عشق‌های چندگانه ستاره‌های کاغذی/ ۵۰ میلیارد ناقابل برای یک فصل!

  4020407106 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

فوتبال ایران پر شده از ستاره؛ اما نه ستاره‌های واقعی که اکثریت آنها را ستاره‌هایی تشکیل داده‌اند که از جنس کاغذ هستند. نه می‌درخشند و نه می‌توانند در اوج بایستند.

عشق‌های چندگانه ستاره‌های کاغذی/ ۵۰ میلیارد ناقابل برای یک فصل!

به گزارش ایرنا، فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران به شدت داغ است و تیم‌های لیگ برتری و به خصوص تیم‌های متمول برای جذب بازیکنان مورد نظرشان رقابت سختی را با یکدیگر آغاز کرده‌اند. امسال نسبت به سال گذشته ارقام درخواستی بازیکنان افزایش چند برابری داشته و بازیکنی که قرارداد فصل قبلش به یک میلیارد نمی‌رسید حالا تقاضای قرارداد ۲۰ میلیاردی می‌کنند. گفته می‌شود بالاترین رقم قرارداد در فصل جدید را یکی از تیم‌های پایتخت‌نشین به بازیکن ملی پوش خود پرداخت خواهد کرد و این رقم حدود ۵۰ میلیارد تومان است.

بازیکنان هم که دلالان به خوبی به آنها یاد داده‌اند چگونه رقم قراردادشان را افزایش دهند با بازارگرمی و همینطور استفاده از پیج‌ها و کانال‌های هواداری، به دنبال دریافت بهترین پیشنهاد مالی هستند. آنها که هیچ تیم خارجی حتی درجه چندم و عربی هم تمایلی به جذب آنها ندارند در فوتبال ایران، پول پارو می‌کنند. در این میان مدیران باشگاه‌های متمول هم برای اینکه خودشان را محبوب هواداران کنند از بستن قراردادهای یکطرفه که منافع باشگاه در آنها دیده نشده دریغ نمی‌کنند؛ چرا که این پول‌ها از جیب آنها نمی‌رود و با خیال آسوده حاتم‌بخشی می‌کنند.

لیگ بی‌کیفیت فوتبال ایران پر شده از بازیکنانی که یک روز عنوان می‌کنند از بچگی عاشق و دلباخته یک تیم بودند؛ اما وقتی از تیمی دیگر پیشنهاد دیگر دریافت می‌کنند دیگر زیر بار حرف‌های گذشته خود نمی‌روند. در فوتبال نتیجه گرای ایران، هواداران بدون توجه به مصالح تیم محبوب‌شان فقط به دنبال کسب نتیجه به هر طریق ممکن هستند. کافیست‌ مدیرعامل باشگاه مقابل زیاده‌خواهی‌های بازیکنان بایستد؛ آن وقت است که باید شاهد اعتراض هواداران باشد و در نهایت هم به خاطر اینکه نتوانست هواداران را راضی کند از سمتش کنار برود.

فوتبال ایران ستاره‌های زیادی دارد؛ اما نه ستاره‌های واقعی که اکثریت آنها را ستاره‌هایی تشکیل داده‌اند که از جنس کاغذ هستند. نه می‌درخشند و نه می‌توانند در اوج بایستند. به لطف دلالان و البته مدیران عامل کم‌سواد و گاها بی‌سواد باشگاه‌ها با پایین‌ترین سطح فنی، قراردادهای چندین میلیاردی می‌بندند.

همین اوضاع بلبشو است که باعث شده تیم بزرگی همچون استقلال نتواند مجوز حرفه‌ای دریافت کند و سایر تیم‌ها هم با کلی ارفاق موفق به کسب مجوز حرفه ای شوند. این مسئله را می‌توان حل کرد و آن هم پاسخگو کردن مدیران باشگاه‌ها در خصوص عملکردشان است. اگر آنها برای هر ریالی که هزینه می‌کنند پاسخگو باشند اینگونه با بیت‌المال خوش رقصی نمی کنند و برای خودشان اعتبار نمی‌خرند. بدهی‌های چند صد میلیاردی استقلال و پرسپولیس که دو باشگاه بزرگی کشور هستند محصول ندانم‌کاری همین مدیران است و حالا هم این مدیران پاسخگوی این وضعیت نیستند.

در حال حاضر صحبت از سقف بودجه است و فدراسیون فوتبال اعلام کرد که تیم‌های لیگ برتری نهایتا تا ۲۵۰ میلیارد تومان می توانند برای یک فصل هزینه کنند و این رقم برای تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا شرکت می‌کنند نهایتا ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. آن چیزی که از همین حالا قطعی‌ست عدم رعایت این سقف بودجه توسط تعداد زیادی از تیم‌هاست. همین الان تیم‌هایی در لیگ برتر هستند که برای جذب سه چهار بازیکن خود، ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنند. با این ارقام درخواستی بازیکنان، چگونه می‌توان توقع داشت که باشگاه‌ها بیشتر از سقف بودجه هزینه نکنند؟

فدراسیون فوتبال باید پیش از اینکه چنین قانونی را برای سقف بودجه ابلاغ می‌کرد راه‌های دور زدن این قانون را هم می‌بست. الان صحبت‌ از هواداران میلیاردری است که حاضرند برای تیم محبوب‌شان دست به جیب شوند. بعید است که این اتفاق بدون اینکه باشگاه‌ها دخیل باشند انجام شود. سال‌ها پیش که قانون ناموفق سقف قرارداد وضع شده بود هم برخی از مدیران عامل باشگاه‌ها با حواله خودرو و تیرآهن، تفاوت بین مبلغ درخواستی بازیکنان با مبلغ داخل قرارداد را جبران می کردند.

در آینده‌ای نه چندان دور یک بار دیگر باشگاه‌ها با معضل بدهی‌های چندین میلیاردی روبرو خواهند شد. می‌توان انتظار داشت شاکیان آینده این باشگاه‌ها، همان هواداران میلیاردر باشند که قرار بود به خاطر علاقه‌شان به تیم، کمک مالی کنند؛ اما با سند ثابت خواهند کرد که از باشگاه طلبکار هستند. آن روز دیر نیست و باید هر چه زودتر متولیان فوتبال کشور فکری برای این موضوع کنند. در غیر این صورت دیگر چیزی از لیگ ورشکسته فوتبال کشور نخواهد ماند.

دیدگاه کاربران

کاوه۳۱۱۷۲۲۹۲۱:۳۶:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۷
نویسنده بخوبی درد فوتبال ایران را بیان کرده است ، بازیکنان و مدیران همگی عاشق پول هستند و نه بازی یا نمایش عالی در سطح جهانی لذا باید گفت تا وقتی اینگونه تفکرات بر فوتبال ایران حاکم است نباید امید به درخششش در میادین جهانی داشت.
ناشناس۳۱۱۸۶۳۹۱۷:۰۷:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۸
همه باشگاهها دولتی هستند و با یک بخشنامه می توان قیمت ها را کاهش داد ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  7. مدرسه یا بازار؟!

  8. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  9. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  13. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  16. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  17. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  18. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  19. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  20. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  21. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  25. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

آخرین عناوین