۲ نکته مهم در مورد سفر قریب الوقوع سلطان عمان به ایران

گروه جهان الف،   4020301141 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«همزمانیِ سفر پادشاه عمان به ایران با تشدید روندهای تنش زدایانه در روابط ایران و جهان عرب و در عین حال، وجود علامت سوال های مختلف در مورد اینکه غرب با ارائه چه پیشنهادات احتمالی به طرف عمانی، تا حدی سلطان عمان را مجاب به ارسال پیام های اتمی با محوریت احیای توافق برجام کرده، ۲ نکته مهمی هستند که سفر قریب الوقوع "هیثم بن طارق" به ایران حامل آن ها است.»

۲ نکته مهم در مورد سفر قریب الوقوع سلطان عمان به ایران

به گزارش الف؛ در روزهای اخیر، خبر سفر قریب الوقوع "هیثم بن طارق"، پادشاه عمان به ایران، یکی از مسائل مهمی بوده که از زمان طرحِ آن، جریان های مختلف رسانه ای و ناظران و تحلیلگران، تفسیرهای مختلفی را از آن ارائه کرده و می کنند. در این راستا، عمده گمانه زنی ها و تحلیل ها عمدتا معطوف به این مساله است که یکی از مهمترین جنبه های رایزنی های سلطان عمان در تهران با مقام های عالی رتبه کشورمان، با محوریت مساله هسته‌ای ایران خواهد بود. 

در این رابطه به طور خاص به این نکته اشاره می شود که هیثم بن طارق حامل پیام هایی از غرب و به طور خاص آمریکا برای ایران است و به نوعی سعی دارد گرهِ روند احیای توافق برجام را باز کند. با این همه، توجه به 2 نکته در مورد سفر پادشاه عمان به ایران و رایزنی های احتمالی وی با محوریت معادله اتمی ایران، حائز اهمیت است. 

اول اینکه سفر شخصِ پادشاه عمان به ایران، به عنوان کشوری که سال هاست به میانجی گری در روابط ایران و آمریکا شهره است، به معنای آن است که سلطان عمان به قدری پیام ها و چهارچوب های این سفر را مهم دیده که به جای سفر وزیر خارجه عمان به تهران، خود به ایران سفر می کند. در واقع، اگر بنا بود صرفا یک رد و بدل ساده پیام با میانجی گری عمان صورت گیرد، چندان منطقی نبود که پادشاه عمان شخصا برای اینکار اقدام کند و بدون تردید کانال های دیپلماتیک ساده تر دیگری نیز وجود داشت تا این مساله انجام شود. 

با این حال، اینطور به نظر می رسد سفر پادشاه عمان به ایران، حامل پیام های مهمی است و هیثم بن طارق سعی دارد تا از تمامی ظرفیت های در دسترس خود جهت تسهیل روند میانجی گری میان تهران-واشینگتن استفاده کند. در کنار این مساله، توجه به این نکته نیز ضروری است که سفر پادشاه عمان به ایران، در بحبوحه سیل قابل توجهی از روندهای تنش زدایانه در روابط ایران با جهان عرب صورت می گیرد. روندی که با امضای توافق احیای روابط سیاسی و دیپلماتیک میان تهران-ریاض آغاز شد و در ادامه با تقویت روابط ایران-امارات و البته انجام رایزنی‌های مختلف جهت بهبود روابط ایران با مصر و اردن، گسترش بیشتری را تجربه کرده است. 

البته که اقدام اخیر اتحادیه عرب در حذفِ به کار بردن الفاظ و محتوای منفی علیه ایران در قطعنامه پایانی خود، بر خلاف قطعنامه ها و نشست های پیشین این اتحادیه نیز گواهی روشن بر بهبود روابط ایران با کشورهای مهم جهان عرب است. در این فضا، سفر پادشاه عمان به ایران، در فضایی از جو آرام منطقه ای صورت می گیرد و می‌تواند زمینه های مساعدی را برای احیای توافق برجام در قالب چهارچوبی منطقی فراهم کند. 

دوم اینکه اگرچه تا حد زیادی واضح است که پادشاه عمان حامل پیام هایی در مورد معادله اتمی ایران از سوی غرب است، با این حال، این مساله که این پیام ها دقیقا به دنبال احیای چه نسخه ای از توافق برجام هستند، خود یک موضوع مهم است. به بیان ساده تر آیا آن ها می خواهند برجامِ سال 2015 را احیا کنند یا  نسخه‌ای از برجام را مد نظر دارند که پیشتر اتحادیه اروپا در قالب طرحی خواستار حصول توافق در مورد آن شده بود  یا اساسا طرحی تازه برای احیای برجام در کار است. 

تردیدی نیست که غرب به خوبی از موضع هسته ای ایران آگاه است و می داند ایران با توجه به بدعهدی های آمریکا و اروپا در قالب نسخه اولیه توافق برجام، حاضر نیست به نسخه ای جدید از این توافق آن هم در شرایطی که هیچ تضمینی نیست دولت های آتی آمریکا به توافقات دولتشان پیابند باشند، تن بدهد. البته که عمانی ها نیز از این مساله آگاه هستند. از این رو، به نظر می رسد که سلطان عمان با علمِ به تمامی این مسائل، عازم سفر به ایران خواهد شد و همین مساله کنجکاوی ناظران و تحلیلگران در مورد دستاوردهای سفر قریب الوقوع وی به ایران را تا حد زیادی برانگیخته است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۶۰۱۶۱۰۰:۳۰:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۳
احتمالا هیچ توافقی حاصل نخواهد شد چون طرفین هیچ اعتمادی به یکدیگر ندارند
ناشناس۳۰۶۰۳۳۲۰۸:۰۴:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۳
هر کاری را باید در زمان خودش انجام داد. اگر 2 سال پیش مذاکرات عراقچی را پذیرفته بودند، اکنون مملکت مردم با این مشکلات اقتصادی روبرو نشده بودند.
ناشناس۳۰۶۰۴۵۹۰۹:۵۳:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۳
اگر تهدید یا تحریم‌مان کنند، حتی اگر لب تشنه جان دهیم ، قطعا سازش نمی‌پذیریم.
ناشناس۳۰۶۰۶۴۴۱۲:۴۷:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۳
فعلا که وزارت خارجه و دولت بیانیه میدن توافقی که عراقچی نوشت دو سال پیش را قبول دارن و حاضرن امضا کنن
ناشناس۳۰۶۲۴۶۹۲۰:۲۵:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۴
تعامل با کشورهای جهان لازمه موفقیت و پیشرفت هر کشوری است.
ناشناس۳۰۶۰۴۶۴۰۹:۵۴:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۳
ما بدون آمریکا زندگی می‌کنیم، به مسئولیت‌هایمان عمل کرده و اهدافمان را جلو می‌بریم. اگرچه کافران نپسندند. امروز برکت خون شهیدان قدرتمند هستیم.
ناشناس۳۰۶۰۶۳۶۱۲:۴۲:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۳
به سفره مردم هم توجه کنید و نقدینگی تولید نکنید
ناشناس۳۰۶۲۴۷۵۲۰:۲۹:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۴
اینطور نمیشه که فقط ضعفا داخل شعب ابی طالب باشند.
ناشناس۳۰۶۳۱۹۰۱۴:۰۵:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۵
با سلام کشور ما دارای منابع غنی کانی های فلزی و غیر فلزی و منابع سوختهای فسیلی و از همه مهمتر دارای جوانان اندیشمند میباشد ما از اول نیز اصلا نیاز به آمریکا و غرب نداشته ایم مشکل سوء مدیریت در کشور ماست.مشکل عدم رواج شایسته سالاری در میهن ماست و به علاوه کنترل و نظارت بر بازار تمام خواسته هارو محقق میکنه نه شعار .....
ناشناس۳۰۶۰۵۵۰۱۱:۲۴:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۳
در مورد نوع توافق فعلا کاری ندارم ولی مثلا توافق می شد اقتصاد چه شکلی بود؟ خوب می بود؟
ناشناس۳۰۶۲۴۹۶۲۰:۴۶:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۴
بطور خیلی موجز عرض میکنم: با ارتباطات اقتصادی، سیاسی و حتی قضایی و غیره مناسب با دنیا حداقل 90 درصد اقتصاد از حالت رانتی و رفاقتی فعلی میاد بیرون و در مسیر صحیح و علمی قرار میگیرد و عموم منابع و سرمایه های انسانی و ذخایر مملکت در داخل کشور خودمان مورد بهره برداری قرار میگیرد و از همه مهمتر برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فضای امن تری فراهم خواهد شد.
ناشناس۳۰۶۰۶۸۱۱۳:۱۸:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۳
از یک سوراخ چند بار میخواهید گزیده بشید - آمریکا قابل اعتماد نیست . خیلی باید ساده باشیم که دوباره با آمریکا پیمان ببندیم -
ناشناس۳۰۶۰۷۰۳۱۳:۴۷:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۳
کسی که فکر میکنه در جهان سیاست چیزی به اسم اعتماد وجود داره ساده لوح هست.
ناشناس۳۰۶۲۵۰۸۲۰:۵۹:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۴
ما باید بالاخره با درایت، عمل جهان پسندانه و دیپلماسی صحیح به افکار عمومی دنیا اطمینان بدهیم که اهل صلح و دوستی و ارتباطات سالم اقتصادی و سیاسی هستیم . کاری که تمام کشورهای موفق دارند انجام میدهند.
ناشناس۳۰۶۱۱۷۸۲۰:۵۳:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۳
کدام مذاکرات عراقچی را پذیرفته بودیم ؟ مگر برجام را عمل کردند که مذاکرات عراقچی هم عمل کنند
ناشناس۳۰۶۰۳۳۵۰۸:۰۹:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۳
ضرب المثلی می گوید: ماهی را هر وقت از آب بگیرند، تازه است!
ناشناس۳۰۶۱۵۰۱۰۵:۰۲:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۴
دقت کنید وقتی فرصت را از دست بدهی باید با هزینه بسیار بسیار سنگین تری به بخشی از آن دست پیدا کنید .
ناشناس۳۰۶۰۳۳۶۰۸:۱۱:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۳
نه غرب و نه ایران حاضر به پذیرش برجام در فرمت سابق نیستند.
ناشناس۳۰۶۱۴۹۷۰۴:۵۷:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۴
آنزمان اگر مقداری خویشتنداری میکردیم بهترین منافع را میتوانستیم جذب کشور کنیم.
ناشناس۳۰۶۰۳۶۶۰۸:۳۴:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۳
البته فقط ما به اونا اعتماد نداریم، چون آژانس بارها انجام تعهدات ایران رو تایید کرده بود، اما دلیل عدم توافق زیاده‌خواهی‌های هرباره اوناست که اتفاقا همین باعث بی‌اعتمادی ما شده!!
ناشناس۳۰۶۰۴۳۳۰۹:۳۹:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۳
حالا فکر کن کارهای ما اصلا در قانون آژانس تخطی نیست ولی برای حسن نیت 20 سال مملکت را بازیچه دشمنان کردیم ولی دست از سرما برنداشتند و نخواهند برداشت
ناشناس۳۰۶۰۴۶۷۰۹:۵۵:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۳
غرب بیش از این هیچ غلطی نمی‌تواند بکند پس نباید نگران باشیم.ممکن است التهابات ارزی ما را لحظاتی دچار نگرانی کند اما جامعه ما سرشار از ثروت است.
ناشناس۳۰۶۱۰۳۱۱۸:۳۱:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۳
لحظاتی؟!!!
مانی۳۰۶۳۶۴۰۲۱:۵۴:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۵
کشور ایران سرشار از ثروت است،ولی این ثروت صرف رفاه مردم نمیشود بلکه با مدیریت نادرست بیشتر آن هدر میرود.
ناشناس۳۰۶۰۴۰۶۰۹:۱۰:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۳
طرفین نه! ایران به آمریکا اعتماد نداره مگر نه جایی نبود که جناب روحانی تعطیل نکنه!
ناشناس۳۰۶۰۴۲۳۰۹:۲۲:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۳
در سیاسیت اعتماد معنایی ندارد. ولی کشور عمان حقیقتا نقش سازنده ای در منطقه داشته و همیشه به دنبال ثبات بوده
ناشناس۳۰۶۰۲۱۵۰۲:۳۳:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۳
در این برهه از زمان امیدوارم مسئولین از فرصت پیش آمده نهایت بهره برداری را در جهت برقراری و تحکیم تعاملهای بین المللی بعمل آورند.
ناشناس۳۰۶۰۳۰۶۰۷:۴۵:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۳
امروزه هیچ کشوری بدون تعامل با دنیا و شنیدن صدای ملت خود ،نمی تواند در عرصه های اقتصادی،سیاسی،فرهنگی و اجتماعی موفقیت قابل توجهی به دست آورد
ناشناس۳۰۶۰۴۳۴۰۹:۳۹:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۳
تعاملی که شما دنبالش هستی تعامل نیست!
ناشناس۳۰۶۰۶۸۲۱۳:۲۱:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۳
ساده نباشیم - یکبار با غربی ها معامله کردیم و دیدیم که متعهد نیستند - چرا درس نمیگیریم
ناشناس۳۰۶۰۳۴۲۰۸:۱۳:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۳
متاسفانه، فرصت از دست رفته.
ناشناس۳۰۶۰۳۵۲۰۸:۲۲:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۳
سیاست ما عین دیانت ما است.
ناشناس۳۰۶۰۳۶۸۰۸:۳۵:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۳
«این برهه از زمان» شما کی تموم می‌شه!؟ از زمان اوباما شروع شده هنوز ادامه داره!!!!!
ناشناس۳۰۶۰۲۱۷۰۲:۳۷:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۳
دقیقاً... اگر سلطان عمان به موفقیت سفرش اطمینان نداشت، هرگز خودش را خفیف نمی کرد و وارد این بازی نمی شد.
محمودزاده۳۰۶۰۲۷۳۰۶:۰۵:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۳
سرنوشت یک ملت را به برجام گره زدید و این شد وضعیت اقتصادی
ناشناس۳۰۶۰۶۸۳۱۳:۲۲:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۳
روحانی و دارو دسته بی خاصیتش باید جوابگو باشند.
ناشناس۳۰۶۲۵۲۲۲۱:۲۱:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۴
برجام خوب یا بد که منتفی شد! الان هم کلیه ارگانهای کشور نیز همه همفکر هستند، پس چرا مشکلات حل نمیشود؟ باید کشور بتواند درآمد هم داشته باشه در ضمن محیطی مناسب برای جذب سرمایه های خارجی باشد.
امیر حسین سلطان/تهران۳۰۶۰۲۹۱۰۶:۵۰:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۳
ان شاء الله که خیر است. نباید فراموش کنیم طی چندین دهه گذشته هم روابط ما با کشور سلطان نشین عمان در سطح بالایی همیشه در جریان بوده است و لذا با توجه به این حسن سابقه از روابط دو کشور می توان امیدوار بود سفر بالاترین مقام عمان به ایران منشأ اثر و تغییر و تحولات مثبت برای ایران، منطقه و جهان باشد.
ناشناس۳۰۶۰۳۱۷۰۷:۵۵:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۳
انشاالله با درایت حاکمان مملکت تعامل خوبی که با کشورهای مسلمان و عربی در حال شکل گیری است ،نسبت به تعامل با کشورهای بزرگ دنیا نیز اقدام شود. ایجاد رابطه و تعامل با کشورهایی چون امریکا و اتحادیه اروپا با توجه به تاثیرگذاری در سطح جهان ضرورت سیاست گذاری در کشور است. تورم بی سابقه، بیکاری جوانان،مشکل ازدواج،مشکلات مسکن،آسیب های فراوان اجتماعی و هزاران گره کور زندگی فعلی مردم جامعه ، که کام همه را تلخ کرده است،بخش گسترده ای از آن نتیجه تحریم های کشور است، و تداوم وضع کنونی بسیار سخت و شاید ناممکن باشد.
سعید۳۰۶۰۳۱۸۰۷:۵۵:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۳
اگر برای هیئت حاکمه در کشور زندگی مردم مهم بود هیچ وقت کار به اینجا نمیکشید که حقوق یک کارگر در کشور به اندازه نیم کیلو گوشت باشه وتمام اینها را به برجام گره بزنند . حالا پادشاه عمان بیاید و برود هیچ تاثیری در زندگی مردم ندارد.
ناشناس۳۰۶۰۳۲۴۰۷:۵۹:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۳
به نظر تنها یک دیدار ساده جهت احوالپرسی باشد
دلداده۳۰۶۰۳۷۹۰۸:۴۶:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۳
وظیفه حاکمیت عمان از آغاز چنین بوده که نقش قاصد و نامه رسان را داشته باشد.
ناشناس۳۰۶۰۴۵۲۰۹:۴۹:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۳
این نوع نگاه به سیاست بسیار آسیب زا است
ناشناس۳۰۶۰۳۹۸۰۹:۰۶:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۳
اساسا بسیار مشتاقم بدانم قطع روابط با امریکا با چه توجیهی طی سالهای متمادی ادامه داشته؟ مگر نه اینکه اولیای اسلامی یعنی پیامبر و امام علی صراحتا صلح و در عین حال حفظ بی اعتمادی به دشمن را توصیه کرده اند؟ مگر نه اینکه پیامبر اسلام پس از فتح مکه و پیش از آن در صلح حدیبیه با کفار که قاتل مسلمین بودند از در صلح و بخشش وارد شدند؟ مگر نه اینکه ایجاد روابط سیاسی لزوما به معنای تسلیم نیست اتفاقا میتواند به بستری برای نقد مستقیم دشمن بدل شود؟ مگر نه اینکه در دنیای پیچیده سیاست امروز هیچ دوست و دشمن دائمی وجود ندارد؟ مگر نه اینکه تحریم میلیاردها دلار به ایران خسارت وارد کرده است؟
ناشناس۳۰۶۰۵۸۸۱۱:۵۲:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۳
از نوع رفتار آمریکا که دنبال تجزیه و کودتا هست سوال کن در ضمن مگر نمیدانی چندین بار از اول انقلاب با آمریکا مذاکره شد و هر دفعه دبه کردن؟!! آخری که برجام بود که دخالت آشکار این دشمن در امور داخلی ایران بود تازه خودش هم بمب اتم دارد!
محمد حسن۳۰۶۰۴۴۱۰۹:۴۳:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۳
ایران باحفظ چار چوب هادر روابط بین المال باید دنبال تعامل باشدباحفظ منافع ملی چون مالزی باید با کشورها رابطه داشته باشدغرب وشرق تفاوتی ندارد
ناشناس۳۰۶۰۴۶۶۰۹:۵۵:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۳
واقعا بیست سال سرگرم کردن مرد با اخبار مذاکرات و برجام ۱ و ۲ و ۳ و ... کافی و بسنده نیست؟
ناشناس۳۰۶۰۴۸۶۱۰:۱۳:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۳
اگه ما نخوایم با غربی ها(بخصوص آمریکایی ها) ارتباط یک طرفه داشته باشیم، چه کسی رو باید ببینیم؟
ناشناس۳۰۶۰۵۳۹۱۱:۱۰:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۳
کسی خودش را به آن راه نزند. برجامِ سال 2015 دیگر به درد غرب نمیخورد چون ضرب العجلهای مهمش به زودی به پایان می رسد و دست ایران بازتر میشود، لذا برایشان عاقلانه نیست که به توافقی برگردند که دستاوردی برایشان ندارد. احتمالا در بهترین حالت دنبال توافقی هستند که از یکطرف این ضرب العجل ها را چند سال عقب بیاندازند و از طرف دیگر این ذخیره اورانیوم غنی شده را از چنگ ایران درآورند...
ناشناس۳۰۶۲۵۵۱۲۱:۴۲:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۴
ما باید مثل خیلی از کشورهای موفق، راهکارهای برون رفت از این وضعیت را بیابیم. با تعاملات سیاسی و اقتصادی با همسایگان در ابتدا و سپس مابقی کشورها اعتبار بین المللی خود را حفظ و تقویت کنیم.
ناشناس۳۰۶۰۵۴۷۱۱:۱۸:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۳
سلام پیام غرب توسط سلطان عمان به صورت واضح است که غنی سازی ۶۰ درصدی پذیرفته شده ازطرف غرب و غرب پیام داده که با این پذیرش وقت مذاکره است یعنی غرب ایران را بعنوان کشوری هسته ای شناخته ومیداند هرچه تعلل ولجبازی کند خواسته های ایران بیشتر میشود.
ناشناس۳۰۶۰۷۵۷۱۴:۲۶:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۳
ما دیگر یک کشور هسته ای هستیم و باید غنی سازی را ادامه دهیم تا چشم غرب کور شود .
ناشناس۳۰۶۲۵۵۶۲۱:۴۹:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۴
کسی با غنی سازی مشکل ندارد الان عموم کشورهای منطقه بدون سر و صدا دارند غنی سازی میکنند.
علی اصغر۳۰۶۱۰۳۷۱۸:۳۹:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۳
دوستی که می گه مشکلات اقتصادی به خاطر برجام هست چرا کلی گویی می کنی بدون توجه به آمارهای واقعی اقتصادی. واقعیت اینه که در همون دو سه سال اجرای برجام در زمان روحانی، اقتصاد ما کمی جان گرفت تورم قابل کنترل تر بود.
ناشناس۳۰۶۱۱۰۹۱۹:۴۲:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۳
ایران به پادشاه عمان بگه به امریکا خبربده ما ایرانی ها روساده فرض نکنه ما درهرشرایط که باشیم ازمنافع ملی ایران وانرژی هسته ای وموشک بالستیک ونقطه زن به هیچ وجه نمیگذریم وبه هیچ کشوری اجازه نمی دهیم درامور داخل کشورمون دخالت کند وکاملا مستقل هستیم وباهرکشوری که منافع ملی ایران وحفظ تمامیت ارضی ما احترام بزاره وحدخودشو بدونه وبازبان تحقیروتهدید وسلطه مکر باایرانی ها رفتارنکنه ارتباط برقرارمیکنیم وبه هیچ کشوری باج نمیدهیم ووابسطه نمیشیموبااحترام متقابل واردارتباط میشیم چون کشور باید بادنیاارتباط داشته باشه تا ازامکانات جدید ومدرن برخورداربشه وتنشهاروکم کنه تااقتصاد ایران ونجات بده چین باوجود اختلاف باامریکا ارتباطشو قطع نکرده وهمچنان تجارت میکنه باامریکا وهمزمان ازحقش ومنافع کشور ش دفاع میکنه عربستان باامریکا اختلاف داره ولی قطع رابطه نمیکنه تا به اقتصادش ضربه نزنه ترکیه هم غرب وداره وهم روسیه وچین وداره وهم عربها وافریقا روداره ولی ازحق ومنافعش دفاع میکنه و خودشو قوی کرده ما هم باید یادبگیریم که درسیاست هیچ دوستی ودشمنی دائمی نیست وبراساس شرایط نوع ارتباط خودمون رو تنظیم کنیم وافراطوتفریط نکنیم وکشوررا ایران وازدشمنیها وسختیها نجات بدهیم روایت هست که هزارتا دوست کمه ویک دشمن زیاده جانم فدای ایران همیشه مقتدر وباشکوه وایرانیان باغیرت وعاشق ایران
حسین۳۰۶۱۲۷۰۲۲:۴۴:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۳
باید بین چین و روسیه و آمریکا رقابت ایجاد کنیم
ناشناس۳۰۶۱۵۰۹۰۵:۴۰:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۴
مثل اینه بین پیکان ،بنزوتویو تا رقابت ایجاد کنیم
احسان۳۰۶۱۴۰۰۰۰:۲۸:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۴
مگر مسوولان نمی گفتند در سال‌های گذشته تحریم ها اثر ندارد ولی اکنون که در کنترل و اقتصادی کشور در مانده هستند از روی ناچاری می گویند که مادر تحریم هستیم.
محمد۳۰۶۱۶۱۹۰۸:۳۶:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۴
تاانتخابات بعدی امریکا هیچ توافقی وجودندارد
فطان۳۰۶۲۵۱۸۲۱:۱۹:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۴
مهم نیست که او حامل چه پیامی است. مهم این است پیام محرمانه ای که بین ما و آمریکا باید مبادله شود اکنون مطلعان دیگری نیز دارد. آیا این به نفع ایران است. !؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  8. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  9. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  12. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  14. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  15. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  16. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  17. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  18. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  19. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین