کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ نهایی محصولات پتروشیمی؛ چشم‌ها باز می‌شود؟!

گروه اقتصادی الف،   4020321083 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

تجربه اخیر و کاهش قیمت‌ نهایی محصولات‌ پتروشیمی که به دنبال دستوری‌کردن نرخ تسعیر ارز حاصل شده، می‌تواند چشم برخی اقتصاددانان را که همواره از عدم‌دخالت دولت و آزادسازی قیمت‌ها دفاع می‌کنند، به روی حقایق باز کند.

چشم‌ها باز می‌شود؟!

به گزارش الف، پس از مصوبه دولت مبنی بر تعیین نرخ تسعیر ارز برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و همچنین نرخ تسعیر پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و انرژی با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران این امر را اشتباه و اساساً ایده تثبیت قیمت‌ را مولد تورم، فساد و اخلال در زنجیره تولید می‌دانستند؛ این ادعا از سوی کارشناسانی مطرح می‌شد که در سیاست‌گذاری‌ها و دیکته‌کردن منویات خود به دولت‌ها و همچنین افکار‌عمومی، همواره دست برتر را داشته‌اند و در این مورد اخیر هم اظهارات انتقادی بسیاری درباره آن داشته اند.

علاوه بر این و در سطوح بالاتر هم این اقدام دولت با مخالفت‌هایی روبرو شد و کار به جایی رسید که در اوایل خردادماه، رئیس‌مجلس با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور این اقدام را خلاف قانون دانست که با پاسخ دولت و استدلال‌های قانونی همراه شد.

سیاستی که به هدف اصابت‌کرده

اما ورای حاشیه‌ها و موافقت‌ها و مخالفت‌ها، شرایط موجود از به هدف‌خوردن و اثرات مثبت این اقدام حکایت دارد. 

خبرگزاری تسنیم در این خصوص گزارش داده: «بررسی ها نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای برخی کارشناسان، سیاست درست و دقیق کاهش نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی، دقیقا به عاملی برای کاهش قیمت نهایی محصولات عرضه شده در بورس کالا تبدیل شد.

مقایسه قیمت محصولات پتروشیمی در دو برهه نیمه اول فروردین (نرخ تسعیر ۳۶۵۰۰ تومان) با قیمت این محصولات در اول خرداد (نرخ تسعیر۲۸۵۰۰ تومان)، به وضوح مشخص می‌کند که قیمت اکثر محصولات پتروشیمی با کاهشی ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه شده است که دقیقا نشان از اصابت این سیاست به هدف مورد نظر دارد.

گفتنی است تمامی محصولات پتروشیمی و پتروپالایشی که در بورس ‌کالا عرضه می‌شوند، ساز و کار تعیین قیمت آن‌ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا بوده و قیمت آن‌ها طبق رقابتی که بین خریداران شکل می‌گیرد خواهد بود و عملاً قیمت‌گذاری از سوی دولت برای قیمت نهایی این محصولات، صورت نخواهد گرفت.»

حمله به سیاست تثبیت با چماق علم!

به طور کلی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی ایران هر گاه دولت‌ها به دنبال دخالت و کنترل قیمت‌ها باشند، حملات نئولیبرال‌ها پر دامنه و شدت‌دار خواهد شد. در همین فقره مذکور، بازارآزادی‌ها که معتقد به عدم نرخ‌گذاری، رها کردن قیمت‌ها و شناورسازی آن هستند با تعابیری چون «علمی‌نبودن» به این اقدام دولت حمله‌ور شدند.

روزنامه سازندگی، یکی از اصلی‌ترین رسانه‌های این جریان در ایران در فروردین‌ماه امسال و در واکنش به مصوبه دولت نوشت‌: « وقتی درک درستی از کارکرد علم اقتصاد وجود نداشته باشد، دولت برای مهار تورم به تثبیت قیمت دلار رو می‌آورد. اما آیا این ایده قابلیت اجرا دارد و اگر دارد چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟»

هر چند برخی تصور می کنند پیروی بی چون و چرا از «بازار» صرفا در یک جریان سیاسی وجود دارد اما واقعت این است که این موضوع اصلاح‌طلب و اصول‌گرا ندارد و این نگاه اقتصادی ظاهرا وجه غالب جریانات سیاسی کشور است. 

اخیراً خبرگزاری مهر نیز، با انتشار گزارشی به انتقاد از دستوری‌کردن نرخ تسعیر ارز پرداخت و بر واقعی‌کردن آن تاکید کرد. این خبرگزاری نوشت: «قیمت‌گذاری دستوری همیشه بلایی برای صنایع کشور است و این رویه هیچ گاه نتوانسته است اقتصاد را به سمت درست هدایت کند. در آخرین اقدام، بانک‌مرکزی نرخ تسعیر ارز را برای صنایع پتروشیمی و پالایشی به قیمت ارز نیما یعنی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده.

واقعی شدن نرخ تسعیر ارز می‌تواند کمک خوبی به نمادهای پالایشی و پتروشیمی کرده و باعث افزایش سودسازی آنان و کمک برای توسعه خطوط در آینده باشد. به عنوان نمونه پالایشگاه نفت‌تهران طرح توسعه پالایشگاه و بی‌نیاز کردن شهر تهران از تأمین سوخت با استانداردهای روز دنیا در دستور کار دارد و سرکوب نرخ، دست این شرکت را برای توسعه بسته و توسعه این شرکت را به تعویق می‌اندازد اما با واقعی‌کردن نرخ ارز می‌توان به سودسازی مستمر و ایجاد پتروپالایشگاه‌های جدید در کشور اقدام کرد.»

حقیقت غیر قابل انکار

تجربه اخیر و کاهش قیمت نهایی محصولات‌ پتروشیمی، حاکی از آن است که دولت می‌تواند با اعمال‌نظر و دخالت‌های به موقع خود از بروز امواج تورمی تا حد قابل‌توجهی جلوگیری و به اقتصاد سر و سامان و ثبات دهد و این مسئله در شرایط تحریمی که جامعه به حمایت‌های گسترده دولت نیاز دارد، ضروری است.

هر چند برخی این تصور را داشته باشند که این اقدام دولت و به تبع آن کاهش محصولات پتروشیمی تاثیر چندانی در زندگی روزمره مردم نداشته باشد اما باید گفت که محصولات پتروشیمی نقش‌اصلی را در تامین مواد مصرفی مورد نیاز در صنایع شیمیایی، نساجی، لوازم‌خانگی، خودروسازی، برق و الکترونیک و غذایی ایفا می‌کند و این نشان‌دهنده اهمیت قیمت آن است؛ به عبارتی کوچکترین تغییر در نرخ‌ محصولات پتروشیمی بر زندگی روزمره و معیشت مردم اثرگذار است.

این کاهش نرخ می‌تواند درس خوبی برای نئولیبرال‌ها باشد که همواره از آزادسازی قیمت‌ها و عدم دخالت دولت دم زده‌اند؛ توصیه‌ای که در سال گذشته از سوی مجلس و دولت به آن تن داده شد و با حذف ارز ترجیحی، سفره خانوارها با تورم سهمگینی مواجه گردید.

برخی دخالت‌های ضروری دولت، قابل‌دفاع و ضامن امنیت‌اقتصادی جامعه است و این تجارب به دست آمده در کوتاه‌مدت، باید چشم مدافعین اقتصاد‌بازار را به روی حقایق موجود باز کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۸۹۲۷۳۱۷:۱۵:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۱
نتیجه اینها رو زندگی مردم چی میشه؟ چرا اجناس ارزان که نمیشوند بلکه گرانتر هم میشوند؟ تورم کی تک رقمی میشود؟
ناشناس۳۰۸۹۷۹۷۰۶:۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۲
قاچاق زیاد میشه
ناشناس۳۰۸۹۹۳۸۰۸:۵۷:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲۲
نه تنها قاچاق زیاد می شود بلکه وقتی فنر آن خوب جمع گردد با تورمی روبرو می شوید،،، خیلی جالب هست راه دو دولت قبل را طی می کنند مجلس نباید کوتاه بیاید و باید جلوی سرکوب قیمت گرفته شود تا دوباره شوک به اقتصاد وارد نشود
ناشناس۳۰۸۹۷۹۸۰۶:۱۰:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲۲
لطفا نویسنده محترم در خصوص تثبیت نرخ ارز در دولت قبل هم توضیح دهد که موافق بوده یا مخالف نمیشود در یک دولت کاری بد باشد و در دولت دیگر همان کار خوب
ناشناس۳۰۸۹۹۴۴۰۸:۵۹:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۲
مشخص است که نظرات آقایان دولت به دولت تفاوت می‌کنه بیشتر دنبال سیاسی کاری هستند تا حل مشکلات !
ناشناس۳۰۸۹۸۱۲۰۶:۳۵:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۲
اشتباه نکنید، این سیاست درست نبود، رکود در بازار جهانی باعث کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت نهایی محصولات پتروشیمی شده .
ناشناس۳۰۸۹۸۵۳۰۷:۱۷:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۲
مطمئنيد اين كاهش قيمت مثل بقيه بازارها ناشي از ركود و ... نيست؟
ناشناس۳۰۸۹۸۵۸۰۷:۳۶:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۲۲
دستورات اقتصادی اسلام طبق تفکرات رهبریت انقلاب به نفع سرمایه داری و کاخ سازی آنان و استثمار قشر مستضعف جامعه کارگری و کشاورزی نبوده و نیست .
ناشناس۳۰۸۹۹۰۵۰۸:۱۷:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲۲
اولا که سیاستهای دستوری در اقتصاد ایران مخصوصا بعد از انقلاب بسیار زیاد و چشمگیر بوده و اثرش رو میشه دید. دوما، خودتون هم گفتید علم. علم اقتصاد مثل علم فیزیک میمونه، و شما شاید به زور بتونید مدتی، خلافش کاری رو انجام بدید، ولی جلوی عواقب دراز مدتش رو نمیتونید بگیرید.
ناشناس۳۰۸۹۹۱۶۰۸:۳۰:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۲
نویسنده مقاله حتی یک شاخص و عدد و رقم هم نیاورده !! اگه دخالت دولت میتونه جواب بده چرا در بازار ارز که وظیفه حتمی دولت و بانک مرکزی هست و باید برای ارزش پول ملی تلاش کنه کاری صورت نمیده که کلا دلار بشه 28500 تا علاوه بر محصولات پتروشیمی همه اقلام ارزون بشوند! بعد اگر این کار درست بوده چرا به سیاست ارز 4200 تومانی انتقاد داشتید ! در آخر این سئوال باید پرسیده شود مابه التفاوت میان قیمت محصولات پتروشیمی با ارز 28500 با ارز بازار آزاد به جیب چه کسانی می رود؟
ناشناس۳۰۸۹۹۴۰۰۸:۵۸:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۲۲
نتیجه این تثبیت قیمت ها و اقتصاد دستوری چاپ بیشتر اسکناس ، در آخر هم منجر میشه به تورم بالای پنجاه درصد !
ناشناس۳۰۸۹۹۵۰۰۹:۰۴:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۲
شما برای اینکه یک مدت کوتاهی قیمت ها بالاتر نرود و کمتر بالا برود حاصر هستید خلاف علم اقتصاد قیمت دستوری را اعمال کنید؟ خوب مرد حسابی بعد مجبور هستید آن را چند برابر کنید و اقتصاد بدتر از الان می کنید حتی نمی‌دانید اگر قیمت را پایین نگه ندارید و با تورم همراه کنید نه بیشتر و نه کمتر تورم خود به خود از الان هم کمتر می شود
ناشناس۳۰۸۹۹۵۴۰۹:۰۷:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۲
دوست عزیز بنده در همین سایت شما گفتم تورم امسال به کانال 30 درصدی می رسد بعد آوار برداری ولی با سرکوب قیمتی بازیگر اصلی در اقتصاد مانند ارز شاید به کانال 20 درصد هم برسد ولی بعدا تورم را به کانال 40 یا 50 درصدی می آورید!
ناشناس۳۰۹۰۱۹۱۱۱:۲۷:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۲
کدوم آوار برداری؟
مصطفی۳۰۸۹۹۶۰۰۹:۱۷:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۲
وقتی دولت نرخ خوراک و وام دلاری که به پتروشیمی ها می دهد را با نرخ ثابت و دستوری تسعیر می کند اشکال ندارد و اسمش میشه حمایت از صنایع ولی وقتی صنایع باید نرخ فروششون رو با نرخ اعلامی دولت تسعیر کنند میشه قیمت گذاری دستوری !!!
ناشناس۳۰۸۹۹۶۱۰۹:۱۹:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۲
نتیجه قیمت دستوری: در سال 97 ارز 4200 برای کل اقتصاد = قیمت دلار 14 هزار تومان، قیمت اصلی چند؟ 7 هزار تومان=;تورم ان هنوز هم تخلیه نشد در اقتصاد و هنوز ادامه دار سال 1401 دلار 28500 برای بخشی از اقتصاد=51 هزار تومان، قیمت اصلی چند؟ زیر 45 هزار تومان اما سال 1391 ایجاد ارز رانتی 1250 برای چند ماه اعمال شد ولی با فهمیدن اشتباه این حذف شد و دلار بدون هیچ گونه بالا رفتن غیر واقعی در نرخ اصلی به دولت بعدی تحویل داده شد آن هم بدون اینکه نیاری به یارانه و... باشد و فشار اقتصادی هم کمتر درس نگیرید محکوم به شکست هستید
ناشناس۳۰۹۰۰۳۵۱۰:۱۱:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۲
تاثیر کوتاه مدت ملاک نیست در بلند مدت باید دید چه عواقبی داره و آیا مثمر هست؟
ناشناس۳۰۹۰۰۷۳۱۰:۳۲:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۲
عجب مملکت باحالی داریم دلار میاد پایین بورس دستوری میارند پایین.
ناشناس۳۰۹۰۱۸۶۱۱:۲۶:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۲
گروه اقتصادی الف متشکر.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین