رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: برخورد با تخلفات بانکها با سخت ترین شرایط

  4020422030 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌کل بانک مرکزی، پایبندی بانک‌ها بر نرخ سود سپرده‌ مصوب شورای پول و اعتبار را مهم دانست و گفت: بانک‌هایی که این موضوع را رعایت نکنند حتی یک بانک، بقیه را وارد رقابت غلط می کند، به همین دلیل هر بانکی این مصوبه را رعایت نکند، به هیات انتظامی‌ معرفی و با سخت ترین شرایط با آنها برخورد می ‌شود.

برخورد با تخلفات بانکها با سخت ترین شرایط

به گزارش  روابط عمومی‌بانک مرکزی،  «محمدرضا فرزین» در دیدار دوره ای خود با مدیران عامل بانک‌ها با تاکید بر اینکه در اجرای مصوبه نرخ سود سپرده ها و تسهیلات با هیچ کس رو دربایستی نداریم، تصریح کرد: نرخ های سود کنونی، نرخ های خوبی است و اگر بانک ها بر این اساس کار کنند مشکلی پیش نمی آید. براساس گزارش‌های دریافتی برخی بانک‌ها به نرخ‌های مصوب پایبند نیستند و آن را رعایت نمی‌کنند. براین اساس هر بانکی رعایت نکند حتما به هیات انتظامی‌ بانکی معرفی و با آنها برخورد می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: موضوع دیگری که به ما گزارش شده است اعطای تسهیلات در شعب بانکی، منوط به سپرده گذاری است. اینکه مشتری باید براساس گردش حسابش مورد ارزیابی قرار گیرد این موضوع یک اصل بانکداری است، اما اینکه ارائه تسهیلات را منوط به سپرده گذاری کنند گزارشی است که به بانک مرکزی رسیده و مدیران عامل بانک ها حتما باید جلوی این موضوع را هم در شعب بگیرند و قانون را رعایت کنند.

فرزین تصریح کرد: دو موضوع فوق را از معاونت نظارت بانک مرکزی خواسته ام تا مجدداً بررسی و گزارش آن را در روزهای آینده به بنده ارائه دهد، در صورت تخلف، با هیئت مدیره آن بانک برخورد خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، طبق بخشنامه بانک مرکزی که ۱۰ بهمن سال ۱۴۰۱ به شبکه بانکی ابلاغ شد، سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار به این شرح است:

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی پنج درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه ۱۷ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال ۲۰.۵ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید ۲ سال ۲۱.۵ درصد و سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال ۲۲.۵ درصد است. ضمناً نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حداکثر ۲۳ درصد و نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد در بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی با مشتری معادل ۲۳ درصد تعیین شد.

تثبیت اقتصادی؛ لازمه دستیابی به رشد اقتصادی

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به سیاست‌های اقتصادی در دستور کار بانک مرکزی و دولت تصریح کرد: باید با تلاش و همکاری یکدیگر این سیاست‌ها را در اقتصاد کشورمان پیاده سازی و محقق کنیم. در سال گذشته پس از یک دوره تورم بالا به همراه افزایش ارز مواجه بودیم که این امر روی انتظارات تورمی ‌نیز تأثیر گذاشت و این انتظارات سال گذشته به دلایل اقتصادی و سیاسی تشدید شد.

وی افزود: در سال جدید، سیاستی را تحت عنوان سیاست تثبیت اتخاذ کردیم که محور اصلی آن کنترل پول و ارز است؛ چرا که معتقدیم اگر این دو متغیر کنترل شود؛ آنگاه می‌توانیم آرامشی را در بازارها برقرار کنیم و با عملکردی که به وجود می آید انتظارات تورمی‌ نیز اصلاح می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در فصل بهار امسال نسبتاً توانستیم ارز را مهار کنیم و آرامشی در بازار ارز به وجود بیاید. در سیاست‌های پولی نیز تقریباً توانستیم نرخ رشد نقدینگی را کاهش دهیم و این نرخ پس از سال ها مجدد به کانال ۲۰ درصد بازگشته است که این مهم دستاورد بزرگی به حساب می‌آید؛ البته این امر نشانه همکاری دولت نیز هست.

فرزین گفت: در زمینه سیاست پولی، همچنان ضروری است سیاست کنترل ترازنامه ای ادامه یابد؛ چرا که این مهم در کنترل نرخ نقدینگی موثر است.

وی امسال را سال رکود جهانی دانست و گفت: همانگونه که پیش بینی می‌کردیم، امسال سال رکود در جهان است؛ چرا که نرخ رشد چین و غرب کاهش می‌یابد و دائماً کاهش محسوسی در نرخ رشد جهانی دیده می‌شود که باعث کاهش قیمت نفت، محصولات پتروشیمی ‌و سایر محصولات وارداتی می‌شود و آخرین آمار گمرک نیز موید این کاهش است. بنابراین به دلیل اینکه چنین کاهشی برای ما قابل پیش بینی بود که ارز را براساس پیش‌بینی‌هایمان اختصاص دهیم.

حرکت بازار ارز به سمت ثبات 

فرزین با بیان اینکه بازار ارز به سمت ثبات در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: با این حال همچنان باید احتیاط و مراقبت‌های لازم را برای پایداری بازار مدنظر داشت. اما فعالیت‌های سیاست گذار اقتصادی و کمک‌های سیاست‌های خارجی، بازار را به سمت ثبات سوق داده و امید است این ثبات در تابستان نیز ادامه یابد؛ چراکه معمولاً در تابستان نوساناتی اتفاق می‌افتد. البته در صورتی که این ثبات همچنان ادامه یابد پیش بینی می‌کنیم در برخی بخش‌ها و بازارهای دارایی روند کاهشی ادامه یابد.

وی با اشاره به دیدار اخیر رئیس قوه قضائیه از بانک مرکزی و رونمایی از سامانه سیاق گفت: در دیدار با ایشان مسائل و مشکلات حقوقی نظام بانکی مطرح شد. لذا ضروری است برای تعامل هرچه بهتر و بیشتر، کمیته مشترک حقوقی میان بانک مرکزی و قوه قضائیه با حضور نمایندگان بانک ها شکل گیرد.

در این جلسه معاونان بانک مرکزی گزارش‌هایی از آخرین تحولات اقتصادی و نیز عملکرد شبکه بانکی ارائه کردند. همچنین برخی از مدیران عامل بانک‌ها نیز در این جلسه نیز دیدگاه های خود را درباره تسهیلات دهی بانک ها، خرید تضمینی گندم، کاهش صف دریافت وام ازدواج، ضرورت برطرف شدن برخی مشکلات در اتصال سامانه های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی در طرح ملی مسکن بیان کردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۳۹۵۳۷۱۲:۵۳:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
حقوق و وام‌ ها به مدیران بانک ها را اطلاع رسانی کنید
ناشناس۳۱۳۹۶۹۶۱۴:۲۱:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
از وزیر اقتصاد درخواست میشود قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای تمامی به اصطلاح مدیران بانکی که از اول انقلاب تا حالا پست و سمت داشته اند به همراه بستگان آنها و وراث آنها و افراد در سایه آنها اجرایی نمایند
ناشناس۳۱۳۹۷۰۰۱۴:۲۳:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
فساد و ویژه خواری و رانت ......، بسیار جای تاسف و اندوه برای ملت مظلوم کشورمان است .
کارمند ساده۳۱۴۰۰۰۳۱۷:۴۳:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
فرزین عزیز مشغولیات بانکها که دراین 30, سال اخیر بنگاه داری بوده و راه دور زدن شما را فهمیده ، آنها علاوه بر رعایت دستور شما به مشتری می گوید یک حساب مکمل برایتان باز می کنیم و سود بیشتر را دستی حساب و بعد از یک هفته به حسابتان واریز تا کسی نفهمد،.
ناشناس۳۱۴۰۳۱۸۲۲:۱۵:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۲
بانک های به ظاهر خصوصی تحت کنترل اشخاص خاص هستند و بانک مرکزی امکان و اقتدار نظارت بر آنها را ندارد. .
منپوری۳۱۴۱۰۸۲۰۸:۵۲:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۳
تقریبا توانستیم نرخ رشد نقدینگی را کاهش دهیم و این نرخ پس از سال ها مجدد به کانال ۲۰ درصد بازگشته است که این مهم دستاورد بزرگی به حساب می‌آید؛ تقریبا یعنی چقدر.؟! از وضعیت بازار و رشد پیوسته قیمت ها مشخصه که هیچ.. !!!! اصلا چرا رشد نقدینگی آنهم با این حجم.؟؟ وقتی به اعتراف خودتان رشد اقتصادی ۴ درصد است. آیا این مطلوب است ؟؟
علوی۳۱۴۲۲۰۷۱۴:۵۵:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۳
رییس کل محترم بانک مرکزی، لطفا با تخلف روسا و کارمندان بانکها یا موسسات پولی و اعتباری و دیگر موسسات مالی، در افشای اطلاعات حساب مشتریان جدا برخورد کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  7. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  8. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  9. مدرسه یا بازار؟!

  10. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  11. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  12. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  13. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  14. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  15. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  16. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  19. نهنگ سواری یک آبادانی

  20. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  21. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  22. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  23. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  20. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. تضادی عجیب و پر ابهام!

  23. سقوط در آغوش پهلوی!

  24. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

آخرین عناوین