میلگرد آجدار چیست؟ بررسی کامل کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی

گزارش بازرگانی، 204243،   4020530040

میلگرد در ساخت و ساز به عنوان عنصری کلیدی و تاثیرگذار شناخته می‌شود، چرا که در ساختمان‌های یک تا ۱۰۰ طبقه از این مقطع برای تقویت و استحکام سازه استفاده می‌شود. اما سوال مهم این است که چرا بعضی از میلگرد‌ها را با برجستگی تولید می‌کنند؟

کارشناسان بعد از سال‌ها مطالعه و بررسی‌های فراوان دریافتند که به دو دلیل میلگردهای جدید و مدرن باید به شکل آجدار تولید شوند. اولین دلیل افزایش ضریب اصطکاک بین میلگرد و بتن است و در این حالت میلگرد آجدار به شکل موثرتری در سازه نقش خود را ایفاء می‌کند و دومین علت افزایش استحکام کششی ساختمان است که این فرایند باعث سخت‌تر شدن بتن می‌شود. بر همین اساس قیمت روز میلگرد آجدار معمولا از قیمت میلگرد معمولی در بازار بیشتر است.

کاربرد میلگردهای آجدار

تولیدکنندگان بین‌المللی و حرفه‌ای میلگرد آجدار برای این محصول اهمیت بسیاری قائل هستند و همواره مصرف‌کنندگان را دعوت می‌کنند تا نگاهی دقیق‌تر نسبت به خصوصیات منحصر به فرد این مقطع فولادی داشته باشند و اینکه چگونه طراحان سازه برای مقاومت بیشتر از آنها استفاده می‌کنند و در فشارها و تکان‌های شدید چه تفاوتی با میلگردهای ساده و معمولی دارند. میلگردهای آجدار در پی‌ریزی ساختمان، ساخت دیوارهای حائل، ساخت دال بتنی، نماسازی در بتن کاربرد فراوانی دارند که هر کدام را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد.

پی‌ریزی ساختمان

هر سازه یا ساختمان نیازمند استحکام و استواری استانداردی است که این موضوع در زمان پی‌ریزی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. با توجه به ویژگی‌های خاص میلگرد آجدار مهندسان عمران برای دوام و عمر بیشتر سازه از آن در پی ساختمان‌ها و سازه‌ها استفاده فراوانی می‌کنند، به نحوی که امروزه تبدیل به یک اصل مهم و کلیدی شده است. کارشناسان ساخت و ساز بر این باور هستند که استفاده از میلگرد آجدار در پی ساختمان، جلوی ترک خوردگی آن ها را در تغییر دمای شدید می‌گیرد.

ساخت دیوارهای حائل

دیوار حائل(Retainning Wall) یا نگهبان به دیواری اطلاق می‌شود که به عنوان نگه دارنده و تکیه‌گاه برای سازه‌ای دیگر استفاده می‌شود. همچنین این دیوار برای جلوگیری از ریزش و مهار خاک نیز کاربرد دارد. به گفته مهندسان دیوار حائل در هنگام اختلاف سطح ایجاد می‌شود تا از این طریق تحمل اختلاف سطح افزایش پیدا کند. کارشناسان سازه هنگام ایجاد دیواری حائل با استقامت بالا معمولا از میلگرد آجدار استفاده می‌کنند.

ساخت دال بتنی

دال یا اسلب بتنی(Concrete Slab) از بتن و میلگرد آجدار با ارتفاعی بسیار کم تهیه می‌شود. نکته قابل توجه اینکه دال بتنی به عنوان سقف یا فونداسیون قابل استفاده است. مهندسان برای اینکه عرشه، کف سازی و یا انواع پل دارای مقاومت مناسبی باشند از میلگرد آجدار به عنوان آرماتور استفاده می‌کنند و با این روش استحکام سازه خود را ارتقاء می‌دهند.



مهندسان بر این باور هستند که سازه‌های بتنی و ساختمان‌ها باید حتما به صورت مرحله‌ای ساخته شوند و بعد از هر مرحله در ساخت و ساز لازم است که پیوندی ساختاری با مرحله قبل ایجاد شود تا در نهایت شاهد موجودیت واحد سازه با استحکام بالا باشیم. کارشناسان اصطلاحا نقطه‌ای که دو مرحله سازه به هم می‌رسند را مفصل ساختمانی می‌گویند که نقش مهمی را قدرت و توان سازه ایفاء می‌کند. لازم به توضیح است که اگر مفصل‌سازه طبق استانداردهای تعریف شده، ساخته نشود، بدون تردید دچار تخریب و فروریختگی خواهد شد که بارزترین مثال آن پل معروف FIU در فلوریدا است که مهندسان سازه به شکل کامل به اهمیت مفصل سازه اشاره کردند و همچنین دلایل این تخریب را مطرح کردند. اتصالات بین سازه دارای انواع گوناگونی است که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

انواع اتصالات میلگرد آجدار

پایه ستونی(Pedstal): به پایه سازه متصل است و در مهندسی عمران به زیرزمین معروف می‌باشد که حداقل ارتفاع پایه معمولا 45 سانتیمتر برای ساختمان‌ها در نظر گرفته شده است. پایه ستونی این قابلیت را دارد که تمامی فشارها را از روی سازه به زیر‌سازه منتقل کند.

دو دال مجاور که نیاز به ریختن حجم‌های بتن در طی چند روز است: دال یا اسلب بتنی(Concrete Slab) عضوی مسطح از ترکیب بتن و آرماتور می‌باشد که طول و عرض کمی دارد و می‌توان از آن به عنوان سقف یا فونداسیون به کار رود. دال‌ها دارای انواع فونداسیون، سقف، تخت(Flat Slab)، عرشه فولادی(Corragated Slab)، تیرچه‌دار(Ribbed Slab) و وانل(Waffle Slab) می‌باشند.

دال متصل به دیوار برشی: به عقیده کارشناسان بیشتر آسیب‌های آن در بخش نامنظم (محل اتصال دال به دیوار برشی) مشاهده می‌شود. البته چون دال‌ها باید به المان‌های مقاوم جانبی نیز متصل باشند، لذا وجود اتصالی بین دال و دیوار برشی لازم به نظر می‌رسد.

میزان پیوستگی میلگرد آجدار

پیوستگی بالای میلگرد آجدار تقویت‌کننده با بتن این امکان را فراهم می‌سازد که مراحل مختلف ساخت کاملا با یکدیگر متصل شوند. البته نحوه و چگونگی آن دارای اهمیت بالایی است. به عنوان مثال میلگرد آجدار را در یک توده بتنی قرار دهید و به آن نیروی کششی وارد نمایید. بدون تردید اگر نیروی اعمالی(نیرویی که توسط یک جسم به جسم دیگر وارد می‌شود) روی میلگرد وارد شود، در نهایت شکسته خواهد شد.

در پایان

میلگرد آجدار یکی از مهم ترین اجزای ساختمان است و طبیعتا قیمت میلگرد آجدار برای خریداران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ با توجه به نوسانات قیمت آهن و تورم لحظه ای، پیدا کردن منبعی موثق برای استعلام قیمت میلگرد آجدار امری حیاتی است. شرکت پیوان ارائه دهنده قیمت لحظه ای آهن آلات و محصولت فولادی است و شما با مراجعه به سایت این مجموعه می توانید لیست قیمت انواع میلگرد، ورق فولادی، قیمت تیرآهن و دیگر محصولات را مشاهده نمایید. اگر به هر دلیلی به اینترنت دسترسی ندارید می توانید با شماره 45171 تماس حاصل نمایید و با کارشناسان پیوان ارتباط برقرار کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین