واکنش کشورهای عربی و اسلامی به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

  4020408040 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی کشورهای عربی و اسلامی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند و آن را اقدامی در راستای برانگیختن احساسات مسلمانان جهان به ویژه در عید قربان دانستند.

به گزارش تسنیم، روز چهارشنبه مصادف با روز عید قربان مسلمانان جهان، یک افراطی سوئدی اقدام به سوزاندن قرآن کریم در  مسجد مرکزی استکهلم کرد.

هتک حرمت قرآن کریم در سوئد همزمان با عید قربان واکنش بسیاری از کشورهای  اسلامی و عربی را به دنبال داشت. 

در همین راستا،وزارت خارجه عربستان سعودی اقدام یک افراطی نسبت به سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد.

این وزارت‌خانه اعلام کرد که ریاض اقدام یک افراطی نسبت به سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در مسجد مرکزی استکهلم سوئد پس از نماز عید قربان را به شدت محکوم می‌کند.

بر اساس این بیانیه،این اعمال نفرت انگیز و مکرر را نمی‌توان با هیچ توجیهی پذیرفت و آشکارا به نفرت پراکنی و نژادپرستی دامن می‌زند و مستقیما با تلاش‌های بین المللی برای گسترش ارزش‌های تسامح، اعتدال و نفی افراط گرایی در تضاد است و احترام متقابل روابط بین ملت‌ها و کشورها را تضعیف می‌کند.

وزارت امور خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد: سوزاندن قرآن کریم یک عمل نفرت خطرناک و مظهر اسلام‌هراسی است که به خشونت و توهین به ادیان دامن می‌زند و نمی‌توان آن را نوعی آزادی بیان تلقی کرد. 

این وزارتخانه خواستار توقف این گونه رفتارها و اقدامات غیرمسئولانه، لزوم احترام به نمادهای مذهبی و خودداری از اعمال و اقداماتی شد که به نفرت و تبعیض دامن می‌زند.

وزارت خارجه اردن همچنین خواستار افزایش تلاش برای گسترش و ترویج فرهنگ صلح و پذیرش دیگری و رد افراط گرایی، تعصبات و تحریک به نفرت پراکنی شد.

 کویت نیز با صدور بیانیه‌ای هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه کویت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این امر احساسات مسلمانان را در سراسر جهان تحریک می‌کند.

این وزارت‌خانه بر موضع اصولی و قاطع کشور کویت تاکید کرد و  از جامعه بین‌المللی و دولت‌های کشورهای ذیربط خواست تا مسئولیت سریع برای کنار گذاشتن احساسات نفرت ، افراط گرایی و  تعصب مذهبی بر عهد بگیرند و برای جلوگیری از این تجاوزات که نمادها و مقدسات مسلمانان را هدف قرار می‌دهد،  تلاش کند.

وزارت امور خارجه مغرب نیز سفیر خود را از سوئد به دلیل اقدام موهون صدور مجوز سوزاندن قرآن در استکهلم فراخواند.

این وزارتخانه اعلام کرد: «سفیر (محمد ششم) در  سوئد برای مشاوره برای مدت نامحدود به پادشاهی فراخوانده شد. اقدام توهین‌آمیز و غیرمسئولانه جدید در سوئد احساسات مردم را نادیده می‌گیرد.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانی‌ ای هتک حرمت قرآن کریم توسط یک افراطی در استکهلم سوئد را محکوم کرد .

این وزارت خانه در بیانیه‌ای مطبوعاتی، سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم را تجاوز آشکار به اصول حقوق بشر، ارزش‌های تسامح ، دموکراسی و همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان همه ادیان دانست.

بر اساس این بیانیه، این اقدام نژادپرستانه کاملاً با آزادی بیان در تضاد است و احساسات میلیون‌ها مسلمان در جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

مصر نیز  نگرانی عمیق خود را در مورد حوادث مکرر سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم و تشدید اخیر اسلام هراسی و جنایات توهین آمیز در برخی کشورهای اروپایی ابراز کرد.

وزارت امور خارجه مصر سوزاندن نسخه ای از قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و بر مسئولیت دولت‌ها برای جلوگیری از  اقدامات تحریک آمیز تاکید کرد.

این وزارتخانه بر رد کامل اعمال نفرت انگیزی که بر باورهای ثابت و مذهبی مسلمانان تأثیر می گذارد تأکید کرد.

الازهر مصر نیز به نوبه خود از همه مردم اسلامی و عرب و  آنهایی که وجدان بیدار  دارند  خواست تا تحریم محصولات سوئدی را تجدید کنند.

الازهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که دعوت به تحریم کالاهای سوئدی به عنوان حمایت از قرآن کریم، کتاب مقدس خداوند پس از نقض مکرر غیرقابل قبول و تحریکات دائمی توده‌های مسلمانان در سراسر جهان تحت پرچم دروغین آزادی عقیده و بیان، است.

الازهر همچنین از دولت‌های کشورهای اسلامی و عربی خواست تا مواضع جدی و واحدی در قبال این تخلفات اتخاذ کنند که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

در این بیانیه تاکید شده است که اجازه مقامات سوئدی به تروریست های افراطی برای سوزاندن و پاره کردن قرآن در عید مسلمانان، فراخوانی صریح برای خصومت، خشونت و شعله ور شدن درگیری است.

یکی از علمای الازهر مصر به نان «منصور مندور»  به  المیادین اعلام کرد  که سوزاندن قرآن کریم حاکی از کینه، نفرت و نژادپرستی است.ما نباید به اخلاق این افراد تسلیم شویم.

 وی در ادامه خواستار تحریم محصولات سوئدی شد.

دولت عراق  نیز اعلام کرد: عراق اقداماتی را که برخی از بیماران روانی  و افراطی انجام داده‌اند، به شدت محکوم  می‌کند .

عراق این اقدام را شنیع توصیف و تاکید کرد که این اقدامات نشان‌دهنده روحیه نفرت‌انگیز و تهاجمی است که ربطی به آزادی  بیان ندارد،بلکه یک عمل نژادپرستی و تحریک به خشونت و نفرت است.

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: هتک حرمت به قرآن یک جنایت کاملا غیرقابل قبول و تحریک آمیز نژادی است و دولت سوئد مسئول این جنایت است که به هیچ وجه به آزادی عقیده و بیان که کشورهای غربی آن را تکرار می‌کنند، ارتباطی ندارد.

بر اساس این بیانیه،این اقدام غیرمسئولانه اقدامی تحریک آمیز علیه بیش از 2 میلیارد مسلمان در قاره‌های مختلف جهان است و نتیجه گسترش مداوم گفتمان پوپولیستی بر اساس نفرت پراکنی در اروپا بر اساس اعتقاد، نژاد یا مذهب است.

وزارت خارجه یمن نسبت به عواقب این تحریکات هشدار داد و افزود که این گفتمان پوپولیستی نوعی خشونت ،تروریسم ،‌نقض میثاق‌ها و معاهدات بین‌المللی است که خواستار حمایت از آزادی مذهب و عقیده است و دولت‌های اروپایی آن را ستایش می‌کنند. با این حال، این اقدامات در قبال دین اسلام، چهره واقعی آنها و معیارهای دوگانه کشورهای اروپایی را نشان می‌دهد.

در این بیانیه از دولت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی بین‌المللی و منطقه‌ای و سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی خواسته شده است تا در تاکید بر احترام به حقوق بشر مسئولیت خود را پذیرفته و اقدامات بازدارنده‌ای را علیه برنامه‌ریزان و عاملان اعمال خشونت‌آمیز و تحریک آمیز علیه مذاهب که صلح اجتماعی را بی ثبات کرده و نفرت در بین مردم را گسترش می‌دهند، اتخاذ کنند.

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در توییتی از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا سفرای کشور سوئد را اخراج کنند.

وی علام کرد: این اقدام خصمانه نسبت به قرآن کریم، تحریک آشکار احساسات مسلمانان در روز اول عید قربان است.

«علی قره داغی» دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان در بیانیه‌ای این  اقدام را محکوم و تاکید کرد که این نژادپرستی است نه آزادی .

وی با اشاره به مجوز رسمی سوئد به افراط گرایان تاکید کرد که  در برابر وحشیگری فردی که توسط مقامات رسمی حمایت می شود نباید سکوت کرد.

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در بیانیه‌ای  هتک حرمت قرآن کریم را محکوم و اعلام کرد: اجازه پلیس سوئد برای سوزاندن قرآن کریم  تجاوز آشکار به امت اسلامی و نقض آشکار آزادی دین و اعتقادات  است.

مجلس اعلای شیعی از جهان عرب و اسلام خواست در مقابل جنگ دینی و هجمه فرهنگی با هدف اشاعه فرهنگ انحراف و انحطاط غیر اخلاقی به منظور تضعیف و حذف ارزش‌های انسانی و دینی که در پس آن غرب ملحد و کفرآمیز و صهیونیسم جهانی قرا دارند و برای از بین بردن ارزش های متمدن انسانی تلاش می کنند، موضع جدی  اتخاذ کنند.

مجلس اعلای شیعیان لبنان اشاره کرد: این هجمه فرهنگی نژادپرستانه  به تمام مرزهای قانونی، انسانی و اخلاقی  اهانت کرده و بدین ترتیب باید کشورها، سازمان ها و انجمن های عربی و اسلامی که به حفظ ارزش های اخلاقی، انسانی و حقوقی به ویژه در جهان عرب و اسلام اهمیت می دهند، با این خطر که بشریت و هستی بشر را تهدید می کند، مقابله کنند، صدای خود را بلند کرده و اقدامات لازمی را اتخاذ کنند تا با این تجاوز به امت و مقدسات ما به ویژه قرآن کریم و حریم و قدسیت آن مقابله کرده و به صدور بیانیه های محکومیت آمیز اکتفا نکنند.

این مجلس از توده‌های امت، روشنفکران و تشکل‌های اجتماعی و فرهنگی آن خواست تا این عوامل گناهکار را که توسط دولت سوئد حمایت می‌شود، محکوم کرده و به آن برای جلوگیری از این تجاوزات و هدف قرار دادن مقدسات ما و احساسات فرزندان امت ما که در بیش تر کشور های اروپایی تکرار می شود، فشار بیاورند.

مجلس اعلای شیعی از جهان عرب و اسلام خواست همچنین از سایر مرجعیت‌های معنوی از جمله واتیکان و کلیسای روم شرقی خواست تا موضعی برای مقابله با این اهانت که تنها منحصر به اسلام و نمادهای آن نیست؛ بلکه مقدسات مسیحی و دینی را به طور کامل هدف قرار می‌دهد، اتخاذ کنند.

پارلمان عربی نیز در بیانیه‌ای هتک حرمت به قرآن کریم توسط یک افراطی در سوئد را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست که مسئولیت خود را در قبال مداخله و اقدام سریع برای جلوگیری از این گونه اقدامات شنیع و مردود  علیه اسلام و مسلمانان  بپذیرد.

وزارت خارجه ترکیه نیز اقدام به قرآن سوزی در سوئد را جنایت ناشی از نفرت آشکار دانست و اعلام کرد: صدور مجوز برای این اقدام ضد اسلامی که مسلمانان را هدف گرفته و به ارزش‌های مقدس ما اهانت می‌کند، تحت عنوان آزادی بیان کاملا مردود و غیرقابل قبول است.

این وزارت خانه تاکید کرد: این اقدام نفرت‌انگیز نمونه دیگری از سطح هشدار دهنده‌ای است که اسلام‌هراسی و جنبش‌های نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز در اروپا به آن رسیده‌اند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه در واکنش به هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد  اعلام کرد: روابط میان مسلمانان و ارتدوکس‌ها باعث تقویت اتحاد میان ملت ما می‌شود. در روسیه، بی احترامی به قرآن، برخلاف برخی از کشورها جُرم محسوب می شود.

همچنین «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به مجوز و چراغ سبز داده شده از سوی سوئد به اسلام ستیزان برای تکرار اهانت به قرآن کریم  اعلام کرد که زمینه سازی برای تکرار هتک حرمت مقدسات آسمانی به ویژه همزمان با ایام مقدسه امّت اسلامی و نیز تجمع میلیونی مسلمانان در کنگره جهانی حج، اقدامی تحریک آمیز، نسنجیده و غیر قابل قبول است.

وی با اشاره به تلاشهای جامعه بین‌المللی و مجامع حقوق بشری برای ارتقای احترام به ادیان و مذاهب و آموزه‌های اصیل دینی تصریح کرد : اهانت به کتب آسمانی مصداقی از خشونت گرایی و نفرت پراکنی و مغایر با ارزش‌های اصیل حقوق بشر است.

دولت سوئد به درخواست یک شهروند 37 ساله این کشور برای قرآن سوزی در روز عیدقربان مجوز صادر و از این تصمیم موهن خود دفاع کرد.

این نخستین بار نیست که دولت سوئد اجازه چنین اقدام موهنی را می‌دهد. پیشتر نیز پلیس سوئد به «راسموس پالودان» سیاستمدار نژادپرست راست افراطی «استرام کورس» دانمارک مجوز داده بود که نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت ترکیه بسوزاند.

کشورهای عربی اهانت به قرآن کریم توسط رهبر اسلام‌ستیز حزب راست‌گرای افراطی دانمارک، مقابل سفارت ترکیه در سوئد را محکوم کردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۱۸۱۳۰۱۱:۵۵:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۸
کشورهای اسلامی با کشته شدن یک میلیون نفر در سوریه و یمن و عراب و آواره شدن ۱۷ میلیون چرا بیانیه ندادن ؟
ناشناس۳۱۱۸۵۵۳۱۶:۰۱:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۸
لعنت خدا به جریان ها وافرادی که پشت این قضیه هستن يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ.
ناشناس۳۱۱۹۱۱۹۰۲:۱۵:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۹
مرگ بر دشمنان خدا و دین
ناشناس۳۱۱۹۱۶۰۰۴:۴۰:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۹
پیشنهاد میکنم در اعتراض به این عمل مسلمین خاک سوئد را ترک کنند وبه کشورهای اسلامی برگردند وازاین پس از محصولات سوئدی اسفاده نکنند
بنده ی خدا۳۱۱۹۳۳۶۰۹:۵۸:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۹
خیلی داغون شدم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین