهای دولت آقای خاتمی عزیز درمجلس هفتم که همگی اونا از جناح راست بودن این طرح راباعنوان عفاف وحجاب تصویب کردند وگشت ارشاددرابتدای دولت احمدی نژاد شروع به کارکرد .
ناشناس۳۲۰۹۹۰۲۱۰:۳۴:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
گشت برای حجاب از اول انقلاب درست شده و هر سری عنوان آن عوض می شد و آخر سری فقط شده بودن تذکر و آموزش درحالی که قبلا می بردن کلانتری و کمتر هم کسی جرات می کرد بد پوشش باشد
ناشناس۳۲۰۹۲۰۳۱۷:۲۷:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۱۰
این یعنی چی؟ شما منتقد گشت ارشادی یا می خوای فقط حرص بدی؟
علی۳۲۰۸۷۰۴۱۱:۰۶:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
عربستان و مالزی وامارات و ترکیه و عراق و سوریه مسلمان نیستند؟
ناشناس۳۲۰۸۹۵۰۱۴:۱۷:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱۰
هر وقت یاد گرفتی حکومت آنها بر مبنای دین نبود بقیه اش هم می فهمی
ناشناس۳۲۰۹۱۱۶۱۶:۱۸:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۰
یعنی مال ما بر مبنای دین است؟؟؟
ناشناس۳۲۰۹۱۷۲۱۶:۵۹:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۱۰
هر وقت تو فهمیدی دین فقط حجاب نیست بقیه شو هم میفهمی!
ناشناس۳۲۰۹۹۰۳۱۰:۳۵:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۱
مگر کسی گفت فقط حجاب هست!!!
ناشناس۳۲۰۹۱۹۰۱۷:۱۸:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۱۰
خداخیرت بدهد یعنی تمام مسلمانان کشورهای دیگه مسلمون نیستن ونظامهاشون فاسدن .
ناشناس۳۲۰۹۹۰۴۱۰:۳۶:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۱۱
خودت چی فکر می کنی؟ حکومت نمی تواند بر مبنای اسلام نباشد ولی حکومتداری می شود بر ملت مسلمان؟
ناشناس۳۲۰۹۶۱۱۰۱:۲۱:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
آیت الله سیستانی مرجع پرنفوذ عراقی ها چرا به دولت عراق و نخست وزیر شیعه مذهب نمیگه حجاب را اجباری کنید. لابد به نظر تو میترسه؟!
ناشناس۳۲۰۹۹۰۷۱۰:۳۷:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۱۱
چون حکم حکومتی ندارد
ناشناس۳۲۰۸۷۰۷۱۱:۰۷:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۱۰
از دولت درخواست میشود سریعا تمهیداتی اندیشیده شود تا چنانچه افرادی از سر عناد و یا هر دلیل دیکر نمی توانند و یا نمی خواهند قوانین عفاف و حجاب را رعایت کنند بتوانند بسادگی کشور را ترک کنند و بروند
ناشناس۳۲۰۸۹۴۲۱۴:۱۴:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
باید سرشماری کرد
حامد حمدایی اصل۳۲۰۸۹۸۰۱۴:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۱۰
بی زحمت یه درخواستی ام از مسئولین وزارت خارجه بکنید تا یه مذاکره و تفاهم در موردی ک فرمودید با دول غربی بکنند بلکه زودتر ویزامون رو بدند هم شما خلاص بشید و هم ما
ناشناس۳۲۰۹۰۶۲۱۵:۳۷:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱۰
کجا بروند؟ این رو باید از دولت بقیه کشورها تقاضا کنی، که راهشون بدن...
ناشناس۳۲۰۹۱۳۲۱۶:۲۶:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
هر موقع شما متوجه شدید که مملکت،ملک شخصی شما نیست که تمام و کمال باب میل شما باشد و توانستید در کنار بقیه انسانها با سلایق و عقاید مختلف زندگی کنید ،میتوانید خودتان را یک شهروند متمدن به حساب بیاورید، در ضمن هر چیزی را نمیتوان به عنوان قانون به خورد اجتماع داد و قوانین نیاز به بازبینی و اصلاح دارند.
ناشناس۳۲۰۹۴۴۷۲۱:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
نه جانم برای اینکه کدام گروه وطن را ترک کنند باید رای گیری شود هر گروه بیشتر رای آورد می ماند گروه اقلیت می رود .
ناشناس۳۲۰۹۴۵۴۲۲:۰۱:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اینا همش شعار وفریب است میخوان مردم را سرگرم کنند که بحران کشور را به رخ مسئولین نکشنداتفاقا تو دوران اصولگراهای افراطی بی حجابی به اوج خود رسیده .
ناشناس۳۲۰۹۴۸۲۲۲:۲۴:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱۰
کشور فقط متعلق به شما نیست ، کشور متعلق به همه ملت ایران است و طبیعتا باید به خواست اکثریت احترام گذاشت .
ناشناس۳۲۰۸۷۰۹۱۱:۰۹:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
چطور در اروپا و انگلیس خبیس کانادا استرالیا آمریکا پیروان ادیان الهی اسلام را مجبور به بی حجابی میکنند مهاجرانی وطن فروش؟؟؟
علب۳۲۰۸۹۸۶۱۴:۴۴:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
با این تفکر باید همه مسلمانان با حجاب از اروپا و آمریکا اخراج شوند
ناشناس۳۲۰۸۹۸۷۱۴:۴۶:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۰
.. خدایا خودت رحم کن
ناشناس۳۲۰۹۰۰۷۱۵:۰۵:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۱۰
دقیقا در کجای اروپا مسلمانان رو مجبور به بی حجابی می کنن؟ میشه نام ببرید؟ فقط در مدارس دولتی فرانسه همراه داشتن نماد های مذهبی ممنوع است. اما مسلمانان می توانند مدارس خصوصی اسلامی تاسیس کنن و بچه هاشون رو بفرستن مدارس اسلامی. پس می بینید که چیزی اجباری نیست
ناشناس۳۲۰۹۲۴۹۱۸:۱۴:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۱۰
نه نشد مهد آزاد بودن یادتان رفته یا از عمد هست؟!!
ناشناس۳۲۰۹۸۶۴۱۰:۰۲:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۱۱
آزاد هستند برای مردم خودشان نه برای اخارجی ها. الان مگر در ایران باب میل افغانی های مهاجر قانون می نویسن؟
ناشناس۳۲۱۰۰۳۴۱۲:۵۱:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
حجاب از کی تا حالا شده برای مهاجران؟!!
ناشناس۳۲۱۰۰۰۷۱۲:۱۴:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱۱
جناب برقع ممنوعه حتی اگر بعنوان آزاد اندیشیدن هم نبود حتما باید بخاطر اونهمه حملات تروریستی که تو کشورشان شد چادر و برقع رو ممنوع میکردن
ناشناس۳۲۰۹۰۵۶۱۵:۳۰:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۱۰
آقا کجا اونا اجبار بی حجابی میکنند؟
رضا۳۲۰۹۰۶۰۱۵:۳۵:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
بیا هلند انگار در بنگلادش هستی
ناشناس۳۲۰۹۰۶۸۱۵:۴۳:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۱۰
قانون امریکا بر آزادی بیان و آزادی در حق مذهب، در هیچ کجای آمریکا کسی حق برداشتن حجاب کسی رو به زور نداره چه برسه قانون، نماینده‌ی با حجاب در مجلس آمریکا هستش و موارد دیگه که با یک سرچ ساده هم می‌شد پیدا کرد، موضوع کشور فرانسه است که در مکان‌های اجازه داده نشده اونم میشه سرچ کرد. موضوع اصلی این که شما اخبارتون رو از کجا می‌گیرید؟
ناشناس۳۲۰۹۰۷۰۱۵:۴۶:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
داداش ...... من خواهرم اونجاست و هیچ مشکلی نداره
امیر حسین سلطان/تهران۳۲۰۹۰۹۳۱۶:۰۲:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اولا خبیث داریم و نه خبیس! ثانیا جناب دکتر مهاجرانی هر چه که باشند مسلما وطن فروش نیستند. ....
تفرشی۳۲۰۹۷۵۷۰۸:۲۸:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۱۱
اگر نیست؛ چرا جلای وطن کرده و در انگلیس و بلاد کفر لنگر انداخته.!؟
امیر حسین سلطان/تهران۳۲۱۰۰۲۰۱۲:۳۲:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۱۱
همه جا سرزمین خداست و انسان ها اختیار دارند محل سکونت شان را تغییر دهند. استفاده از تعبیر بلاد کفر در هزاره سوم میلادی و قرن بیست و یکم هم چندان محلی از اعراب ندارد وقتی این همه افراد و از طیف های مختلف اجتماعی سالهای سال در دیار غربت زندگی می کنند. استفاده از دیار غربت و همچنین جلای وطن به مراتب مناسبت تر و شایسته تر از بلاد کفر برای رساندن مقصود و احتمالا ناخشنودی مان از ماندگاران در خارج از کشور است. موفق باشید.
ناشناس۳۲۰۹۳۸۸۲۰:۵۳:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۱۰
والا ما که اقوام کانادا داریم کاملا باحجاب هستند و حتی موسسه و تشکل اسلامی هم دارند و فعالیت اسلامی هم می کنند هیچ کس هم مزاحمشان نیست . حالا شما از کجا این اطلاعات غلط رو داری مال اینه که فقط از یک کانال اطلاعات می گیرید و حاضر به تحقیق نیستید که مبادا باورهای تان تغییر کند.
ناشناس۳۲۰۸۷۳۶۱۱:۲۵:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
با شعار زن زندگی آزادی بدنبال بی بند و باری جنسی هستند برخی ها
ناشناس۳۲۰۸۷۴۴۱۱:۲۸:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اتفاقا چون حجاب بر مبنای شرع وام گرفته در قوانین ما باید به کار برد و آن را هم اجرا کرد
ناشناس۳۲۰۸۷۴۶۱۱:۳۰:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
خواسته از دوستانش عقب نیفتد با حرف های آبکی که این جماعت می زنند
ناشناس۳۲۰۸۷۷۵۱۱:۴۵:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱۰
دوکار باعث بی حجابی ونافرمانی برای حفظ حجاب شد اول مسئولانی که اختلاس کردند ودوم فرزندانشان که در اروپا کشف حجاب کردندومردم راعصبانی کردند برخورد با این دومورد اوضارا بهتر می کند
ناشناس۳۲۰۹۲۵۴۱۸:۱۷:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
دوگانگی از 15 الی 20 سال قبل که قانون حجاب رعایت نشد در ضمن خودتان را هم پشت اختلاس هم قایم نکنید.
ناشناس۳۲۰۸۷۷۶۱۱:۴۶:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۱۰
روانکاوان کشور باید برای درمان سادیسم بی حجابی و برهنگی فعالیت خود را صد چندان کنند تا این بیماری جنون آمیز را تا حدودی درمان کنند
ناشناس۳۲۰۹۳۹۴۲۱:۰۱:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
کل دنیا روانی هستند آیا ؟!
ناشناس۳۲۰۸۷۹۴۱۲:۰۵:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۱۰
پوشش زننده یا بی حجابی را جمع نکنید یا همین طور زنان را مردانه وار می کنید می شوید مانند آمریکا و اروپا که.....!
ناشناس۳۲۰۸۸۰۰۱۲:۱۳:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
حجاب از بی حجابی بهتره . اما ابتدا فرهنگ سازی نیاز دارد .باید جوانان را به سمت دین و مذهب جذب کرد
ناشناس۳۲۰۸۸۰۷۱۲:۲۴:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۱۰
خیلی از جوانان دهه 80 اصلن نمیدونند مهاجرانی کی هست که حالا شما امدید سبک زندگی انها رو به سالهای 76تا 79 صدارت مهاجرانی وصل کردید
ناشناس۳۲۰۸۸۱۰۱۲:۲۶:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
وقتی از دین بصورت سلیقه ای و ابزاری استفاده میشود
ناشناس۳۲۰۸۸۱۱۱۲:۲۷:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
محتوای فاخر و علمی و ارزشمند بسیار عالی است
ناشناس۳۲۰۸۸۶۶۱۳:۰۲:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
در جامعه مدینه در زمان پیامبر ص گروهای مختلفی در کنار هم زندگی میکردند و هر کدام با فرهنگ و اسلوب خودشان می زیستند این گروها شامل مسلمانان منافقین اهل کتاب مشرکین بودند
ناشناس۳۲۰۹۲۶۸۱۸:۲۸:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۱۰
به قوانین اسلام احترام می گذاشتند به طوری که وقتی آیه حجاب نازل کرد حجابشان را مانند آن آیه می گرفتند
ناشناس۳۲۰۸۸۷۵۱۳:۱۲:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۱۰
توجه كنيم كه عده اي از بانوان اقليت هاي مذهبي غير مسلمان هستند و اعتقادي به حجاب ندارند
ناشناس۳۲۰۸۹۵۳۱۴:۱۹:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۱۰
چه ربطی داشت؟ عده ای از مسلمانان هم به برخی قوانین شرعی اعتقاد ندارند
ناشناس۳۲۰۸۸۸۰۱۳:۱۸:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اگرچه مخالف خارج نشینی دکتر مهاجرانی هستم ولی با اصل ساختن با مردم و دنیا (تسامح و تصالح) موافقم
ناشناس۳۲۰۹۲۰۵۱۷:۲۹:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
تساهل
خضر۳۲۰۸۸۸۴۱۳:۲۰:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۱۰
با سلام حجاب امری اعتقادی و شخصی است ،اما پوشش امری عرفی و تابع قراردادهای اجتماعی است.همه حکومت‌ها بسته به عرف آن جامعه قوانینی برای پوشش دارند .نکته مهم در این موضوع ،توجه به عرفی بودن مسأله و تاثیر پذیری این امر از نظر اکثریت جامعه و فرهنگ حاکم بر آن است . توجه به این نکته میتواند راهگشای مسأله و مانع شکل گیری دوقطبی های خطرناک اجتماعی گردد.
احمد۳۲۰۸۹۰۹۱۳:۴۶:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
داشتن حجاب یک امر اجتماعی است قبل از دینی بودن، اثر اجتماعی دارد، روی زندگی دیگران و جامعه و ذائقه جامعه تاثیر می گذارد برای همین واجب است هر کسی به خصوص در جامعه اسلامی، حجاب داشته باشد، این غیر از این است که اثر فردی هم دارد، مثل اینکه هر کسی حق ندارد بوق بزند و سر و صدا برای دیگران ایجاد کند و یا بوی بد راه بیاندازد و دیگران را به کنترل گوش و بینی شان راهنمایی کند
ناشناس۳۲۰۸۹۱۲۱۳:۴۸:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۱۰
جناب مهاجرانی چطور چندین سال در گرانترین شهر دنیا یعنی لندن ساکن هستن؟ زندگی ایشون از چه منبعی طئمین میشه؟ مگه یک وزیر تو این مملکت چقدر حقوق میگیره که تا سالها میتونه برای خودش در لندن بچرخه چندین و چند سال؟
ناشناس۳۲۰۸۹۱۷۱۳:۵۰:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۱۰
مملکت را به بهانه حجاب و عفاف به آشوب نکشانید.
مریم۳۲۰۸۹۲۷۱۳:۵۵:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
برای بحث حجاب اجبار هیچ وقت نه جواب داده نه میده...به فکر زیرساخت های فرهنگی باشید
ناشناس۳۲۰۸۹۵۴۱۴:۲۰:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۱۰
پس دزد هم فایده ندارد چون تمام نمی شود ولی دزد منفعتی دارد آن هم کسب مال هست بی حجابی چه منفعتی هست؟!!!
ناشناس۳۲۰۹۲۴۵۱۸:۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
وقتی یکی بی حجابه اگر شما اعتقادات قوی داری کافیست به او نگاه نکنی تا هیچ آسیبی به دینتان نرسد اما آیا شر و ضرر دزد را میتوان اینگونه دفع کرد و از آسیبش در امان ماند.
ناشناس۳۲۰۹۹۱۲۱۰:۴۲:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۱۱
ما نگاه کنیم یا نگاه نکنیم به کنار ولی وقتی از همین طیف نگاه کنند....!!
ناشناس۳۲۰۹۹۳۵۱۱:۰۶:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۱
برای سایر قوانین هم همین فاز بدهید
ناشناس۳۲۰۹۴۰۲۲۱:۰۷:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
در کل دنیا دزدی جرمه و مجازات داره آیا حجاب هم در کل دنیا مثلا کشورهای دوست و برادر عربستان و سوریه و ترکیه و لبنان و عراق و عمان و... اجباری است ؟
ناشناس۳۲۰۹۹۱۴۱۰:۴۳:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۱۱
حرف از این است که اگر بی حجاب تمام نمی شود لابد دزدی هم تمام نمی شود چه با قانون و چه بی قانون
ناشناس۳۲۰۸۹۵۷۱۴:۲۱:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۰
.. دوستانش در به در دنبال دوقطبی سازی علیه حجاب هستند این هم خواسته بگوید من هم هستم
ناشناس۳۲۰۸۹۹۴۱۴:۵۹:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۱۰
خدا رو شکر که با اسلام ناب محمدی آشنا شدیم
معلم۳۲۰۹۰۱۹۱۵:۱۰:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۰
فتوا تابع شرایط زمان و مکان است. در غیر اینصورت برده داری باید ازاد باشد و یا قطع دست دزد و سنکسار و موارد دیگر که باعث وهن اسلام در زمان کنونی می شود.نباید گروه های افراطی را در اسلام الگو قرار داد و پاعث گریز نسل جوان از دین شد. مطالعه تاریخ ادیان سودمند است،
ناشناس۳۲۰۹۹۱۵۱۰:۴۵:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۱۱
قوانین اسلام ثابت هست شرایط روز یعنی موبایل می آید می‌گویند حرام هست یا نه و نه قوانین که از طرف خدا آمده
ناشناس۳۲۰۹۹۴۱۱۱:۰۸:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱۱
در قرآن صراحتا آورده شد شاهد توسط زن دو نفر باید باشد آن وقت قاضی کردن زن را کجای دلمان بگذاریم، منجی بشریت می آید بازگشت به قوانین الهی از جمله همین حجاب
ناشناس۳۲۰۹۰۳۵۱۵:۱۹:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اقای عطا مهاجرانی و همسرش خانم جمیله کدیور مدت هاست که بلاد کفر مقاله می نویسند و سایت های مختلف از مقالات ایشان را تایید و منتشر می کنند .سوال ایا تفکر این دو نفر را قبول دارید یا نه؟
موسی۳۲۰۹۰۴۰۱۵:۲۲:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۱۰
چرا امام خمینی شل حجابی برخی زنان ایلات عشایر که عرفا همیشه مقداری‌ از مویشان بیرون بوده را بلااشکال دانسته اند ، چون موی بیرون زده آنها هیچ مفسده اجتماعی ندارد پس ملاک در حجاب اگر مفسده اجتماعی باشد اگر مردم به زنان بدحجاب و بی حجاب واکنشی نشان ندهند بی حجابی یا بدحجابی چه اشکالی دارد
ناشناس۳۲۰۹۸۷۲۱۰:۱۴:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۱۱
خیالتون راحت واکنش نشان خواهند داد .
ناشناس۳۲۱۰۰۳۶۱۲:۵۴:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
حجاب بر همه واجب هست زنان عشایر اگر مقداری رعایت نمی کنند فتوا داده شده چون خودشان خواستند نگاه کردن به آنان اشکالی ندارد وگرنه طبق قانون رعایت حجاب بر همه واجب هست چه شهری و چه غیر شهری
ناشناس۳۲۰۹۰۵۱۱۵:۲۶:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۱۰
موضوع حجاب ب قانون برمیگردد و بایدتابع قانون باشیم مادراسلام چیزی بنام اجبارنداریم بلکه این پوشش قانونی است عریانی زشته همه مذاهب طرفدارپوشش مناسب حتی برای مردان است
مانی۳۲۰۹۳۷۶۲۰:۴۸:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
بله باید تابع قانون باشیم،ولی قانون مورد تائید و خواست اکثریت جامعه.
ناشناس۳۲۰۹۴۰۹۲۱:۱۰:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۱۰
قانون باید توسط جامعه پذیرفته بشه و در کشورهای دیگر رایج باشه مثل قوانین رانندگی نه اینکه بدون پشتوانه اکثریت مردم تحمیل بشه
ناشناس۳۲۰۹۴۳۷۲۱:۴۲:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اخه بنده خدا قانون اساسی ما بر اساس شرع دین نوشته شده چطور میگی حجاب قانونه باید رعایت بشه تنها در قران حجاب رو به زنان پیامبر پیشنهاد داده نه به عموم جامعه .
ناشناس۳۲۱۰۰۳۸۱۲:۵۵:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۱۱
عزیزم چندین آیه هست که یکی از آن آیه برای زنان پیامبر هست و بقیه برای تمامی ایمان آورنده به خدا
ناشناس۳۲۰۹۷۰۸۰۷:۰۰:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۱۱
اگر قانون مغایر اسلام باشد که شورای نگهبان باید جلوی این رو می گرفت
ناشناس۳۲۰۹۰۵۷۱۵:۳۳:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۱۰
چطور در سریال گاندو یک زن ارمنی بی حجاب بازی می‌کند اما زن ارمنی در جامعه موظف به رعایت حجاب است؟
ناشناس۳۲۰۹۲۰۶۱۷:۳۲:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
چون بعضی ها به چیزهایی که شعارشو میدن اعتقاد ندارند
ناشناس۳۲۱۰۰۳۹۱۲:۵۷:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۱۱
اگر در ایران پر شده آن قسمت ها برخورد باید می شد
سهراب۳۲۰۹۰۹۸۱۶:۰۹:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۱۰
حجاب موقعی اجباری میشود که ساخته حکومت باشد درصورتیکه این دستور خداست که حاکم مطلق ماست و هزاران دلیل روشن دارد ضمنا کورخواندن آنهایی که فکر میکنند فرزندان هوشمند ایران که ازبین کاخها درابتدای اسلام خانه ساده فاطمه سلام الله را انتخاب کردند گول این حرفها را بخورند این هم موجی است که بزودی جوانان گول خورده هم نفهمند چون ماصاحب داریم
ناشناس۳۲۰۹۱۲۵۱۶:۲۳:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اصلا سوال اساسی اینست که مقبولیت امری مهمتر است یا مشروعیت ؟ یعنی اگر موضوعی از نظر بخش قابل توجهی از مردم مقبولیت نداشته باشد چه باید کرد ؟
ناشناس۳۲۰۹۱۲۹۱۶:۲۶:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
حجاب فقط برای مردم متدین و طرفداران نظام اجباریه نه بقیه مردم چون شبکه های اجتماعی خارجی فقط برای مردم فیلتره نه برای مسئولین .
ناشناس۳۲۰۹۱۵۳۱۶:۴۴:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۱۰
مهاجرانی خواست افزایش حقوق شاملش بشه ،
رضا۳۲۰۹۱۷۸۱۷:۰۶:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۱۰
ولنگاری نتیجه تساهل وتسامح مهاجرانی وامثال او نیست نتیجه وزارت میرسلیم وامثال اوست تقریباهم مسلکان شما بودندوهستندچرا روزبروزبدترشد لطفا کمی بدون تعصب فکرکنید
ناشناس۳۲۰۹۲۱۹۱۷:۴۴:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۱۰
الان عطا مهاجرانی مهم شد؟؟
ناشناس۳۲۰۹۲۳۰۱۷:۵۰:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
مردم از همه جهات تحت فشارند.
حسین۳۲۰۹۲۸۸۱۸:۴۸:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
شمارو‌به عزیزترینهاتون قسم میدم دنبال حاشیه ها نرید‌. سالها بر مسند قدرت تکیه زدید جوانها‌ بیکار گرانی بیداد میکنه با شکم گرسنه حجاب یعنی چی مردم مسلمان هستند و معتقد ولی شما با بحث های پوچ مردم را از مشکلات اصلی منحرف میکنید
ناشناس۳۲۰۹۳۱۲۱۹:۳۰:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۱۰
چه چیزی را درست کردید که حالا همه دغدغه تان شده حجاب قدرت اول منطقه کجای این کشور را سالم نگه داشته از آب از جنگل از کوه کلا محیط زیست و از تورم وگرانی و بیکاری از سن ازدواج از جوانان تحصیل کرده و علاف چه چیزی سالم مانده .
ناشناس۳۲۰۹۳۲۴۱۹:۴۸:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۱۰
خلاصه مبحث نویسنده محترم این است که در بحث هنجارهای اجتماعی یا سیاسی صرف نظر از مبانی اقتباس آن هنجارها که شرع باشد یا عقل باشد یا عرف یا علم، نیازمند قوانین هستیم و حتی در غیاب شاکی خصوصی بعضا اقدام مدعی العموم لازم است. البته کلیت این بحث درست است. اما نظر نویسنده محترم را به چند نکته جلب میکنم: 1- تشریفات وضع قانون خصوصا این قانون اخیر چگونه است؟ آیا مشروعیت اجتماعی قوانین متناسب با نوع ناهنجاری اهمیت دارد یا نه و در این قانون عفاف و حجاب تا چه حد رعایت شده؟ 2- فاصله بین ماهیت قانون و هدف قانون گذار تا نحوه اجرای آن قبل و اکنون چگونه است و در آینده چگونه خواهد شد؟ بخصوص آن جمله «حتی یک مورد را نمی‌توان سراغ کرد که فردی صرفا به دلیل نداشتن حجاب شرعی مورد برخورد قرار گیرد» 3- پیامد تصویب قوانینی که هرچند معقول یا علمی باشد اما با هنجار یا شرایط کلی جامعه تطبیق نکند و دامنه مشمولین جرمش زیاد یا پرهزینه باشد چیست؟ مثلا قوانین مرتبط با تردد خودروهای آلاینده یا چشمه های آلاینده غیر متحرک که اتفاقا با جان مردم سرو کار دارد و اهمیت آن خیلی بیشتر از حجاب است و متشرع و غیر متشرع و سیاسی و غیر سیاسی هم نمیشناسد به کجا رسیده؟ آیا بهتر نیست تحلیل هزینه - فایده نداشتن چنین قوانینی با تصویب و عدم اجرا یا بد اجرا کردن یا ناقص اجرا کردن آن مجددا بازبینی شود؟ 4- ایران به عنوان یکی از کشورهای جهان و عضو سازمانهای بین المللی مسئولیتها و تعهداتی را برای عضویت در این مجامع در قوانین داخلی خود پذیرفته. بالارفتن حجم قوانین تصویب شده در پشت درهای بسته که در تعارض با قوانین داخلی برای عضویت ایران در این نهادهاست چه پیامدهایی برای سیاست خارجی کشور و تاثیر آن بر اقتصاد کلان خواهد داشت؟ 5- درجه بندی و تعریف جرایم اجتماعی با ماهیت فرهنگی چگونه است؟ مثلا بی حجابی، برهنگی، هرزگی با یکدیگر یکی است؟ آیا به لحاظ جرم انگاری با روزه خواری یا قتل یکی است؟ در تنظیم قانون به کدام یک از جنبه های ماهوی جرم انگاری برای ناهنجاری های اجتماعی توجه شده و تا چه حد؟
ناشناس۳۲۰۹۳۳۷۲۰:۰۶:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۱۰
یک کم راههای جذب به دین و حجاب را از امام موسی صدر یاد بگیرید. ببینید امام موسی صدر چطور مثل یک پدر؛ در لبنان بی حجاب و با حجاب را زیر چتر خود گرفته بود . مردم را با زور نمی شود دین دار کرد با زور نمی شود با حجاب کرد. متاسفانه در ایران برخی نقش ناپدری را دارند.
ناشناس۳۲۰۹۳۴۲۲۰:۱۰:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
متخصصین دین!!! همین متخصصین دین تو همه جا دخالت می کنن تو سیاست و اقتصاد و مسکن و بانک و... دخالت می کنن! خب پس مردم هم متخصصین دین هستن. قرآن برای همه مردم اومده و واضح گفته شده که بهتر هست حجاب را رعایت کنن و هیچ جا حرام بودن بی حجابی نبوده.
غلامرضا۳۲۰۹۳۶۸۲۰:۴۲:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۱۰
باید بپذیریم که در هر کشوری قانونی حاکم است و تا آن قانون پابرجاست مردم باید از آن قانون تبعیت کنند هر چند به مزاقشان خوش نیاید .شل حجابی با ولنگاری فرق میکند شل حجاب شاید حجاب را قبول نداشته باشد ولی به احترام ، حجاب حداقلی را رعایت میکند ولی بی‌حجاب یا ولنگار،نه تنها حجاب را قبول ندارد بلکه احترام به قانون هم نمی‌گذارد پس مشمول جریمه قانونی میشود.بپذیریم اگر بی احترامی به والدین باب شد آینده مثبتی در انتظار نخواهد بود
سینا۳۲۰۹۳۷۹۲۰:۴۹:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
به نظرم اتفاقا شمایید که صادقانه تحلیل نمیکنید. اینکه حکم شرع را در یک لایه پایینتر پنهان کنید و ادعا کنید این مباحث و دعاوی ربطی به شرع ندارد واقعا صادقانه نیست. مسئله کاملا روشن است. پوشیده بودن موی زن، حتی زنی که اعتقاد ندارد. هر گونه مواجهه سیاسی یا اجتماعی با این مسئله، برگرفته از آموزه دینی و شرع است. یعنی مبنای هر گونه قانون گذاری و تصمیمی گیری، حکم قرآن در زمینه پوشیده بودن موی زن و تعبیر و تفیسر و برداشت هاییست که از منابع دینی در این مورد صورت میگیرد و لاغیر. پس نقطه آغاز هر گونه نگاه به این مسئله در سطح سیاسی یا اجتماعی، همچنان شرع است.
عمران۳۲۰۹۴۶۲۲۲:۰۶:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۱۰
خوب خدا را شکر که نویسنده محترم پذیرفتند که اجبار حجاب در جامعه برای «همه» (از جمله غیر مسلمین و افراد مسن) هیچ دلیل شرعی ندارد بلکه «واجب اجتماعی» است! خوب عزیز من! این واجب های اجتماعی را که دلیل شرعی ندارند چه کسی باید تعیین کند؟ آیا مردم حق ندارند تعیین کنند چه چیزی «واجب اجتماعی» است چه چیزی نیست؟ حتی اگر قرار باشد یک فرد یا گروه خاصی هم برای مردم چنین تصمیمی بگیرند باید به وکالت از ملت چنین تصمیمی را بگیرد. مشکل همینجاست که روند تعیین «واجب های اجتماعی» تا کنون درست نبوده است.
ناشناس۳۲۰۹۴۸۳۲۲:۲۸:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
جناب آقای مهاجرانی در به‌وجود آمدن وضعیت فرهنگی فعلی خصوصا حجاب، نقش پررنگی داشته است. توبه در چنین مواردی همراه با جبران است. جبران این مورد به سال‌ها تلاش نیازمند است.
احمد۳۲۰۹۴۹۸۲۲:۴۳:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۰
مهاجرانی گاهی به نعل می‌زنه و گاهی به میخ بعضی از تحلیل هاش در حمایت از جمهوری اسلامی است و گاهی تفرقه انداز ایشان در اوج دشمنی غرب با ملت ایران میهمان کشورهای عربی در ریاض به منظور دریافت کمک مالی و فشار بر ایران با دشمنان همراهی کرد
ناشناس۳۲۰۹۵۴۸۲۳:۴۹:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۱۰
درود برامام خامنه ایی
ناشناس۳۲۰۹۵۷۴۰۰:۲۴:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۱۱
نویسنده: ولی بر خلاف بقیه واکنش‌های ایشان در مورد وقایع کشور که عموما منصفانه و صادقانه بوده است، در نوشته کنونی بیش از آن که انصاف و صداقت دیده شود، تغافل ناشی از علایق قدیمی موج می زند تا زمانی که منتقدی باب میل شما حرف میزنه او فردی صادق و درستکاره و وقتی نظری درست ولی خلاف نظر شما ابراز میکنه همون فردغافل خوانده می شود.
ناشناس۳۲۰۹۶۰۵۰۱:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱۱
حجاب ربطی به‌عفاف ندارد
خان۳۲۰۹۶۱۶۰۱:۳۰:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
بابا جان درد امروزی ما مگه حجابه ؟الان مردم دارن برای یک تکه نان تقلا میکنن.منم مخالف اجباری بودن حجاب ام ولی بعضی ها واقعا بی هویت شده اند با یه تکه پارچه اینور و اونور بدنشو پوشانده ،اینا باید کنترل بشن .
کوثر۳۲۰۹۶۳۸۰۲:۳۱:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۱۱
با سلام و تحیت هر چند که با دیدگاههای سیاسی آقای مهاجرانی هم نظر نیستم ولی در مقوله حجاب ، نظر ایشان را صائب میدانم و بقیه فقط اظهار نظرهای من درآوردی و از روی اجبار و بی منطقی هستند. ولله الحمد
ناشناس۳۲۰۹۶۴۶۰۳:۰۱:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۱۱
اگرازهرکس سوال کنید دین مهم است یاحجاب سریع جواب خواهد داد دین. خداوند درقران فرموده در دین اجباری نیست ولی اینها حجاب را اجباری کردند وقت مملکت ومردم سرگرم این حجاب کرده اند.
سید حبیب۳۲۰۹۶۶۲۰۴:۲۰:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۱
یکی نیست به آقای مهاجرانی بگه مگه روی پیشانی هر شخصی نوشته شده که مسیحی هست یا یهودی یا مسلمان که بعد بگم خب این خانم که بی حجاب هست از چه مذهبی هست ؟! در ضمن مسئله اجتماعی یعنی اینکه عملی که باعث آزار و اذیت مردم چه از لحاظ جسمی و چه روحی باشد مثلا یک جوان مجرد با دیدن زن بی پوشش بقیه ادیان تحریک نمیشه ؟ و کلی دلیل دیگر
ناشناس۳۲۰۹۹۶۹۱۱:۲۹:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۱۱
در کل دنیا یا مثلا عربستان و سوریه و ترکیه و ... که حجاب اختیاری است جوانان چه می کنند ؟
ناشناس۳۲۰۹۷۱۳۰۷:۱۴:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۱۱
حجاب اجرا نشود بی‌بند باری با اوج خودش میرسد ودشمن دین کشور که غرب یا شرق باشد همین را میخواد .
ناشناس۳۲۰۹۷۱۹۰۷:۳۲:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
بی حجابها خودشان هم می دانند دارند عمدا به جمع توهین میکنند و بعضا خنده ی شیطنت آمیزی داشتند..... فرهنگ ایرانی که حیا وپوشش در جامعه راتوصیه کرده به چالش می‌کشند...والله اعلم
احمد۳۲۰۹۷۶۴۰۸:۳۶:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۱
به خاطر حجاب هر سال میلیاردها دلار زیان برای کشور وارد میشه.مثلا مسئله توریست... توریست رو مجبور میکنیم حجاب داشته باشن.
ناشناس۳۲۰۹۷۷۶۰۸:۴۵:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
قطع مسلم این است که در قرآن حجاب واجب نشده بلکه توصیه به زنان مومنه و همسران پیامبر شده است. حال سئوال اینجاست که این واژه واجب شرعی به چه معنا است. اگر مرجع تقلید من بگوید؛ برای من واجب است که از او تبعیت کنم . ولی برای غبر مقلدین او چه وجوبی دارد؟
ناشناس۳۲۰۹۹۱۷۱۰:۴۸:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
لطفا واژه حرام سیاسی را تبیین بفرمایید چه جایگاهی در فقه شیعی دارد؟ در کدام یک از احادیث روایی مفهومی به نام حرام سیاسی قرار دارد و چرا عدم رعایت حجاب یک حرام سیاسی هست؟
ناشناس۳۲۰۹۹۲۴۱۰:۵۲:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
حجاب جنبه دینی دارد و از ظواهر اجتماعی به شمار می رود ولی هرگز نباید آنرا از حکومتی و یا در فراز ها قانون به حساب آورد. تبعات اجتماعی آنرا باید برای مطالعه و ارایه پیشنهاد به اصحاب حوزه اجتماعی سپرد
امید یاوری دارانی۳۲۰۹۹۶۰۱۱:۱۸:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
حجاب امری فرهنگی است و با جبر و زور نمی توان انرا تغییر داد . البته احترام به قوانین و بویژه قانون اساسی برای همه واجب و لازم است.
عمران۳۲۱۰۳۹۰۲۲:۳۰:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱۱
روند قانون گذاری و تصویب و اصلاح قوانین اگر مردمی باشد خودبخود احترام به قوانین بوجود می آید.
ناشناس۳۲۱۰۰۳۳۱۲:۵۱:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۱۱
سلام علیکم و رحمت الله..... ۱---- بنظر میاد مدیران سیاسی و اجتماعی باید با دانش و دانایی نخبگان اجتماعی و سیاسی، در حوزه مراکز علمی و عملی، به آثار و عواقب ادامه روند غیر معمول و غیر منطقی کار و برنامه بپردازند، و از خودسری، غیر عقلایی، و اطلاق انتزائی مسائل خود داری کنند... ۲---- قرآن کتاب خدا و راهنمای به حق است، راستی و درستی و خلوص و پاکی ریشه رکین، راه و رسم قرآن کریم و پیامبر پاک پوی آن بوده و هست...که در همه و بیشتر آیه ها، سفارش و مراجعه به عقل و تعقل و خردگرایی کرده است..که با این مشخصه وضعیت جامعه و زمان و مکان، و انتظارات اجتماعی، قابل بحث و تفسیر از سفارش و توصیه قرآنی است.... ۳---- آورده هایی مثل: مقایسه حرفه پزشکی و جراحی با دیگر امور اجتماعی مثل حضور منطقی و آبرومندانه و بی ضرر افراد اجتماعی، در محل کار و کوچه و خیابان، قابل تجمیع و یکجور نیست، و ثواب به مقایسه این دو، قیاس مع الفارق است... ۴----بحث‌ دزدی و قتل نفس و لواط و شرب خمر و از این قبیل...یک ظلم و تباهی، و تضییع حقوق، انفرادی و اجتماعی در بر دارد که با: امر آزادی های بی ضرر و مدنی سیاسی و اجتماعی امروزه منافات دارد و قابل تجمیع و هم کاسه شدن نیست....خداوند همه ما را به بهره گیری صحیح و خردمندانه از تعالیم آدم ساز دینی و روش پاک محمدی(ص)، و آئین عدالت محور علوی و امام متقیین، مولا علی(ع)، راهنمایی و هدایت نماید...آمین..... مرد علم و عمل علی مولا بود // پور نامدارش در کربلا بود.... اگر مرد علمی پیرو مولا باش // چراغ روشن خاموشی ها باش.....
هاشم۳۲۱۰۲۰۸۱۷:۰۴:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
اول آنکه الزام کردن با اجبار کردن فرقی ندارد فقط رنگ و لعاب به آن دادن است دوم آنکه بحث حجاب را کسانی راه انداخته اند که می خواهند مردم را از مشکلات واقعی منحرف کنند و افکار عمومی را به سمت و سوی دیگری ببرند
ناشناس۳۲۱۰۲۱۲۱۷:۱۲:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۱۱
بنده کاری به حجاب اجباری یا غیر اجباری ندارم.فقط اونهایی که با حجاب مخالفت می‌کنند ومرتب درپی توجیه خود ودیگران هستند بدونن حجاب کلام خداست و اونهایی که با خدا مخالفت می‌کنند به ازای هر یک نفر رو که گمراه و به فساد میکشونند، باید جوابگوی خدا باشن.
ناشناس۳۲۱۰۲۱۴۱۷:۱۵:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱۱
لطفا به مسائل و مشکلات اصلی و اساسی کشور رسیدگی شود.
لیلا۳۲۱۰۲۵۷۱۸:۴۸:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
به کسی که این مطلب رو در جواب اون مهاجرانی نوشته یادآوری کنید که در سرزمین نبی مکرم اسلام ! هم حجاب اجباری نیست .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین