صف وام ازدواج جمع می‌شود؟/ تخلفات بانکی را گزارش کنید  

  4020526024 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به دستور رییس جمهوری مبنی بر جمع شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان، معاون اداره اعتبارات بانک‌مرکزی و دبیر کانون بانک‌های خصوصی از متقاضیان خواستند مشکلات خود را از طریق سامانه https://crm.cbi.ir و شماره ۲۷۰۶ بانک مرکزی اعلام کنند.

صف وام ازدواج جمع می‌شود؟/ تخلفات بانکی را گزارش کنید  

به گزارش ایرنا، زوج‌های جوان برای شروع زندگی مشترک خود حساب ویژه‌ای بر روی وام ازدواج باز می‌کنند و از آن برای خرید لوازم شروع زندگی، پول پیش خانه یا موارد دیگر استفاده می‌کنند اما برای دریافت این وام باید هفت‌خوان رستم را پشت سر بگذارند. در همین زمینه موارد متعددی در تماس با ایرنا از مشکلات پیش روی خود از قبیل درخواست چند ضامن، طولانی شدن فرآیند دریافت و دیگر موانع تراشی‌های بانک‌ها گلایه دارند.

این در حالی است که رییس جمهوری ۱۴ تیر امسال در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی، دستورات پنج‌گانه دریافت و پرداخت وام ازدواج را ابلاغ کرد تا صف وام ازدواج تا پایان تابستان صفر شود.

رییس جمهوری تاکید داشت که زمان معرفی به شعب باید ۱۵ روز باشد، شعب سخت‌گیری در تضامین نداشته باشند و در غیر این صورت مدیران متخلف پیگیری می‌شوند.

وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران با تایید نارضایتی افراد از صف‌های دریافت وام ازدواج گفت که تا پایان شهریور این صف‌ها برچیده خواهد شد.

درباره مشکلات ذکر شده با «مهدی صحابی» معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی و «محمدرضا جمشیدی» دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت‌وگویی انجام شد، اما «علیرضا قیطاسی» دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی پاسخی نداد.

بخشنامه تسهیل و تسریع اعطای وام ۲۰ خردادماه ابلاغ شده است

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره مانع تراشی بانک‌ها در اعطای وام به ایرنا گفت: مطابق بند (ب) تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ مقرر شد پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنان، برای ‌تامین رکن ضامن، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنان یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن، نسبت به پرداخت تسهیلات مزبور اقدام کنند و این موضوع طی مکاتبات متعدد به شبکه بانکی ابلاغ شده است.

«مهدی صحابی» افزود: همچنین مطابق بسته نظارتی- اعتباری که توسط بانک مرکزی درباره تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ به شبکه بانکی ابلاغ شده، مقرر شد حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت نام متقاضیان، تعیین شعبه ایشان توسط بانک عامل انجام شود؛ بنابراین تعیین شعبه فقط از طریق بانک عامل بوده و توسط بانک مرکزی انجام نمی‌شود.

وی بیان‌داشت: پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک، حداکثر در مدت ۱۰ روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز می‌شود و بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را ندارد.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی اظهارداشت: در راستای رصد و نظارت بیشر بر حُسن اجرای تکلیف قانونی مزبور، در بسته یادشده مقرر شد بانک‌ها نسبت به انجام بازرسی‌های دوره‌ای و موردی از شعب خود و برخورد قاطع با روسای شعب متخلف اقدام کند.

وی اضافه‌کرد: رسیدگی به شکایات ثبت شده درباره تسهیلات در اولویت قرار گرفته و به همراه گزارش عملکرد شکایات رسیدگی شده هفتگی به اداره رسیدگی به شکایات و تقاضاهای بانک مرکزی ارسال شود. در نهایت متقاضیان تسهیلات ازدواج می‌توانند علاوه بر طرح سوالات، مشکلات خود را از طریق سامانه‌های موجود در بانک‌های عامل از طریق سامانه https://crm.cbi.ir و با شماره ۲۷۰۶ با بانک مرکزی، اعلام کند.

وی تاکید کرد: پس از ابلاغ بسته یادشده میزان تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی به میزان ۲۰ درصد افزایش یافته و موجب کاهش تعداد متقاضیان در صف این تسهیلات شده است.

صحابی افزود: انتظار می‌رود با تداوم این روند شاهد کاهش بیشتر تعداد متقاضیان در صف تسهیلات مزبور و کاهش مدت انتظار متقاضیان جهت اخذ تسهیلات موصوف در سال جاری باشیم.

تخلف در اعطای وام را گزارش دهید

در همین پیوند، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی نیز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: درخواست وام ازدواج باید توسط متقاضی در بانک مرکزی ثبت شود و این بانک با توجه به اینکه کنترل منابع بانک‌ها را برعهده دارد موظف است بانک‌های دارای منابع را معرفی کند و بانک نیز موظف است تسهیلات مربوطه را پرداخت کند.

«محمدرضا جمشیدی» توضیح‌داد: تسهیلات قرض الحسنه از محل سپرده مشتریان بانک‌هاست و این سپرده‌ها توسط بانک‌ها تضمین شده است و باید به صاحبان آنان بازگردد، بنابراین براساس قانون عملیات بانکی بدون ربا این وام باید به کسانی پرداخت شود که توانایی بازپرداخت دارند.

وی افزود: در گذشته افراد باید دو تا سه ضامن به بانک معرفی می‌کردند، اما پس از بخشنامه بانک مرکزی یک ضامن کافی است، اما آیا ضامنی که حقوق پنج تا ۶ میلیون تومانی دارد مورد تایید نیست و متقاضی مکلف است فردی را معرفی کند که درآمد ماهیانه وی تکافوی پرداخت اقساط را داشته باشد.

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی بیان کرد: نکته قابل توجه این است که عدم وصول برخی اقساط تسهیلات قرض الحسنه به دلیل عدم توانایی مالی فرد و ضامن‌ها، موجب می شود اقساط وصول نشود و در این شرایط بانک باید برای بازپرداخت اقساط پیگیری کند.

وی ادامه‌داد: موارد بسیاری وجود دارد که وام‌گیرنده در دسترس نیست بنابراین بانک‌ها باید سراغ فردی که ضمانت کرده برود تا اقساط را وصول کند. در این شرایط است که استطاعت مالی ضامن اهمیت می‌یابد و متوجه سخت‌گیری بانک‌ها می‌شویم.

جمشیدی با اشاره به اینکه برخی صف‌های دریافت وام ازدواج به عدم تکمیل مدارک هویتی وام‌گیرنده بازمی‌گردد، گفت: چنانچه بانک مرکزی متقاضی را به بانک معرفی کند، فرد باید در زمان تعیین شده مدارک هویتی خود را ارائه دهد تا احراز هویت انجام شود و هرگونه تعلل باعث طولانی شدن صف می‌شود و حتی فرصت فرد برای دریافت در زمان تعیین شده به متقاضی دیگری داده می‌شود.

وی تاکید کرد: اعطای وام ازدواج برای اعضای کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی مطابق آیین نامه بانک مرکزی است و همه اعضا از این قوانین پیروی می‌کنند و در صورت هرگونه ابهام و اشکال در بخشنامه با صادرکننده بخشنامه مذاکره می‌شود تا راه حلی برای رفع مشکل ارائه شود.

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی با اشاره به اینکه اعضای کانون شامل ۱۴ بانک و یک موسسه اعتباری است، تصریح‌کرد: متقاضیان وام ازدواج اگر در اعطای اعضای کانون تخلفی را مشاهده کردند به بازرسی بانک مراجعه کنند و چنانچه تغییری حاصل نشد با مدیریت بانک مرکزی مکاتبه کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۹۰۹۹۷۰۹:۴۴:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۲۶
کسی که پول نداره چرا ازدواج می کنه چرا بقیه باید جورشو بکشن
ناشناس۳۱۹۱۰۰۶۰۹:۵۱:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۶
تمام بانکها دراین زمینه که مامیبینیم متخلفند هنوز زوجها با تاریخ عقد اول اردیبهشت امسال وام ازدواج نگرفتن ،هنوز دوضامن طلب میکنن به فیش حقوقی زیر ۱۵ م میگن ضامن ضعیف ،برو یک ضامن قوی بیار ،زوجها رو بشدت سر میدوانند وبیزار میکنن حکم حقوقی فیش حقوقی ،سند خونه ضامن وپرینت حساب سه ماهه ازضامنین ،خیلی اذیت میکنن که پولها بمونه از شدت زیادی به کارمندان بانک وام ۹۰۰ میلیونی بدهند
ناشناس۳۱۹۱۰۰۸۰۹:۵۲:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۲۶
یک تلفن ۱۱۱ دادین برای گزارش تخلف بانک درمورد وام ازدواج اصلا پاسخگو نیست
ناشناس۳۱۹۱۰۶۸۱۱:۱۹:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۶
تجربه موفقی در خصوص دادن ارز مسافرتی توسط بانک ملی انجام شده که مطمئنا برای تمام وام های تکلیفی قابل انجام است. مخاطبان وام ازدواج را می توان به یک سامانه معرفی کرد تا آنجا مدارک بارگزاری شود و پس از بررسی توسط بانک ها یک شعبه معرفی شود تا وام گیرنده براحتی در ساعت مقرر با ضامن حضور یافته و با امضاء مدارک وام دریافت کند. مردم رابیخودی اذیت می کنید
ناشناس۳۱۹۱۳۸۵۱۷:۱۱:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۶
سلام بنده یکساله ازدواج کردم ولی واممو پرداخت نشده واقعا چرا اینجوریه بانک رفاه لردگان.
مهدی۳۱۹۱۵۷۷۲۱:۳۸:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۲۶
من تو بانک سامان اسم نوشتم 4ماه وایسادم آخرش وام بهم ندادن گفتن ملک به نامت نیست....... بانک سامان کردستان سنندج
عبدالمحمد احمدی۳۱۹۱۵۹۳۲۱:۵۴:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۶
سلام .. برای پسرم نزدیک سه ماه است درخواست داده این هنوز تکمیل پرونده نکرده اند وگفتند ۲۹/۵ بیاید برای تکمیل پرونده ونه پرداخت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  7. مدرسه یا بازار؟!

  8. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  9. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  13. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  16. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  17. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  18. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  19. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  20. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  21. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  25. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

آخرین عناوین