در انتظار پایان ماجرای سلاح‌ورزی؟

گروه اقتصادی الف،   4020507040 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

اطلاعات موجود و مهرتایید مجلس بر غیرقانونی بودن انتخابات ۲۸ خرداد اتاق‌بازرگانی، شاید منجر به تصمیم شورای‌عالی نظارت بر اتاق‌بازرگانی ایران برای ابطال این انتخابات و متعاقباً کنار رفتن حسین سلاح‌ورزی از جایگاه خود گردد.

در انتظار پایان ماجرای سلاح‌ورزی؟

به گزارش الف، موضوع انتخابات اتاق‌بازرگانی با وجود گذشت 40 روز از آن و حواشی ایجاد شده هنوز تعیین تکلیف نشده است. البته قرار بود به دستور وزیر صمت، امروز جلسه‌نهایی شورای‌عالی نظارت بر اتاق‌بازرگانی ایران به‌‌منظور رسیدگی به تخلفات مطرح‌شده انتخابات 28 خرداد برگزار شود که این جلسه به تاخیر افتاد و قرار شد روز دوشنبه برگزار شود؛ جلسه‌ای که شاید با توجه به مستندات موجود و تخلف آشکاری که رخ‌داده شاید خروجی‌اش ابطال انتخابات و پایان‌دادن به ریاست غیرقانونی حسین‌سلاح ورزی باشد.

ریاستی غیرقانونی

پس از اعلام و افشای ابعاد تخلفات رخ‌داده در انتخابات آخر خرداد بود که نگاه‌ها به اتاق‌بازرگانی متمرکز شد. این انتخابات به‌دلیل عدم احراز صلاحیت حسین‌سلاح‌ورزی توسط دستگاه‌های مربوطه زیر ذره‌بین رسانه‌ها رفت و این سوال ایجاد شد که چگونه فردی که ردصلاحیت شده توانسته در انتخابات حضور یابد و بر مسند یکی از مهم‌ترین کرسی‌‌های اقتصادی کشور تکیه زند؟ نقش نهادهای ناظر در مبارزه با بی‌قانونی و تخلفات صورت‌گرفته چیست؟ آیا فردی که به‌صورت علنی ضدنظام فعالیت کرده و تمایلات براندازانه خود را فریاد زده، می‌تواند در چنین منصب مهمی ایفای نقش کند؟

مهرتایید مجلس بر تخلفات انتخاباتی

فشار افکارعمومی، رسانه‌ها و همچنین عریانی تخلفات انتخابات 28 خرداد موجب شد تا نهادهای متولی برای رسیدگی به این موضوع وارد عمل شوند.

چند روز قبل، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون‌اقتصادی مجلس در نامه‌ای به وزیر صمت  اعلام کرد که بررسی‌های اولیه حاکی از وجود ایرادات و تخلفات اساسی منجر به احراز عدم صحت انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران است.

در نامه پورابراهیمی به علی‌آبادی آمده است: «با توجه به مصوبه کمیسیون اقتصادی در خصوص تقاضای اعمال ماده (234) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به اقدامات مغایر قانون و تخلفات در برگزاری انتخابات دهمین دوره اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و شهرستان‌ها جهت ارجاع گزارش به قوه قضاییه به استحضار می‌رساند بررسی‌های اولیه حاکی از وجود ایرادات و تخلفات اساسی منجر به احراز عدم صحت انتخابات مذبور در سطح ملی و استانی است؛ با توجه به اینکه پیش‌نویس گزارش این مصوبه برای قرائت در صحن علنی مجلس با محورهای زیر در حال تنظیم است، امید است با قید فوریت دستور فرمایید مدارک و مستندات مرتبط با محورهای ذیل حداکثر ظرف مدت یک هفته در اختیار کمیسیون اقتصادی قرار گیرد.

1- ترک فعل اعضای شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران که منجر به بروز تخلفات گسترده اجرایی و ایرادات اساسی به انتخابات، نقض حاکمیت قانون و مقررات و سلب اقتدار و تضعیف حاکمیتی گردیده است. 

2- عدم رسیدگی مراجع نظارتی و تصمیم‌گیر ذی‌ربط به ویژه شورای عالی نظارت به شکایات مؤثر بر سرنوشت انتخابات

3- عدم استقلال اعضای انجمن نظارت بر انتخابات و وابستگی آنها به منتخبین انتخابات و همچنین منافع ناشی از روابط مالی و استخدامی با بدنه اتاق‌ها 

4- عدم استقلال اعضای هیأت‌های نظارت بر انتخابات اتاق‌های شهرستان و وابستگی‌ آنها به ارکان، مدیران اتاق‌ها و منتخبان انتخابات

5- عدم رعایت شروط قانونی عضویت در هیأت‌های نظارت بر انتخابات اتاق‌های شهرستان

6- نقض مقررات و اعمال تبعیض در وصول و بررسی مدارک و انجام فرایندهای ثبت‌نام داوطلبان

7- اعمال تبعیض در نحوه احراز صلاحیت داوطلبان

8- اعمال تبعیض و عدم رعایت ضوابط و مقررات در اعطای حق رأی به رأی‌دهندگان

9- عدم رعایت کامل قوانین و مقررات توسط دستگاه‌های نظارتی در استعلام اهلیت و صلاحیت داوطلبان هیأت رئیسه اتاق ایران

10- عدم رعایت ضوابط در خصوص حدنصاب داوطلبان اتاق‌های شهرستان

11- صدور غیرقانونی اعتبارنامه‌ها 

12- عدم رعایت کامل ضوابط مربوط به منع تصدی بیش از دو دوره ریاست اتاق‌ها

آزمونی بزرگ برای شورای‌عالی نظارت بر اتاق‌بازرگانی

جلسه روز دوشنبه شورای‌عالی نظارت بر اتاق‌بازرگانی، آزمونی بزرگ برای اعضای این شوراست؛ شورایی که اعضای اصلی آن را علی‌آبادی، وزیر  صمت، خاندوزی، وزیر اقتصاد و نیکبخت، وزیر جهادکشاورزی تشکیل می‌دهند و آنها در یک بزنگاه مهم تصمیم‌گیری درباره تخلفات انتخابات خردادماه هیئت‌رئیسه اتاق‌بازرگانی قرار دارند.

با توجه به اطلاعات موجود، این انتخابات غیرقانونی است و فردی که ریاست اتاق را به‌دست آورده فاقد صلاحیت‌های مربوطه بوده که نامه وزارت اطلاعات این مسئله را تصدیق می‌کند.

علاوه بر این، مجلس هم دلایل متقن و شفافی برای غیرقانونی‌بودن انتخابات 28 خرداد را برشمرده و انتظار می‌رود اعضای شورای‌عالی نظارت بر اتاق‌بازرگانی از آزمون پیش‌روی خود سربلند بیرون آیند.

سرنوشت تجارت و بازرگانی کشور در گرو عمل به تعهدات و تکالیف قانونی آنهاست و اعضای این شورا باید مقابل افرادی که بی‌قانونی کرده و به‌دنبال تضعیت اقتدار حاکمیتی هستند به ضرس‌قاطع ایستادگی کنند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۵۹۶۵۱۰:۰۵:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۸
برکناری سلاح ورزی و سلاح ورزیهای دیگر برای برچیده شدن دورویی و نقاب برچهره داشتن لازم است صادق و باوجدان باش یا نظام را قبول داری یا نداری
عمران۳۱۶۶۲۷۲۱۴:۲۲:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۸
اگر منظور از نظام «حکومت ایران» است که در آن صورت هم متعلق به تمام مردم ایران است، و مردم و اصناف حق دارند هر نماینده ای بین خودشان که صلاح میبینند را به نمایندگی از خودشان منصوب کنند.
ناشناس۳۱۶۶۳۴۶۱۵:۳۲:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۸
الکی مساله رو پیچیده نکن! چطور یه نفر که نظام رو قبول نداره، توی همون نظام دنبال سمت هست!؟ اصلا مردم نباید به همچین آدمی مشکوک باشن!؟
عمران۳۱۶۶۴۸۴۱۷:۰۴:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۸
حکومت یک کشور متعلق به تمام مردم است. آن چیزی که شما تحت عنوان «قبول نداشتن نظام» نام میبرید بخشی از حق مردم و نمایندگانشان برای ایجاد تغییر در ساختار قدرت است، چون ساختار قدرت متعلق به مردم است حق دارند هر نماینده ای با قصد هر تغییری به درون قدرت بفرستند. ابزار حاکمیتی متعلق به گروه خاصی نیست که مانند کودکان بیاید بگوید کسی حق ندارد به اسباب بازی من دست بزند فقط مال خودم است…
ناشناس۳۱۶۶۴۱۴۱۶:۱۱:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۸
بنویسیم اتاق بازرگانی بخوانیم کاخ بازرگانی
ناشناس۳۱۶۵۹۶۹۱۰:۰۸:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۸
من از سلاح ورزی حمایت میکنم
ناشناس۳۱۶۶۳۵۰۱۵:۳۴:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۸
جالبه که در یک حرکت عجیب نظام رو بخاطر وجود همین آدم‌ها سرزمش می‌کنی!!!!!
ناشناس۳۱۶۶۵۶۵۱۸:۲۶:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۸
چی شد؟ تا اسم حجاب می آمد می گفتید مفسدان اقتصادی اما الان شدید طرفدار؟!!
ناشناس۳۱۶۵۹۸۱۱۰:۲۰:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۸
اینقدری که برای سلاح ورزی مطلب میذاری و قانون قانون میکنی یک دهمش برای بورس و بالا کشیدن پول مردم توسط تخلفات دولت و شرکتهای دولتی مطلب گذاشتی؟؟
ناشناس۳۱۶۶۰۸۸۱۱:۳۵:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۸
اصل بورس همین هست بازی یا نمودار و بنیادی
ناشناس۳۱۶۵۹۸۲۱۰:۲۱:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۸
یکی از اصول حکمرانی تمام کردن ماجراهای بی فایده است . تمامش کنید و این آقا رو کنار بگذارید و کس دیگر بیاورید . کشور کم هزینه ندارد . اضافه اش نکنید .
ناشناس۳۱۶۶۰۰۹۱۰:۴۷:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۸
باید با متخلفین دیگر هم طبق قانون رفتار شود ظاهرا یک دورهمی مستقل از قانون وحکومت دارند که نه تنها تخلف می کنند بلکه برآن پافشاری می کنند واز طریق بازی های رسانه ای به بهانه برخورد سیاسی به کارهای عیر قانونی خود وجاهت قانونی می دهند
ناشناس۳۱۶۶۰۴۵۱۱:۱۱:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۸
نفاق، از دشمنی،. خطرناکتر است ، مسؤلان نون به نرخ روز خور را، حتماً باید حذف کرد..
ناشناس۳۱۶۶۰۶۵۱۱:۲۳:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۸
باید با این افراد چه بازیگر، چه ورزشکار و چه مسئول و ...، افرادی آگاه و متین به گفتگو بنشینند شاید شخص از مسیر اشتباهش برگردد.
ناشناس۳۱۶۶۱۹۶۱۳:۱۰:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۸
اول انقلاب این کار صورت گرفت و بعضی به مسیر انقلاب برگشتند
ناشناس۳۱۶۶۰۹۰۱۱:۳۵:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۸
با آن کسانی که برگزار کردن برخورد شدید شود
ناشناس۳۱۶۶۱۲۳۱۲:۰۲:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۸
ایشان طبق انتخابات آزاد رئیس اتاق بازرگانی شد. بقیه اش به شما چه مربوطه؟
ناشناس۳۱۶۶۱۶۶۱۲:۴۶:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۸
عدم احراز صلاحیت کاملا بی معنی است . افراد باید متهم به یک جرم یا فسادی باشند که آن هم از طریق دادگاه قابل انجام است . اگر کسی پرونده قضائی ندارد یعنی مجرم نیست . اما این را من هم قبول دارم که باید دو رویی یک جا به پایان برسد ، نمی شود مدعی شویم در کشور دموکراسی و انتخابات آزاد وجود دارد اما فقط آنهایی را که دوست داریم تایید صلاحیت کنیم .
ناشناس۳۱۶۶۳۴۵۱۵:۳۱:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۸
معنی دارد: اثبات جرم برای وقتی است که بخواهند شخص را مجازات کنند اما وقتی می خواهند مسئولیتی به شخصی بدهند باید مشخص شود صلاحیت آن را دارد.
ناشناس۳۱۶۶۳۵۵۱۵:۳۸:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۸
حرف از دو رویی زدی یه کم بهت امیدوار شدم گفتم شاید می‌خوای بگی نمی‌شه بگیم نظام رو قبول نداریم بعد دنبال سمت توی همون نظام باشیم!!!!
ناشناس۳۱۶۶۵۴۰۱۸:۰۳:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۸
این انتخابات اتاق بازرگانی کاملاً در بخش خصوصی هست و ربطی به حکومت نداره
ناشناس۳۱۶۶۲۶۵۱۴:۱۵:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۸
تمام مشکلات اقتصادی موجود در حال حاضر گره به انتخاب سلاح ورزی خورده است تا آن‌جا که مجلس نیز موضوعات دیگر را رها کرده و با قید فوریت ورود کرده است.
ناشناس۳۱۶۶۲۸۹۱۴:۲۹:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۸
افکار سیاسی و رد صلاحیت شما اصلا برای مردم مهم نیست .
ناشناس۳۱۶۶۳۵۷۱۵:۳۹:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۸
افکار سیاسی و صلاحیت اونایی که سمت می‌گیرن چی!؟ اونم برای مردم مهم نیست!؟!؟
Abdi۳۱۶۶۴۵۸۱۶:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۸
صلاحیت افراد بستگی به توانایی آنها داره که سلاح ورزی ظاهرا داشته که انتخاب شده ، ولی ظاهرا ملاک چیزهای دیگری هست …
حسين۳۱۶۶۵۸۱۱۸:۴۳:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۸
اتاق بازرگانى تبديل شده به دژ تسخير ناپذير و بنظر ميرسد نوعى دولت در درون دولت است ،زمانيكه شخصى مانند سلاح ورزى هيچكس را قبول ندارد و از كسى تمكين نميكند يعنى چه؟
ناشناس۳۱۶۶۶۳۸۲۰:۱۵:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۸
روزی دوران شما هم به پایان خواهد رسید .
ناشناس۳۱۶۷۰۹۶۰۶:۵۳:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۹
این ایرادات و تخلفات اساسی و تعارض منافع برای شورای نگهبان مصداق ندارد؟
ناشناس۳۱۶۷۱۰۹۰۷:۰۷:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۹
این اسمون و ریسمون بافتن و اینهمه اظهارات ضد و نقیض مردم را بیشتر مشکوک و بدیین کرده و معلومه رانت خاصی پشت مسله برکناری سلاح ورزی است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین