انگلیس به اوکراین بمب خوشه‌ای نمی‌دهد

  4020417080

نخست‌وزیر انگلیس در واکنش‌ به اعلام موافقت آمریکا با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین اعلام کرد که لندن عضوی معاهده‌ بین‌المللی است که تولید یا استفاده از این بمب‌ها را منع می‌کند.

انگلیس به اوکراین بمب خوشه‌ای نمی‌دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس که کشورش پیش قراول کمک‌های تسلیحاتی همه جانبه به اوکراین بوده است، مخالفت خود را با تدارک آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین اعلام کرد.

شبکه اسکای نیوز روز شنبه (امروز) با ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس مصاحبه کرده و نظر او را درباره موافقت جو بایدن رئیس‌جمهور و دولت آمریکا با دادن بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین جویا شد.

سوناک در جواب به این سوال گفت: «بریتانیا عضوی از کنوانسیونی است که تولید و استفاده از مهمات خوشه‌ای را منع می‌کند و خواستار انصراف از استفاده از آنها می‌شود».

نخست‌وزیر انگلیس بلافاصله بعد از این جمله خطاب به شنوندگان این مصاحبه تلویزیونی، کمک‌های همه جانبه تسلیحاتی این کشور از اوکراین را یادآوری کرد و وعده داد که این حمایت‌ها ادامه می‌یابد.

ریشی سوناک به اسکای نیوز گفت: «ما به ایفای نقش خودمان برای حمایت از اوکراین در برابر تهاجم غیر قانونی و غیر موجه روسیه ادامه خواهیم داد. ما این کار را با تامین تانک‌های رزمی و اخیرا با دادن تسلیحات دوربرد انجام داده‌ایم».

وی افزود: «امیدوارم که همه کشورها به حمایت‌ها از اوکراین ادامه دهند. اقدام وحشیانه باعث رنج و عذاب میلیون‌ها نفر از مردم اوکراین شده و این موضوع درست است که ما به صورت دسته جمعی در برابر ان بایستیم و من هفته آینده به نشست ناتو در ویلنیوس (پایتخت لیتوانی) خواهم رفت که در آن ما دقیقا با متحدانمان درباره نحوه تقویت حمایتمان از اوکراین صحبت خواهم کرد».

اظهارنظر نخست‌وزیر انگلیس درباره موافقت آمریکا با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین در شرایطی انجام شده که مقام‌های آمریکایی شامل جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور در توجیح اقدام خود گفته‌اند که اوکراین به بمب خوشه‌ای نیاز دارد.

تدارک آمریکا برای دادن بمب خوشه‌ای به اوکراین واکنش‌های منفی سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشته و آنها درباره تامین این بمب‌های ممنوعه برای جنگ با روسیه هشدار داده‌اند.

روسیه: ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین نشان‌دهنده ضعف آمریکاست

خبرگزاری فرانسه امروز به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نوشت که تصمیم واشنگتن در ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین نشاندهنده «ضعف» و «ناامیدی» آمریکاست.

به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا ناکامی ضد حمله اوکراین را دلیلی برای ارسال این گونه جنگ افزار برای اوکراین دانست و گفت: این جنگ افزار شگفت انگیز که واشنگتن و کی یف در مورد پیامدهای ناگوار آن نیاندیشیده و امید فراوانی به آن بسته اند، تاثیری بر عملیات نظامی ویژه نخواهد داشت.

وی افزود: تصمیم اخیر نشان‌دهنده رویکرد به شدت ضد روسی آمریکا بوده و هدف آن طولانی کردن جنگ اوکراین است.

به گفته زاخارووا، وعده اوکراین در زمینه استفاده مسوولانه از بمب‌های خوشه‌ای «هیچ ارزشی ندارد.»

«آناتولی آنتونف» سفیر روسیه در آمریکا نیز با انتقادی تند از تصمیم کاخ سفید برای ارسال بمب خوشه ای به اوکراین، این اقدام را مداخله هرچه بیشتر واشنگتن در این جنگ دانست و گفت: استفاده از بمب های خوشه ای خطری برای بشریت است و جهان را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می دهد.

پیشتر کالین کال معاون امور سیاسی پنتاگون با اعلام اینکه آمریکا بسته جدید نظامی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار شامل بمب های خوشه ای به اوکراین ارسال می کند، گفت که واشنگتن مدرن ترین بمب های خوشه ای خود را به کی یف می دهد.

معاون پنتاگون ادعا کرد: بمب های خوشه‌ای آمریکا «ضریب اشتباه بسیار پایین» و کمتر از ۲.۵ درصد دارند و این در حالی است که ضریب خطای بمب های خوشه ای روسیه ۴۰ درصد است.

پنتاگون: پیروزی روسیه در جنگ بدتر از کشتار بمب خوشه‌ای است

مقام ارشد پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره خطرات انسانی استفاده از مهمات خوشه‌ای که واشنگتن قصد دارد در اختیار کی‌یف قرار دهد، گفت بدترین چیز برای غیرنظامیان در اوکراین این است که روسیه در جنگ پیروز شود.

 
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کالین کال» معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا جمعه (هفتم ژوئیه) ضمن اذعان به اینکه تحویل مهمات خوشه‌ای به اوکراین می‌تواند باعث تلفات غیرنظامیان شود، گفت ترس از موفقیت روسیه در میدان جنگ بر این نگرانی‌ها غلبه دارد. 

او در کنفرانسی خبری از تصمیم کاخ سفید در تصویب بسته کمک نظامی جدید به اوکراین به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار که شامل مهمات خوشه‌ای می‌شود، دفاع کرد. 

این در حالی است که بیش از ۱۰۰ کشور هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را بر اساس کنوانسیون مهمات خوشه‌ای ممنوع کرده‌اند. آمریکا و اوکراین به این معاهده متعهد نیستند. 

به گزارش راشا تودی، کالین کال در پاسخ به این پرسش که آیا پنتاگون به متحدانش اطمینان داده این مهمات باعث آسیب بیش از حد به غیرنظامیان نمی‌شود، گفت: من هم مانند هر کس دیگری نگران شرایط انسانی هستم، اما بدترین چیز برای غیرنظامیان در اوکراین این است که روسیه در جنگ پیروز شود. بنابراین مهم است که (پیروز) نشوند. 

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین «تصمیم سختی» بوده اما «کی‌یف به این بمب‌ها نیاز دارد». 

تحلیلگران مسائل جنگ اوکراین می‌گویند یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفته با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند این است که شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست. ضدحملات اخیر اوکراین علیه مواضع روسیه هیچ‌گونه دستاورد چشمگیری به همراه نداشته و ارتش اوکراین تعداد زیادی از تانک‌ها و خودروهای زرهی که غرب در اختیار این کشور قرار داده بود را در نبرد با روسیه از دست داده و آن‌طور که وزارت دفاع روسیه گزارش داده بیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی خود را هم از دست داده است.

 تصمیم دولت آمریکا در ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، با انتقادات بین‌المللی همراه شده است. سازمان دیدبان حقوق بشر (Human Rights Watch) گفته «انتقال این تسلیحات به اوکراین، تا مدت‌ها به رنج غیرنظامیان منجر خواهد شد». ائتلاف ممنوعیت استفاده از مهمات خوشه‌ای از همه طرف‌های درگیر در اوکراین خواسته به دلیل آسیب‌های مورد انتظار برای غیرنظامیان، از این سلاح استفاده نکنند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد: دولت جو بایدن نیز «باید متوجه شود که هر تصمیمی که اجازه استفاده گسترده از بمب‌های خوشه‌ای در این جنگ را بدهد، به یک نتیجه مورد انتظار منجر خواهد شد: کشتار بیشتر غیرنظامیان».

سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داده تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، بشریت را به جنگ جهانی جدید سوق می‌دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  7. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  8. مدرسه یا بازار؟!

  9. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  10. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  11. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  12. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  13. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  14. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  15. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  16. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  17. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  18. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  19. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  20. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  21. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  24. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  25. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

آخرین عناوین