روایت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از اعتراض افرادی خاص در ایجاد تغییر در کنکور  

  4020415013

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کردیم که سوابق تحصیلی ۴۰ درصد و نمره کنکور ۶۰ درصد در رتبه نهایی دانش‌آموزان اعمال شود اما دیدید کسانی که تعارض منافع داشتند چه سروصداهایی به راه انداختند.  

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه‌دزفولی شامگاه چهارشنبه در همایش حکمرانی استانی، الزامات و چالش‌ها با تاکید بر این نکته حکمرانی با حکومت‌داری مترادف نیست، اظهارکرد: مبانی و سبک‌های حکمرانی اسلامی و غیراسلامی تفاوت‌های بنیادین دارد. مبانی اصلی حکمرانی اسلامی بر خدامحوری، انسان برای خدا و دنیا برای آخرت، عدالت، معنویت و پیشرفت استوار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی " خودسازی حکمرانان" را یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین اصول حکمرانی اسلامی عنوان کرد و گفت: فردی که خودسازی نداشته باشد اگر مسئولیتی به او پیشنهاد شود حتی اگر صلاحیتش را نداشته باشد آن را می‌پذیرد. برخی‌ها از مسئولیت فرار می‌کنند اما در مقابل عده‌ای هم هستند که مدام دنبال مسئولیت گرفتن هستند.

وی با بیان اینکه هنوز برخی از نسل اول انقلاب، مسئولیت‌های متعددی دارند، تصریح کرد: الان نسل‌های سوم و بعد آن وارد میدان شده‌اند. این افراد باید بگذارند جوانان کارها را در دست بگیرند و نقش آنان راهبری، هدایت‌گری و دست‌گیری باشد. کارهای اجرایی، جوانان قبراق و توانمند می‌خواهد.

خسروپناه " برنامه‌ریزی مبتنی بر اسناد مصوب" را از دیگر اصول حکمرانی برشمرد و ادامه داد: خیلی از مدیریت‌های ما کارتابلی است در حالی‌که باید مدیریت مبتنی بر برنامه‌ریزی داشته باشیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت قبل، نقشه مهندسی فرهنگی کشور را مصوب کرد که از سوی رئیس جمهور وقت ابلاغ شد. در استان‌ها هم برش استانی این سند تهیه شده و گلستان دوازدهمین استانی بود که برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی آن تدوین و تصویب شد. بنابراین همه موضوعات و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی که در استان مطرح است باید ذیل این سند پیگیری شود.

وی به ابلاغ سند " دانش‌بنیان و امنیت غذایی" اشاره و بیان کرد: این سند چندی قبل ابلاغ شده و باید دستگاه‌های مختلف در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، بهداشت، امنیتی و ... نسبت به آن توجه و اهتمام داشته باشند. گلستان، استانی حاصل‌خیز و بر پایه کشاورزی است و در تولید گندم به عنوان محصولی استراتژیک همواره رتبه اول یا دوم کشور را در اختیار دارد. بنابراین موضوع امنیت غذایی در این استان مسئله‌ای مهم و جدی است به نحوی که اگر نسبت به آن غفلت شود در ۵، ۶ سال آینده با چالش‌های بسیار بزرگی مواجه خواهیم شد.

خسروپناه " کارآمدی علم" را یکی دیگر از اصول حکمرانی اسلامی برشمرد و گفت: امروز ما با جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار که بعضا مدرک دکتری دارند، مواجه هستیم. برای همین ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کردیم که سوابق تحصیلی ۴۰ درصد و نمره کنکور ۶۰ درصد در رتبه نهایی دانش‌آموزان اعمال شود اما دیدید کسانی که تعارض منافع داشتند چه سروصداهایی به راه انداختند. بعد هم مشخص شد برخی از اینها کتاب‌های تست کنکور نوشتند و با این تصمیم، از میلیاردها تومان سود آنان کم شده است. موضوع دیگر تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیاز هر استان است؛ اگر رشته‌ای موردنیاز استان نیست حتما باید تعطیل شود و در مقابل رشته‌های موردنیاز در دانشگاه‌ها تدریس شود.

وی ادامه داد: تسهیل‌گری و تمرکززدایی باید مورد توجه دولت و حکمرانان قرار داشته باشد. موانع بر سر راه تولید و سرمایه‌گذار باید برداشته شود. همه باید کمک کنند و دست به دست هم دهند تا موانع کسب و کار و تولید از موانع صدور مجوز گرفته تا موانع امنیتی برطرف شود که یکی از راه‌های عقلایی تسهیل‌گری، دولت الکترونیک است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتن " روحیه و مدیریت جهادی" را برای حکمرانان لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اگر در حل بحران بین‌المللی داعش موفق بودیم به‌علت مجاهدت‌های سردار شهیدسلیمانی بود. اگر در موشکی موفقیت‌های زیادی به‌دست آوردیم برای مجاهدت‌های شهید طهرانی‌مقدم بود. اگر در هسته‌ای امروز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داریم به‌واسطه مجاهدت‌های شهید فخری‌زاده بود. اما در مقابل هرجایی که موفق نبودیم چون افرادی با مدیریت‌های کارتابلی و دچار روزمرگی مسئولیت داشتند و دارند. الان برای همه یک تضاد ایجاد شده که چرا کشوری که ماهواره به فضا می‌فرستد و در کوانتوم پیشرفت‌های شگرفی دارد، صنعت خودروسازی‌اش اینگونه است. در برخی حوزه‌ها مدیران جهادی نداریم و عده‌ای لاشخور و اختاپوس‌وار نمی‌گذارند کار مردم جلو برود. 

" شبکه‌سازی و جبهه‌سازی" اصل دیگری بود که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن اشاره کرد و افزود: گروه‌های جهادی مصداق همین موضوع هستند که با دست خالی و بدون حقوق دولتی، کارهای موثر و بزرگ انجام می‌دهند‌‌. مسئولان وظیفه دارند تا جبهه‌های فرهنگی، اجتماعی و مردمی را تقویت کنند و از ظرفیت‌های آنان برای پیشبرد امور بهره بگیرند.

وی اضافه کرد: " شفافیت و پاسخگویی"، " تعاون و مشارکت"، " اصل میسور" و " وحدت و اخوت" از دیگر اصول حکمرانی اسلامی است که اگر نسبت به‌ آنها بی‌توجهی شود با چالش‌های عدیده‌ای مواجه خواهیم شد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین