وزیر نیرو: تاکنون به ۳۰۰۰ روستا در دولت سیزدهم آبرسانی شده است

  4020405010

وزیر نیرو با اشاره به آبرسانی به ۳۰۰۰ روستا، گفت: طرح جهاد آبرسانی، وسیع‌ترین طرح عمرانی سراسر کشور است و مجموع پیشرفت ما در ۱۰ هزار روستا، حدود ۴۰ درصد برآورد می شود.

وزیر نیرو: تاکنون به ۳۰۰۰ روستا در دولت سیزدهم آبرسانی شده است

به گزارش فارس، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در برنامه ثریا در تشریح پروژه‌های آبرسانی اظهار داشت: ما اگر کارهای مهندسی را با کارهای جهادی ترکیب بکنیم، ظرفیت مناسبی برای کارهای بزرگ در کشور ایجاد می‌شود، جهادهای آبرسانی در 31 استان کشور در حال فعالیت است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در شروع دولت بر اساس بررسی‌های دقیق کمتر از 80 درصد روستاهای کشور به آب شرب پایدار دسترسی داشتند، گفت: برنامه‌ریزی کردیم که 16 هزار روستای کشور به شبکه آب شرب کشور متصل شود و هم‌اکنون تامین آب این روستاها در دستور کار است.

وی افزود: در برق رسانی 99.7 درصد از جمعیت کشور ما از برق برخوردار هستند، ضریب آبرسانی در کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر از ماست و در کشورهای پیشرفته برق رسانی روستایی کمتر از 75 درصد است.

محرابیان با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی سرعت توسعه خدمات بسیار مطلوب بوده است، گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم تا تمام روستاهایی که تامین آب و برق آن ممکن است را برق رسانی و آبرسانی کنیم.

* جهاد آبرسانی وسیع‌ترین طرح عمرانی کشور

عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: طرح جهاد آبرسانی وسیع‌ترین طرح عمرانی سراسر کشور است، مجموع پیشرفت ما در از 10 هزار روستا نزدیک به 40 درصد است، شروع طرح ابتدای سال 1401 است و هدف‌گذاری 4 ساله است.

وی ادامه داد: هم اکنون 3 هزار روستا در قالب طرح جهاد آبرسانی به شبکه متصل شده‌اند، این ظرفیت در کشور وجود دارد و ما قدرت حل مسائل پیچیده را داریم، که می‌تواند در حل مسائل دیگر متمرکز شود.

محرابیان گفت: این ظرفیت وجود دارد که طرح جهاد آبرسانی بر تصمیمات دیگری از جمله مدل‌های نوین آبیاری، الگوی کشت و مواردی از این دست تمرکز و مسائل مهم کشور را حل کند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه روح جهاد سازندگی با فرمان امام (ره) در جهاد آبرسانی وجود دارد، تاکید کرد: در دولت موضوع آبرسانی به ویژه آبرسانی شرب در شهرها و روستاها از اولویت‌های ویژه است، امروز در همه استان‌ها طرح‌های آبرسانی در دستور کار است.

وی افزود: مردم در شهرها و روستاهای خوزستان با وجود سرمایه‌گذاری کلان در مسئله آب مشکل داشتند، زیرا عمده سرمایه‌گذاری‌ها در بخش بالادست بود اما متاسفانه در پایین دست کار کمتری انجام شده بود.

محرابیان گفت: در این دولت هدف‌گذاری شد که طرح‌های آبرسانی و فاضلاب مورد تمرکز قرار گیرد، در خوزستان طرح غدیر که 60 درصد آب خوزستان را تامین می‌کند، 10 ماهه به سرانجام رسید.

*مسئله آب خوزستان یکبار برای همیشه حل می‌شود

محرابیان گفت: پازل‌هایی از طرح غدیر برای تکمیل آبرسانی به خوزستان در حال انجام است، و طرح‌های دیگری نیز در شمال و شرق خوزستان در دستور کار قرار گرفته و تلاش می‌کنیم مسئله آب را در خوزستان یک بار برای همیشه حل کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به دشواری‌های پروژه فاضلاب در خوزستان گفت: در طرح فاضلاب اهواز ما 5 تا 6 کارگاه فعال داشتیم اما در سفر اخیر رئیس‌جمهور 150 کارگاه در حال فعالیت است.

وی افزود: روزی امور خیریه در مدرسه‌سازی بود اما امروز باید بگوییم که آبرسانی نیازمند توجه این عزیزان است تا شاهد اتفاقات مثبت در کشور باشیم.

* جزئیات مسئله آب تهران از زبان وزیر نیرو

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به مسئله آب تهران گفت: ما 5 شنبه دو هفت پیش غروب بارش سنگینی به صورت نقطه‌ای در حوالی سد امیرکبیر داشتیم و میزان بارش 47 میلیمتر در ساعت بود که در اثر این بارش، سنگ و گل و لای مسیر رودخانه را مسدود کرد.

محرابیان با اشاره به اینکه این اتفاق بی‌سابقه بود گفت: ابعاد برخی از قطعات سنگ ریخته شده در رودخانه کرج اندازه یک کامیون بود و تعدادی خودروهم به کف رودخانه افتاد.

وی ادامه داد: چیزی حدود 70 تا 80 هزار کامیون سنگ و صخره به رودخانه ریخت و بر اساس برآورد اولیه گفته شد، حل این مسئله ماه‌ها زمان می‌برد و 20 درصد از آب تهران و کرج در این مدت از دست می‌رفت.

وزیر نیرو گفت: از سامانه‌های دیگر در تهران زمینه تامین آب مهیا شد تا بتوانیم ابعاد مسئله را در پایتخت مدیریت کنیم و بلافاصله دست به کار شدیم تا راهی برای باز کردن مسیر رودخانه داشته باشیم.

محرابیان گفت: ما در حین افتتاح طرح آبرسانی میانه کار را رها کردیم و به مسئله آب تهران پرداختیم و گروه‌های مختلف مهندسی در این نقطه جمع شدند تا مسئله را در کمترین زمان حل کنیم.

وی افزود: به ساختمان سد در این زمین لغزش آسیبی نرسید، اطلاع‌رسانی آب تهران بر اساس یک طرح کامل از پیش تعیین شده انجام شد، برای ما نگران نشدن مردم بسیار اهمیت دارد و همین مسئله عامل اقدامات رسانه‌ای بود و زمانیکه مسیر باز شد اطلاع‌رسانی انجام شد.

محرابیان گفت: با تلاشی که انجام شد، بسیار سریع شبکه بازیابی شد و حجم ذخایر به حد استاندارد رسید، در این موضوع خط قرمز ما کیفیت آب بود و ما به هیچ عنوان حاضر به استفاده از آب بی‌کیفیت نشدیم.

* وزارت نیرو مدافع اجرای طرح‌های آبخیزداری است

وزیر نیرو در تشریح مسئله حکمرانی آب گفت: موضوع آبخیزداری و آب‌خوان‌داری بسیار مهم است اما مسئله سد امیرکبیر ارتباطی با این مسئله ندارد و زمین لغزش در این حوزه با هرگونه سازه‌ آبخیزداری نمی‌توانست مانع این اتفاق شود.

وی افزود: عموما آب‌خوان‌داری به دو اقدام آبخیزداری و تغدیه مصنوعی اطلاق می‌شود که به کاهش آسیب ناشی از سد و استفاده بهینه از آب اقدام خواهد شد.

محرابیان تاکید کرد: در کشور ما تجربه آبخیزداری داریم اما این اقدامات کافی نیست و ضرورت دارد، ما این مسئله را فراگیر کنیم؛ ما می‌توانیم مدل توسعه آبخیزداری در کشور را مشابه جهاد آبرسانی در دستور کار قرار دهیم و ظرفیت‌های در این حوزه را فعال کنیم.

این مقام مسئول گفت: ما در وزارت نیرو مدافع اجرای طرح‌های آبخیزداری هستیم، بهترین نوع همکاری ها در بین دستگاه‌های دولتی در دستور کار است و همین مسئله به پیشبرد پروژه‌های آبخیزداری و بین دستگاهی ختم می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از این موارد از نوع اقدام است و اینکه آبخیزداری ذیل شورای عالی آب بیاید مسئله ضروری است و باید برای آن اعتبارات جدی گذاشت و ما در دبیرخانه شورای عالی آب به آن توجه خواهیم کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین