آمریکا: گزارش‌ها درباره توافق موقت با ایران گمراه‌ کننده‌ است

  4020325016

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری بار دیگر ادعاهای مطرح شده در برخی گزارش‌ها درباره توافق موقت با ایران را رد کرده و به سوالاتی درباره سفر رییس جمهور ایران به کشورهای آمریکای لاتین، آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران از عراق و احتمال ازسرگیری روابط ایران و بحرین پاسخ داد.

آمریکا: گزارش‌ها درباره توافق موقت با ایران گمراه‌ کننده‌ است

به گزارش ایسنا، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آیا همچنان موضع آمریکا این است که احیای توافق هسته‌ای در دستور کار آن قرار ندارد، گفت: «شایعات درباره یک توافق هسته‌ای، موقت یا هر نوع دیگری نادرست و گمراه‌کننده‌اند. موضع ما درباره این مسئله هنوز تغییری نکرده است.»

میلر با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند برنامه هسته‌ای ایران ماهیتی صرفا صلح‌آمیز دارد و تولید و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای جایی در برنامه دفاعی آن ندارد، گفت: «سیاست اول ما این است که اطمینان بیابیم  ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. مسلما ما در حال رصد فعالیت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی هستیم. ما بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه رسیدن به این هدف است، البته ما برای تمامی گزینه‌های احتمالی هم آماده می‌شویم.»

اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که پیش از این برخی رسانه های غربی با استناد به منابعی که نام آنها را افشا نکرده بود، مدعی شده بود که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.

با وجود این ادعاها اما یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنحشنبه هفته گذشته گزارش ها در این مورد را نادرست و گمراه کننده خواند و گفت که هر گزارشی در خصوص  توافق موقت با ایران نادرست است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز با رد این ادعاها گفت که «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.»

علاوه بر این، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در یک نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات احیای برجام و اخبار منتشر شده در ارتباط با آن تصریح کرد: تبادل پیام‌ها از طریق واسطه‌ها از جمله عمان انجام شده و ادامه دارد. ایران از همه امکانات برای تامین منافع مردم خود استفاده می‌کند از ابتکارات عمان در این ارتباط استقبال کرده‌ایم و از ظرفیت کشور عمان به عنوان یک کشور دوست نیز استفاده کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مبنای مذاکرات رفع تحریم‌ها همان توافقات برجام است و در این ارتباط چارچوب جدیدی نداریم و خبرهای مطرح شده از جمله بحث توافق موقت و ... را تایید نمی‌کنیم این‌ها را گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفته است که «مذاکره برای توافق موقت و یا ترتیبات جدیدی که جایگزین برجام باشد را تایید نمی‌کنیم.»

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از چند ماه از آغاز آن در اوایل سال ۲۰۲۲، با وجود برخی گشایش‌های انجام شده، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده متوقف شد.

ایران و آمریکا از طریق طرفین مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند و مذاکرات مستقیمی نداشتند.

دولت آمریکا با وجود این که می‌گوید دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است، در چند ماه اخیر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر، همچنین ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است، گفته است که احیای برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد.
واشنگتن در این مدت سعی کرده است ایران را مقصر مطرح کردن مسائل فرابرجامی در مذاکرات وین جلوه دهد و آن را عامل مهمی در روند کند و ایجاد وقفه در مذاکرات جلوه دهد.

در حالی که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد آمریکا و شرکای غربی توافق اعلام کرده‌اند، در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره موضوع آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران گفت: این موضوع یکی از اولویت‌های ماست. متاسفانه اطلاعات جدیدی برای ارائه در این باره ندارم. ما نسبت به آزاد کردن تمامی آمریکایی‌هایی که در خارج از کشور، تز جمله در ایران زندانی هستند، متعهدیم. ما دوباره از ایران می‌خواهیم که تمامی زندانیان(خارجی) را آزاد کند.

درخواست میلر درباره آزادسازی زندانیان در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها برای رسیدگی به موضوع تبادل زندانیان در چارچوبی جدا از مذاکرات توافق هسته‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند.
او در ادامه این نشست خبری به موضوع آزادسازی حدود ۳ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق ذیل برخی معافیت‌های تحریمی که پیشتر به دلیل تحریم‌های آمریکا دسترسی ایران به آن ممکن نبود، گفت که این پول‌ها به ایران انتقال داده نمی‌شوند و تنها می‌توان از آن برای امور بشردوستانه و دیگر اموری که مشمول تحریم نمی‌شوند استفاده کرد.

روز شنبه منابع خبری از آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق به عنوان بخشی از طلب پیشین خبر دادند.

بنابر گزارش‌ها، مجوز پرداخت ۲.۷ میلیارد دلار از طلب‌های ایران بابت خرید کالاهای اساسی توسط بانک TBI (بانک تجارت عراق) داده شد.

در روزهای گذشته عملیات پرداخت بیش از ۲.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در عراق بابت خرید کالاهای اساسی از جمله برنج، ذرت، دانه‌های روغنی و غیره انجام شده است. این اتفاق بعد از هماهنگی بانک مرکزی عراق با فدرال رزرو آمریکا صورت گرفته است و طی آن مجوز پرداخت ۲.۷ میلیارد دلار از طلب‌های ایران بابت خرید کالاهای اساسی توسط بانک TBI داده شده است.

در همین راستا، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: همانطور که در خبرها آمده، خوشبختانه طبق شنیده‌هاحدود سه میلیارد دلار از منابع ایران در عراق آزاد شده و برای تامین ارز مورد نیاز حجاج و خرید کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرده است. البته جزئیات دقیق این گشایش و نحوه تخصیص را باید بانک مرکزی اعلام کند. این اتفاق به طور قطع تاثیر مثبتی بر بازارها خواهد داشت چرا که هم نیازهای بانک مرکزی مرتفع و هم کالاهای اساسی خریداری شده است. در واقع این گشایش ارزی می‌تواند به ثبات بازار ارز و همچنین کالاهای اساسی کمک قابل توجهی کند.

وی درباره مجموع منابع بلوکه شده ایران در عراق نیز گفت: با توجه به اینکه تعاملات مستمر ما با عراق ادامه دارد و معاملات اقتصادی در حوزه‌های مختلف انرژی انجام می‌شود، رقم منابع همواره در حال تغییر است.

میلر در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره این که آیا با باربارا لیف، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک هم‌نظر است که گفته بود بحرین و ایران احتمالا به زودی روابط دیپلماتیکشان را از سر می‌گیرند و آیا بحرین در این باره با آمریکا رایزنی کرده است، گفت: «ما همواره از تعاملات دیپلماتیک در منطقه در صورتی که بتواند موجب محدود کردن فعالیت‌های ایران شود، حمایت کرده‌ایم.»

اظهارات میلر در پی این مطرح می‌شود که معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک به تازگی در نشستی با نمایندگان کنگره آمریکا گفت، بحرین که روابط دیپلماتیک با تهران را از سال ۲۰۱۶ قطع کرد، احتمالا «به زودی» روابطش با ایران را از سر می‌گیرد.

بحرین به دنبال قطع روابط دیپلماتیک تهران-ریاض، روابط با ایران را قطع کرد.

لیف گفت که «به نظرم به زودی این اتفاق خواهد افتاد.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم‌چنین اخیرا در یک نشست خبری درباره آخرین تحولات در رابطه ایران با بحرین گفت که «ما از گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه استقبال می‌کنیم.»

وی ادامه داد: مقامات دولت بحرین آمادگی خود در این زمینه را اعلام کرده‌اند و همانطور که اشاره کردم ما نیز از ارتباط و گسترش روابط و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه و عربی اسلامی استقبال می‌کنیم در عین حال که بر این موضوع نیز تاکید داریم که باید زمینه‌ها و مقدمات لازم برای از سرگیری روابط دو کشور ایران و بحرین فراهم شود و ان‌شاءالله این گام صورت بگیرد.

کنعانی با بیان این‌که «گفت‌وگو به صورت غیرمستقیم بین دو کشور ادامه دارد»، تصریح کرد: امیدواریم با روندی که در منطقه شاهد آن هستیم شاهد تحول مثبتی در روابط ایران و بحرین نیز باشیم البته همانطور که گفتم مشروط بر این‌که زمینه‌ها و مقدمات لازم آن نیز فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به این که نظر او درباره سفر رییس جمهور ایران به ونزوئلا و نیکاراگوئه چیست، گفت: ما در زمینه نگرانی‌هایمان درباره فعالیت‌های ایران صریح بوده‌ایم. فکر نمی‌کنم جای تعجب داشته باشد که این دو کشور تعامل دیپلماتیک بیشتری با آن‌ها برقرار می‌کنند.

رییس جمهور ایران که در چند روز گذشته به ونزوئلا و نیکاراگوئه سفر کرده و با همتایان خود دیدار کرد، عازم کوبا شده است.

در این سفرها اسناد اقتصادی و تجاری متعددی در چارچوب دوجانبه میان ایران و این کشورهای آمریکای لاتین امضا شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین