وقتی قنادان جعبه را به قیمت شیرینی می‌فروشند!

  4020312014 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

قنادان در حالی مکلف به خالص فروشی شیرینی در خراسان جنوبی هستند که مصوبه کشوری اجرا نمی‌شود و جعبه به همان قیمت شیرینی فروخته می‌شود.

وقتی قنادان جعبه را به قیمت شیرینی می‌فروشند!

به گزارش باشگاه خبرنگاران، براساس مصوبه شورای عالی استاندارد در هنگام فروش شیرینی، قیمت جعبه باید به صورت جداگانه محاسبه شود، اما این در حالیست که این موضوع به ندرت در شیرینی فروشی‌ها مشاهده می‌شود و حتی اندک شماری از مردم هم از این موضوع اطلاع دارند.

وقتی پا در شیرینی فروشی می‌گذاریم با دیدن شیرینی های‌خوشمزه شاید کمتر کسی تصمیم به حساب و‌کتاب پول شیرینی و جعبه آن کند و گاهی در این خرید شیرین، شاید اتفاقات تلخی هم رقم می‌خورد. اتفاقاتی از قبیل محاسبه وزن جعبه شیرینی و کیک روی مبلغ خرید شیرینی!

قنادی‌ها نباید وزن جعبه را روی قیمت شیرینی بکشند

محاسبه جداگانه قیمت جعبه از وزن خالص شیرینی یک مصوبه کشوری است که در بیشتر استان‌ها اجرا می‌شود و در خراسان جنوبی به چالشی بین استاندارد و صمت تبدیل شده است.

دستورانی سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی می‌گوید: براساس مصوبه شورای عالی استاندارد در هنگام فروش شیرینی، قیمت جعبه باید به صورت جداگانه محاسبه شود.

به گفته وی این طرح در سراسر کشور درحال اجراست و تنها در خراسان جنوبی اجرایی نمی‌شود آن هم به دلیل مقاومت بعضی از مسئولین!

اما علت این تأخیر در اجرای این طرح چیست؟ موضوعی که بسیاری از هم استانی‌ها حتی از آن اطلاعی ندارند.

حالا در این بین این سوال نیز پیش می‌آید که قیمت هر جعبه چقدر است و مردم چقدر باید بایت این جعبه‌ها پرداخت کنند؟

قنادی‌ها نباید وزن جعبه را روی قیمت شیرینی بکشند

دستورانی سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی در این زمینه می‌گوید: در چند روز گذشته قیمت شیرینی افزایش ۵۵ درصدی داشته است؛ با توجه به اینکه وزن جعبه یک کیلویی شیرینی ۱۳۵ گرم باید باشد نرخ جعبه یک کیلویی باید حدود ۶ هزار تومان محاسبه شود؛ و این یعنی هر شخص باید در کنار پرداخت قیمت شیرینی به ازای هر یک کیلوگرم جعبه، تنها ۶ هزار تومان پرداخت کند نه بیشتر!

هم اکنون با توجه به افزایش ۵۵ درصدی قیمت شیرینی و نرخ نامه جدید، قیمت هر کیلوگرم شیرینی خامه‌ای ۱۵۰ هزار تومان، هر کیلوگرم شیرینی‌تر ۱۲۰ هزار تومان و هر کیلوگرم شیرینی خانگی ۱۴۵ هزار تومان تعیین شده است؛ قیمت هر کیلوگرم کیک تولد هم از ۱۷۰ هزار تومان به ۲۷۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وزن کشی شیرینی با جعبه قانونی است!

به گفته مسئولان صمت خراسان جنوبی، وزن کشی شیرینی با جعبه قانونی است، اما در این بین مسئولان استاندارد خراسان جنوبی معتقدند که محاسبه وزن جعبه با قیمت شیرینی تخلف و مصداق کم فروشی است که در آن سو متولیان صمت مدعی شفاف بودن کلیه نرخ نامه‌ها و خالص فروشی در قنادی‌های استان هستند.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادعای کم فروشی قنادی‌ها را رد می‌کند و می‌گوید: قیمت جعبه در قیمت شیرینی نهفته است و وزن‌کشی شیرینی با جعبه کاملاً قانونی است.

تهوری افزود: در بحث قیمت گذاری انواع کالا و خدمات، تحلیل قیمت براساس مدارک و مستندات واحد تولیدی و صنفی انجام و بعد از بررسی‌های لازم قیمت اعمال می‌شود.

او با بیان اینکه در مباحث صنفی ۳ گروه دارای اولویت داریم و در خراسان جنوبی، شیرینی در اولویت دوم قرار دارد افزود: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت گذاری شیرینی را انجام می‌دهد.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت ادامه داد: بحث خالص فروشی در حوزه حقوق مصرف کننده بوده و از گذشته نیز وجود داشته است که در مورد شیرینی نیز در قسمت تذکرات ذیل نرخ نامه که برای کلیه مصرف کنندگان قابل رؤیت بوده عنوان شده که قیمت وزن جعبه به صورت جداگانه محاسبه شود.

اما موضوع اصلی این است که آیا تمامی مصرف کنندگان شیرینی در هنگام خرید به نرخ نامه‌ها توجه می‌کنند تا به این موضوع اگاه شوند؟

نرخ نامه‌ها در معرض دیدِمان نیست

به سراغ یکی از شهروندان رفتیم تا ببینیم آیا از قیمت جعبه شیرینی و مصوبه خالص فروشی اطلاعی دارد.

یوسفی یکی از شهروندان بیرجندی به ما می‌گوید: من این موضوع را تازه متوجه شدم و حتی فکر نمی‌کردم هزینه جعبه شیرینی از ما دریافت می‌شود البته هیچ وقت در خرید شیرینی حساب و کتاب هم نکرده ام.

نرخ نامه‌ها در معرض دیدِمان نیست

به گفته او حتی گاهی نرخنامه‌ها را در شیرینی فروشی در معرض دید نمی‌بینیم و زمانی که قیمت شیرینی را می‌پرسیم به همان گفته شیرینی فروشان اکتفا می‌کنیم.

در این بین حتی تعدادی از شیرینی فروشان، شیرینی‌ها را با سینی وزن می‌کنند و مشخص نیست این وزن کشی شیرینی به چه صورت انجام می‌شود.

قیمت جعبه بستگی به نوع انتخاب شیرینی دارد!

برای گرفتن اطلاعات بیشتر به سراغ اتحادیه قنادان بیرجند هم رفتیم تا ببینیم آیا قیمت جعبه جدا محاسبه می‌شود یا خیر؟

پرورش دبیر هیئت مدیره اتحادیه قنادان بیرجند گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم جعبه ۷۵ هزارتومان است و قیمت جعبه در دل شیرینی محاسبه می‌شود.

او افزود: در ابتدای کار قیمت آرد، شکر و دیگر مواد شیرینی در نظر گرفته می‌شود و آنوقت قیمت جعبه را نیز از آن‌ها کم می‌کنیم.

پرورش تصریح می‌کند: قیمت جعبه را نمی‌شود به تنهایی محاسبه کرد، زیرا این جعبه‌ای که خریداری می‌شود ضایعات دارد، نیروی کارگر می‌خواهد، پنس می‌خواهد و... نمی‌شود چشم روی این همه هزینه بست و تنها با قیمت اولیه آن را محاسبه کرد.

قیمت جعبه بستگی به نوع انتخاب شیرینی دارد!

به گفته او روش حساب قیمت جعبه اینگونه است که برای مثال در شیرینی دانمارکی به ازای هر کیلو گرم شیرینی ۱۲ هزار تومان و در شیرینی خامه ۱۵ هزار تومان است.

این یعنی خریدار در ازای هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی باید ۱۲ هزارتومان و هرکیلو گرم خامه ۱۵ هزار تومان بابت هزینه جعبه پرداخت کند!

از دبیر هیئت مدیره اتحادیه قنادان بیرجند این را هم پرسیدیم که چرا قیمت جعبه به تنهایی محاسبه نمی‌شود که در پاسخ گفت: در بحث خالص سازی، زمان انجام این کار بسیار زمان بر است، زیرا اگر بخواهیم در ابتدا تنها جعبه را وزن کنیم باید تا پایان کار که شیرینی در آن قرار می‌گیرد جعبه تکان نخورد در صورتی که ممکن است مشتری نوع شیرینی را در بین کار تغییر دهد و باید مجدد جعبه را وزن کنیم که این کار در ایام عید و مناسبت‌ها سبب طولانی شدن روند کاری قنادان می‌شود.

محاسبه وزن جعبه با شیرینی، مصداق کم‌فروشی است

مسئولان استاندارد خراسان جنوبی در حالی اصرار بر حمایت از حقوق مصرف کننده و اجرای مصوبه خالص فروشی شیرینی و محاسبه جداگانه قیمت جعبه و شیرینی را دارند که متولیان بازرسی صمت معتقدند کم فروشی در این بین اتفاق نمی‌افتد و وزن جعبه در قیمت نهایی شیرینی مستتر است.

در بیشتر شیرینی فروشی‌ها هنگامی که شیرینی خریداری می‌کنیم به همراه جعبه آن وزن می‌شود و‌گویا وزن جعبه نیز بر حسب قیمت شیرینی محاسبه می‌شود که این موضوع به اعتقاد مسئولان اداره کل استاندارد خراسان جنوبی مصداق کم فروشی شیرینی فروش هاست.

محاسبه وزن جعبه با شیرینی، مصداق کم‌فروشی است

موضوعی‌که موجب شد تا معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان صمت استان، این موضوع و نحوه قیمت گذاری آن را دوباره به جلسه کمیسیون تخصصی ببرد تا تصمیم نهایی آنجا گرفته شود.

البته مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه استاندارد و تخلفات کم فروشی، موارد مشاهده شده را به سامانه ۱۵۱۷ و شماره‌های ۳۲۴۰۰۴۸۴ و ۵-۳۲۴۰۰۴۸۰ اطلاع دهند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۷۷۰۴۳۱۰:۱۱:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۱۲
همه چیزمان درست شده حالا فقط مانده جعبه شیرینی ؟؟
مهران۳۰۷۷۷۶۳۱۸:۵۴:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۱۲
قصد توهین ندارم ولی مسخره ترین استدلال ممکن دست روی هر مشکلی میگذارند یه عده میگن حالا همه مشکلات درست شده فقط این مونده
ناشناس۳۰۷۷۹۰۰۲۰:۴۶:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۱۲
شیرینی فروش هستی؟
ناشناس۳۰۷۷۳۱۸۱۳:۱۹:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۱۲
مشکل این چند هزار تومن نیست به مسائل مهمتری برسید
ناشناس۳۰۷۷۳۸۱۱۴:۰۳:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۱۲
همين يك كار را شوراى اصناف و اتحاديه مربوطه حل كند
ناشناس۳۰۷۷۴۰۵۱۴:۲۵:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۱۲
دست شیرینی فروش ها درد نکنه یک عمر جعبه فروشی کردن . انشالله حلال !
حمید۳۰۷۷۴۰۸۱۴:۲۷:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۱۲
اینقدر شیرینی گران شده که خرید آن با جعبه انجام نمی شود ازچند دانه شیرینی در ظرف یکبار مصرف یا پلاستیک استفاده می شود خیلی قیمت جعبه تاثیری در آن ندارد
محفوظ۳۰۷۷۴۴۶۱۴:۵۵:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۱۲
وزن جعبه شیرینی را به نرخ شیرینی حساب نکنند . به مردم گران فروشی نکنند .
ناشناس۳۰۷۷۵۲۴۱۵:۵۴:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۱۲
آقا این چیزیه که از اول عرف بوده مشتری هم اعتراضی نداره
باهر۳۰۷۷۶۰۲۱۶:۵۶:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۱۲
در همین دهه مبارکه احسان و‌کرامت که من در شیراز شیرینی خریدم با جعبه وزن شد و پول آنرا دریافت کردند.
بهمن۳۰۷۸۰۵۸۲۲:۴۶:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۱۲
قصاب ها هم ظرف های یکبار مصرف که این روزا خیلی هم سنگین شدن به قیمت گوشت می فروشند!!!!
حبیب۳۰۷۸۲۴۵۰۲:۰۷:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۱۳
خب جعبه رو جدا حساب کنن متحدالشکل هست یه وزن دارن و بعد دو کیلو مثلا شیرینی دادن اونم بکشن روش که اجحاف نشه... الان که گرونه واقعا دیگه ستمه... من رفتم یه کیلو شیرینی بخرم پارسال کیلویی ۱۴۰ نصف جعبه شد ۲۰۰ گفت بیشتر اومده... گفتم خالیش،کنن... یمدل دیگه خریدم... آدم مجبور نیست تحمل کنه...
ناشناس۳۰۷۸۷۷۳۱۴:۱۲:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۱۳
بعد انتظار داريم حضرت ظهور كند … ! ظهور كنند براى ما آدم نماها ؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  8. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  9. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  12. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  14. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  15. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  16. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  17. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  18. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  19. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین