اصل مقدس خصوصی سازی!

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4020310100 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
اصل مقدس خصوصی سازی!

شرکت داروگر با قدمت ۹۵ ساله در امر تولید به مرز نابودی کشیده شده و هر چند در توجیه دلایل این مسئله، مواردی چون بدهی‌های مالیاتی کلان و موانع ایجاد شده برای مالک ذکر می‌گردد اما به نظر می‌رسد که داروگر هم همانند دیگر واحدهای تولیدی بزرگ، قربانی خصوصی‌سازی افسارگسیخته دهه‌های گذشته باشد. سال ۸۸ بود که مراحل واگذاری این واحد تولیدی به بخش خصوصی آغاز شد و فرجام قابل‌انتظار آن، مشابه دیگر غول‌های تولیدی همتای خود، چیزی نبود جز اضمحلال!

تعطیلی یا افول واحدهای تولیدی باسابقه‌ای چون ارج، آزمایش، پارس‌الکتریک، تولی‌پرس، نساجی مازندران، کفش بلا، روغن‌نباتی جهان، نیشکر هفت‌تپه، پلی‌اکریل اصفهان، هپکو اراک، مجتمع گوشت اردبیل و ده‌ها واحد تولیدی دیگر که روزی هزاران کارگر از آن ارتزاق می‌کرده و چرخ صنعت و تولید کشور را می‌گرداندند، گوشه‌ای از تبعات شیوه غلط خصوصی‌سازی واحدها در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ است که نفس تولید را بند آورد و جالب اینکه این سیاست از سوی مدافعین «اقتصاد آزاد» همچنان قابل دفاع تلقی می‌شود!

آنان اعتقاد دارند که خصوصی‌سازی در ایران، «بد اجرا شده» و گزاره‌هایی چون «تقدم آزادسازی بر خصوصی‌سازی» و یا «خصوصی‌شدن، آری - خصولتی‌شدن، نه» به کرات از سوی آنان تکرار و شنیده شده و متاسفانه افکار‌عمومی هم فریفته چنین تعابیری است.

این باور، تعمیق یافته که انواع مختلفی از خصوصی‌سازی وجود دارد و آنچه که در ایران پیاده شده، نوع بد آن است. اما واقعیت موجود و سیری که روند خصوصی‌سازی در کشور طی کرده، شکست محض و نابودی صنایع و واحدها و بیکاری گسترده کارگران را نشان می دهد. 

به اعتقاد مدافعان اقتصاد بازار، در فرآیند واگذاری‌ها نه «خصوصی‌سازی واقعی» شکل گرفته و نه «بخش‌خصوصی واقعی» حضور داشته اما مسئله اصلی سلب مالکیت از  جامعه و انتقال ظرفیت‌های تولیدی -که دارایی‌هایی ملی به شمار می‌روند- به بخش خصوصی و صاحبان سرمایه است.

حتی اگر بپذیریم که در کشور ما بخش خصوصی واقعی و توانا هم وجود داشته و از ظرفیت و توانایی عظیمی برای رونق تولید، اشتغال و بهره‌وری هم برخوردار باشد، چرا صرفاً با چنگ‌اندازی به منابع و دارایی‌های عمومی، استعدادها و توانایی‌هایش ظهور و بروز پیدا می‌کند؟ آیا این بخش خصوصی توانا بدون دریافت مایملک عمومی، امکان فعالیت تولیدی و بهره‌مندی از فواید آن را نخواهد داشت؟

نقطه اختلاف نه بر سر «خصولتی‌شدن» است و نه «بد اجرا شدن» بلکه مسئله اصلی سلب‌ مالکیت از بخش اعظم جامعه است؛ بحث اصلی ناکارآمدی سیاست خصوصی‌سازی و تبعات هولناک بر جای مانده آن است؛ نکته، لخت بودن پادشاه خصوصی‌سازی است؛ کشمکش اساسی، نفی الهه بخش‌خصوصی است!

حتی فارغ از جدال‌های تئوریک، رویکرد تجربه‌گرایانه هم بر ضرورت رویگردانی از این سیاست شکست‌خورده دلالت می‌کند. تجربه متمادی تعطیلی سریالی و نابودی خوشنام‌ترین برندها، بیکاری گسترده کارگران، تعمیق فقر و ضعف بنیه تولیدی، برای روی‌گردانی از این سیاست کافی نیست؟ 

بهانه های مدافعین اقتصاد بازار، بی‌پایان و نامتناهی است و همیشه راه های فراری برای بهانه‌تراشی و انکار آثار زیان‌بار راه‌حل‌های خود پیدا می‌کنند. حتی اگر به کامل ترین شکل ممکن به توصیه‌های آنان عمل و مو به مو منویات آنان اجرا گردد، همیشه راهی برای بهانه‌جویی پیدا خواهند کرد. به جای گوش‌دادن به مشهورات و توصیه‌های ظاهراً علمی آنان به منافع ملی بیندیشیم.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۷۵۲۳۱۱۰:۱۴:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۱۱
کنتورسازی قزوین هم اضافه کنید
ناشناس۳۰۷۵۶۶۰۱۳:۵۴:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۱۱
واحدها را در گذشته بعضا به کسانی دادند که اهلیت نداشتند
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۰۷۵۷۲۶۱۴:۴۳:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۱۱
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد بجای خصوصی سازی و فروش اموال مازاد دولت باید قانون مشروعیت سنجی اموال را برای ملی کردن ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای اجرا نمود
ناشناس۳۰۷۵۹۲۲۱۶:۴۲:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۱۱
یعنی دوباره دولتی سازی؟ حال شما خوب است؟
ناشناس۳۰۷۸۵۰۰۱۰:۰۷:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
پس به همین خصوصی گری و خصولتی ها ادامه دهیم؟ حالا با ترفندهای دیگر؟
ناشناس۳۰۷۵۹۲۵۱۶:۴۴:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۱۱
مکاتب اقتصادی کمونیسم و سوسیالیسم از ریشه پوسیده اند. حتی روسیه و چین هم آن را کنار گذاشته اند.
ناشناس۳۰۷۶۴۰۶۲۲:۲۵:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۱۱
بجای پاسخ از شیوه فراماسونری و مغلطه و سفسطه و بازی با کلمات فلمبه سلمبه استفاده می کنید شما قطعا از مفسدین اقتصادی هستید آماده مناظره هستم
ناشناس۳۰۷۶۶۴۲۰۱:۵۳:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۱۲
سیستم اقتصادی آلمان پیشرفته ترین اقتصاد را دارد که از تلفیق آلمان شرقی سوسیالیست و غربی سرمایه داری ایجاد شده و در آن ساختار خاصی دارد که نه کاملا سوییالیست است نه کاملا خصوصی
ناشناس۳۰۷۵۹۲۹۱۶:۴۶:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۱۱
دولتی سازی یعنی خود زنی.
ناشناس۳۰۷۵۹۳۲۱۶:۴۷:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۱۱
متر و ترازو و شاقول مشروعیت سنجی چیست؟!!! و در کجا باید انجام گیرد؟
ناشناس۳۰۷۵۸۳۱۱۵:۴۸:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۱۱
به جای اینکه مرغ را از کشور‌هایی مانند ترکیه و بلاروس وارد کنید و در قبالش ارز بدهید، همین ارز را به صاحبان مرغداری‌ها بدهید تا خوراک مرغ را تهیه کنند. پرداخت ارز و واگذاری این کار به شرکت‌ها باعث می‌شود که آن‌ها پول‌ها را بگیرند، ولی دام را وارد نکنند! چرا در طول چهل سال نتوانسته‌ایم دانۀ مرغ تولید کنیم؟ آیا کشور ما خاک حاصل خیز نداشت؟ یا امکانات فنی کشاورزی نداشتیم؟! یا جوان‌های مستعد نداشتیم که تکنولوژی را یاد بگیرند و بفهمند که چطور دانۀ مرغ را در کشور تولید کنیم؟!
ناشناس۳۰۷۵۸۳۶۱۵:۵۰:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۱۱
امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند: «کان الفقر ان یکون کفرا». این فقر به کفر می‌انجامد. گاهی اوقات برخی از کارخانه‌ها تعطیل می‌شود و کارگران این کارخانه بیکار می‌شوند و دیگر همان حقوق مختصر را هم برای ادارۀ زندگی ندارند. الان حاشیه‌نشینی در شهر‌ها زیاد شده است. مسئولان خبر دارند که عده‌ای از مردم به دروازه غار تهران رفته‌اند و چندین خانوار در یک چادر زندگی می‌کنند؟ می‌دانند که بچه‌ها به مدرسه نمی‌روند و جوانان گرفتار اعتیاد شده‌اند؟
ناشناس۳۰۷۵۸۴۳۱۵:۵۵:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۱۱
ما اصلا بخش خصوصی نداریم همه چیز دولتی هست بخش بسیار کوچکی خصوصی است که توان رقابت با دولت را ندارد اصلا چرا دولتی که نفت میفروشد از تولید کننده ها مالیات می گیرد دولت باید از خداش باشه تولید کننده خصوصی بزرگ بشه
ناشناس۳۰۷۵۲۳۳۱۰:۱۵:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۱۱
متاسفانه در دهه 90 همه شاخص های اقتصادی منفی شد و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شد و در نتیجه اون کارخانجات بزرگی همچون ارج و ازمایش و پارس الکتریک و نساجی مازندران و روغن نباتی جهان و غیره تعطیل شدند و نرخ بیکاری و رکود افزایش یافت.
ناشناس۳۰۷۵۶۷۷۱۴:۰۲:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۱۱
سرانجام دادگاه رییس اسبق خصوصی سازی جناب آقای سید میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی آذری اصل به کجا انجامید
ناشناس۳۰۷۵۸۴۰۱۵:۵۲:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۱۱
از تذکر و انتقاد وحشت نکنید. انتقاد لازمۀ هر کشور و هر زندگی است. در کشور‌های غربی ارزش نقد را خیلی خوب فهمیده‌اند. برای مثال در غرب، اگر کتاب یا فیلمی نقد نشود، معتقدند که ارزش نداشته و به آن توجه نشده است. آن‌ها از نقد و انتقاد استقبال می‌کنند. امیرالمؤمنین علی (ع) از نقد استقبال می‌کردند و می‌گفتند اگر من ایرادی دارم، به من بگویید. ایشان می‌فرمودند من با این حیوان وارد کوفه شدم. اگر فردا که می‌خواهم بروم، هرچه جز این حیوان ببرم، بدانید که مال شماست. عدل علی (ع) کجاست؟
ناشناس۳۰۷۵۲۵۴۱۰:۲۲:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۱۱
مردم می پرسند: چرا «دولتی» شد تا اکنون دوباره خصوصی سازی شود؟ چرا تا سالها بعد از انقلاب حمایتی از بخش خصوصی صورت نگرفت؟ چرا اکنون که توان مدیریتی و مالی برای اداره صنایع دولتی وجود ندارند، و اکثراً ضررده هستند، تصمیم به خصوصی سازی گرفته شده است؟ کدام سرمایه گذاری حاضر است کارخانه ای را به قصد تولید از دولت بخرد؟
ناشناس۳۰۷۵۲۶۵۱۰:۲۷:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۱۱
در دولت روحانی ده ها هزار میلیارد تومان اموال ملت تحت عنوان خصوصی سازی در شرکت های هپکو و هفت تپه و ماشین سازی تبریز و کشت و صنعت مغان و غیره حراج شد و ظلم بزرگی به مردم روا شد.
ناشناس۳۰۷۵۸۵۲۱۶:۰۰:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۱۱
تولید دولتی وقتی زیان میده زیانش با چاپ و اسکناس و تورم و پول نفت پوشش داده میشه مثل صنایع خودروسازی ! دولت باید کوچک بشه تا کسری بودجه چاپ اسکناس کمتر بشه
ناشناس۳۰۷۵۲۶۸۱۰:۲۹:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۱۱
اگر ارج، آزمایش، ایران ناسیونال، مبلیران، کفش ملی، هوخست، داروگر، مینو، ...... مصادره و دولتی نشده بودند، الآن صنایع ایران جزو صنایع پیشرو حداقل آسیا بودند.
ناشناس۳۰۷۵۵۷۸۱۳:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۱۱
اطلاعاتت را بالاتر ببر
ناشناس۳۰۷۵۹۲۰۱۶:۴۱:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۱۱
اتفاقاً این شما هستید که باید اطلاعات خودتان را بالا ببرید! آن زمانی که در این مملکت ارج و آزمایش و ایران ناسیونال فعالیت داشت، در کره جنوبی سامسونگ و ال جی و دوو و هایوندایی وجود نداشت.
ناشناس۳۰۷۶۳۰۸۲۱:۲۲:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۱۱
ظاهرا شما دنبال اولین ها هستند و نه چیز خاصی وگرنه اولین ها خیلی هست الان در کشور درست شده که نه تنها در منطقه بلکه آسیا یکی دو کشور دارند آن هم نه از طریق وابستگی ولی جواب شما در مورد اصل کار در نظر پایین تر شما داده شد که در نظر اول دادید
ناشناس۳۰۷۵۷۸۲۱۵:۱۴:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۱۱
همین شرکت داروگر اوایل سده 1300 تاسیس شد آن هم وقتی با50 الی 60 دهه قدمت چه جایگاهی در بازارهای جهانی داشت؟ که می خواست هنوز بازار آسیا مطرح شود؟ شرکت ها 20 سال نشده مطرح می‌رسند در سطح منطقه و بین الملل ، در مورد صنعت غذایی ایران الان در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن دارد یعنی به اندازه قدرت اقتصاد ایران جایگاهی نسبتا خوبی در جهان دارد به طوری که کارخانه مواد غذایی هم زده می شود در منطقه و هم آفریقا و.. ..
ناشناس۳۰۷۵۹۱۶۱۶:۳۹:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۱۱
دوست عزیز، در سال 1300 که ما کارخانه داروگر داشتیم، کشورهای عرب منطقه ما نمی دانستند صابو و شامپو چی هست!!!
ناشناس۳۰۷۶۲۸۲۲۱:۰۱:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۱۱
مگر بحث در مورد این هست؟ کشوری که قدمت بالایی دارد خیلی چیزها هم می آورد مثلا ترکیه همین طوری بوده یا عربستان ، حالا خوب هست بگوییم قبل انقلاب ملت می رفتند کویت برای کار؟ الان هم یک طور دیگر
ناشناس۳۰۷۵۲۶۹۱۰:۲۹:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۱۱
چرا در فرایند خصوصی سازی سعی نمی کنند بنگاه اقتصادی را به کارکنان آن شرکت واگذار کنند؟
ناشناس۳۰۷۵۲۹۰۱۰:۳۶:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۱۱
پایه این روش خصوصی سازی از احمدی نژاد شروع شد .
ناشناس۳۰۷۶۲۷۳۲۰:۵۴:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۱۱
پایه این روش خصوصی سازی از دولت خاتمی با واگذاری کارخانه رشت الکتریک شروع شد.
ناشناس۳۰۷۶۲۹۸۲۱:۱۵:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۱۱
این مدل خصوصی سازی از دولت هاشمی پایه گذاری شد.
ناشناس۳۰۷۵۲۹۶۱۰:۳۹:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۱۱
در ویدئویی در فضای مجازی، یک شهروند با خالی کردن یک بسته چیپس روی ترازو، آن را وزن می‌کند. با کمال تعجب تنها سی گرم چیپس در بسته بندی وجود دارد که با قیمت پانزده هزارتومانی برای آن بسته چیپس، قیمت یک کیلو چیپس پانصد هزار تومان می‌شود! هیچ گونه نظارتی بر روی صنایع در این مملکت نیست؟
ناشناس۳۰۷۵۳۰۷۱۰:۴۵:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۱۱
محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس: یک سری از کارهای اشتباه را به صورت مرتب تکرار می کنیم!
ناشناس۳۰۷۵۳۵۵۱۱:۰۶:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۱۱
خصوصی سازی شکست خورده بهتره که برگردیم به سیستم اقتصادی قبل دوره رفسنجانی و قبل تر که سیستم تا حدی شبیه سوسیالیستی بود
ناشناس۳۰۷۵۳۸۰۱۱:۲۱:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱۱
امارهای مالی داروگر نشان میدهد که این شرکت از سال 94 دچار زیاندهی سالانه شده بود و در سال 95 و 96 زمزمه تعطیلی اون شنیده شد.
ناشناس۳۰۷۵۳۸۲۱۱:۲۴:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۱۱
در خبرها اومده بود که رئیس جمهور سابق برزیل به 9 سال حبس محکوم شد. با توجه به اینکه محرز شده که تخلفات و مفاسد کلانی در دولت قبل صورت گرفته چرا قوه قضاییه با مسئولان اون دولت مماشات می کند ؟!
ناشناس۳۰۷۵۷۱۱۱۴:۳۳:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۱۱
شما بفرمایید کدام دولتی تخلف نداشته؟
ناشناس۳۰۷۶۲۷۵۲۰:۵۶:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۱۱
رکورد فساد با رقم بی سابقه 92 هزار میلیارد تومان در دولت قبل شکسته شد.
ناشناس۳۰۷۵۸۵۶۱۶:۰۴:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۱۱
فقط در دولت قبل باید برخورد بشه یا دولت قبلترش هم شامل می‌شود ؟ دولت فعلی اگر همون مسیر را رفت چی ؟ باز باید برخورد بشه ؟
ناشناس۳۰۷۶۳۰۱۲۱:۱۷:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۱۱
دولت روحانی در واگذاری شرکت های دولتی به نور چشمی ها رکورددار شد.
ناشناس۳۰۷۵۵۴۹۱۲:۵۳:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۱۱
عزیزم اصل ایجاد رفاه اقتصادی این هست که دولت کمتر کار اقتصادی کند و بخش عمومی و خصوصی کار اقتصادی کند و مالیات به دولت بدهد برای ادراه کشور، این که بد اجرا شده یا برخی سو استفاده می کنند بحث دیگری هست یا اینک در خدمت سرمایه داری نباید می بود که روش غربی هست هم یک بحث دیگر
محسن۳۰۷۵۶۰۲۱۳:۲۳:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۱۱
الف چرا درباره ۱۶۴ هزار میلیارد تومان وام بانک ها به کارکنان خودشان نمینویسی ؟ چرا نمگی هر کارمند بانک ۸۰۰ میلیون وام گرفته
ناشناس۳۰۷۵۶۲۵۱۳:۳۸:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱۱
کارخانه لوازم خانگی یا داروسازی باید مرتب نوآوری داشته باشن تا بتونن بازار رو حفظ کنن، که با مدیریت دولتی چنین چیزی امکان ناپذیره. پس از خراب شدن وضعیت، این کارخانه ها همگی واگذار شدن و پس از چند بار چرخیدن بین دولت و سایر بخش ها، مثل یک درخت شاخه و تنه بریده، به افراد خصوصی واقعی واگذار شدن. حالا سرمایه گذار باید کارخونه ای با ماشین آلات ۵۰ سال پیش، نسل جدیدی که خاطره ای از محصولات خوب این کارخانجات ندارن و ... چکار کنه؟
حسن حسنی۳۰۷۵۶۳۳۱۳:۴۱:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۱۱
اگر صنایع با خصوصی سازی پیشرفت می کنند صنایع موشک سازی و پهباد را هم به بخش خصوصی بدهید؟؟!!
ناشناس۳۰۷۵۶۵۲۱۳:۵۰:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۱۱
با سلام و احترام، من متن بالا و نیز تمامی نظرات عزیزان را با دقت خواندم، ببینید تمامی نقطه نظرات در جای خود می تواند صحیح و درست و دلسوزانه باشد، اما اگر اشکالی نداشته باشد، من یک پیشنهاد دارم. وقتی دولت شرکتها و کارخانجات دولتی را خصوصی سازی می کند، بهتر است که با نظارت دولت، اول یک دوره دوران تنفسی حدود ۱ ساله به خریدار جهت بازسازی ساختار سازمانی و ... بدهد و سپس، واگذاری به مدت ۵ سال و مشروط در اختیار خریدار باشد و اگر خریدار نتوانست به هر دلیلی آن واحد را به سود دهی و ... برساند، آن واحد مجددا به دولت بازگردانده شود. چون وقتی خریدار ویا گروهی شرکت‌های زیان ده را به سود دهی برسانند، اصولا بالای ۹۰٪ آنها سعی در حفظ آن واحد خواهند داشت.
ناشناس۳۰۷۵۸۵۹۱۶:۰۶:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۱۱
دولت باید کوچک بشه تا باز این زیان ها از روی دوش مردم و مالیات دهندگان بر داشته بشه . مشکل تولید در کشور مربوط به عدم تکنولوژی روز برای تولید و عدم توان صادرات هست
کاوه۳۰۷۵۹۴۵۱۶:۵۶:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۱۱
خصوصی سازی درست انجام نشد و خصولتی شد
ناشناس۳۰۷۶۰۷۷۱۸:۱۵:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۱۱
با دیدگاه نویسنده محترم مقاله موافق نیستم هرچند تاکید ایشان بر تجربه گرایی را ارج مینهم بویژه اگر «تجربه» جامعیت داشته باشد. اما اجازه دهید به جای تحلیل علل زیانده شدن بخش خصوصی و تاثیر سیاستهای اقتصاد کلان بر آن راه خلاف آنرا بیاندیشیم. فرض کنید خصوصی سازی را کنار گذاشتیم و همه چیز را ملی کردیم. در این صورت چه مشکلی را از زیانده بودن صنعت حل کردیم. دولتها برای پوشش این زیان اقدام به بالابردن نقدینگی و تورم میکنند که در نهایت منجر به فقر بیشتر همان کارکنان شرکتهای دولتی خواهد شد. مگر نیستند شرکتهای دولتی که تولیدشان متوقف شده یا گردش انبارشان به صفر رسیده یا سالهاست نوسازی نکرده اند یا بدهی سنگین بانکی دارند یا قیمت تمام شده محصولاتشان بالا رفته و دیگر اقتصادی نیستند. نصف شدن بهرهوری نیروگاههای برق ما در طی سالیان گذشته نمونه ای از آن است. در بخش خصوصی حمایتی از سنخ بخش دولتی نیست. به همین دلیل شرکتهای خصوصی یا منحل میشوند یا منتقل به جای دیگر. اما شرکتهای دولتی برای حفظ مقبولیت دولتها زیان را اول به بانکها بعد به خود مردم منتقل میکنند. ندیدن علت و برطرف نکردن آن اقتصاد را نه با خصوصی سازی نجات میدهد نه با ملی کردن اقتصاد. بله در اقتصاد خصوصی ورشکستگی یک معلول است که آشکارا مشکلی را نشان میدهد که مسئولیت آنرا به سادگی میتوان به مدیران بخش خصوصی مربوط کرد. اما در یک اقتصاد دولتی صرف نظر از فسادها و رانتهای بی شمار آن ورشکستگی صنعت و اقتصاد متهمی جز دولت ندارد!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین