ولایتی: جمهوری اسلامی ایران هرگز در انزوا نبوده است

  4020607011 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تاکید کرد: عضویت ایران در بریکس نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی در برقراری ارتباط سازنده با دنیا است و طرح منزوی سازی که آمریکا و استکبار جهانی همیشه به دنبال آن بودند را با شکست مواجه کرده است.

ولایتی: جمهوری اسلامی ایران هرگز در انزوا نبوده است

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگو با المیادین در پاسخ به این سوال که آیا می توان عضویت ایران در بریکس را نشانه ای مبنی بر شکست سیاست انزوای ایران دانست؟ چگونه عضویت در بریکس می‌تواند به پروژه انزوای ایران پایان داده و یا آنرا تضعیف کند؟ گفت: البته این سئوال درست نیست و جمهوری اسلامی ایران هرگز در انزوا نبوده است و ارتباطات و تعاملات خود را با کشورهای مختلف و در قالب های متنوع دنبال کرده است و به ویژه با اتخاذ سیاست نگاه به شرق و همسایگان که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و دولت نیز با جدیت آن را دنبال می کند، شاهد تحولات جدی منطقه ای و بین المللی در این زمینه بوده‌ایم.
وی افزود:  امروز شاهد این حقیقت هستیم که سیاست‌های آمریکا و متحدانش که به دنبال انزوای جمهوری اسلامی ایران بودند به شکست انجامیده است و این سیاست های شکست خورده با عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای و اکنون با ورود به سازمان بریکس مشخص تر شده است و  کشورهای منطقه به دلیل اتخاذ سیاست های متفاوت در سیاست خارجی خود نیز از سویی کمتر به آمریکا اعتماد می کنند و از سوی دیگر نوعی سیاست نگاه به شرق و ایجاد اتحاد و همکاری بیشتر با کشورهای منطقه را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده اند.
ولایتی تاکید کرد: بنابراین سیاست انزوای ایران حتما شکست خورده است و حتما کسانی که تلاش می کنند کشور دیگری را منزوی کنند در درجه اول حصاری دور خود کشیده اند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز تحت محاصره اقتصادی و سیاسی بوده است ولی کسی نمی تواند ادعا بکند که ایران به واسطه تصمیم آمریکا و حامیان آن منزوی شده و هیچ ارتباطی اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی با دنیا غیر از خودش ندارد!
بوی افزود: آمریکایی ها و متحدان آن از ابتدا به غلط تلاش کرده اند که کلمه انزوا را برای ایران به کار ببرند که ناکام بوده اند. البته باید تاکید نمایم که امروز ایران در این اعتباری که کسب کرده، ارتباط رسمی اش با دنیا نیز توسعه بیشتری یافته است.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در ادامه افزود: در خصوص اهمیت بریکس باید توجه کرد که این گروه به دلیل دارا بودن نیمی از جمعیت جهان از ظرفیت و پتاسنیل اقتصادی بالایی برخوردار است و از این رو ایران می تواند نقش مهمی در ایجاد ظرفیت جدید و  توسعه ارتباط با کشورهای عضو و گسترش تعاملات اقتصادی و سیاسی  برقرار نماید و انزوای تبلیغ شده و ادعایی توسط آمریکائی ها و غربی ها در مورد ایران نتیجه ای برای دشمنان نداشت .
ولایتی در پاسخ به این سوال که تاثیر عضویت همزمان ایران و برخی دیگر کشورها مانند عربستان و امارات متحده عربی و مصر در بریکس چیست؟ آیا این رخداد می تواند بازتاب مثبتی بر وضعیت روابط منطقه ای کشورهای غرب آسیا داشته باشد؟ گفت: حضور قدرت های اقتصادی مانند روسیه و چین و هند در بریکس خود تایید کننده این نکته است که مشارکت و عضویت جمهوری اسلامی ایران در این گروه، جایگاه سیاسی و اقتصادی ایران را ارتقاء داده است و یکی از آثار عضویت، همانطور که اشاره شد می تواند در بی اثر کردن تحریم ها باشد.
وی تصریح کرد:  عضویت ایران در بریکس نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی در برقراری ارتباط سازنده با دنیا است و طرح منزوی سازی که آمریکا و استکبار جهانی همیشه به دنبال آن بودند را با شکست مواجه کرده است. جمهوری اسلامی ایران امروز مقتدرتر از گذشته و با دیپلماسی فعال در همه حوزه ها نقش بسیار سازنده و مثبت خود را در منطقه و جهان ایفا می کند.  
مشاور رهبر انقلاب یادآور شد: نکته حائز اهمیت این است که با شکل گیری قطب های جدید قدرت در جهان و قدرت های بزرگ منطقه ای و حضور این کشور ها در کنار یکدیگر می تواند در ضعیف شدن و خاتمه دادن به محوری بودن دلار موثر باشد و این موضوعی است که بیش از گذشته شاهد آن در عزم و اراده کشورها هستیم.
وی ادامه داد:  این اتفاق نشان دهنده نوعی همکاری و همبستگی جدی تر در میان کشورهای مطرح شده و جمهوری اسلامی ایران است و بدیهی است روابط دو جانبه که در منطقه رونق گرفته را تقویت خواهد کرد.
ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که موضع آمریکا نسبت به این تحولات را چگونه ارزیابی می کنید؟ از دید شما آمریکا چه اقداماتی را برای کاهش سرعت توسعه روابط ایران با قدرت های نوظهور جهان انجام داده است و در مقابل پاسخ ایران به این اقدامات چیست؟ گفت: حتما آمریکایی‌ها از این پدیده های جدید و موضع روابط و سیاست خارجی ایران با کشورهای منطقه خوشحال نیستند و دشمنی خود را ادامه خواهند داد. این اقدام و عضویت ایران در بریکس نیرنگ آمریکا را که بعد از جنگ جهانی دوم دلار را جانشین طلا کرد و بر دنیا تحمیل نمود در جلوی چشم ناظرین اقتصادی تضعیف، بی اثر و کم رنگ خواهد کرد.
وی افزود: بریکس در حال توسعه نهادهای داخلی خود برای یکپارچگی و افزایش قدرت موثر اقتصادی در سطح جهانی است. هدف اولیه این نهادها حمایت از پیشبرد برنامه های توسعه ای اعضا و تقویت جایگاه منطقه ای و بین المللی آنهاست . تاسیس نهاد های مالی مستقل از نهادهای غربی را می توان مهم ترین موفقیت بریکس در پیشبرد همگرایی و مهم ترین مزیت آن در ساختار جدید اقتصاد جهانی دانست.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۰۴۹۷۳۰۸:۵۸:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۷
جهان را دارد تغییر می دهد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین