صفر تا صد و نکات مهم انتخاب رشته داوطلبان کنکور

گزارش بازرگانی، 198140،   4020514027

بدون شک یکی از مراحل سرنوشت ساز دانش آموزان در دوران تحصیل، انتخاب رشته دانشگاه است. انتخابی پر استرس که اگر در آن اشتباهی انجام دهید، جبرانش بسیار مشکل است.

با ترکیب کنکور سراسری و دانشگاه آزاد، فقط مراحل ثبت نام، برگزاری آزمون و اعلام نتایج اولیه این دو به هم پیوسته و همچنین مرحله انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی این دو دانشگاه به صورت جداگانه و به ترتیب توسط سنجش و دانشگاه آزاد صورت می گیرد.

آشنایی با مراحل انتخاب رشته در کنکور می تواند برای رسیدن به قبولی نهایی و پذیرش در رشته دلخواه، به شما کمک کند. بنابراین، برای رسیدن به قبولی نهایی، انتخاب رشته صحیح و با رعایت مهیارها تنها کاری است که شما باید انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی نحوه چینش انتخاب رشته کنکور بپردازیم.

انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته در کنکور سراسری به این صورت است که داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند، می توانند بدون پرداخت هزینه ای، با مراجعه با سایت سازمان سنجش رشته های مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

هر داوطلب مجاز است حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل از بین رشته های مربوط به گروه آزمایشی ثبت نام خود را انتخاب کند. داوطلبان گروه تجربی باید به این نکته توجه داشته باشند که انتخاب رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و دام پزشکی از طریق سایت سنجش انجام می شود. بنابراین متقاضیان دانشگاه آزاد باید کدهای رشته های مذکور را در فرم انتخاب رشته کنکور وارد کنند، اما سایر کدهای رشته های محل را در زمان انتخاب رشته در سایت انتخاب رشته دانشگاه آزاد وارد کنند.

اختیار انتخاب ۱۵۰ رشته محل در انتخاب رشته سراسری، به داوطلبان امکان بسیار زیادی می دهد تا بتوانند رشته های محل مورد علاقه خود را انتخاب کنند. بنابراین ترتیبی که برای انتخاب رشته در نظر گرفته می شود، صرفا بر مبنای علاقه داوطلب است و باید براساس اولویت های شخصی او باشد. سازمان سنجش، فرم انتخاب رشته داوطلب را از بالا به پایین مرور می کند و تا زمانی که تمام انتخاب ها را بررسی نکند، به برگه داوطلب بعدی نمی رود، مگر اینکه در انتخاب های قبول شده باشد که در اینجا اعلام قبولی را صاد می کند و انتخاب های بعدی را نیز، بررسی نمی کند.

به عنوان مثال شما در فرم انتخاب رشته خود ۱۰۰ کد رشته محل را ذکر کرده اید. سازمان سنجش ارتیب انتخاب های شما را از بالا به پایین بررسی می کند و در صورتی که در انتخاب شماره ۵۹، قبولی برای شما مشخص شود، در آن جا متوقف می شود و قبولی را اعلام می کند.

برنامه ریزی برای انتخاب رشته کنکور

حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از انتخاب های داوطلب به رشته هایی اختصاص داده می شود که داوطلب در آن ها فرصت کمی برای قبولی دارد و به این نوع انتخاب ها، انتخاب خوش بینانه می گویند. به عنوان مثال انتخاب رشته پزشکی روزانه دانشگاه تهران برای فردی که رتبه ای در حدود ۱۲۰۰ در منطقه یک دارد، به عنوان یک انتخاب خوش بینانه در نظر گرفته می شود.

حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از انتخاب های داوطلب باید به انتخاب های منطقی اختصاص داده شود. انتخاب منطقی برای فردی با رتبه ای در حدود ۱۲۰۰، به این معنی است که انتخاب رشته هایی که سال گذشته با رتبه های حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰۱ در آن ها قبول شدند، می باشد. همچنین داوطلبان می توانند در روند انتخاب رشته به سخت ترین و آسان رشته ها توجهی داشته باشند.

 

 

نکات فوق برنامه انتخاب رشته کنکور

 

بی علاقه انتخاب نکنید

هنگام انتخاب رشته شما عزیزان با توجه به حضور یا عدم حضور در کنکور سراسری می توانید ۱۰۰ تا ۱۵۰ رشته دانشگاهی را انتخاب کنید. این تعداد زیاد رشته، شهر و دانشگاه کار شما را راحت می کند، پس رشته هایی را که اصلا نمی شناسید و به آن ها علاقه ای ندارید یا اصلا نمی خواهید در آن شهر ساکن باشید، بی جهت انتخاب نکنید چراکه حتی اگر قبول هم بشوید، باید با یک عمر با آن کنار بیایید.

 

استعدادهایتان را بررسی کنید

در انتخاب رشته های خاص به استعدادها و توانایی های علمی خود توجه کنید. مثلا اگر می خواهید معماری بخوانید، باید قدری استعداد کارهای هنری داشته باشید یا مثلا برای تحصیل در رشته ریاضی باید پایه قوی داشته باشید.

درنهایت توصیه ما این است که از سر ناچاری و بی حوصلگی انتخاب رشته نکنید و در مرحله اول با خودتان خلوت کنید و به خود بگویید که آیا استعداد لازم برای تحصیل در این رشته را دارید؟

 

بازار کار را فراموش نکنید

دیگر نکته ای که هنگام انتخاب رشته باید به خاطر داشته باشید، توجه به بازار کار رشته مورد نظرتان اس. هدف از دانشگاه رفتن فقط درس خواندن و مدرک گرفتن نیست و در کنار افزایش سطح آگاهی های عمومی و تخصصی و پیدا کردن یک سطح دانش بالاتر، مسئله بازار کار هم بسیار اهمیت دارد.

اگرچه حرف اول در پیدا کردن کار و کارآفرینی را ویژگی های فردیتان ایفا می کند، اما بالاخره نوع تخصصی که کسب کرده اید هم بسیار مهم است.

 

ادامه تحصیل را فراموش نکنید

از سایت های اینترنتی، کتاب های معرفی رشته دانشگاهی یا مراجعه به دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان تحقیق کنید که آیا در رشته مورد علاقه تان امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر فوق لیسانس یا دکتری وجود دارد؟ حال اگر امکان ادامه تحصیل وجود دارد، در کدام دانشگاه ها می شود ادامه تحصیل داد و شرایط آن چگونه است؟

از افراد متخصص مشاوره بگیرید

عقل انسان حکم می کند که حتی در تصمیم گیری های پیش پا افتاده هم به افراد متخصص مراجعه کند چه برسد به مسئله مهمی مانند انتخاب رشته کنکور! از این رو توصیه می کنیم در فرایند انتخاب رشته در شهر و مدرسه خود تحقیق کنید و افراد باتجربه، مطلع در زمینه نکات فنی انتخاب رشته و آگاه درباره انواع رشته های مختلف را پیدا کرده و به آن ها مراجعه کنید.

 

مراقب باشید از کنکور سال آینده محروم نشوید

یکی از نکاتی که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته باید مدنظر قرار دهند، این است که دانشگاه آزاد، کنکور جداگانه ندارد و برای انتخاب رشته تا ۳۰ رشته دانشگاهی مجاز به انتخاب رشته هستید.

در انتخاب رشته ها و دانشگاه های روزانه، حتما رشته ای را انتخاب کنید که قادر باشید ادامه تحصیل دهید و در این نوع رشته های دانشگاهی، حتما باید ثبت نام کرده و ادامه تحصیل دهید وگرنه دو سال از کنکور محروم می شوید.

 

از کتاب های کمک درسی غافل نشوید

کتاب های کمک درسی با تفسیر موشکافانه مطالب درسی و ارائه سوالات و تمرین های مکرر به همراه پاسخ نامه های تشریحی به دانش آموزان در درک و فهم کامل محتوای آموزشی کمک می کنند. برای مثال کتاب های انتشارات گاج با ارائه آزمون های جامع، طراحی و ارائه سوالات در سطوح مختلف، باین مکرر نکات و مفاهیم کلیدی موجود در منابع درسی و حل تفصیلی تمرین ها علاوه بر افزایش تسلط دانش آموزان بر محتوای آموزشی، آن ها را برای شرکت در آزمون های نهایی و کنکور سراسری کاملا آماده می سازد.

یکی از کتاب هایی که ویژه دانش آموزان رشته تجربی طراحی و تالیف شده است، کتاب آی کیو زیست گاج نام دارد. باتوجه به دشواری زیاد تست های کنکور سراسری در درس زیست شناسی، نیاز یک منبع مناسب تست با سوالات ترکیبی و هم سطح این روزهای کنکور، بیش از پیش احساس می شود. این کتاب شامل مجموعه زیادی از تست های زیست شناسی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم است که در دو جلد منتشر شده است.

چیدمان فصل ها عینن مشابه فصل های کتاب درسی است و طبقه بندی تست ها را هم می توان از ویژگی های مطلوب کتاب زیست آی کیو دانست. براین اساس اگر دانش آموزی تمایل داشت تا به حل تست های یک موضوع مشخص بپردازد، نیازی به اتلاف وقت برای پیدا کردن تست های آن بخش ندارد. علاوه بر تست های تالیفی، این کتاب نمونه تست های کنکور سال های گذشته و تست های آزمون گاج را هم پوشش می دهد.

سطح دشواری تست های کتاب همان طور که بالاتر هم گفتیم، هم سطح سوالات کنکور سراسری است و از نظر کیفی سطح تست ها استاندارد است. همچنین تمام نکاتی که درون شکل ها و یا متن های کتاب نهفته است در قالب تست مطرح می شود.

 

منبع: بانک کتاب دانش لند

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  8. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  9. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  12. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  14. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  15. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  16. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  17. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  18. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  19. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین