معلوم است اینجا چه خبر است؟!

گروه اجتماعی الف،   4020306090 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

از سازمان آتش‌نشانی و دادگستری اصرار و از طرف دانشگاه علوم‌پزشکی انکار! این خلاصه جدال و کشمکش پرحاشیه اخیر بیمارستان تازه افتتاح‌شده حضرت‌مهدی است که بنا بر ادعای کارشناسان مربوطه، این ساختمان مدرن جزو اماکن نا ایمن شناخته شده است.

معلوم است اینجا چه خبر است؟!

به گزارش الف، بر اساس اعلام سازمان آتش‌نشانی و خدما‌ت‌ ایمنی شهرداری تهران، بیمارستان مدرن و فوق‌تخصصی حضرت مهدی که در اواخر اسفندماه توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد، جزو ساختمان‌های ناایمن شناخته شده؛ موضوعی که با توجه به تازه‌ساز بودن آن و به کارگیری تجهیزاتی که می‌تواند ایمنی آن را تامین کند، موجب تعجب بسیاری شده است. 

همه چیز از دادگستری شروع شد

آغاز این ماجرا به نامه دادگستری تهران برمی‌گردد؛ نامه‌‌ای که توسط علی القاصی‌مهر رئیس‌کل دادگستری خطاب به وزیر بهداشت نوشته و در آن نسبت به پیگیری وضعیت ایمنی این ساختمان هشدار داده شد.

در این نامه آمده:« با توجه به گزارش واصله از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، بیمارستان حضرت‌مهدی به دلیل عدم رعایت ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی در شرایط و وضعیت نا ایمن قرار دارد که در صورت بروز آتش‌سوزی و حوادث دیگر می‌تواند منجر به ورود خسارت‌های جانی و مالی گسترده گردد. لذا نظر به اهمیت موضوع و اینکه از باب نظارت قانونی بر حقوق شهروننی و حمایت از حقوق عامه پیشگیری از وقوع جرم در دستور کار پیگیری این دادگستری است، دستور فرمایید مورد پیگیری و اقدام فوری قرار گرفته و نتیجه به این دادگستری گزارش و اعلام گردد.»

مهر تایید «القاصی‌مهر» بر نا ایمن بودن بیمارستان

هر چند با انتشار این نامه، برخی شبهاتی را وارد کردند اما ورود شخص رئیس‌کل دادگستری استان تهران، مهر تاییدی بود بر محتوای نامه و نا ایمن بودن بیمارستان حضرت‌مهدی. 

علی القاصی‌مهر در این باره گفت: «مردم از دستگاه قضایی به عنوان ملجأ و پناهگاه خود انتظار دارند تا با حساسیت موضوعاتی که شهروندان را در معرض آسیب و خطر می‌گذارد، مورد پیگیری قرار دهد.»

وی به انتشار مکاتبه اخیر خود با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: «در راستای پیگیری گزارش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وضعیت ساختمان‌های ناایمن، این موضوع مهم در دستور کار شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران قرار گرفته و ساختمان مربوط به بیمارستان جدیدالاحداث هزار تختخوابی از مجموعه‌های تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز جزء این ساختمان‌ها قرار داشته است.»

رئیس‌کل دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه با تأکیدات ریاست معزز قوه قضاییه پیگیری حقوق عامه و بیت‌المال جزو اولویت‌های کاری دستگاه قضایی است، تصریح کرد: «دادگستری استان تهران در راستای وظایف نظارت قانونی بر حفظ حقوق شهروندی و حمایت از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم از ابتدای سال جاری تا کنون ده‌ها موضوع ملی و شهری در پایتخت و استان تهران را به‌دور از اقدامات رسانه‌ای مورد پیگیری و مطالبه قرار داده و انتشار مکاتبه اخیر نیز از ناحیه دستگاه قضایی نبوده است.»

القاصی‌مهر گفت: «تاکنون دستگاه‌های متولی در رفع نواقص و پیگیری مشکلات اعلام شده اقدامات مناسبی را برای خدمت‌رسانی به مردم و حسن انجام وظایف خود داشته‌اند و ضمن پیگیری موضوعات، گزارش اقدامات خود را به شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران ارائه کرده‌اند.»

وی افزود: «امنیت و آرامش روانی مردم در حیطه‌های مختلف مورد پیگیری دستگاه قضایی است و تلاش داریم تا به عنوان یک ملجأ اطمینان بخش، دغدغه‌ها و مطالبات دریافتی از مردم را مورد پیگیری قرار داده و برای حفظ حقوق‌عامه و بیت‌المال تلاش کنیم.»

مستندات را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم 

انتشار این نامه و حواشی ایجاد‌شده، واکنش دانشگاه علوم پزشکی را به دنبال داشت و رئیس این دانشگاه در خصوص نا ایمن بودن ساختمان بیمارستان حضرت‌مهدی، موضع گرفت. 

حسین‌ قناعتی، نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و خاطرنشان کرد: « اگر بیمارستان تازه تأسیس حضرت مهدی (عج) ناایمن است، بقیه ساختمان‌های پایتخت بایستی تخریب شوند.»

وی با اشاره به مقاومت ساختمان بیمارستان در مقابل زلزله ۸.۵ تا ۹ ریشتر، افزود: «مستندات درباره ایمنی بیمارستان را به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.»

کسی نمی‌داند چه خبر است!

از سازمان آتش‌نشانی و دادگستری اصرار و از طرف دانشگاه علوم‌پزشکی هم انکار! این خلاصه جدال و کشمکش پرحاشیه اخیر بیمارستان حضرت‌مهدی است که با سر و صدا و تبلیغات فراوانی افتتاح و اندک امیدی به مردمی داد که در صف طویل بیمارستان‌های دولتی سرگردان بودند.

هر چند این مسائل نباید خللی در روند خدمات‌دهی به بیماران ایجاد کند اما این مورد، حاکی از آن است که ساز و کار دقیقی در کشور برای نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها وجود ندارد.

پروژه بزرگی در این سطح که در سه دولت مختلف پیگیری شده تا به نتیجه رسیده و به عبارتی یک پروژه و دستاورد ملی محسوب می‌شود، چگونه ممکن است به چنین سردرگمی و آشفتگی دچار شود که از یک سو بر اساس گزارش کارشناسان سازمان آتش‌نشانی و خدمات‌ایمنی شهرداری جز ساختمان‌های نا ایمن تلقی شود و از سویی دیگر اصرار دانشگاه علوم‌پزشکی را مبنی بر ایمن بودن آن در پی داشته باشد؟

آیا این پروژه ملی در هنگام ساخت و حتی اتمام و تحویل آن از نظارت‌های لازم مصون مانده و اگر این‌گونه است، آیا جان بیماران و افراد مشغول به فعالیت در این ساختمان، قربانی سهل‌انگاری‌ها و یا سیاسی‌کاری‌ها شده است؟ و اگر این‌گونه نیست و بنا بر ادعای دانشگاه علوم‌پزشکی این ساختمان از مصونیت‌های لازم برخوردار است، این گزارش سازمان آتش‌نشانی و ورود دادگستری استان‌تهران به ماجرا بر چه اساس و مبنایی صورت گرفته است؟

این‌ها ابهاماتی است که نیاز به روشن‌گری دارد و ضرورت دارد کارشناسان مربوطه آتش‌نشانی و شهرداری و هم مسئولین دانشگاه علوم‌پزشکی برای تنویر افکار‌عمومی وارد میدان شوند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۶۵۷۶۷۰۹:۲۳:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۷
یعنی در دنیا سابقه ندارد که در قرن 21 در وسط پایتخت کشوری بیمارستانی ساخته شود و هنوز کاملا عملیاتی نشده نهادهای مسئولا بازرسی بگویند ایمن نیست. فقط در ایران و سیستم اموزش عالی رانتی که افراد ناشایسته علمی وارد کادر های حرفه ای از ساختمان سازی تا تخصص های مختلف شدند امکان دارد.
ناشناس۳۰۶۵۸۹۴۱۰:۲۳:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۷
آن هم بیمارستانی که ساخت آن در 3 دولت مختلف پیگیری شده است!
ناشناس۳۰۶۶۱۰۸۱۲:۳۰:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۷
اینکه همه چیز را به زلزله ربط می دهند اشتباه است. هنوز علت نا ایمن شناخته شدن مشخص نیست! می تواند در مقابل زلزله ایمن باشد در مقابل آتش سوزی خیر! یا سیستم برقی استاندارد نباشد، یا آسانسور ها استاندارد نباشند ... یک مثال، مجتمع ونک پارک به کافه های داخل مجتمع فضای مشاع را جهت چیدمان میز و صندلی اجاره داده، آتش نشانی اعلام کرده این میز و صندلی ها بخشی از راه ورود و دسترسی ماشین های آتش نشانی را بسته بنابراین ناایمن است. دلیل دیگر هم سازه آفتاب گیر پارکینگ های محوطه است. بنابراین ربطی به زلزله یا حتی خود ساختمان های مجتمع ندارد و موارد محیطی است. حال باید دلایل نا ایمن بودن ساختمان بیمارستان منتشر شود تا یکی نگه ما مقابل زلزله ایمن هستیم و شما دروغ میگید!
نوشین۳۰۶۶۷۰۴۱۴:۴۱:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۷
درود بر انصاف و شرفت و اینکه ما هم باید یاد بگیریم زود و بدون تحقیق قضاوت نکنیم
ناشناس۳۰۶۵۹۲۲۱۰:۳۵:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۷
از آن جالب تر اینکه داستان در یک شرایط مبهمی ول میشود یعنی تا روز آخر یک سری میگن ایمن هست یک سری میگن ناایمن هست و آخر هم فراموش میشود. مگر یک اتفاق ناگواری مانند مترو پل رخ دهد که این قضایا اثبات شود!در صورتی که بابت این ادعاها باید دادگاههای تفصیلی برگزار شود و اسناد در معرض دید و بررسی عموم قرار گیرد و دقیقا رای صادر گردد که کی درست میگوید کی غلط که هیچ نکته ابهامی باقی نمونه
ناشناس۳۰۶۵۹۴۵۱۰:۴۷:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۷
خبر آنلاین در تاریخ 25 شهریور 1400، مطلبی با نام «بیمارستان نوسازی که در زلزله تهران تخریب می‌شود! » به قلم دکتر فریبرز ناطقی الهی، استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران، منتشر کرده است. دکتر ناطق الهی در این مطلب پرسیده: چه کسی اجازه ساخت این بنای نا همگون، نمای شیشه ای با این سازه مردود را در کنار مسیر حرکت مترو و کنار یک اتوبان اصلی شهر زلزله خیز تهران را داده است؟
ناشناس۳۰۶۵۹۷۴۱۱:۰۸:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۷
مکان یابی و ساخت بیمارستان 17 طبقه 1000 تختخوابی، با نمای منسوخ شیشه ای، در مجاورت اتوبان پر سر و صدای پارک وی، بر روی ایستگاه مترو که حرکت قطارها موجب لرزش آن می شوند، با عقل سلیم منافات دارد.
ناشناس۳۰۶۵۹۹۱۱۱:۱۷:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۷
هنوز تخریب بیمارستان نوساز سر پل ذهاب در پی زلزله کرمانشاه در سال 1396 ، 8 ماه پس از افتتاح آن در اذهان مردم مانده است.
ناشناس۳۰۶۵۷۹۵۰۹:۴۱:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۷
ساختمان متروپل هم به ظاهر امن و دارای مسندات قانونی بود!
ناشناس۳۰۶۵۸۰۹۰۹:۴۸:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۷
در آمارها، کیفیت گزارش نمی شود. کمیت گزارش می شود. سالی هزاران پروژه افتتاح می شوند که خدا می داند وجود چه تعداد آنها ضروری و مطابق با اصول علمی ساخته شده اند.
ناشناس۳۰۶۵۸۲۱۰۹:۵۱:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۷
مگر 2 میلیون ماشینی که در ایران سالانه تولید می شوند، مطابق با استانداردهای ایمنی تولید می شوند؟ ایربگ چند درصد آنها در موقع حادثه فعال می شوند؟
ناشناس۳۰۶۶۴۷۳۱۴:۰۱:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۷
واقعا اینگونه مقایسه ها با عقل سلیم منافات دارد واقعا اگر جایی خطا وتخلفی روی داد وهمزمان در زمینه دیگری تخلفات متعددی صورت می گیرد کلا باید از پیگیری ومجازات متخلفین انصراف داد؟؟؟
ناشناس۳۰۶۵۸۳۷۰۹:۵۷:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۷
خدا می داند که در زیر ظاهر ساختمانهای با نمای زیبا و مدرن، چه مصالحی با چه کیفیتی و بر اساس چه درجه از اصول مهندسی و استاندارد قرار داشته و به یکدیگر متصل شده اند.
ناشناس۳۰۶۵۸۷۳۱۰:۱۱:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۷
حسین قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران: ساخت این بیمارستان در سه دولت مختلف پیگیری و به طول انجامیده و بنابر این پروژه ملی است! اگر این پروژه در کشور دیگری اجرا می شد، نهایتاً 2-3 ساله باید افتتاح می شد. باید دید که در طول سالهای مدید ساخت این ساختمان دولتی، چند بار مدیر پروژه، چند بار پیمانکار، چند بار شرکت مشاور، چند بار ناظر شهرداری..... تعویض شده اند! علت طولانی شدن اغلب پروژه های ساختمانی چیست.
ناشناس۳۰۶۵۹۷۲۱۱:۰۸:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۷
وای به روزی که تهران بلرزد لرزشی 7 ریشتری و بالاتر! البته آن زمان دیگر عمق فاجعه فراتر از حد تصور است.
ناشناس۳۰۶۶۰۱۴۱۱:۳۰:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۷
بعبارتی در سه دوره دولتها هیچ نظارتی نداشته اند .
ناشناس۳۰۶۶۰۵۵۱۱:۵۴:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۷
هر دو راست میگویند .علوم پزشکی میگه در مقابل زلزله ایمنه . آتش نشانی میگه در مقابل آتش سوزی نا امنه .علوم پزشکی باید بپذیره ایمنی در زلزله برای ایمنی در برابر آتش سوزی کافی نیست .
ناشناس۳۰۶۶۱۲۲۱۲:۳۸:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۷
اتفاقاً مشکل اصلی، سست بودن آن در مقابل زلزله است. در همین رابطه دکتر فریبرز ناطق الهی، استاده پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله می گوید: چند سال پیش که سالن و ایستگاه مترو در زیر و کنار همین ساختمان در حال احداث بود توسط ریس بیمارستان دعوت شدم تا از بخش و ساختمان عفونی مجموعه که بعلت ترک های جدی و عمیق در اثر تحریکات ساخت مترو تخلیه شده بود را بازدید و ایمنی آنرا بررسی کنم. در همان جا عرض کردم بهترین کار تخلیه است!
ناشناس۳۰۶۶۰۹۷۱۲:۲۲:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۷
اگه توتهران گناه کمتر شود واگه اینقدربی حجاب نشن زلزله ۷ ریشتری نمیشه
ناشناس۳۰۶۶۵۶۵۱۴:۱۵:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۷
مشکلات ساختاری را نمیتوان جداگانه حل کرد.ریشه را دریابید. همین و بس.
امیرحسین۳۰۶۶۹۶۲۱۵:۲۹:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۷
از بس نگاههای جناحی بر افکار مردم و مسئولین رخنه کرده که اصلا به تخلفها بی طرفانه رسیدگی نمی کنند. باید از دست آویز دولت قبل و بانیان وضع موجود که به کرات استفاده می کردن صرفنظر کرده و فقط به خاطر مردم با تخلفها برخورد بشه .
پرسنل امام۳۰۶۷۱۳۰۱۶:۰۴:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۷
1 زیر ساختمان مترو هست 2 سمت غرب ساختمان تونل توحید 3 شمال ساختمان پارسال نشست کرد داخل باقرخان غربی 4 هنوز پیمانکار داخل بیمارستان هست داره کار می‌کنه مشگل زیاده ولی همین ها برای نا امن بودنش بس است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین