یک بام و دو هوا در ماجرای ساعت کار تابستانی!

گروه تعاملی الف،   4020320001 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

چرا چندین سال است که تورم نزدیک ۵۰ درصد است ولی حقوق کارمند حدودا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. چرا هیچ کدام از نمایندگان با کم صداترین فریاد اعتراضی به این بی قانونی نمی‌کنند.

یک بام و دو هوا در ماجرای ساعت کار تابستانی!

گروه تعاملی الف - محمدرضا بخشی:

در سالیان دور یکی از دولت‌ها، داستان جابجایی ساعت در نیمه اول سال را برای صرفه جویی در مصرف انرژی مطرح و مصوب کرد. این موضوع در زمان خودش دردسرهای زیادی ایجاد نمود و پرسش ساعت قدیم یا جدید نقل محافل مردم شده بود اما به مرور این مشکل مرتفع شد و مردم کاملا واقف شدند که پرسش یا اعلام ساعت، منظور همان ساعت رسمی و در واقع جدید است و سوال متداول قدیم یا جدید از محاوره مردم حذف شد اما به ناگاه دولتی دیگر، این مصوبه را اجرا نکرد و اعلام کرد که این تغییر، اثر چندانی بر صرفه جویی انرژی ندارد. گرچه با قاطعیت اقدام خود را مطابق نظرات کارشناسی مطرح می‌کرد اما عموم مردم شائبه سیاسی بودن موضوع را پررنگ تر می‌دیدند. مجلس مخالفت کرد و قانونی مصوب کرد که ساعت تغییر کند. جالب است که مجلس هم به استناد نظرات کارشناسی عمل خود را موجه می‌دانست.

القصه رسیدیم به سال 1402 که مشابه چند سال قبل با کمبود برق مواجه بودیم. با این تفاوت که امسال مجلس هم قانون تغییر ساعت را لغو کرده است. دولت مصوب می‌کند که ساعت کار ادارات 6 صبح تا یک ظهر باشد. از تناقض آشکار این موضوع، با لغو قانون تغییر ساعت که بگذریم به موضوعات مهم که اساس این نوشته است برمی‌خوریم. مجلس در اقدامی شایسته و قانونی که ناظر به نظارت دقیق بر قوانین است با این مصوبه مخالفت می‌کند و اظهار می‌دارد که باید ضوابط و مقررات ماده 87 قانون خدمات کشوری که دلالت بر 44 ساعت کار در هفته دارد به درستی اجرا شود. دولت عقب نشینی می‌کند و تغییرات در مصوبه دولت ایجاد می‌نماید تا نظر مجلس تامین شود. از مصوبه ناقص، ناهماهنگ، ناعادلانه و بدون در نظر گرفتن جزئیات دولت شامل: ساعت بسیار نامعقول و ناسازگار 6 صبح، عدم تفکیک بین کارکنان ستادی که 5 روز کار می‌کنند با کارکنان صفی که 6 روز مشغولند، عدم توجه به مادران با فرزند خردسال و ... که بگذریم سخن مهمی با مجلسیان محترم باید گفت: مجلسیان محترم که به درستی به مصوبه دولت ایراد وارد می‌دارید آیا تاکنون در قانون مدیریت خدمات کشوری ماده 125 را مشاهده و نظارت نموده اند. آیا این کمتر از ماده 87 است؟
ماده 125– ضرایب حقوق مذکور در فصول دهم و سیزدهم به تفکیک هر فصل، متناسب با احکام این قانون در اولین سال اجرا پانصد ریال تعیین می‌گردد و در سال‌های بعد حداقل به اندازه نرخ تورم که هر ساله از سوی بانک مرکزی اعلام می گردد، افزایش می‌یابد.

چرا چندین سال است که تورم نزدیک 50 درصد است ولی حقوق کارمند حدودا 20 درصد افزایش می‌یابد. چرا هیچ کدام از نمایندگان با کم صداترین فریاد اعتراضی به این بی قانونی نمی‌کنند. اما اکنون برای کم شدن 4 ساعت کار در هفته، قوه نظارت قوی می‌شود و با دولت مجادله می‌کنید. چطور به خود اجازه می‌دهید که ساعت نامعقول 6 صبح را که احتمالا برای عده زیادی زحمت ایجاد می‌کند را برای پوشش نقص کمبود برق بپذیرید. بند مهم 125 از قانون خدمات کشوری را چند سال پیاپی نقض کنید و کارمندان را به اولیات زندگی محتاج کنید اما بند 87 را نعوذ بالله آیه نازل بدانید و این همه برایش قانونمدار شوید.

سخن آخر اینکه دولتیان و مجلسیان محترم، قانون، وقتی قانون است که همه‌اش و برای همه بی کم و کاست اجرا شود. اگر غیر این شود هر چه باشد، قانون نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۸۷۵۵۳۱۲:۵۵:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
حرف حساب!
ناشناس۳۰۸۷۸۲۲۱۵:۲۲:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
قانون فعلا ملعبه دست شده است و براي هر كاري كه مي خواهند فوري يك قانون تصويب مي كنند بعد هم كه همه اعتراض مي كنند مي گويند ببينيد قانون گفته !
ناشناس۳۰۸۷۹۴۸۱۶:۴۹:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
حالا همه اینا به کنار! حداقل یک فکری به حال گوشی و کامپیوترها کنید ... ساعت رو نمیکشیم جلو یک سری برنامه ها ارور میدن که ساعتتون تنظیم نیست ... میکشیم جلو دوباره یک سری دیگه از برنامه ها ارور میدن!!! حداقل به اون سازمان بین المللی ای که مسئول جلو عقب کشیدن ساعتهاست یه زنگ بزنید بگید چی کار کردید .... والا قبلا ساعت رو میکشیدیم جلو یکی دو روز طول میکشید بعد همه چی عادی میشد. الان سه ماه از سال گذشته هر روز یک داستان جدید داریم!
ناشناس۳۰۸۸۱۴۰۲۰:۰۳:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
در کالیفرنیا پس از یک تحقیق علمی شروع ساعات کار مدارس و برخی ادارات را به 9 تغییر دادند چون دیدند در این ساعت کارآیی بیشتری وجود دارد و الان در آمریکا معرف است کار اداری را می گویند کار 9-5 ( یعنی 9 صبح تا 5 بعد از ظهر ) در فرانسه بعد از کاهش ساعت کاری کارمندان یک تحقیق کردند و دیدند کارآیی افزایش پیدا کرده است چون کارمندان مجبور بودند اولا در ساعت کمتری کار بیشتری انجام دهند دوما چون انرژی بیشتری داشتند و وقت بیشتری در خانه می گذراندند راضی تر بودند . شخصا فکر می کنم اگر فلاسفه و دانشمندان کشور ما را اداره می کردند رضایت مردم از زندگی بیشتر می شد . در آمریکا روزی است به نام روز شکر گذاری که مردم به خاطر آمریکایی بودن خدا را شکر می کنند .
ناشناس۳۰۸۷۵۸۰۱۳:۰۳:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله ی من/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است. دولت همه چیز حتی عوارض آزادراه را بالای ۲۵ درصد گران کرده ولی حقوق کارمندان را ۲۰ درصد ! که تازه با مالیات های جدید بدتر هم شده. اسم خودشان را هم دولت و مجلس مردمی و انقلابی گذاشتن؟!
ناشناس۳۰۸۷۵۹۴۱۳:۱۰:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
با این رفتارها انتظار دارند کارمندان کارآمدی هم داشته باشند وقتی برخورد اینچنین است شما چطور میتوانید انتظار فساد نداشته باشید چطور می توانید انتظار داشته باشید این سیستم کارآمد کار کند
ناشناس۳۰۸۷۵۹۸۱۳:۱۳:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
ساعت کشور را جلو نبردند و نتیجه این شده که هزار مشکل برای کشور درست شده و هر روز یک بخشنامه برای رفو کردن اشتباه خود می دهند .
فلانی۳۰۸۷۶۰۴۱۳:۱۵:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
تغییر ساعت گفتن تاثیری در مصرف انرژی نداره. بعد که متوجه شدن برای اینکه از حرفشون کوتاه نیان گفتن بجاش ساعت ادارات رو تغییر میدیم. همون تغییر ساعته فقط یه بار روانی بد داره.
ناشناس۳۰۸۷۶۱۳۱۳:۱۹:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
جایی که نیاز به حرف مفت و بدون هزینه باشه همه به خط میشن . ولی جایی که نیاز به پول و بودجه و منابع و این چیزهاست کسی صداش در نمیاد.
علی کریمی۳۰۸۷۶۳۵۱۳:۲۵:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
لغو اعمال تغییر ساعت فصلی و تغییر ساعت کاری ادارات به جای آن، نشانگر این است که فقط می خواهند تصمیم طیف مقابل خود را به هر قیمتی کان لم یکن نمایند.
ناشناس۳۰۸۷۶۴۲۱۳:۲۸:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
حرف حساب!!
ناشناس۳۰۸۷۷۱۰۱۴:۰۴:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
کل مملکت رو کشیدند عقب که ساعت نکشید جلو ؟؟ چرا ؟
ناشناس۳۰۸۷۷۲۰۱۴:۱۱:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
برا نماز صبح هم مشکل ایجاد شده و اذان صبح افتاده ساعت 3 صبح و کسی بخواد نماز اول وقت بخواند باید 3 بیدار شود
ناشناس۳۰۸۷۹۸۳۱۷:۱۸:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
این موضوع شخصی است ولی ساعت کار یک موضوع عمومی است.
ناشناس۳۰۸۸۰۸۸۱۸:۵۹:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
سحر خیز باش تا کام روا شوی
ناشناس۳۰۸۷۷۳۷۱۴:۲۰:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
عدم توجه به میزان تورم در افزایش حقوق درهمه دوره مجلس بود اختصاص به این مجلس نداردحال مجلسی های قدیم تازه متوجه شده‌اند
ناشناس۳۰۸۸۳۱۲۲۳:۱۰:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
دولت انقلابی که باید معیارش عدالت باشه چرا به قانون گریزی ادامه میده؟؟؟
ناشناس۳۰۸۸۵۰۹۰۷:۴۱:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲۱
پس این مجلس برای رسیدگی به امور مردم فرقی با قبلی ها نداره و مردم و مردم گفتنشون الکی هست تازه اونها 5 درصد کمتر از تورم افزایش میدادن اینها 40 درصد !!
ناشناس۳۰۸۷۷۸۰۱۴:۳۷:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
فرافکنی نکنید ، شجاعت داشته باشید و بگویید چرا اصولگرایان با تغییر ساعت مخالف هستند.
ميثم۳۰۸۷۸۱۸۱۵:۱۷:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
احسنت، با عدم افزايش حقوق كارمندان متناسب با تورم، كشور دچار دهها برابر ضرر و زيان شده، ولي گويا نمايندگان مجلس و ساير بزرگان مشکلات کارمندان و کارگران را درک نمی کنند فلذا حرفي به زبان نميارند.
ناشناس۳۰۸۷۸۲۷۱۵:۲۹:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
این نوع اقدامات ماندگار نیست وامار و ارقامی که در مورد مصرف انرژی میدهند محل شک است ساعت نه صبح برای تحویل اسناد پزشکی به شرکت بیمه رفتم شلوغ بودوساعت یک که عده زیادی مراجعه کردند نوبت ندادند وگفتند تعطیل شد.
ناشناس۳۰۸۷۸۵۳۱۵:۴۶:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
جلو کشیدن ساعت از اولش اشتباه بود اصلا نمی فهمیدیم شبهای تابستان چطور میگذشت یک ساعت زودتر رفتن سرکار خیلی هم خوبه چرا مردم کشور ما فقط برای چیزهای بی اهمیت اونقدر قکرشون ودرگیر میکنن
ناشناس۳۰۸۸۴۴۰۰۴:۴۶:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۲۱
گیر شما به شبهای تابستونت بود چقدر مسئله حیاتی و مهمی
ناشناس۳۰۸۸۵۱۱۰۷:۴۴:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۱
ساعت 6 فعلی همان ساعت 7 هست که ساعت جلو می‌آمد. چه فرقی کرد خوب همان ساعت را می‌بردند جلو و نیاز به این همه بخشنامه و تبصره نداشت. اما الان ساعت رسمی که جلو کشیده نشد ساعت 6 خیلی جاها باز نیستند و ده ها مشکل جنبی که پیش اومد
ناشناس۳۰۸۷۸۵۵۱۵:۴۷:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
کاش همه چیزشان قانونمند بود ۲۰ درصد افزایش حقوق با کجا تورم هم خوانی اونجا قانون نباید اجرا شود
ناشناس۳۰۸۷۹۰۴۱۶:۱۷:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
به نظرم یک مساله سیاسی باید پشت این قضیه باشه چون بارها این مصوبه لغو شده بعد دوباره قانون شده وگرنه ساعت یک کشور که نباید مکررا به این وضع دچار شود
ناشناس۳۰۸۷۹۰۹۱۶:۲۰:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
از زمانی که ادارات دولتی در شهر تهران روزهای پنجشنبه تعطیل شدن، ساعت کار از 8 تا 16 بوده یعنی روزی 8 ساعت (هفته ای 40 ساعت) الان می خوان این روال رو عوض کنند.
ناشناس۳۰۸۸۳۵۳۰۰:۰۳:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲۱
بخدا ماها کارمندان هم خسته میشویم ... توروخدا اونقدر ساعت کاری تغییر ندهید بخدا ،۶ تا ۱۳خوب بود
ناشناس۳۰۸۸۴۴۳۰۴:۵۹:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۲۱
ما رانندگان شرکت واحد به خدا ساعت ۳ صبح بیدارمیشویم و با سرویس میرویم توقفگاه اتوبوسها وباید ساعت ۵ تو خط ها باشیم تا ظهر هم خواب میاد سراغمون وساعت هم پیش نمی رود زنگ بزنیدد ر شرکت های واحد اتوبوس رانی بپرسید کی میرویم معز درد گرفتیم به خدا
ناشناس۳۰۸۸۴۸۵۰۶:۴۹:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲۱
والله با این ساعت کاری 6 صبح. ارباب رجوع که نداریم خوابن اکثرا . فقط کارمندها به چالش کشیدن من از 5:40میشنیم داخل تاکسی 6:10تازه راه میفته هر روز تاخیر میخورم با ریس اداره هم به مشکل خوردیم چون راننده شخصی داره زود میسره من ماشین که ندارم به لطف دولت محترم با این حقوق آرزو شده دیگه ماشین داشته باشیم یا طرح یا جای پارک نیست و......
ra۳۰۸۸۵۰۳۰۷:۳۰:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۱
ظلمی که در این سالها به قاطبه کارمندان وارد شده در هیچ دوره و تاریخی مشاهده نشده مطلب جالبی مطرح کردین چرا این نمایندگان انقلابی به این قانون که حقوق کارمندان میبایست برابر تورم افزایش یابد عمل نمیکنند و کارمندان هر روز در زیرتورم باید له بشوند و فریاد رسی متاسفانه ندارند
ناشناس۳۰۸۸۵۲۸۰۸:۰۱:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲۱
دولت و مجلس با تغییر ندادن ساعت به مشکل خوردند و زمان شروع کار بخشهای دولتی را جابجا کردند و این باعث شد ارتباط کاری بخشهای خصوصی با نهادهای دولتی بشدت دچار آشفتگی شدند
مهدی۳۰۸۸۵۶۴۰۸:۳۶:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۱
بنظرم یه دادگاه عمومی مثل دیوان عدالت اداری و دادستان کل به عنوان مدعی العموم بایست راسا به عدم اجرای کامل قوانین از سوی دولت مثل این ماده ۱۲۵ ورود کنند و پاسخ و رای قانع کننده به مردم دهند.مثلا دولت بگه اینقدر پول ندارم که با تورم حقوق ها رو افزایش بدم و مثلا بگن چون پول ندارید پس مثلا ۲۰درصد عقب مونده از تورم رو از ساعت کاری شون کم کنند که بیچاره ها بتونن برن جای دیگه ایی کار کنند و خرج زندگی شون رو در بیارن،نه اینکه تا ۴ بعدظهر گروگان نگهش دارند و آخر ماه با حقوقش نتونه کرایه یه خونه ۶۰متری نقلی رو توی پایین شهر تهران رو حتی پرداخت کنه!!!باقی هزینه های زندگی مثل خوراک و پوشاک و درمان و ... هم که انگار کلا شده جزء غیر ضروریات،یا ممکنه دولت بگه ندارم و باید مردم تحمل کنند،قبول ،اما این تحمل شرایط اقتصادی برای خیلی از دستگاه‌ها نیست که خود دولت دولت و مجلس دقیقا میدونن کجاها رو میگیم...
ناشناس۳۰۸۸۵۷۹۰۸:۴۷:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۱
افزایش ناچیز حقوق ظلم و بی قانونی علیه قشر کارمند و کارگر و بازنشسته است
ناشناس۳۰۸۸۵۸۰۰۸:۴۹:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۱
چرا بودجه خوديها (فلان فرهنگستان،فلان سازمان و....) که هيچ منفعتي برای عامه مردم ندارند اضافه شده ؟
ناشناس۳۰۸۸۹۲۴۱۳:۱۲:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲۱
چه حرف سطحی
ناشناس۳۰۸۸۶۰۳۰۹:۱۴:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۱
به نظرم یک ساعت از کار کم می کردند راندمان بیشتر از الان بود که همه کارمندان در حال چرت زدن هستند بنده شخصا برای رسیدن به محل کار ساعت 5 صبح از خواب بیدار می شوم. واقعا سخت هست.
ناشناس۳۰۸۸۶۱۲۰۹:۲۲:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۱
ساعت تابستانی در اروپا به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی نیست. به دلیل استفاده بیشتر از نور خورشید هست.
ناشناس۳۰۹۴۳۸۴۱۳:۵۱:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۲۴
حقوق کارمندان و بازنشستگان را ۲۰ درصد زیر خطر فقر در حالی که افزایش تورم بالای 60 درصد ظلم مضاعف توسط دولت مثلا دولت محرومان علیه این اقشار ! ؟
ناشناس۳۰۹۴۳۹۶۱۳:۵۶:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۴
احسنت به نویسنده این مقاله ، و حرف حساب و کاملا درست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین